Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Ole C på tirsdag 23. august 2011, klokken 21:13
Dere senior medlemene av dette forumet er en smule flinke til å spore av på forum trådene.  Setter strek  for lade boks\klump\kontakt\10a\16a diskusjonen.

Da får vi lage dette som nytt emne da.

Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. august 2011, klokken 20:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. august 2011, klokken 15:09
Som nevnt tidligere vil ikke Nissan godkjenne mer enn 10A over lang tid fra våre Schuko-kontakter. Derfor vil de at 16A-ladekabler skal være fast tilkoblet nettet, evt. via CEE-stikk.
Men våre Schuko er jo godkjent for kontiunerlig 16A belastning i mange 10-år i følge min elektrikernabo.
Varmvannstanken min på 3kW har nå stått plugget inn med schuko i snart 10 år uten problem.

Resultatet av Nissans valg er at det kommer piratkabler på markedet der du kan velge høyere strøm, og hvordan er da kvaliteten på disse?.....
Ja.  Våre Schuko er godkjent for kontiunerlig 16A belastning.
Denne kontakttypen benyttes vanlig både på 10A og 16 A kurser, så det er vel dette og at de selvfølgelig er litt sikrere mot problemer og klager når de legger seg på 10A. Slik at folk også kan lade når de besøker bestemor, med skjøteledning gjennom vindu. Dersom du lader et sted du ikke er kjent vet du ikke om det er en 16A eller 10 A kurs ved tilkobling.

Som universalløsning i Norge synes jeg derfor ikke 10A et unaturlig valg.

Dersom jeg var i tvil om kvaliteten og om ledning var godkjent ville jeg  ikke kjøpe den, spare litt å risikere min 280 000 kr bil?

Men kjøper en et CE merket system fra en seriøs levereandør burde det ikke være noe problem.

De eneste fellene jeg kommer på med CE merket utstyr som alikevell kan kolidere med nationale regler, har med bryting og jordfeil å gjøre.
Dersom enheten ikke bryter 0 leder, er den ikke egnet i Norge da vi har 2 "live", den vil virke kan være CE merket men ikke være lovlig i bruk her.
Om Jordfeilovervåkingen baserer seg på måling av forbindelse til Jord, vil den ikke kunne levere ladespenning, og er følgelig ubruklig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

el-snorre

Nissan sin anbefaling om en egen permanent ladestasjon har flere argumenter. Nissan sikrer seg gjennom fokus på elsikkerhet sitt eget omdømme, garantien kan bortfalle ol. ved disse forehåndsreglene. Selve schukoen konseptet tåler 16A belastning, men belastningen ved at en kontakt sette inn og tas ut ofte, kombinert med høyt effekt uttak  kan gi varmgang. Når man vet at enkelte river og røsker ut sitkket, gir det en ekstrabelastning på kontakten. På toppen er det ikke uvanlig at en rekke hjemmekontakter nok er oppmontert en smule privat. Men for nye tipp topp anlegg og med over gjennomsnittlig sikkerhetsbeviste kunder, burde ikke 16A ledning vært et problem.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

erik e

Ja det er jo få som har sin egen bensinstasjon . ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Blip

Er det noen som har en oversikt over EVSE (kladder) som kan benyttes som alternativ til den "norske" 10A-versjonen? Det hadde vært interessant med oversikt over både "løse" kabler (Schuko/Mennekes) og fastmonterte versjoner.

Jeg forutsetter selvsagt at den er CE-merket og kan benyttes i norsk IT-nett...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

aurba

#4
Sitat fra: Blip på onsdag 24. august 2011, klokken 18:14
Er det noen som har en oversikt over EVSE (kladder) som kan benyttes som alternativ til den "norske" 10A-versjonen? Det hadde vært interessant med oversikt over både "løse" kabler (Schuko/Mennekes) og fastmonterte versjoner.

Jeg forutsetter selvsagt at den er CE-merket og kan benyttes i norsk IT-nett...


ClipperCreek sin LCS-20, Level 2 Charging Station (EVSE eller ladegrensesnitt)kan kanskje være en mulighet. Etter hva det står på siden deres er denne CE-merket og tillater lading med 16 ampere.
Jeg har kontaktet dem og de sier det ved bestilling må anmerkes at den skal brukes på Norsk IT-nettverk.
Her er mere informasjon:
http://stores.intuitwebsites.com/ClipperCreekInc/-strse-6/Level-2-EVSE%2C-Level/Detail.bok
http://www.clippercreek.com/documents/PDF/product_information/residential/ClipperCreek_-_LCS-25-Brochure.pdf
http://www.clippercreek.com/documents/PDF/product_information/residential/LCS_User_Manual_110504v05_-_booklet.pdf
Jeg har også forespurt om de har mulighet til å levere en med valg av enten 10 eller 16 amp lading. Venter på svar på dette.

Da har jeg fått svar vedrørende muligheten to lademodus (10 og 16 amp, de leverer ikke en slik løsning

Her er en nettside med leverandører av utstyr til USA, kan jo vøre muligheter for at noen av disse ønsker å komme inn på det Norske markedet:
http://www.pluginamerica.org/accessory-tracker?ul=listed&type=EVSE&level=2

Think City 2010, Lithium

Ladefabrikken

Hvis du skal bestille denne så er jeg helt klart med. Er vi flere som bestiller sammen så kan vi sikert få en bedre pris.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Boogie

Jeg kan også være interesert, men jeg jobber også med andre muligheter som å omprogramere Panasonic enheten som følger bilen til den strøm man ønsker seg. Prøver å få til en 14A enhet slik at vi får samme situasjon som for PSA bilene. Vi vet jo at det fungerer på veien.
Hjemme kan vi se for oss en ekstra enhet som gir mulighet for 16 eller 20A. Uansett vil bilens egen lader være endelig begrensning så lenge man har tilgang til nok strøm og godt nok kabeltverrsnitt.
Og prisene ligger langt unna den løsningen Nissan har valgt i Norge....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

akseln


Griffel

#8
Siden langt de fleste klarer seg godt med en 10A løsning hjemme vil jeg ikke tro at Nissans 16A ladepunkt for hjemmebruk blir noen stor suksess prisen tatt i betraktning. De ladepunktene som produseres for USA kan ikke uten videre brukes i Norge så dermed må det bli en spesialversjon. Stykktall og pris henger sammen så det blir spennende å høre hva en «Norsk» versjon av USA enheten til slutt vil koste.

For langturer vil en uansett basere seg på hurtigladestasjoner, om en fullading tar 11 timer i stedet for 8 betyr ikke allverden for de fleste. Skal jeg på langtur og må lade underveis vil 1 mil kreve  1 time 10A med standard kladd eller 40 min med 16A spesialvariant (hva er den forbedringen verd for den enkelte). Det jeg trenger på tur til hytta er noe som på 20 min skaffer meg strøm for 20 mil eller helst enda bedre, altså en hurtigladestasjon langs veien.

Uansett er det en 16A transportabelt ladekladd jeg kunne hatt glede av, ikke et fastmontert til hjemmebruk. Jeg klarte en gang å få arbeidsgiver til å lage noen ladeplasser, og jeg tror det er enklere å få aksept for noen standard 16A kontakter utendørs enn for et antall 16A fastmonterte ladepunkt til 16000,-. Da vil det også være den transportable kladden jeg kunne hatt nytte av.
Men 6 timer lading med 10 A gir meg strøm til 6 mil, og jeg er normalt på jobb lenger enn det, og bare drøyt 3 mil hjem.

Dersom jeg bodde i Drammen og pendlet til Kjeller hver dag, ca 60 km og kunne lade standard 10A hjemme og hos arbeidsgiver ca. 6 timer hvert sted (Bilen står jo normalt stille minst det),  har jeg  allikevel ca.1/2 tank reserve til småkjøring (5-6mil).  
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Nyttig info til Leaf-eiere som vil ha 16A lading billig:

EVSEupgrade (http://www.evseupgrade.com/) kan oppgradere Nissans 10A EVSE til en 16A utgave. Kostnad $68 + frakt som de anslår til $50-$65. I tillegg kommer frakt til USA, jeg vil anslå totalkostnad til rundt tusenlappen, kanskje 1200,-.

Ikke så galt det vel ? Men man er uten enheten en uke eller to da. Kjekt for de som uansett skal ha en fastmontert hjemme men vil ha 16A mulighet "på farten".

De selges også ferdig oppgraderte Nissan EVSEr, pris ca. $900 inkl. frakt. Med moms og alt blir det noe over 6000,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ovev

Jeg var også i kontakt med dem om enheten de selger og fikk følgende svar:

"We supply a L6-20 plug but can outfit it with a cord with bare ends and you can attach your own plug and it will work fine or you can buy a pigtail cord from us and make an adapter(s) The unit has a UL designation on it from Nissan not CE."

Enheten er altså ikke CE merket. :(
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

jkirkebo

Sitat fra: ovev på torsdag 25. august 2011, klokken 21:05
Jeg var også i kontakt med dem om enheten de selger og fikk følgende svar:

"We supply a L6-20 plug but can outfit it with a cord with bare ends and you can attach your own plug and it will work fine or you can buy a pigtail cord from us and make an adapter(s) The unit has a UL designation on it from Nissan not CE."

Enheten er altså ikke CE merket. :(

Det er samme enheten de selger her, kun små forskjeller i innmat. Sikkert forskjellige klistremerker. Sender du inn din egen til oppgradering er den selvfølgelig CE-merket ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. august 2011, klokken 20:32
Nyttig info til Leaf-eiere som vil ha 16A lading billig:

EVSEupgrade (http://www.evseupgrade.com/) kan oppgradere Nissans 10A EVSE til en 16A utgave. Kostnad $68 + frakt som de anslår til $50-$65. I tillegg kommer frakt til USA, jeg vil anslå totalkostnad til rundt tusenlappen, kanskje 1200,-.

Ikke så galt det vel ?

Nei, det hørtes nesten greit ut. Men hva kommer det av at prisen ($68) er så mye lavere enn det som oppgis i prislisten du viser til. Er det billigere å oppgradere den europieske varianten?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 25. august 2011, klokken 23:54
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. august 2011, klokken 20:32
Nyttig info til Leaf-eiere som vil ha 16A lading billig:

EVSEupgrade (http://www.evseupgrade.com/) kan oppgradere Nissans 10A EVSE til en 16A utgave. Kostnad $68 + frakt som de anslår til $50-$65. I tillegg kommer frakt til USA, jeg vil anslå totalkostnad til rundt tusenlappen, kanskje 1200,-.

Ikke så galt det vel ?

Nei, det hørtes nesten greit ut. Men hva kommer det av at prisen ($68) er så mye lavere enn det som oppgis i prislisten du viser til. Er det billigere å oppgradere den europieske varianten?

Den dyre oppgraderingen er fra 120V til 240V, det innebærer bytte av endel komponenter. Den billige oppgraderingen er fra 12A til 16A (eller fra 10A til 16A for den europeiske varianten) og innebærer etter hva jeg skjønner kun en ny/modifisert firmware til pilotsignalgeneratoren.

Siden våre EVSEr allerede er 230V trenger vi ikke den dyre oppgraderingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Lyder fornuftig. Gjettet at det var noe slikt. En drøy tusenlapp kan det jo være verd. Lykke til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA