Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Partienes beskattning av elbil

Startet av sjossang, torsdag 03. januar 2013, klokken 21:50

« forrige - neste »

p10

Ta dette med til Nissan når dere klager:

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr sier i § 31-3.3 følgende:
SitatBil med frontvindu skal ha effektiv vindusspyler og motordreven vinduspusser med minst to hastigheter og som på effektiv måte pusser tilstrekkelig del av frontvinduet. Bil som tilfredsstiller kravene i direktiv 78/318/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 94/68/EF, anses å oppfylle disse kravene.

Eu's direktiv 78/318/EØF forteller følgende i Annex I 5.2.3. følgende om lyktespylere:
SitatThe windscreen-washer system must be capable of delivering sufficient liquid to clear 60 % of the area defined in 2.2 of Annex IV under the conditions described in 6.2.5 of this Annex.

Området det er snakk om er definert i Annex IV 2.2:
SitatVision area A is the area on the outer surface of the windscreen bounded by the following four planes extending forward from the V point (see figure 1): - a vertical plane passing through V1 and V2 and at an angle of 13º to the left of the X axis;

- a plane parallel to the Y axis, passing through V1 and at an upward angle of 3º from the X axis;

- a plane parallel to the Y axis, passing through V2 and at a downward angle of 1º from the X axis;

- a vertical plane passing through V1 and V2 and at an angle of 20º to the right of the X axis.

Forholdene dette skal testes under er deffinert i Annex I 6.2.5:
SitatTest No 5 (Windscreen-washer system capability test prescribed in 5.2.3) 6.2.5.1. The windscreen-washer system shall be filled with water and fully primed. With the vehicle stationary and no significant wind effect, the washer nozzle or nozzles shall be adjusted towards the target area of the outer face of the windscreen. If the system is powered by the muscular energy of the driver the force required to do this shall not exceed that specified in 6.2.1.1. If the system is powered by an electric pump the requirements of 6.1.4 shall apply.

Direktiv 94/68/EF er såvidt jeg forstår et tillegg til direktiv 78/318/EØF, men jeg kan ikke se at de endrer på noen av de definisjonene og kravene som gjelder vindusspylerens virkning.

Electra

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 03. november 2013, klokken 10:04
Sitat fra: Electra på lørdag 02. november 2013, klokken 23:20
Prøvde å spyle i ca 60 km/t, strålen kom ikke særlig lengre opp en rett over viskerene. Får se hvordan det blir til vinteren med slapseføre før jeg vurderer å klage.

Er det ikke lurt å reklamere nå, før været gjør at du trenger vindusspylerene?
Anbefaler deg å kjøre i 60km/t og 80km/t mens du (passasjer) filmer mens du bruker spyleren. Da blir reklamasjonen enklere (seeing is believing).

Thomas

Takk for tips Thomas :)
Skal ta dette opp med Nissan.

Og til P10: Veldig bra, og takk for nytting info!! "Deltaljer utgør helheten" heter det :) Og her spikres det på "advokat nivå".


Elvind

Jeg skulle bestille time for oppgradering av software i dag, og tok opp dette med dysene på telefon. Mannen hos Witro påsto hardnakket at bilen var typegodkjent med disse dysene, at det var disse dysene som var på bilen jeg prøvekjørte (selv om det var tørt og fint vær da jeg prøvekjørte), og at dårlige spylerdyser/spylermotor var en iboende egenskap ved bilen som jeg ikke kan reklamere på.

Får prøve meg med henvisningene lengre opp på siden her når jeg besøker verkstedet.

Er spent på hva som skjer når de første Leafene skal inn til periodisk kontroll. Skulle tatt seg ut om de alle fikk anmerkning for spylerdysene, og Nissan fortsatt hevder at dette er en iboende egenskap ved bilen som det ikke kan reklameres på.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

Rapid

En sak for NAF eller muligens VG å følge opp kanskje?  ;)

fws

Jeg har også reagert på svært slapp stråle fra spyledysene. Har vurdert å klage på det. Ellers må jeg også legge til at jeg ikke har hatt noen annen bil som får så markant spyleveskelukt i kupeen. blir nesten ruset...
Har forresten nye 2013 modellen. Hvet ikke om det er forskjell på dem på dette området.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

masae

Etter å ha klaget fire-fem ganger på spylerne til BNH siden jeg fikk bilen i mars 2012 har jeg endelig klart å overbevise dem om at de ikke fungerer som de skal, og de skal bytte dem så fort de får inn dysene.

En ting jeg reagerte på var at de mente at det var jeg som måtte betale for å få byttet dysene. Dette kan da umulig være riktig, og da særlig siden bilen ble levert med dårlige dyser og jeg kan dokumentere at jeg reklamerte på dysene allerede uken etter at bilen ble overlevert.
Andre som har opplevd dette?
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

fws

Sitat fra: fws på fredag 15. november 2013, klokken 12:37
Jeg har også reagert på svært slapp stråle fra spyledysene. Har vurdert å klage på det. Ellers må jeg også legge til at jeg ikke har hatt noen annen bil som får så markant spyleveskelukt i kupeen. blir nesten ruset...
Har forresten nye 2013 modellen. Hvet ikke om det er forskjell på dem på dette området.

I dag når jeg brukte spylevæska var det faktisk litt mer fart i den
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

ChrisD

Flere som har vært hos forhandler og fått dette fikset ?
Hentet ny bil hos BNH lillestrøm i november og dysene mine er utrolig dårlige, ubrukelig i 50km/t og opp nesten. Har ikke hørt med forhandler enda, men blir nok på nyåret for dette er ikke godkjent syntes jeg.

masae

Hadde etter fem-seks tidligere forsøk på reparasjon og justering av dysene bilen inne hos BNH Økern for bytte av dysene i forrige uke, og nå virker dem enedelig!

Selv om bilen ble levert med dårlige dyser og jeg klagde på dem allerede når bilen var en uke gammel, prøvde de seg på at spylerdyser var slitedeler og ikke dekket av garanti og at jeg dermed måtte betale for bytte av disse selv. Etter kontakt med NAF (hvor rådgiveren på juridisk avdeling bare lo da jeg forklarte saken) og henvisning til forbrukerkjøpsloven gikk de allikvel med på å bytte dysene kostnadsfritt ("goodwill" kalte dem det).

Fantastisk at det skal ta et år og ni måneder å få fungerende spylerdyser på bilen, og at forhandler attpåtil prøver å dytte regningen over på meg. På meg virker det ikke som om Nissan/BNH er så veldig interessert i at jeg skal kjøpe bil av dem igjen...
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Lysholm

Vi reagerte også på slappe spylerdyser på vår nye Leaf. De gir maks 1/3 av ruten ved spyling. Det har ingenting med hvilken spylerveske man bruker eller justering av strålen. Det er rett og slett for lite futt i de.

Skal se det litt an. Mulig vi tar med bilen ned til Witro og hvis Witro oppfører seg slik de har gjort ovenfor til meg, så tar jeg det via Nissan kundeservice.
Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Powerflux

Min ble født med en dyse som ikke traff ruten i det hele tatt men spylte rett under viskeren på førersiden.
Sa i fra om dette etter noen få dager og fikk beskjed om at hvis jeg kunne leve med det en liten stund så skulle det fikses. Den var grei for meg og når kjerra skulle inn til SW upgrade så spurte jeg om det kunne fikses da.
Da ble det plutselig sagt at dysen ikke er justerbar og at ny måtte bestilles da dette ikke var på lager. MEN, de skulle ringe med straks den kom inn!!
Ukene gikk og jeg purret en gang, så en gang til og til slutt tok jeg turen bort til BNH for å finne ut hva de tullet med. Da fikk jeg meg fortalt at dysen hadde ligget å ventet en god stund men at "noen" hadde glemt å ringe meg. Ok, små glipper kan jo skje men når det så kom frem at dette nok IKKE kunne dekkes på garanti så greide jeg å hisse meg opp ganske kraftig.
Etter noen minutters diskusjon ble det klart at det selvfølgelig var en garantisak!

Jeg lurer fortsatt på hva de trodde de skulle oppnå med sånn type oppførsel...annet enn å gøre kunden forbannet?
Vel, dysen ble byttet og fungerer helt greit!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

cra

Det ligger dokumentasjon på nett (muligens til og med tidligere i denne tråden) om hva som kreves av spyliung for at bilen skal være godkjent. Tilfredsstilles ikke kravet er dysene pr definisjon defekte (de klarer ikke tilsvarende som bilen ble typegodkjent med), og du har en meget sterk reklamasjonssak. Spesielt ved kjøp av ny bil.

Mine ble forøvrig byttet til Juke-dyse, som er justerbare. Man risikerer å treffe panserkanten som med Leaf-dysene, men det ble i alle fall brukbart, kontra original dyse som ikke fikk væske opp på ruta, med tørrkjøring pg slitte viskerblader (og slitt rute på sikt - no pun intended) som resultat. Jeg hadde akkurat laddet "den store kanonen" da forhandler brått fikk fingeren ut og skiftet dysene på min - på forhandlers regning, selvsagt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Nye krav i PKK fra i år. Tipper en del Leaf kan komme til å få anmerkning på pkt 3.2

http://lovdata.no/static/LTI/ltavd1/filer/grafikk/sf-20130625-0765-01-01.pdf
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eivisa

Spylingen har vært dårlig siden bilen var ny i 2011.
Har kjørt 63000km no, og har lagt merke til at den spyler ok de første 5-10 minuttene
etter oppstart av bilen. Samme hva jeg har på tanken.
Lurer på om det kan være at pumpen får for lav strøm? Slik som med lysene, da spenningen
blir lavere etter en liten stund. Bare en tanke jeg har!  ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Powerflux

Sitat fra: eivisa på tirsdag 28. januar 2014, klokken 23:01

Lurer på om det kan være at pumpen får for lav strøm? Slik som med lysene, da spenningen
blir lavere etter en liten stund. Bare en tanke jeg har!  ;)
Du er nok inne på noe!
LeafSpy sladrer om at spenningen synker til rundt 12,9V etter en liten stunds kjøring.
For meg ser det ut til at det eneste som får spenningen opp på 14,5V er å bruke hovedviskeren. Hverken bakvisker eller andre strømforbrukere ser ut til å påvirke dette men altså hovedviskeren gjør det.
Det er påfallende bedre effekt i dysene når de får 14,5V enn 12,7V :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA