Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think - Delebil/Batterier

Startet av froland, søndag 07. august 2011, klokken 15:45

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: POSi411 på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 22:48
Er det noen som vet om denne Gen 0 fluid heateren kan brukes på en Gen 1 bil? Tenker da på å flytte over kontakten fra min gamle.
Fluidheateren til Mes-Dea RM3 4kW 450V kan brukes på alle generasjoner av PCU.

Klipp løs gen0- kontakten med ca 20cm ledningstamper, og klipp tilsvarende fra kabelen til den nye varmeren.
Endene må spleises sammen med hylser ved bruk av spesielt presseverktøy (luftdrevet). Selskaper som jobber med kabel og el-montasje kan ha ha slikt.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

POSi411

Sitat fra: hma på onsdag 17. oktober 2012, klokken 10:03
Sitat fra: POSi411 på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 22:48
Er det noen som vet om denne Gen 0 fluid heateren kan brukes på en Gen 1 bil? Tenker da på å flytte over kontakten fra min gamle.
Fluidheateren til Mes-Dea RM3 4kW 450V kan brukes på alle generasjoner av PCU.

Klipp løs gen0- kontakten med ca 20cm ledningstamper, og klipp tilsvarende fra kabelen til den nye varmeren.
Endene må spleises sammen med hylser ved bruk av spesielt presseverktøy (luftdrevet). Selskaper som jobber med kabel og el-montasje kan ha ha slikt.

Hilsen
Håkon
OK, så ikke mulig å lodde sammen ledningene da forstår jeg?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Lynet

#107
Pressvektøyet heter kabelskotang, den finnes nok luftdrevet men det er ikke nødvendig.
Denne er ok: http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-12675/

Det går mye strøm med høy spenning over skjøten så det krever god kontakt og god isolasjon.

Hvis du bruker klemhylser og lodder blir det god kontakt, for god isolasjon må det brukes krympestrømpe med lim som gjør den vanntett.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

POSi411

Sitat fra: Lynet på onsdag 17. oktober 2012, klokken 12:24
Pressvektøyet heter kabelskotang, den finnes nok luftdrevet men det er ikke nødvendig.
Denne er ok: http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-12675/

Det går mye strøm med høy spenning over skjøten så det krever god kontakt og god isolasjon.

Hvis du bruker klemhylser og lodder blir det god kontakt, for god isolasjon må det brukes krympestrømpe med lim som gjør den vanntett.
Ok, da ble det litt enklere, sånn tang har man jo i verktøykassa. :)
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

hma

Sitat fra: Lynet på onsdag 17. oktober 2012, klokken 12:24
Pressvektøyet heter kabelskotang, den finnes nok luftdrevet men det er ikke nødvendig.
Denne er ok: http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-12675/
Den der tangen har jeg. Har forsøkt å klemme hylser av profesjonell kvalitet med tilsvarende diameter som kreves for kablene til varmeren.

Jeg kan forsikre om at man må bruke absolutt alle tilgjengelige krefter i nevene, og aller helst hjelpe til med en rørtang for å få lukket gapet tilstrekkelig. :)
En annen ulempen med dette verktøyet er at det i hovedsak klemmer mot to sider av hylsa, slik at kontaktflaten ikke blir jevn.

Selv har jeg fått utført spleising av kabelen til varmeren hos en tidligere Think-ansatt. Der ble det benyttet luftdrevet presseverktøy til jobben. Det klemte symetrisk rundt hylsa mot seks punkter og tilførte en helt annen kraft enn hva som ville vært mulig for hånd.

Man bør unngå lodding fordi skjøten blir mer utsatt for materialtretthet i punktet hvor loddingen slutter. Man bør i så fall forsterke loddingen med en overlappende hylse (slik Lynet nevner).

Uansett hvilken metode du velger må du forsikre deg om at det blir utført fagmessig på best mulig måte, ikke glem at det er høyspenning på 370V DC.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jkirkebo

Sitat fra: hma på onsdag 17. oktober 2012, klokken 16:01
Uansett hvilken metode du velger må du forsikre deg om at det blir utført fagmessig på best mulig måte, ikke glem at det er høyspenning på 370V DC.

Definisjonsmessig er det nok ikke høyspenning, det starter på 1000V AC og 1500V DC  ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Jeg har oppdatert http://www.elbil.no/wiki/Ny-Think:Problemer#Varmeapparatet_slutter_.C3.A5_virke om at det er forskjellige kontakter på de 3 PCU versjonene same rettet noen trykkfeil (kan ha betydning for eiere i USA ved oversettelse til engelsk med translate.google)

Fint om noen vil se over og eventuellt korrigere meg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. oktober 2012, klokken 16:37
Definisjonsmessig er det nok ikke høyspenning, det starter på 1000V AC og 1500V DC  ;)
Hehe, sant nok :)
Jeg tok utgangspunkt i kretsskjema for elbiler, hvor framdriftskretsen/hovedbatteriet ofte betegnes som HV (high voltage), mens aux-kretsene kalles LV (low voltage).

@El rayo: Flott at du legger inn kontakttypene for varmeren på elbilwiki. Skal sjekke i morgen.
Jeg har faktisk vært inne på tanken om å skrive på engelsk, evt opprette et engelsk duplikat. Oversetteren til gåggle virker ganske bra, men stundom kan setningene helt miste sin mening :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

POSi411

Sitat fra: Go-carter på lørdag 28. januar 2012, klokken 18:15
R&S er ogsåp interessert i alternativ varmer. De har lett etter 400V PTC element, men uten hell.

Problemet er at den alternative varmeren må oppføre seg helt likt den fra Mes-Dea. Ellers må PCU få ny software, og hvem skal programere den? :p
Jeg har blitt fortalt at det var denne http://www.ptc-heater.com.tw/PTC_heaters_for_electric_vehicles.htm Think planla å bruke. Styrestrømmen til Fluidheateren skulle visstnok brukes for å slå denne av og på.
Noen som får noen gode idéer av dette?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

POSi411

Sitat fra: hma på onsdag 17. oktober 2012, klokken 16:01
Man bør unngå lodding fordi skjøten blir mer utsatt for materialtretthet i punktet hvor loddingen slutter. Man bør i så fall forsterke loddingen med en overlappende hylse (slik Lynet nevner).

Uansett hvilken metode du velger må du forsikre deg om at det blir utført fagmessig på best mulig måte, ikke glem at det er høyspenning på 370V DC.

Hilsen
Håkon
Har "filosofert" litt over dette og kommet til at lodding utført av en fagmann er helt OK her. Dette er tross alt ikke en feil som gjør at bilen stopper. Man kan faktisk kjøre hele sommer'n og halve vinteren uten fluid heateren, Thinken har jo varme i frontruta. Dette er heller ikke vanskelig å komme til hvis loddingen skulle ryke etter X år.
Da jeg så nøyere på den "nye" (Gen 0) fluid heateren jeg fikk kjøpt, viste det seg at den var loddet allerede!
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Go-carter

Jepphepp, da var sola blitt kald også... :( :(

Blir tur til R&S på tirsdag.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

#116
Sitat fra: hma på torsdag 09. august 2012, klokken 17:17
If I have understood things correct there are two different scenarios which can lead to heater failure on the Think / Mes-Dea RM3 Fluid Heater:

1.  Constant power
- Mes-Dea RM3 fluidheater is a non-adjustable heater which task is to give 4kW output, whatever the inputvoltage is.
-  To obtain 4kW it pulses the input-voltage from the HV-battery (pwm). This causes higer peak-current than average current drawn.
- Eg. if battery-voltage is 240V, the average current is 17A. This gives much higher peak current.

Ut fra dette kan det virke som sikringen på en gen2 Zebra bil lever et usikkert liv om en f.eks på lavt ladenivå gir full pedal, og full varme. Zebra batteriet mister mye spenning under last, og nå lurer jeg på om zebra biler har mer problemer med varmeapperatet enn Litium biler?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#117
Sitat fra: elektrolux på søndag 09. desember 2012, klokken 06:06
Sitat fra: hma på torsdag 09. august 2012, klokken 17:17
If I have understood things correct there are two different scenarios which can lead to heater failure on the Think / Mes-Dea RM3 Fluid Heater:

1.  Constant power
- Mes-Dea RM3 fluidheater is a non-adjustable heater which task is to give 4kW output, whatever the inputvoltage is.
-  To obtain 4kW it pulses the input-voltage from the HV-battery (pwm). This causes higer peak-current than average current drawn.
- Eg. if battery-voltage is 240V, the average current is 17A. This gives much higher peak current.

Ut fra dette kan det virke som sikringen på en gen2 Zebra bil lever et usikkert liv om en f.eks på lavt ladenivå gir full pedal
Jeg vil ikke gjette på hva som er værst; høy batterispenning og korte pulser med høy strøm
eller lav batterispenning og lengere pulser med lavere strøm.

Vær obs på at selve varmeelementet er en motstand (resistans) og at strømmen i de øyeblikkene reguleringskretsen er "på" er høyest med høyest spenning.

Jim McL i USA tror det er værst med høy batterispenning og brukte derfor aldri varme før batteriet var nede på 90%. Sikringen i hans bil hold til varmeapparatet ble byttet til PTC-type.

Hva var ladetilstanden på Go-Carter sin bil da varmeapparatet sluttet å virke?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rezet

Da er vi i gang med et lite ombyggingsprosjekt. Er ikke min bil det gjelder, heldigvis får jeg nesten si, men jobben sin. Varmekolben har "tatt kvelden" for andre gang på 2 år.

Kostnaden for å få satt inn en ny kolbe er rimelig høy, og hvis det er sikringen i PCU så er vi like langt. Kan naturligvis kjøre på AC-sikringen en stund, men når den ryker så flyr tusenlappene fort.

Løsningen vi velger å gå for er å montere inn en Eberspächer vannvarmer D3W i stedet for den originale varmekolben. Varmeren kan vi gi styrestrøm fra temperaturvelgeren i bilen. Sånn bortsett fra at vi må fylle litt diesel på en liten tank i mottorrommet en gang i uken eller så, tror jeg ikke vi vil merke noen stor forskjell. Bortsett fra økt rekkevidde på vinteren vel og merke.
Dessuten så blir denne løsningen billigere enn en ny elektrisk varmekolbe... som ikke gjør saken noe værre akkurat.

Spørsmålet nå er om det er lurt å montere en "luftfelle" i tillegg, eller om ekspansjonstanken vil fungere greit til det formålet i dette oppsettet. :)
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

Lynet

D3W kan nok være et bra valg da den går ned på 1600W som er passe rundt 0 grader. Men den kan bli litt knapp ved -15.
Jeg har montert D4W og ikke brukt ekstra ekspansjonskar. Jeg bruker det originale systemet med slange opp til beholderen. Tar litt tid før all luften har kommet seg ut, men varmeren tåler litt luft. Har hurtigkobling som kan brukes til lufting, kjører da en slange opp i beholderen slik at det blir en ekstra luftekrets en stund. Bør også brukes ved fylling av kjølevæske.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA