Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

Griffel

#180
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 17. mars 2012, klokken 09:54
Så om du nå legger ut en 20A kurs i garasjen, så ville du i tillegg lagt opp en 16A kurs til vanlig forbruk ?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja, eller 10A dersom jeg bare skal ha en lampe, stikkontak for støvsuger og garasjeport åpner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 16. mars 2012, klokken 22:55
Om jeg skulle kjøpe meg en podpoint så kommer jeg ikke til å grave opp og skifte til større kabeldimensjon av den grunn. Hvis en bare har 10A i garasjen, så holder ikke det til en podpoint, og da kan man jo like godt fleske til med 3 x 10 mm2 kabel, slik at du er forberedt til lading med 3 x 32 A.
Eller 5x om en er så heldig å bo i TN strøk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 17. mars 2012, klokken 09:54
Så om du nå legger ut en 20A kurs i garasjen, så ville du i tillegg lagt opp en 16A kurs til vanlig forbruk ?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Til dere som kjenner regelverket, kan man bruke en 4x4mm2+jord kabel til å fremføre 2 stk. 16A eller 20A kurser i samme ledning (type PFSP eller PFXP) ? Eller blir løsningen da 2x10-16mm2+Jord og subpanel i garasjen ?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Basert på at det ikke er tillatt med ledninger fra to forskjellige kurser i samme rør, så kan jeg garantere deg at man ikke kan ha to forskjellige kurser i samme kabel. Så de må en enten legge to kabler, eller ha ett sub panel i garasjen og fordele ut til kurser derfra.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 17. mars 2012, klokken 13:11
Basert på at det ikke er tillatt med ledninger fra to forskjellige kurser i samme rør, så kan jeg garantere deg at man ikke kan ha to forskjellige kurser i samme kabel. Så de må en enten legge to kabler, eller ha ett sub panel i garasjen og fordele ut til kurser derfra.

Ok. Ennå en fordel til de med TN altså, som da kan få 3 stk. 16A-kurser i garasjen (lading av to biler + egen garasjekurs) i en 5x2.5mm2 kabel. De med IT-nett må da trekke fram 4x10mm2, noe som koster over dobbelt så mye pr. meter. Til gjengjeld går det da greit med 1x20A+2x16A ut fra subpanelet etter hva jeg kan regne meg frem til ut ifra sikringsstørrelsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. mars 2012, klokken 13:28
Ok. Ennå en fordel til de med TN altså, som da kan få 3 stk. 16A-kurser i garasjen (lading av to biler + egen garasjekurs) i en 5x2,5mm2 kabel.
Det er ikke ikke sikkert at det er tilstrekklig, skal beregnes av installatør basert på aktuelle forhold.
Og det er riktig at det ikke er tillat med ulike kurser i samme kabel. Derimot kan det i spesielle tilfelle tillates fler kurser i samme rør, men det er rent untaksvis.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sterkstrøm

Dersom det står i monteringsanvisningen til laderen at det skal være en forankoblet bryter overstyrer dette eventuelle andre forskrifter.

Om du bytter fra en kontakttype til en annen i en installasjon kan du benytte samme forskrifter som den gamle kontakten er montert etter. Forutsettningen er at du ikke svekker anlegget.

Dersom du har ett sikringsskap i garasjen montert etter gamle forskrifter kan du legge ut en ny kurs mellom skapet og en lader etter gamle forskrifter dersom dette etter en sikkerhets vurdering vil være sikrere enn å benytte en eksisterende kurs.

Når det gjelder tilførsel til garasje ville jeg trukket en 4x10qmm. kabel. Dette muliggjør 32A lading når dette blir aktuelt i fremtiden.

Når det gjelder belastning av automater før 2010 er det mulig å overbelaste disse inntil 45% i en time.
Dette muliggjør bruk av lys, portåpnere etc. På samme kurs som laderen en liten periode.
Når det gjelder skrusikringer begynner disse å bli varme allerede ved 80% belastning. Her er det ikke så mye ekstra å gå på.

Husk også at produsent av bil, lader etc. oppgir minste krav til montering. Disse kravene skal følges om reklamasjon etc. skal gjelde. Dersom elektriker finner en annen alternativ løsning for montering av lader har elektrikeren overtatt ansvaret med de ulemper dette kan medføre ham.

Jeg er installatør og eltakstmann. Vi utfører installasjon i Oslo Akershus området.

ovev

Sier du at det kan være at garantien ikke vil gjelde hvis det ikke blir montert bryter foran poden på kusren? Selv om pod-en er alene på kursen? Hva er hensikten med bryter foran pod-en?
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Griffel

For garantien kan det ikke ha noen som helst betydning. Hensikten er beskrevet i montasjebeskrivelsen. Ekstra sikkerhet og enklere service. Så kan en jo vurdere hvor relevant det er. Jeg liker å ha bryter inne på utvendige sitkkontakter silk at at jeg kan koble ut for uvedkommende når jeg ikke er hjemme. En annen ting er at jeg sjelden bruker denne muligheten, så de står stort sett på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Kan ikke automatsikringen fungere som bryter? Står det i instruksene til podpointen når denne bryteren skal brukes? Skal man slå av når den ikke er i bruk?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Det må jo i såfall installeres en bryter som er sertifisert for minst 20A da. Vanlige husholdningsbrytere er beregnet for inntil 16A.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 17. mars 2012, klokken 16:59
Kan ikke automatsikringen fungere som bryter? Står det i instruksene til podpointen når denne bryteren skal brukes? Skal man slå av når den ikke er i bruk?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Nå har jeg ikke sett bruksanvisningen kanskje står det der at den skal slås av når den ikke er i bruk. Disse er jo ikke "barnesikre" ) og ved å skrive noe slik i bruksanvisningen har produsenten fraskrevet seg ansvar dersom releet i poden av en eller annen grunn ikke skulle virke (brentfast). I tillegg til montasje instruksen finnes det nok en bruksanvisning.

(Pirkesikre med ledning stål tråd, de er berøringssikre med finger. Det er forøvrig en av grunnene til at jeg er noe skeptisk til de Blå IEC stikkontaktene i offentlige stolper som de fleste på forumet ønsker seg)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sterkstrøm

Normalt monteres bryter foran utstyr for å kunne ta strømmen ved service. Dersom bryteren står lett tilgjengelig og synlig er dette en sikkerhets sak. Dersom bryteren ikke er synlig ved service må montøren igangsette ekstra sikkerhets tiltak.

Monteringsanvisningen forteller hvordan utstyret skal monteres for at det skal være godkjent fra leverandør. Det er fult mulig å finne andre løsninger, men da på eget ansvar.

Når det gjelder å benytte automatsikringen som bryter er dette etter min vurdeing forsvarlig dersom normal bruk tilsier ikke mer enn 2-3 utkoblinger i året.  Dette skal i såfall elektrikeren som monterer kursen ha med i sin risikovurdering.

RogerB

Endelig noen som vet hva de snakker om  :)

Et eksempel på bryter som brukes her i Norge kan man se her http://www.elmagasinet.no/NewProducts/Show/2011.04.11/Sikkerhetsbryter
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA