Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. november 2014, klokken 09:39
Er vel en del barnefamilier som vegrer seg for å dra på langtur i en 10K-Golf eller -01 Spacewagon, og derfor hevder TMS er eneste elbil-alternativ. Jeg tilhører i hvert fall nevnte kategori, og byttet ut en ca 400K-Skoda (nypris) med en TMS.
Joda. Men igjen snakk om pris, ref:
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:28
Så hva hadde du gjort hvis du nå engang var i en situasjon hvor du ikke hadde så mange penger?
De som har nok penger eller tjener nok til å forsvare lånesummer til dyr bil, kan selvfølgelig kjøpe nye og sikrere biler.

Vi vurderte faktisk en Outlander PHEV til 470k, men det er (for oss) fryktelig mange penger og er bare 5-seter med trangt baksete, ikke bra når de tre unga våre krangler og vrir seg på ferieturene. En brukt Leaf + en omfattende reparasjon for å sette i stand gammelfossilen (byttet girkasse), kostet bare halvparten av Outlanderen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

#2236
Bmw har våknet??
Ikke helt, de bare MÅ ha en bensin motor ombord

Havebigfun


Øggen


Rio

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. november 2014, klokken 09:39
Er vel en del barnefamilier som vegrer seg for å dra på langtur i en 10K-Golf eller -01 Spacewagon, og derfor hevder TMS er eneste elbil-alternativ. Jeg tilhører i hvert fall nevnte kategori, og byttet ut en ca 400K-Skoda (nypris) med en TMS.
Men for all del; hadde nok gått for en El-Passat priset midt mellom e-Golf og TMS dersom den fantes. I mellomtiden er det lite å velge i for meg som ønsker å være "helelektrisk".
Golf og Leaf er flotte biler, men dekker ikke mine krav til en familiebil. Jeg ser naturligvis at de kan gjøre det for andre, kunne vært morsomt med en poll på dette.

Helt enig - ingen påstår at e-Golf og Leaf "dekker alt for alle", akkurat som Model S ikke "dekker alt for alle". Det er helt naturlig, og er jo akkurat det samme for eksosbiler.

Fasiten på det du spør om er at kun ca 15% av elbilene i Norge er Tesla, 85% får behovene dekket med andre elbiler. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 27. november 2014, klokken 19:42
Hvis vi fortsetter slik blir det svært mange klimaflyktninger de neste generasjonene- sukk!
Dersom vi bytter ut årsproduksjonen på 100 millioner fossilbiler med 100 millioner elbiler
og ellers ikke endrer på noe som helst, vil antallet klimaflyktninger neppe bli så mye lavere
at det utsetter de alvorlige følgene av menneskeartens suicidale adferd særlig mye og særlig lenge.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: F_P på torsdag 27. november 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 18:52
2) Jeg er klar over at Norge er "verdens rikeste" osv., og at mange her aldri har opplevd fattigdom, så det kommer kanskje som et sjokk for deg at mange faktisk ikke har råd til 300 000,- for en bil, heller.

Skal vi se... Hva koster nå disse fantastiske eGolfene, Leafene igjen?

Skal si du er som et seil som skifter etter vinden. Model S er svindyr, jada den er forholdsvis kostbar, og biler med 15-20 mils rekkevidde er mer enn nok for folk flest. Sistnevnte er tydeligvis godt innafor prismessig, eller hvordan var det nå igjen? Biler til 300.000,- er plutselig dyre når det passer argumentasjonsrekken din?

Det er nevnt her tidligere. Model S konkurrerer ikke med biler i Golf-segmentet. Løft blikket litt utover Norges grenser så ser du at dine favoritt elbiler koster skjorta og vel så det i forhold til sine fossile brødre og søstre, som også er behørig dokumentert her tidligere.

Når du argumenterer med at man har hundretusenvis av kroner til overs ved å velge en eGolf kontra en Model S i Norge så må det samme argumentet gjelde i andre markeder der elbiler ikke er like gunstig priset som i Norge.

Nevnte eGolf koster altså fra € 34.900 i Tyskland. En standard Golf bensin Highline fra € 23.725. I følge dine egne fortreffelige tankerekker ville da bare en idiot kjøpe en eGolf i Tyskland. Hvor mye annen moro kan man tross alt ikke ha for € 11.175?

Men du skal ha for standhaftigheten din. Dog bør du kanskje se deg litt i speilet når det kommer til argumentasjonsteknikk, sutring om personangrep og en hel del annet. Fra deg skal vi tydeligvis akseptere alt, men du aksepterer knapt noe før det blir sårt og leit. Har noen et vettugt argument kan du jo bare angripe at det skrives på dialekt. Alternativt feie det under teppet med at noen kommenterer, som jeg gjør nå, din måte å argumentere på, eller hva annet du måte finne på å vri ut av kluten.

Så får du bare tippe, tro, regne med osv. (se gjennom dine innlegg så ser du hvor ofte du skriver nettopp det, og ber andre samtidig om å ta det som god fisk) at VW, Nissan, BMW med flere gjør sine vurderinger og derfor har kommet frem til at elbil med 15-20mil rekkevidde er toppen for alle selv om prisene i størsteparten av verden er 50-60-70% over tilsvarende fossildrevet bil. Det ble vel nevnt her at Model S ligger 10-15% over sine reelle konkurrenter i pris, men det er sikkert irrelevant.

Du skal få «vinne» diskusjonen for min del. Det eneste jeg ønsker meg fra deg er litt færre innlegg. Det blir så slitsomt å lese det samme om og om igjen i annet-/tredjehvert innlegg i tråder som denne. La meg slippe en forklaring på hvorfor du mener det er nødvendig med hakk i plata. Det har du også skrevet sikkert 30-40x i tråden fra før allerede.

...eh... det er da ingen som tvinger deg til å lese innleggene mine? Du skriver da også langt lengre innlegg enn de fleste av mine. ;) Personpreik er dog irrelevant her, så jeg lar det ligge, og det foreslår jeg du også gjør i fremtidige innlegg.

Til saken: Tesla har ca 15% av markedet i Norge, konkurrentene har ca 85% (sist jeg sjekket statistikken) - påstanden om at "konkurrentene sover" faller derfor på sin egen urimelighet.

Leaf selger mer enn Tesla, så noe har jo Nissan gjort rett. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tomrh på torsdag 27. november 2014, klokken 13:19
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. november 2014, klokken 09:39
Er vel en del barnefamilier som vegrer seg for å dra på langtur i en 10K-Golf eller -01 Spacewagon, og derfor hevder TMS er eneste elbil-alternativ. Jeg tilhører i hvert fall nevnte kategori, og byttet ut en ca 400K-Skoda (nypris) med en TMS.
Joda. Men igjen snakk om pris, ref:
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:28
Så hva hadde du gjort hvis du nå engang var i en situasjon hvor du ikke hadde så mange penger?
De som har nok penger eller tjener nok til å forsvare lånesummer til dyr bil, kan selvfølgelig kjøpe nye og sikrere biler.

Vi vurderte faktisk en Outlander PHEV til 470k, men det er (for oss) fryktelig mange penger og er bare 5-seter med trangt baksete, ikke bra når de tre unga våre krangler og vrir seg på ferieturene. En brukt Leaf + en omfattende reparasjon for å sette i stand gammelfossilen (byttet girkasse), kostet bare halvparten av Outlanderen.

Men la oss si at det er noen som har f. eks. 100 000 eller 150 000 kr til bil, og et relativt "passende" kjøremønster (kanskje 40% av befolkningen) - hva skal de gjøre? Dersom man mener at ingen bil uten Teslas rekkevidde er god nok for folk flest, så følger det at man må be dem kjøpe eksosbil.

Dersom man påpeker at de få turene som er upraktiske kan man leie/låne en bil, turene til hytten får man hurtiglade, og 27 ut av 30 dager i måneden normallader man uansett, så blir det plutselig en ny elbileier.

Alternativet er ikke at han/hun plutselig finner 500 000 kr ekstra; alternativet er at vedkommende kjøper en eksosbil.

Det er jo nærmest en "plikt" å forklare folk at langt flere enn man tror faktisk klarer seg helt greit med en iMiev, iON, brukt Leaf, osv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. november 2014, klokken 20:22
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 27. november 2014, klokken 19:42
Hvis vi fortsetter slik blir det svært mange klimaflyktninger de neste generasjonene- sukk!
Dersom vi bytter ut årsproduksjonen på 100 millioner fossilbiler med 100 millioner elbiler
og ellers ikke endrer på noe som helst, vil antallet klimaflyktninger neppe bli så mye lavere
at det utsetter de alvorlige følgene av menneskeartens suicidale adferd særlig mye og særlig lenge.
Poenget er jo å endre alle områder fra fossil til bærekraft. Bilen er -ved siden av flyreiser den største fossilforbrukeren på personnivå- vil man redusere sitt personlige utslippsnivå kommer man ikke utenom å gjøre noe med bilen.
Alle monner drar- takket Tesla har det kommet bevegelse i bilmarkedet.
Med din fatalisme kan man bare gi opp- de fleste velger å kjempe når de ser at det seiler opp en alvorlig trussel på horisonten. Tiden er knapp-muligens for knapp- men gi opp- nei!

tklev

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 20:24

Til saken: Tesla har ca 15% av markedet i Norge, konkurrentene har ca 85% (sist jeg sjekket statistikken) - påstanden om at "konkurrentene sover" faller derfor på sin egen urimelighet.


Tesla har 100% av markedet innen "null-rekkevidde-angst" biler :).

F_P

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 20:24
Sitat fra: F_P på torsdag 27. november 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 18:52
2) Jeg er klar over at Norge er "verdens rikeste" osv., og at mange her aldri har opplevd fattigdom, så det kommer kanskje som et sjokk for deg at mange faktisk ikke har råd til 300 000,- for en bil, heller.

Skal vi se... Hva koster nå disse fantastiske eGolfene, Leafene igjen?

Skal si du er som et seil som skifter etter vinden. Model S er svindyr, jada den er forholdsvis kostbar, og biler med 15-20 mils rekkevidde er mer enn nok for folk flest. Sistnevnte er tydeligvis godt innafor prismessig, eller hvordan var det nå igjen? Biler til 300.000,- er plutselig dyre når det passer argumentasjonsrekken din?

Det er nevnt her tidligere. Model S konkurrerer ikke med biler i Golf-segmentet. Løft blikket litt utover Norges grenser så ser du at dine favoritt elbiler koster skjorta og vel så det i forhold til sine fossile brødre og søstre, som også er behørig dokumentert her tidligere.

Når du argumenterer med at man har hundretusenvis av kroner til overs ved å velge en eGolf kontra en Model S i Norge så må det samme argumentet gjelde i andre markeder der elbiler ikke er like gunstig priset som i Norge.

Nevnte eGolf koster altså fra € 34.900 i Tyskland. En standard Golf bensin Highline fra € 23.725. I følge dine egne fortreffelige tankerekker ville da bare en idiot kjøpe en eGolf i Tyskland. Hvor mye annen moro kan man tross alt ikke ha for € 11.175?

Men du skal ha for standhaftigheten din. Dog bør du kanskje se deg litt i speilet når det kommer til argumentasjonsteknikk, sutring om personangrep og en hel del annet. Fra deg skal vi tydeligvis akseptere alt, men du aksepterer knapt noe før det blir sårt og leit. Har noen et vettugt argument kan du jo bare angripe at det skrives på dialekt. Alternativt feie det under teppet med at noen kommenterer, som jeg gjør nå, din måte å argumentere på, eller hva annet du måte finne på å vri ut av kluten.

Så får du bare tippe, tro, regne med osv. (se gjennom dine innlegg så ser du hvor ofte du skriver nettopp det, og ber andre samtidig om å ta det som god fisk) at VW, Nissan, BMW med flere gjør sine vurderinger og derfor har kommet frem til at elbil med 15-20mil rekkevidde er toppen for alle selv om prisene i størsteparten av verden er 50-60-70% over tilsvarende fossildrevet bil. Det ble vel nevnt her at Model S ligger 10-15% over sine reelle konkurrenter i pris, men det er sikkert irrelevant.

Du skal få «vinne» diskusjonen for min del. Det eneste jeg ønsker meg fra deg er litt færre innlegg. Det blir så slitsomt å lese det samme om og om igjen i annet-/tredjehvert innlegg i tråder som denne. La meg slippe en forklaring på hvorfor du mener det er nødvendig med hakk i plata. Det har du også skrevet sikkert 30-40x i tråden fra før allerede.

...eh... det er da ingen som tvinger deg til å lese innleggene mine? Du skriver da også langt lengre innlegg enn de fleste av mine. ;) Personpreik er dog irrelevant her, så jeg lar det ligge, og det foreslår jeg du også gjør i fremtidige innlegg.

Til saken: Tesla har ca 15% av markedet i Norge, konkurrentene har ca 85% (sist jeg sjekket statistikken) - påstanden om at "konkurrentene sover" faller derfor på sin egen urimelighet.

Leaf selger mer enn Tesla, så noe har jo Nissan gjort rett. :)

Personpreik? Du er meg en fin en. Kommenterte ikke du nettopp min måte å skrive innlegg på? Det er som jeg skrev. Du definerer selv dine egne debattregler underveis.

Jeg har skrevet ett innlegg her, nå to. Hvor mange har du skrevet? Skal vi telle ord synes du? Kan garantere at du vinner. Jeg har heller ikke sagt at jeg leser innleggene dine, men de tar opp plass, og innholdet ser som sagt ut til å være satt på evig gjentakelse.

Statistikk kan brukes til så mangt vet du. Men ta nå for all del totalt antall solgte elbiler i Norge fra tidenes morgen, og se bort fra at Tesla har solgt biler her på berget i ca. 1,5 år. Kan sikkert gjøre samme øvelse for BMW i3. Noe som med din logikk vil sette BMW i et enda grellere lys.

Jeg har uansett ikke sagt at noen sover heller. Det er du som stapper ord og meninger i kjeften på meg uten grunn. Jeg påpeker bare din åpenbare mangel på å innse at 15-20mil biler ikke nødvendigvis er veien til elbil-himmelen, jada jeg vet du synes Tesla har gjort mye bra. Men det blir bare så fryktelig dumt når eGolf, i3, Leaf osv. i det ene øyeblikket er billig og smart, mens det beviselig kun er i Norge at denne påstanden din holder stand.

Tesla har hvor stor markedsandel (%) i luksussegmentet i Sverige?
Leaf, eGolf, i3 osv har hvor stor markedsandel (%) i sitt segment i Sverige?

Bare for å understreke at jeg ikke har noe i mot kortrekkevidde elbiler. Fruen bensin Up! er under vurdering for utskiftning, og den vil ikke bli erstattet med en Model S selv om fruen aller helst ville hatt en elbil med inntil 30mil rekkevidde.


Epler og epler, pærer og pærer...
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Rio

Sitat fra: F_P på torsdag 27. november 2014, klokken 20:55


Statistikk kan brukes til så mangt vet du. Men ta nå for all del totalt antall solgte elbiler i Norge fra tidenes morgen, og se bort fra at Tesla har solgt biler her på berget i ca. 1,5 år. Kan sikkert gjøre samme øvelse for BMW i3. Noe som med din logikk vil sette BMW i et enda grellere lys.

Jeg har uansett ikke sagt at noen sover heller. Det er du som stapper ord og meninger i kjeften på meg uten grunn. Jeg påpeker bare din åpenbare mangel på å innse at 15-20mil biler ikke nødvendigvis er veien til elbil-himmelen, jada jeg vet du synes Tesla har gjort mye bra. Men det blir bare så fryktelig dumt når eGolf, i3, Leaf osv. i det ene øyeblikket er billig og smart, mens det beviselig kun er i Norge at denne påstanden din holder stand.

Tesla har hvor stor markedsandel (%) i luksussegmentet i Sverige?
Leaf, eGolf, i3 osv har hvor stor markedsandel (%) i sitt segment i Sverige?

Bare for å understreke at jeg ikke har noe i mot kortrekkevidde elbiler. Fruen bensin Up! er under vurdering for utskiftning, og den vil ikke bli erstattet med en Model S selv om fruen aller helst ville hatt en elbil med inntil 30mil rekkevidde.


Epler og epler, pærer og pærer...

For å gjøre oss ferdig med statistikk: Nissan selgere flere Leaf hver måned enn Tesla selger Model S, så noe har de gjort rett. At de fikk en bil (Leaf) på markedet tidligere viser jo bare at Nissan ikke sov. De var også raskere enn Tesla med batterifabrikk.

Poenget mitt er dog ikke "hvem selger mest", men at "andre enn Tesla selger" (ref. tittelen på tråden).

Du skriver: "Jeg påpeker bare din åpenbare mangel på å innse at 15-20mil biler ikke nødvendigvis er veien til elbil-himmelen" - men hvor har jeg påpekt noe slikt?

Selvsagt er det bedre med lang rekkevidde enn kort, men det kommer med en drøy pris og størrelse på bilen. For de fleste er det viktig at de faktisk har råd til å kjøpe bilen, og så får de heller hurtiglade en gang eller to. Joda, irriterende, men ikke alle er rike.

Faktisk kan man snu argumentasjonen til en del folk her på hodet, og påpeke at det er Tesla som er sent ute med en bli i "folkesegmentet" (som er der volumet er). VW og Nissan og BMW m. fl. har de bilene. På grunn av dagens batteriteknologi er de dyre og går lite, men de eksisterer og de vil bli mye bedre relativt raskt. Da sitter Nissan og VW der med masse erfaring fra den type biler.

Jeg sier IKKE at det er "bedre" enn det Tesla gjør. Jeg påpeker at BEGGE gjør deres ting, basert på egen strategi. Man kan selvsagt være uenig i hva som er "den beste", men det jeg gikk i rette på var påstanden om at Tesla skulle være den eneste som "ikke sover". Ingen av disse sover.

Derimot kan man heller kritisere Ford, Opel, og en skokk med andre som overhodet ikke har gjort noe nevneverdig innen elbilsegmentet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 20:29

Men la oss si at det er noen som har f. eks. 100 000 eller 150 000 kr til bil, og et relativt "passende" kjøremønster (kanskje 40% av befolkningen) - hva skal de gjøre? Dersom man mener at ingen bil uten Teslas rekkevidde er god nok for folk flest, så følger det at man må be dem kjøpe eksosbil.

Dersom man påpeker at de få turene som er upraktiske kan man leie/låne en bil, turene til hytten får man hurtiglade, og 27 ut av 30 dager i måneden normallader man uansett, så blir det plutselig en ny elbileier.

Alternativet er ikke at han/hun plutselig finner 500 000 kr ekstra; alternativet er at vedkommende kjøper en eksosbil.

Det er jo nærmest en "plikt" å forklare folk at langt flere enn man tror faktisk klarer seg helt greit med en iMiev, iON, brukt Leaf, osv.

Problemet med elbiler i 150kkr klassen som eneste familiebil er ikke først og fremst rekkevidde, men plass (og sikkerhet). Ingen med vettet i behold hadde prøvd å dra på skiferie med 2 barn og 2 voksne i en i-miev. Hvis de ikke har råd til biler i høyere prisklasse, så vil de nok heller ikke bruke penger på å leie bil eller annet heller.

Små elbiler er enten en av flere biler (kan godt fungere som nr 1 av 2) for familier, eller eneste bil for DINKs og enslige.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 20:18
Helt enig - ingen påstår at e-Golf og Leaf "dekker alt for alle", akkurat som Model S ikke "dekker alt for alle". Det er helt naturlig, og er jo akkurat det samme for eksosbiler.

Fasiten på det du spør om er at kun ca 15% av elbilene i Norge er Tesla, 85% får behovene dekket med andre elbiler. :)

Niks, 6% får behovene dekket av andre elbiler mens 79% får behovene dekket med annen elbil pluss en eksosbil.

Det er ca. 5 ganger så mange Tesla-eiere (av prosentivs andel) som ikke har eksosbil ved siden av, i forhold til eiere av andre elbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hgs

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 21:14
For å gjøre oss ferdig med statistikk: Nissan selgere flere Leaf hver måned enn Tesla selger Model S, så noe har de gjort rett. At de fikk en bil (Leaf) på markedet tidligere viser jo bare at Nissan ikke sov. De var også raskere enn Tesla med batterifabrikk.

Tesla var da i elbilmarkedet før Nissan. Roadster kom i 2008 mens Leaf kom i 2010.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA