Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

Go-carter

Jepp, gjelder den nye kabelen. Om den blir varm avhenger litt av støpselet den settes i. Plugger jeg den rett i veggen, på et bra støpsel, så blir den ikke lunka engang, selv etter 8 timer 16A lading. Mens en dårlig skjøteledning jeg hadde nesten smeltet støpselet, etter tjue-tredve minutter.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Sitat fra: Lunde på fredag 09. september 2011, klokken 08:07
Kobler man med endehylser eller fortinner tampene  så sikrer man god kontakt og en sannsynlig bekymringsløs kobling for mange år.

ALDRI bruk fortinning (lodding) av endene, tinnet vil med tiden synke sammen og kontaktpresset vil synke. Man får da dårlig kontakt og varmgang!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Min Clipper Creek LCS-25 EVSE er nå sendt fra USA så da har jeg den vel om en ukes tid eller noe sånt. Pris $995 + $52 i frakt. Med dollarkurs på 5.65 blir det totalt ca. 7500,- inkl. mva og fortollingsgebyr. Det blir 45% av Nissans pris og denne kan levere 20A (selv om dagens Leaf ikke trenger det).

25A 3-fase kabel (PFSP 3x6mm2+J) er allerede ferdig trukket. Kommer jo bare til å bruke en fase nå, men kjekt å framtidssikre slike ting som kabler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

xzornixz

Hvorfor ikke bare kjøpe ladeklumpen til Mitsubishi for 8000?

jkirkebo

Sitat fra: xzornixz på fredag 16. september 2011, klokken 09:27
Hvorfor ikke bare kjøpe ladeklumpen til Mitsubishi for 8000?

Hva Mitsubishi selger vet jeg ikke men jeg var på jakt etter en for fastmontering utendørs (med fast tilkoblet kabel), ikke en portabel en som må festes med patentbånd eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Saxo

Da har jeg nettopp sendt en bestilling på 16A ladekabel til EVSE Upgrade.  8)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Saxo

Sitat fra: RogerB på lørdag 12. november 2011, klokken 22:09
hva ble prisen ink. frakt da?


1047 $ + moms og fortolling. I følge ordren er det 20 $ i frakt. Høres lite ut så det er mulig det kommer på noe mere.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

BE

Blir det ikke da omtrent samme prisen som du må ut med for en 16A-kabel til Trillingene?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Sitat fra: Saxo på lørdag 12. november 2011, klokken 22:00
Da har jeg nettopp sendt en bestilling på 16A ladekabel til EVSE Upgrade.  8)

Finnes det noen garantier på at denne ikke skader Leafen på noen måte?

Vi skal lade både hjemme og på jobb, så en stasjonær veggdings her hjemme til flere tusen kroner er uaktuelt for oss. (Og det burde Nissan tenkt på for oss) For å kunne fyre opp varmen i bilen om vinteren så hadde det jo vært alvorlig greit med en 16A lader. Sambo er jo elektriker så vi legger opp opplegget selv og ordner en ny sikring i skapet til elbilen. (Gleder meg til å skrive "Elbil <3" på sikringen  ;D) Sånnsett ser denne EVSE``n veldig bra ut :)
Nissan Leaf

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

gbzdoc

For de som lurer så er EVSE uniten til trillingene identisk med den som følger med Leafen, bare i 16A utgave. Dette er en solid boks laget av Panasonic beregnet på mobilt bruk, men kan også monteres på veggen ved hjelp av fire skruehull. Stikkontakten kan enkelt skrus av og labelen kan kobles inn i en koblingsboks for de som ønsker 100% fastmontert løsning.

Jeg kommer til å kjøpe en slik, men ha den "fastmontert" med krok. Da er det enkelt å ta med 16A kabelen på tur ved behov, men ha 10A kabelen fast liggende i bilen. (Eller omvendt, får se hva som passer min bruk best.)

Foretrekker 5 års reklamasjonsrett på en så dyr innretning, med mindre jeg kan få den til halveprisen fra utlandet. Ser ikke helt slik ut foreløpig dessverre.

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Aspiranten

Sitat fra: Saxo på søndag 13. november 2011, klokken 13:50
Utrolig mye som må signeres i dette EV miljøet ! :'(

Ref:  http://evseupgrade.com/evse-release.pdf

Er det EVSE``n du kjøpte Saxo?

Vedr.:

5. The EVSE may have originally been designed for outdoor use, however the power connectors are not, so I hereby agree to
only connect and/or operate the EVSE in a protected and dry environment and only after all other conditions in this agreement
have been met.

Så utelukker jo dette den kabelen isåfall, til bruk på offentlige ladestasjoner...
Nissan Leaf

Saxo

#44
Sitat fra: Aspiranten på søndag 13. november 2011, klokken 14:07
Sitat fra: Saxo på søndag 13. november 2011, klokken 13:50
Utrolig mye som må signeres i dette EV miljøet ! :'(

Ref:  http://evseupgrade.com/evse-release.pdf

Er det EVSE``n du kjøpte Saxo?

Vedr.:

5. The EVSE may have originally been designed for outdoor use, however the power connectors are not, so I hereby agree to
only connect and/or operate the EVSE in a protected and dry environment and only after all other conditions in this agreement
have been met.

Så utelukker jo dette den kabelen isåfall, til bruk på offentlige ladestasjoner...

Jepp det er denne jeg kjøper. Den vil bli brukt uansett hva som står histen og pisten.
Mye "cover my ass" mentalitet ute å går. Kan for eksempel nevne følgende fra Nissans bruker manual:
Forhåndsregler ved lading:
-Ikke koble til eller fra ladekabelen når du er våt på hendene, eller hvis du står i vann, veske eller snø . Dette kan føre til elektrisk sjokk med personskade eller død som følge.


Så kjære elbilvenner som følger instruksene til punkt å prikke. Bilen kan desverre ikke lades utendørs når det snør. Vi får bare håpe på snøfrie vintre :-)
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA