Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

La-Ly

Da har jeg bestilt elektriker. De var litt nølende til å droppe sikkerhetsbryteren, men godtok det ved å pressisere at dette er etter kundens ønske i samsvarserklæringen. Gikk ellers for 20A kurs. Må ut med nesten 4' for installasjon av herligheten.....

ovev

Har hentet min idag på posten. Holder på trekke 4mm2 kabel selv og regner med å være ferdig med i morgen.
Håper å få elektriker på torsdag til å få på plass det nødvendige i sikringskapet samt kople til pod-en.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

vegajohn

Jeg ser at PodPointen har knapper, og jeg er i utgangspunktet positiv til knapper...
Det jeg lurer på er om det har noe for seg? Er det viktig å avbryte ladeprosessen på ladestasjonen før jeg kobler fra bilen?

RuneW

#213
Sitat fra: vegajohn på onsdag 28. mars 2012, klokken 12:18
Jeg ser at PodPointen har knapper, og jeg er i utgangspunktet positiv til knapper...
Det jeg lurer på er om det har noe for seg? Er det viktig å avbryte ladeprosessen på ladestasjonen før jeg kobler fra bilen?

Det kan jeg aldri i verden tro er nødvendig. Men ut fra det som står i manualen kan jeg ikke utelukke det. Det står så fint om Auto-start og at det bare er å plugge inn så starter ladingen. Men om det bare er å dra ut pluggen igjen går ikke helt klart fram av brukermanualen.

Noen som har pod'en oppkoblet kan sikkert svare!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lars C. Krogenæs

Pistolen (J1772) som man kobler inn i bilen har signalering som gjør at bilen avslutter lading før man løsner den fra bilen, og det er dermed ikke noe strøm i ledningen bortsett fra signal-strøm.

Det er dermed meningsløst å koble ut strømmen andre steder enn ved hjelp av pistolen.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Sitat fra: vegajohn på onsdag 28. mars 2012, klokken 12:18
Jeg ser at PodPointen har knapper, og jeg er i utgangspunktet positiv til knapper...
Det jeg lurer på er om det har noe for seg? Er det viktig å avbryte ladeprosessen på ladestasjonen før jeg kobler fra bilen?
Ikke absolutt nødvendig, men god vane for ekstra sikerhet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RuneW

Sitat fra: Griffel på onsdag 28. mars 2012, klokken 13:05
Ikke absolutt nødvendig, men god vane for ekstra sikerhet.

Hvis det ikke medfører klaging og piping fra boksen, kommer jeg aldri i verden til å gidde å trykke på en avbryt knapp før jeg drar ut pistolen.

For å si det på en litt sleivete måte:
Hvis boksen fungerer som den skal, er det unødvendig.
Hvis boksen ikke fungerer som den skal, så er det bortkastet  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Griffel

Og dersom problemet ikke er i boksen, men i pilotkontakten på pluggen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Griffel på onsdag 28. mars 2012, klokken 13:43
Og dersom problemet ikke er i boksen, men i pilotkontakten på pluggen?

...Da får du ikke ladet. Da nytter det ihvertfall ikke å slå av strømmen på podden.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

#219
Det kommer vel ann på hva feilen er?
Men dette er nok ikke et stort problem, mer ala belte + bokseseler
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RuneW

Jeg vil tro at sjansen for at boksen på en eller annen måte fortsatt skal levere spenning i pistolen når den er utenfor bilen er mikroskopisk.

Og om det noen gang skulle skje, så er den vel ca like farlig som en helt vanlig skjøteledning...

(Nissan-klædden har forresten heller ingen knapp og den er jeg heller ikke spesielt redd for å bruke.)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Griffel

#221
Sitat fra: RuneW på onsdag 28. mars 2012, klokken 14:20
Og om det noen gang skulle skje, så er den vel ca like farlig som en helt vanlig skjøteledning...
En vanlig skjøteledning som henger tilkoblet, er nok mye farligere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Og ikke glem alle stikkontaktene vi alle har pepret veggene våre med i våre egne hus... De er jo livsfarlige de også...

Griffel

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 28. mars 2012, klokken 17:29
Og ikke glem alle stikkontaktene vi alle har pepret veggene våre med i våre egne hus... De er jo livsfarlige de også...
Mine er i et hvertfall pirkesikre, (såkalt barnesikring) det er ikke tilkoblede skjøteledninger, og heller ikke pluggen i enden av kablen til bilen så vidt jeg vet. (De gamle til PSA var det). Derfor bør de være spenningsløse når de er frakoblet, og det er de  såfremt pod og kontakt virker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ovev

Da står leafen tilkoplet den nye pod-pointen og venter på mat. Den må nok vente til i natt i følge timeren.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA