Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Elghost, onsdag 16. november 2011, klokken 22:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ovev på torsdag 15. mars 2012, klokken 07:27
Jeg skal høre med elektrikeren hva jeg kan gjøre for å få ned prisen. Jeg kan selvfølgelig legger rør og trekke kabel selv hvis hvis det er lov. Jeg trodde elektrikeren måtte gjøre det selv.

Noen som vet hvilken type kabel som skal legges og hvor man får tak i den? NB! Ser at jordingsledninger er trukket for seg selv i huset. Kabelen skal trekkes i rør fra sikringsskapet samt på utsiden av vegg. Vet at jeg har sett noen linker her i forumet, men finner dem ikke igjen.

Her er billigste kabel for 16A enfase:

http://elby.no/Kabel-og-Ledning/PFXP-Kabel/PFXP-kabel-500V-CU-3G2-5mm2-ER-10-50mm-Hvit-met

25m + frakt kommer på ca. 600 kroner.

Det er ikke nødvendig å legge den i rør, den kan festes rett på veggen. Den er hvit, så der det er synlig blir det antageligvis penere uten rør.

Vil du fremtidssikre litt samt sørge for lavest mulig spenningstap kan du legge 3x6mm2 isteden, evt. 4x6mm2 hvis du også vil ha mulighet for trefase siden. Da kan du hente ut 25A (evt. 3x25) istedenfor 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Et lite (og muligens dumt) spørsmål:

Elektrikeren min spurte hva slags sikring Pod point'en skulle ha foran seg. Jeg antar det er 16A siden dette er en 16A sak, men kunne ikke svare ham helt sikkert. Er den garantert å aldri dra mer en 16A? Må jeg ha større sikring pga at det kan være litt variasjoner?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

Det holder med 16A sikring, de inneholder alltid margin for variasjoner. Ladingen av bilen trekker temmelig nøyaktig 16 ampere, og bilen har myk og fin start på belastningen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

akseln

Har alltid trodd at PodPoint krever eller anbefaler 20A sikring.  Det står i alle fall i installasjonsbeskrivelsen at peak belastning er 17,6A og at sikring skal være 20A. Kabel skal være enten 4kv. eller 6kv.

Se vedlegg.

BE

De har da lagt på 10% "slingringsmon" slik at totalbelastningen kommer opp 17.6 ampere. Dette skal sikringene også være dimensjonert for.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

akseln

Ser det, men jeg vil tro at elektrikeren min ikke vil godta å installere en 16A sikring på utstyr som spesifikasjonen beskriver skal ha 20A. Jeg er tilhenger av å følge boka når det først skal kables og installeres nytt.

Griffel

#156
Skulle jeg installere ny kurs ville jeg lagt opp 20 eller 25 A, men dersom jeg ut i garasjen hadde en eksisterende 16A kurs hadde jeg ikke betenkt meg på å bruke denne. Belastningen er nok temlig nøyaktig 16A. Toleransen+/-10% er mer norm enn virkelighet
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RuneW

Takk for info!

Da blir det (selvsagt) 20A på meg. Har eget skap i garasjen og det er bare snakk om hva slags sikring/kabel jeg skal bruke ut fra dette.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

BE

Jeg har da garantert litt annen oppfattelse av poenget med sikringer. For dersom løsningen med Podpointen trekker mer enn de tiltenkte 16A +marginer så vil det være en feil på systemet, og da vil jeg at sikringen skal ryke! Derfor ble det ikke aktuelt å installere mer en 16A på ladekursten i garasjen (Som jeg fikk installert forrige uke)

Jeg har ladet flere ganger med min 16A ladekabel på den eksisterende kursen i garasjen. På samme kursen står belysning i garasjen på 300 Watt, samt garasjeportåpneren, denne kursen har enda ikke sviktet. Nå har jeg lagt opp egen kurs for ladingen slik at jeg kan benytte f.eks. høyttrykkspyler mens bilen lader uten at sikringen i garasjen ryker.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

akseln

Spørsmålet blir da hvorfor det står spesifisert at man skal ha 20A sikring? For å være på den sikre siden eller fordi det faktisk har en god forklaring?

Griffel

#160
Laderen i bilen er vel sikret i bilen, så det er vel greit med litt selektivitet, men noen stor rolle spiller det nok ikke.
Nå der er sagt er det et ganske vanlig utsagn at et apparat skal sikres med 125% av sin merkestrøm (Tommelfingeregel).
Jeg tror også det er et formelt krav i enkelte land. Før vi fikk automatsikringer het det så her også.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

Sitat fra: Akseln på torsdag 15. mars 2012, klokken 15:21
Spørsmålet blir da hvorfor det står spesifisert at man skal ha 20A sikring? For å være på den sikre siden eller fordi det faktisk har en god forklaring?

Jeg antar det er for å være på den sikre siden og slippe at overfølsomme sikringer ryker i tid og utider. Med nytt opplegg og nye sikringer kan jeg ikke se at dette skal bli noe problem, det er gode marginer på sikringene.

Dersom det er krøll med ladingen ønsker jeg at sikringen skal ryke.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RogerB

Mange hobby elektrikkere på gang ser jeg, dersom du installerer en podpoint på 16A forrankoblet kurs så er dette GALT i forhold til gjeldene normer i NEK 400.

Om din elektrikker har installert dette for deg så er dette direkte FEIL, har du en samsvarserklæring på jobben utført så kan du kreve pengene tilbake. Det er et KRAV til selektivitet i ny installasjon.

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Griffel

#163
Sitat fra: RogerB på torsdag 15. mars 2012, klokken 17:21
Mange hobby elektrikkere på gang ser jeg, dersom du installerer en podpoint på 16A forrankoblet kurs så er dette GALT i forhold til gjeldene normer i NEK 400.

Om din elektrikker har installert dette for deg så er dette direkte FEIL, har du en samsvarserklæring på jobben utført så kan du kreve pengene tilbake. Det er et KRAV til selektivitet i ny installasjon.


? Podpoint som sådan har ingen sikring, men en jordfeilbryter, og litt elektronikk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nofuel

Hei, bra med fokus på det installasjonstekniske !

Jeg har selv ikke installatørsertifikat gruppe L og vil sjekke opp i dette.

Kan vi gi en foreløbig konklusjon om at der det finnes en eksisterende 16A kurs,
så kan en Pod Point 16A installeres såfremt ikke annen belastning på kursen pågår samtidig ?
Der det er behov for ny kurs, omfattes dette av regelverket for nyinstallasjoner og NEK 400 må følges ved at kurs ut til ladepunkt sikres med 20A samt at det  må benyttes 4kv kabel ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA