Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

RogerB

Desverre er ikke den gamle tommelfinger regelen lenger gyldig med 2.5 kvadrat = 16A

Det må også bekreftes utgaven av podpoint, dersom den kan belastes med 32A eller om 16A er max.

Om det er mulig å trekke 32A fra enheten er det selvsagt helt utelukket med 2.5 kvadrat.

De tallene som er listet i PDF ser meget relevant og godt beskrevet ut for meg.

Som svar på det med nyinstallasjon så ser ikke jeg noen veg utenom 20A og minimum 4.0 kvadrat (kommer an på kabel lengder). Å montere en podpoint er å betrakte som ny installasjon når det er ingripen fysisk i kabelannlegget. Hadde den vert plugget ville det IKKE vert tilbakevirkende kraft på reglene.
Så er vel spørsmålet om man kan jukse seg forbi regelverket med å sette en bevegelig leder med plugg på??

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Griffel

#166
Sitat fra: RogerB på torsdag 15. mars 2012, klokken 19:48
Å montere en podpoint er å betrakte som ny installasjon når det er ingripen fysisk i kabelannlegget.
Er ikke dette nærmest som å bytte en eksisterende 16A stikkontakt ut men en annen type CE merket 16A stikkontakt?
litt gårsone kanskje, men fordelen med poden er at det som kobles til (altså bilen) får beskjed om ikke å trekke mer enn 16A, mens en på den gamle schuko kontakten nermest kan plugge inn hva som helst.

Lakmustest:
Er det å bytte en Schuko 16A med en Blå IEC 16A å betrakte som ny installasjon?
For alle praktiske forhold er dette likeverdig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Jeg vil klasifisere det å bytte ut et stikk med en Pod Point for rehabilitering og ikke nyinstallasjon
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

RogerB

Spørsmålet er vell heller om man ønsker å følge regelverket eller ikke.

Når produsenten spesifiserer en ting og man gjøre noe annet så er det vell rimelig sikkert at man har lite å klage på om selskapet man er forsikkret i finner ut av det ved en eventuell garasje brann.

Til Nofuel så vil jeg si at jeg ville ha snakket med en "Installatør" (Ikke en elektrikker) og i det minste ha gjordt et par "febdoc" beregninger (program får å beregne dimensjonering av annlegg).
Da har du i det minste ryggen fri når du skal annbefale dimensjonering.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

akseln

Jeg har allerede en 3-fas 16A kurs i garasjen med 2,5kv. kabel. Kan denne brukes til PodPoint event ved å bytte sikring? Tipper svaret er "nei", men måtte bare spørre....

nofuelno

Jeg er av den oppfatning av at den kan benyttes.
Du kan ihvertfall ikke bytte sikring til 20A på en 2,5 kv kabel
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

ovev

Noen som ser noen hensikt med å ha en bryter før poden? Er tegnet inn i installasjonsbeskirvelsen. Skal ha dedikert kurs til poden og kan ikke da se noen grunn for bryteren. 
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Mortenmann

Sitat fra: ovev på fredag 16. mars 2012, klokken 07:52
Noen som ser noen hensikt med å ha en bryter før poden? Er tegnet inn i installasjonsbeskirvelsen. Skal ha dedikert kurs til poden og kan ikke da se noen grunn for bryteren.
Jeg fikk på plass en bryter før evse' en. Synes det er greit å kunne koble strømmen vekk ved feks lengre ferier. Ellers står strømmen på kretskort hele tiden.
SølvLeaf

RogerB

Jeg er ikke så bekymret for oss som er på dette forumet som de 2500 som ikke er det!!
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Rasmus.B

Om man velger å sikre en podpoint med en 16 A kurs, så er det helt greit. Om podpointen skulle trekke 17 -18 A i en peak, så er det værste som skjer at sikringen går. Mest sannsynlig så går den ikke,men om den gjør det, er det bare å resette den.

Jeg har selv en 16 A trilling lader som står på en 16A kurs med en 3 x 2,5 mm2 kabel. Det går helt fint og er helt i tråd med forskriftene. Nå er det imidlertid kommet nye forskrifter som jeg ikke har lest meg opp på enda, og på nye anlegg må man følge disse.
Om man legger en 4 eller 6 mm2 kabel, og så velger å sikre kabelen med en 16A sikring, er det også helt greit, men litt unaturlig selvsagt.
Kan også legge til at jeg kan ha garasje lysene på, kjøre portåpner og lade bil samtidig på min 16A kurs uten at sikringen ryker.

Jeg er vel mer bekymret over muligheten til å koble til og belaste kursene i huset med masse ovner, lys og andre belastninger som enkelt vil overskride 10A / 16A som forbrukskursene i huset er.
Kan også legge til at jeg for sikkerhets skyld har sjekket alle koblingsboksene fra skapet og ut i garasjen for varmgang. Det er ikke antydning til noe tempraturøkning.

Om jeg skulle kjøpe meg en podpoint så kommer jeg ikke til å grave opp og skifte til større kabeldimensjon av den grunn. Hvis en bare har 10A i garasjen, så holder ikke det til en podpoint, og da kan man jo like godt fleske til med 3 x 10 mm2 kabel, slik at du er forberedt til lading med 3 x 32 A.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 16. mars 2012, klokken 22:55
Jeg har selv en 16 A trilling lader som står på en 16A kurs med en 3 x 2,5 mm2 kabel. Det går helt fint og er helt i tråd med forskrift.....

Husk at 2011 trillingene kun lader med 13,5amp, selv om kladden kan gi 16amp inn i bilen. En leaf med en 16amp kladd/pod vil trekke 16amp.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rasmus.B

Ja, jev vet det at trillingene trekker mindre strøm.

Hvis en skal gjøre en sammenlingning med en typisk bolig installasjon med vanlige stikkontakter montert på en kurs. Da er det ikke uvanlig med 5 til 10 stikkontakter fordelt over flere rom. Da skal det ikke mer en ett par ovner på 2000w pr. stk før man går langt over max belastning på en 16A kurs, for ikke å snakke om en 10A kurs. Det er ingenting som forhindrer noen å gjøre det. Det som skjer er at sikringen ryker, og en blir da nødt til å redusere belastningen. Det som jeg mener er den største utfordringen med 16A ladekabel er selve shuko kontakten. Klumpen er tung, og jeg tror at over tid vil slitasjen lage en dårlig kontakt eller brudd i kabelen. Dårlig kontakt er farlig, og slike seriebrudd genererer ofte stor varme og kan føre til brann. Det er ikke en magisk grense ved 16A der dette skjer. Det kan like godt skje ved 13 A og 10 A for den sags skyld. Men da er det kabelen og ikke anlegget i huset som er problemet. Sikringen i sikrings skapet skal være dimensjonert til å beskytte ledningsanlegget for overbelastning, og vil ikke gi annet en kortslutnings beskyttelse for komponenter som er koblet til eventuelle stikkontakter.
Så da blir poenget mitt at det ikke er noe i veien for å sette en podpoint på en eksisterende 16A kurs, og da spesielt hvis men gjør en fast montering, og ikke går via en stikkontakt til podpoint. Hvis en velger å gå med en 4 eller 6 mm2 kabel og 20 A kurs, så kan en ikke bruke kursen til noe annet en podpointen, for en vanlig stikkontakt skal ikke sikres med mer en 16A. Alternativet blir da å ha ett sikrings skap i garasjen med viderefordeling til 16A kurs til stikk og lys.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

#178
Instaleres det en EVSE i form av en Podpoint eller annen tilsvarende type bør den absolutt gå på en egen kurs, ikke sammen med lys oag andre stikkontakter. Bilen trekker så mye strøm at det ikke bør deles med noen.

Har en ikke anledning til det, bør en følge anbefalingen om 10A Kladd (ICCB=In Cable Control Box). Da tillater en litt lys og tilbehør på samme 16A kurs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

Så om du nå legger ut en 20A kurs i garasjen, så ville du i tillegg lagt opp en 16A kurs til vanlig forbruk ?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA