Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

ovev

3,3kW inn på batteriet. 3,84kw fra veggen. Resten er tap. Virkningsgraden på laderen skal være ca 85% v16A. Enda noe lavere virkningsgrad på 10A. Mener å ha lest noe rundt 80-82%.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

daggad

Sitat fra: ovev på tirsdag 15. november 2011, klokken 13:33
3,3kW inn på batteriet. 3,84kw fra veggen. Resten er tap. Virkningsgraden på laderen skal være ca 85% v16A. Enda noe lavere virkningsgrad på 10A. Mener å ha lest noe rundt 80-82%.
Det er dette som er så morsomt med å begynne med elbil. Jeg lærer noe nytt hele tiden ! :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

dissern

Sitat fra: daggad på tirsdag 15. november 2011, klokken 10:31
Mitsubishi var lynkjappe og jeg kunne hente kabelen der nå. Noen bilder under. Jeg betalte 6863,- inkl moms.

Hvor fikk du kjøpt laderen til denne prisen? Jeg forhørte meg med Mitsubishi forhandleren i Bergen som opplyser om en pris på 8235.- inkl. mva.

Edit: så det nå, Mitusibishi Ålesund. Det var rimelig heftig prisforskjell..
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

BE

Jeg fikk samme pris som Daggad på Motor Forum Stavanger. 6870,- med moms. De kunne dessverre ikke levere før torsdag, men det er greit for meg siden jeg ikke har el-bil enda :)

Egentlig trenger jeg ikke kabelen, men den skal få ligge i bilen til spotlading på dersom det blir behov. 10A laderen skal henge permanent i garasjen og brukes til daglig lading.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

dissern

Får du med en hendig veske å ha laderen i, litt sånn som laderen til Leafen er plassert i?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

Hva skal man med den der oppgraderte amerikanske EVSE``n hvis man bare kan bruke mjauens originale kabel for 16A lading? Eller har jeg misforstått noe nå?
Nissan Leaf

Trond.Strom

tror ikke du har misforstått
kjøp deg en skjøteledning fra mitsubishi så vil løvet ditt purre fint om natta

Aspiranten

I så fall er det jo helt sinnsykt av Nissan å ikke tilby ett lignende produkt, når det er så enkelt. Det går jo sterkt ut over Leafens brukelighet for langpendlerene. Mitsubishi er jo en konkurrent. I markedsammenheng skal man ikke overlate kundene til å handle hos sin argeste konkurrent for å utnytte _ditt_ produkt.

Man må jo ha 16A lading for å kunne pendle langt og lade fullt mens man er på jobb. Prøver virkelig Nissan å se hvor dumme vi er ved å se om vi kjøper en 20,000,- kroners installasjon både til jobb og hjem? 40,000,- i ladeutstyr?

Jeg kjenner mer og mer på hvorfor jeg aldri tidligere har vurdert å kjøpe en Nissan.  :P
Nissan Leaf

BE

Sitat fra: dissern på tirsdag 15. november 2011, klokken 15:10
Får du med en hendig veske å ha laderen i, litt sånn som laderen til Leafen er plassert i?
Jeg har jo en ledig slik veske, den medfølgende kabelen står nemlig fast koblet i garasjen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

#84
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 15. november 2011, klokken 09:16
dersom kabelen skal graves ned er det vel like greit å overdimensjonere skikkelig? da gravejobben koster mere enn kabelen. 25m 4x16mm til 3725 burde vel dekke fremtige behov med mulighet for 3 fas 64A som omtrendling gir 30KW effekt.
Batteripakkene blir vel ikke mindre med tiden skulle en tro

Hehe, 3x63A til billading ? Hva skal resten av huset bruke da ? Det er vel _ytterst_ få som har hovedsikringer større enn dette.

Jeg vil tro de fleste sliter med å tilgodese bilen med mer enn 3x32A, mao. vil 10mm2 holde lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Nissan burde kanskje ha gjort det slik at de ga kunden valget mellom 10A og 16A kabel. For det er jo både for og bakdeler med begge to.
10A er jo universalen som kan brukes på nesten alle stikk, 16A er kjappere på dedikerte stikk.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

daggad

Sitat fra: dissern på tirsdag 15. november 2011, klokken 15:10
Får du med en hendig veske å ha laderen i, litt sånn som laderen til Leafen er plassert i?
Nei den kom i pappkasse... ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Sitat fra: daggad på tirsdag 15. november 2011, klokken 15:55
Nissan burde kanskje ha gjort det slik at de ga kunden valget mellom 10A og 16A kabel. For det er jo både for og bakdeler med begge to.
10A er jo universalen som kan brukes på nesten alle stikk, 16A er kjappere på dedikerte stikk.

Eller valgfrihet med begge to i samme kabel.

De har vel kanskje valgt 10A maks fordi folk flest ikke kan noe som helst om strøm (som meg) og på den måten idiotsikrer markedet litt nå istarten. Men likevel, det er ikke vanskelig å utdanne kundene litt og gi dem den friheten. Nissan ansvarsfraskriver seg jo med skrivet sitt uansett  8)
Nissan Leaf

Griffel

#88
Sitat fra: RuneW på tirsdag 15. november 2011, klokken 10:55
Sitat fra: daggad på tirsdag 15. november 2011, klokken 10:31
De lurte på om jeg hadde en iMiev men sa som sant var at den skulle brukes til en Leaf. De ante ikke hva en Leaf var for noe...

Det kalles vel "denial" på godt norsk  ;D

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 15. november 2011, klokken 10:32
http://elby.no/Kabel-og-Ledning/PFXP-Kabel/PFXP-kabel-500V-CU-4G16mm2-FR-OE-21-9mm-Graa-met

Takker! Jeg så bare under PFSP jeg.

Ver klar over at PFXP krever mer beskyttelse ved nedgraving enn PFSP så det er ikke sikkert at den blir rimligere ferdig installert. anbefaler Korrugerte rør og PFSP.
http://elby.no/content/search/%28offset%29/40?SearchText=korrugerte
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 15. november 2011, klokken 19:14
Ver klar over at PFXP krever mer beskyttelse ved nedgraving enn PFXP så det er ikke sikkert at den blir rimligere.

Den setningen bør du kanskje redigere litt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA