Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

Elghost

Har nå fått Pod point ladepunktet som jeg bestilte fra pod-point.com i UK.
Se tidligere tråd:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4167.0.html
Fikk den installert i garasjen i dag (se bilder) og nå er det bare ventingen på selve bilen igjen  :)
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

daggad

Tøft. Har du TN nett hjemme ?
Kan du evt. kort forklare hva du gjorde med kurser o.l. Samt om prisen kom på de ca 6500,- som var indikert i den andre tråden ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RogerB

Ja det er ikke vanskelig å se at dette blir billigere med tiden  ;D
Må vel betale litt for CE merket og utvikklingen da.

Jeg ser en topolet jordfeilautomat, sansynelig vis en kontaktor som er styrt på A1 og A2 fra enheten helt til høyre som jeg antar komuniserer med laderen på Leafen.
Kan du vise/zome inn data på enheten helt til høyre i bildet, ser ut som det eneste unike her, resten er hyllevare.
Frontpannelet er plugget inn i den samme enheten, tipper LED på dekselet skifter farge ut i fra info fra Leafen.

Kjempe bra elghost, takker for info  :)
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Elghost

Sitat fra: daggad på tirsdag 08. november 2011, klokken 19:26
Tøft. Har du TN nett hjemme ?
Kan du evt. kort forklare hva du gjorde med kurser o.l. Samt om prisen kom på de ca 6500,- som var indikert i den andre tråden ?
Prisen kom på 7600kr inkl. moms og frakt. Noe av problemet var den høye fraktprisen, som utgjorde 1000kr av totalen. Men men...synes resultatet ble bra når jeg tenker på hva Proxll tar for sin løsning.
Jeg har TN nett (400/230V) hjemme. Det er lagt opp 20A kurs med 4 mm2 ledning til ladepunktet.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

Elghost

Sitat fra: RogerB på tirsdag 08. november 2011, klokken 19:42
Ja det er ikke vanskelig å se at dette blir billigere med tiden  ;D
Må vel betale litt for CE merket og utvikklingen da.

Jeg ser en topolet jordfeilautomat, sansynelig vis en kontaktor som er styrt på A1 og A2 fra enheten helt til høyre som jeg antar komuniserer med laderen på Leafen.
Kan du vise/zome inn data på enheten helt til høyre i bildet, ser ut som det eneste unike her, resten er hyllevare.
Frontpannelet er plugget inn i den samme enheten, tipper LED på dekselet skifter farge ut i fra info fra Leafen.

Kjempe bra elghost, takker for info  :)
Her har jeg zoomet inn høyre del av bildet. Det er som du antyder ikke mye dyr elektronikk inni her. Det eneste som ikke vises på bildene er et lite kretskort som sitter på selve dekselet. Så at prisen vil falle etterhvert som konkurransen øker er det vel ingen tvil om.
Forøvrig er det helt rikitg som du sier, led-lysene i fronten skifter farge avhengig av om bilen lades eller ikke.
Blått lys: klar til bruk.
Blinkende grønn:ladeledning er koblet til bilen og ladingen starter på signal fra bilen
Grønt lys: lading pågår.
Rødt lys: feilmelding
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

RogerB

Tror sannelig det bare er en liten strømforskyning på 1.57 eller 1.67A.

Hadde vert morro å sett en PDF på teknisk dokumentasjon på Podpointen, tror det er påkrevd å levere elektriske tegninger også  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

elektrolux

Sitat fra: RogerB på tirsdag 08. november 2011, klokken 21:41
Tror sannelig det bare er en liten strømforskyning på 1.57 eller 1.67A.

Helt sikkert til lysdiodekortet i lokket.

Markup'en på dette er nok ganske betydelig, og jeg fatter ikke hva du skal med den, uttover at det er enkelt å ha en ledning hengende klar i garagen..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

RogerB

Sikkerhetsmessig er elghost på den sikkre siden med 4 kvadrat til Poden, det er en fast installasjon, og kostnaden er flere tusen under alternativet.

Jeg kommer til å vente noen måneder selv før jeg bestemmer meg, men jeg synes det er meget interessant å se hva Poden inneholder.

Grovt regnet:

Jordfeil automat 30mA 450kr
Kontaktor feks Omron 120kr
Strømforskyning feks Phoenix din mount 200kr
30 cm DIN skinne 10kr
Weidmuller rekkeklemmer 25kr
3 meter RK 2,5 kvadrat 5kr
1 meter RK 0,5 kvadrat 1kr
4 meter gummikabel 25kr
Plugg  150kr
Diodekort made in China 100kr ??  ;D (eller drite i blinke LED)
Plast kapsling 100kr

Grovt regnet 1186 kr i komponenter med priser jeg kan skaffe, trekk i fra bulk priser så er dette langt under tusenlappen.

Blir sikkert ikke lenge før noen kan skaffe Pod lignende for 3-4 tusen som er CE merket.

Uansett takker for info elghost
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Elghost

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. november 2011, klokken 21:50
Markup'en på dette er nok ganske betydelig, og jeg fatter ikke hva du skal med den, uttover at det er enkelt å ha en ledning hengende klar i garagen..
Alt faller vel ned på hva man har av behov og personlig smak, akkurat som når du velger en biltype fremfor en annen.
@electrolux Hvordan går det forresten med din evse prototype? Du snakket om at du kunne tilby denne til 6000kr? jfr tråd
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4059.0.html
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

flux


jkirkebo

En J1772 plugg med noen meter kabel koster nok litt, siste pris jeg har hørt er $300 i mindre kvanta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Sitat fra: elghost på tirsdag 08. november 2011, klokken 22:42
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. november 2011, klokken 21:50
Markup'en på dette er nok ganske betydelig, og jeg fatter ikke hva du skal med den, uttover at det er enkelt å ha en ledning hengende klar i garagen..
Alt faller vel ned på hva man har av behov og personlig smak, akkurat som når du velger en biltype fremfor en annen.
@electrolux Hvordan går det forresten med din evse prototype? Du snakket om at du kunne tilby denne til 6000kr? jfr tråd
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4059.0.html


Fnis... ;D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Sitat fra: elghost på tirsdag 08. november 2011, klokken 22:42
@electrolux Hvordan går det forresten med din evse prototype? Du snakket om at du kunne tilby denne til 6000kr? jfr tråd

Jeg har overlatt denne til Elbilshop.no

Vil tippe Arnstein vil teste den ut på egen Leaf, før han legger den ut for salg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Den er fremdeles i Beta versjon. Kommer tilbake med mer når den er klar.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Sitat fra: RogerB på tirsdag 08. november 2011, klokken 21:41
Hadde vert morro å sett en PDF på teknisk dokumentasjon på Podpointen, tror det er påkrevd å levere elektriske tegninger også  ;D
Datablad, men Ikke noe skjema http://www.pod-point.com/wp-content/uploads/2011/08/PP-DATASHEET-solo-charge-range-J1772-units.pdf

Den finnes forresten med SIM-kort (nevnt nederst i installsjonsbeskrivelsen). Har din det Elghost ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA