Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think - Delebil/Batterier

Startet av froland, søndag 07. august 2011, klokken 15:45

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: Lynet på tirsdag 28. august 2012, klokken 20:21
oppdatering:
Dette skjedde ikke noe  >:(
Vet ikke om sikringen i PCU røk, skal sjekke det senere med tryggere utstyr på HV.
Pcu gen1 mangler EPO-kretsløp på uttakene for varme/ac. Så alt du trenger gjøre er å sette key on, koble fra kontakten til vannvarmeren og måle om du har 371V på utgangen.

En annen årsak til at det ikke fungerer er at PWM-controllen fra mikroprosessoren er ødelagt og at den derfor setter "enable clearing semiconductor fuse".

Dog litt risky å kortslutte sikringen. Ville kanskje kjøpt en 600V 55A halvledersikring (sikring+diode).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Ny halvledersikring 'Bussmann 56ET' kan kjøpes for under hundrelappen.
http://www.highpowersemiconductors.com/product-detail.aspx?productID=2573


Før man kjøper en slik må man måle om "power current elevatoren" (kortslutningskretsløpet) er permanent kortsluttet.
Det kan man gjøre ved å måle motstand mellom HV- og halvledersikringen.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

I USA har de kommet fram til en annen løsning på varmeapparat. Dersom tredjehåndsinfoen er riktig så er det ikke en vannvarmer.

Sakset fra yahoo think-gruppen:
"I dropped in at the Elkhart plant unannounced earlier this week. The worker there was extremely helpful and welcoming. He showed me a pallet full of the new heaters. This was the first time I heard mention of them, although he didn't say anything about the problems with the current heater, only that the new one is more efficient. It is strictly electric, not depending on hot water from the coolant like the current one. He said the heaters would be replaced in those where there were problems and possibly as a general "recall," but he wasn't at all certain about that. I'm guessing the new heater will be put in the new cars going out, but am not certain about that either."
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Høres nesten ut som direkte varmer noe ala classic'en.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Think hadde konkrete planer om å gå over til PTC-varmer direkte i varmeapparathuset på samme måte som i forrige generasjon i følge sikre kilder.
Det kan godt være at de allerede hadde produsert noen eksemplarer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Det viste seg at sikringen i PCU var blit sprengt  >:(

Målte på tempføleren på toppen men det er en vanlig NTC, sikkert for temperaturstyring av elementene.

Sikkerhetskretsen er tydeligvis permanent innkoblet når den først har gått av.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hma

På helgens Think-kurs fikk vi lære litt om varmekolben og årsaken til at den eller sikringen ryker.

Det ligger litt oppdatert info på elbilwiki:
http://www.elbil.no/wiki/Ny-Think:Problemer#Varmeapparatet_slutter_.C3.A5_virke

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

POSi411

#97
Sitat fra: commiesoft på søndag 17. juni 2012, klokken 20:49
De flyttet kontakten til AC uttaket, og nå virker varmeapparatet igjen, iogmed
at jeg ikke har noen AC å plugge inn er dette greit for meg.
Nå funker ikke varmeapparatet på Think'en min.  >:(
Har luftet, og byttet om på kontaktene, men virker fortsatt ikke.
Noen som vet om A/C må enables i SW også?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

hma

#98
Sitat fra: POSi411 på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 21:48
Noen som vet om A/C må enables i SW også?
Nei, uttakene er koblet i parallell (fra samme kilde) med separate sikringer.

Jeg antar du husket å flytte over blindpluggen, ellers vil ikke høyspentkretse fungere noe sted (gjelder gen0 og gen2 pcu).

Har du garanti på bilen bør du be forhandleren bytte sikringer i pcu (til 25A).
Alternativt gjør du det selv. Regn med totalt 8 timer for uttak og innsetting av pcu.
Kontakt Røhne og Selmer for bytte av sikring om du ikke føler deg kapabel for å gjøre det.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

POSi411

#99
Sitat fra: hma på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 23:32
Sitat fra: POSi411 på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 21:48
Noen som vet om A/C må enables i SW også?
Nei, uttakene er koblet i parallell (fra samme kilde) med separate sikringer.
Jeg antar du husket å flytte over blindpluggen, ellers vil ikke høyspentkretse fungere noe sted (gjelder gen0 og gen2 pcu).
Har flyttet blindpluggen også, har Gen 1 PCU.
Men da det ikke hjalp å bytte kontakter betyr vel det at det ikke er sikringen som er problemet men Fluid Heateren??

Så da må jeg kanskje prøve å måle dette:
Sitat fra: hma på tirsdag 28. august 2012, klokken 23:02

Pcu gen1 mangler EPO-kretsløp på uttakene for varme/ac. Så alt du trenger gjøre er å sette key on, koble fra kontakten til vannvarmeren og måle om du har 371V på utgangen.


Min er en 2008, så jeg har nok ingen garanti lenger.....
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Trond E

Da vil jeg tro at det er selve vannvarmeren som har feilet. Problemet med at sikringen ryker er vanligvis på gen 2 pcu.



Trond Einar

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
Sort Th!nk City Zebra 2008 mod
Ex Rød Th!nk Classic 2002 mod
Trondheim

hma

Sitat fra: POSi411 på onsdag 10. oktober 2012, klokken 09:17
Har flyttet blindpluggen også, har Gen 1 PCU.
Men da det ikke hjalp å bytte kontakter betyr vel det at det ikke er sikringen som er problemet men Fluid Heateren??
På gen1 pcu kan du måle med multimeter (400V DC minimum) direkte på uttakene for varme/ac, selv om blindpluggen er frakoblet.
- Start bilen
- Mål spenning i uttakene, men vær forsiktig!!! Det er anbefalt å bruke hansker isolert for spenninger opp til 1000V.
Måler du batterispenning på uttakene er sikringene i orden og vannvarmeren er trolig defekt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Har en vannvarmer til Gen 1 PCU og skal til Oslo i morgen.

Skal jeg ta den med?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

POSi411

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. oktober 2012, klokken 13:46
Har en vannvarmer til Gen 1 PCU og skal til Oslo i morgen.

Skal jeg ta den med?

Ja, gjerne!
(Har sendt deg PM)
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

POSi411

Sitat fra: POSi411 på onsdag 10. oktober 2012, klokken 14:11
Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. oktober 2012, klokken 13:46
Har en vannvarmer til Gen 1 PCU og skal til Oslo i morgen.

Skal jeg ta den med?

Ja, gjerne!
(Har sendt deg PM)
Da viser det seg at den jeg fikk kjøpt er til Gen 0 og ikke Gen 1.  :'(
Åpenbare forskjeller er at den har en annen kontakt mot mot PCU, og en ekstra to-polet kontakt ved PCU kontakten.
Den mangler drenering i bunn.
Er det noen som vet om denne Gen 0 fluid heateren kan brukes på en Gen 1 bil? Tenker da på å flytte over kontakten fra min gamle.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA