Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

akseln

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. november 2011, klokken 14:46
Du må gjerne legge ut en ny 4mm2 kabel, men om du ikke har tenkt å kappe av pluggen på ladekabelen og montere en 32A CEE-kontakt (evt. koble den fast) må du holde deg til 16A sikring. Shuko-kontaktene tåler maks 16A og skal ikke sikres med mer.

Ja, da lærte jeg litt mer i dag. Takk for klar tilbakemelding.

For å lære enda litt mer. Ser at når det skal installeres fast ladepunkt f.eks. PodPoint, så installeres det 20A sikring. Trekker denne laderen mer enn Mitsubishi-laderen selv om begge skal gi 16A?

gbzdoc

Kabelen til Mitsubishi forteller bilen at den kan få lov å trekke inntil 16A, men ikke mer. Bilen lader vel med rundt 13,5 A om jeg ikke husker feil. Mulig du kan bruke de siste amperene til å forvarme bilen slik at det faktiske trekker kan komme helt opp i 16A.

De som legger opp mer enn 16A her inne på forumet gjør det som oftest fordi de uansett må legge opp nytt punkt for lading. Da er det lurt å tenke litt fremover og likegjerne overdimensjonere for fremtidig bruk. :-)

jkirkebo

Sitat fra: Akseln på mandag 14. november 2011, klokken 15:01
Ja, da lærte jeg litt mer i dag. Takk for klar tilbakemelding.

For å lære enda litt mer. Ser at når det skal installeres fast ladepunkt f.eks. PodPoint, så installeres det 20A sikring. Trekker denne laderen mer enn Mitsubishi-laderen selv om begge skal gi 16A?

Hvis PodPoint-ladestasjonen kan levere 20A skal den ha 20A sikring. Kan den levere 16A må den ha minst 16A sikring, men kan godt sikres med mer så sant kabelen er dimensjonert for det. Hvorfor de evt. gjør det slik vet jeg ikke.

Min Clipper Creek LCS-25 kan levere 20A men jeg trakk ut 3x6mm2 kabel så den er sikret med 3x25A sikring. Da slipper jeg å bytte sikring om ladepunktet byttes til en kraftigere variant siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Problemet (for min del som trenger 25m kabel) er at 4mm2 koster 4-5 ganger mer enn 2,5... Det er mao. snakk om noen tusen i forskjell. Da er det fristende å benytte eksisterende (ledig) 16a-sikring og trekke 25m 2,5mm2-kabel.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jkirkebo

Sitat fra: Blip på mandag 14. november 2011, klokken 17:57
Problemet (for min del som trenger 25m kabel) er at 4mm2 koster 4-5 ganger mer enn 2,5... Det er mao. snakk om noen tusen i forskjell. Da er det fristende å benytte eksisterende (ledig) 16a-sikring og trekke 25m 2,5mm2-kabel.

Noen tusen var vel litt å ta i ? Jeg ga ca. 500,- for 13m PFSP 3x6mm2+J...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

For de som lurer på kabelpriser:
http://elby.no/Kabel-og-Ledning/PFSP-Kabel.

PFSP er den kabeltypen som egner seg for nedgraving.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

#67
Der ser du! Takk for tips! Jeg hadde sjekka pris på feil sted. Grossisten vår på jobb gir faktisk dårligere priser (med rabatt)... ::)

PFXP 3x6mm2 kr 1.234,38
PFXP 3x2,5mm2 kr 562,50
=> 672 kr i forskjell

Ok, da. Dobbel pris kan jeg leve med! ;D

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Trond.Strom

dersom kabelen skal graves ned er det vel like greit å overdimensjonere skikkelig? da gravejobben koster mere enn kabelen. 25m 4x16mm til 3725 burde vel dekke fremtige behov med mulighet for 3 fas 64A som omtrendling gir 30KW effekt.
Batteripakkene blir vel ikke mindre med tiden skulle en tro

RuneW

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 15. november 2011, klokken 09:1625m 4x16mm til 3725 burde vel dekke fremtige behov med mulighet for 3 fas 64A som omtrendling gir 30KW effekt.

Kan du linke til denne kabelen? Jeg er tydeligvis blind og finner den ikke...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

daggad

Mitsubishi var lynkjappe og jeg kunne hente kabelen der nå. Noen bilder under. Jeg betalte 6863,- inkl moms.
De lurte på om jeg hadde en iMiev men sa som sant var at den skulle brukes til en Leaf. De ante ikke hva en Leaf var for noe..


Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011


RuneW

Sitat fra: daggad på tirsdag 15. november 2011, klokken 10:31
De lurte på om jeg hadde en iMiev men sa som sant var at den skulle brukes til en Leaf. De ante ikke hva en Leaf var for noe...

Det kalles vel "denial" på godt norsk  ;D

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 15. november 2011, klokken 10:32
http://elby.no/Kabel-og-Ledning/PFXP-Kabel/PFXP-kabel-500V-CU-4G16mm2-FR-OE-21-9mm-Graa-met

Takker! Jeg så bare under PFSP jeg.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Boogie

Sitat fra: daggad på tirsdag 15. november 2011, klokken 10:31
Mitsubishi var lynkjappe og jeg kunne hente kabelen der nå. Noen bilder under. Jeg betalte 6863,- inkl moms.
De lurte på om jeg hadde en iMiev men sa som sant var at den skulle brukes til en Leaf. De ante ikke hva en Leaf var for noe..




Når du begynner å bruke kabelen, så sjekk varmgang i Chuko-pluggen.
iMiEV trekker kun 14A, så om denne er programert til 16A, så vil du trekke mer fra en Leaf enn det iMiEV kan levere siden laderen er større...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

daggad

Er det ikke 14A Leaf og vil trekke da ?
Mener å ha lest laderen er 3,3kW.

Men skal sjekke for varmgang, takk for tipset !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA