Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think - Delebil/Batterier

Startet av froland, søndag 07. august 2011, klokken 15:45

« forrige - neste »

hma

Kan du legge ut et bilde av Spiroventen i bilen din?

Jeg er litt nyssgjerrig på hvor den er plasser og hvor mye plass den tar. I følge databladet er den 6" høy (ca 15cm), det betyr vel at den må stå et stykke til høyre for uttaket av varmekolben, samt at slangen må bøyes litt nedover til inngangen på Spiroventen(?).

Varmeslangen som står på utgangen av kolben er Ø16mm innvendig.
Rørstussen på utgangen av varmekolben er Ø18mm utvendig (og stussen er 25mm lang).

Det blir da Spirovent VJS075TM som passer best, den har Ø3/4" utvendig (19mm).

Mulig det blir Spirovent på meg i stedet for Goldwing radiatorhals. Ser den koster $78 på nettet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jahnarne

#61
Stemmer. Jeg måtte bøye slangen litt nedover til inngangen. Plasserte den rett i underkant av branketten du ser til høyre for radiatorlokket i bildene til electrolux. Men ja, den er stor og med isoporisolasjonen blir den gigantisk. Det gjør den klønete å montere ift. Goldwing-løsningen. Husk også at den uisolert gir et varmetap (som potensielt kan være stort). Om jeg skulle ha valgt på ny, ville jeg nok likevel ha gått for Spiroventløsningen, men montert den til høyre for branketten (10cm lengre vekk fra kolben).

Min er Ø22mm utvendig og jeg brukte derfor stussen til en halvkobling og ellers det som fulgte med Spiroventen. Om du får en Spirovent som passer med slangen (slik som Ø18mm) er det helt klart å foretrekke.

El rayo

#62
Sitat fra: Elmo på søndag 11. mars 2012, klokken 12:07
Sitat fra: Lunde på søndag 11. mars 2012, klokken 09:35
Varmesystemet i en TH!NK er ikke trykksatt . Jeg har med flere montert et T stykke der en 20mm gjennomsiktig plasslange fungerer som et luftreservoer.

Vet ikke om det er noe å satse på, men Peugeot Partner Electric har lufteventil originalt som kanskje kan brukes?
Partner ventilen må vel aktiveres manuellt, da. Med automatisk lufteventil slipper man å tenke på det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

el nino

Hei, jeg har hatt min Think fra 2008 og kjørt 35000 km. Og varmeapparatet har oppført seg eksemplarisk hele tiden------------men når jeg leser om alt som kan oppstå av feil på dette varmeopplegget, lurer jeg på om det kan være en feil på min bil ??? ;D
Eller er det slik at det ble gjort en modifisering på bilene før jeg kjøpte min? Jeg har altså ikke opplevd problemer med lufting, luftbobler, kald luft osv. Men jeg begynner å lure på hvor lenge det varer-------- ???

hma

#64
Sitat fra: el nino på fredag 16. mars 2012, klokken 10:33
når jeg leser om alt som kan oppstå av feil på dette varmeopplegget, lurer jeg på om det kan være en feil på min bil ??? ;D
;D

Jeg er nybegynner på A306, men har fått hentet en del informasjon fra pålitelige kilder (Røhne&Selmer + EcoTaxi) vedrørende problematikken.
Min antagelse er at deler av produksjonen av varmekolber hos Mes-Dea har inneholdt feil/svakheter. Disse enhetene har således sviktet ved tilstrekkelig opphopning av luft.

Du har tydeligvis vært "heldig" og fått en god kolbe, eller så er bruksmønsteret ditt litt ulikt.

Jeg tror ikke man forverrer situasjonen ved å utføre en luftemodifikajon, enten det er t-ledd med slange, radiatorhals med lokk, eller Spirovent. EcoTaxi har blant annet utført dette med suksess. Fordelen med Spirovent er at den er selvluftende og man slipper således å holde tilsyn.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

mohpet

Sitat fra: el nino på fredag 16. mars 2012, klokken 10:33
Hei, jeg har hatt min Think fra 2008 og kjørt 35000 km. Og varmeapparatet har oppført seg eksemplarisk hele tiden------------men når jeg leser om alt som kan oppstå av feil på dette varmeopplegget, lurer jeg på om det kan være en feil på min bil ??? ;D
Eller er det slik at det ble gjort en modifisering på bilene før jeg kjøpte min? Jeg har altså ikke opplevd problemer med lufting, luftbobler, kald luft osv. Men jeg begynner å lure på hvor lenge det varer-------- ???
Blir litt som å lese bok om sykdommer, det blir man garantert syk av. Nei, det beste er å bare bruke bilen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

commiesoft

Noen som vet hva slags varmeelement som sitter i varmekolben?

Motstandstråd eller PTC?
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

hma

Sitat fra: commiesoft på lørdag 17. mars 2012, klokken 19:28
Noen som vet hva slags varmeelement som sitter i varmekolben? Motstandstråd eller PTC?
Jeg er usikker, men tipper det er mostandstråder. I databladet står ikke PTC nevnt.
http://www.e-carsupplies.com/img/heaters/fluid_heaters.pdf
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

commiesoft

He, takk for svar. Jeg går ut fra at den du linker til er den som sitter i
Thiinken, og databladet sier at den inneholder forriglinger både på nivå,
regulering av temp samt en tempsikring..

Kanskje feilene med varmeapparatet ligger i selve varmekolben, f.eks
denne sikringen (thermal fuse) eller noe annet?

Det ser ut som om kabelen inneholder to til strøm, samt en slags datalink.

Dersom en måling over strømkablene måler brudd, så kan det kanskje være
at denne sikringen er gått, og at kolben kan repareres, eller at den virker
igjen om den luftes.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

hma

#69
Hei,

Sitat fra: commiesoft på søndag 18. mars 2012, klokken 19:50
Dersom en måling over strømkablene måler brudd, så kan det kanskje være at denne sikringen er gått, og at kolben kan repareres, eller at den virker igjen om den luftes.

Kolben som sitter i Think A306 er RM3-modellen på databladet med 16,5mm utøpsstuss. Ut i fra Zebra batterimanual del 1-9, hvor det står at varmeapparatet kan gå på konstant 3,5kW, antar jeg det er 450V/4kW-versjonen.
På vedlagt tegning vises en termosikring, men hvorvidt denne fungerer eller om den kan resettes vet jeg ikke
Arnie har vist meg en defekt kolbe, hvor jeg så at trådene (ledningene) er støpt inn i epoxy. Umulig å reparere vil jeg si - dessverre.

I følge Røhne&Selmer-Sandvika (samt Richard Waitz) er planen at Mes-Dea skal levere en ny kolbe til 2013.
De som har mistet varmen må altså holde ut en vinter til ... (om ikke det er PCU-sikringen som er blåst). Eller så kan de følge Hens sitt råd; tenn opp noen t-lys og sett inn i kupéen, det skal gi litt lunk ;)

Hilsen
Håkon

Edit1: Antatt effekt på varmekolben endret fra 2kW til 4kW
Edit2: Termisk sikring vises på dataark for RM3/RM4
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

commiesoft

Ok, så Arnie har vist deg en defekt kolbe. Hvorfor plukker dere ikke denne
kolben fra hverandre, og måler elementet, og termosikringen for å finne ut
av hva som egentlig er problemet?

Det er sagt at problemet har å gjøre med sikringen i PCU'en og at dette er
en dyr reparasjon, men sånn jeg ser det nå kan det like gjerne være denne
termosikringen i selve kolben. Jeg går ut fra at den tripper før selve elementet
brenner over.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

hma

#71
Da har jeg satt inn radiatorhals etter Elektrolux sin metode.
Honda goldwing 1500 radiatorhals (med lokk) og 16mm t-ledd ble kjøpt på ebay. Kjøpte t-ledd i både messing og i plast. Satte på et plastledd i første omgang fordi jeg tror det vil medføre mindre varmetap.

Startet med å skru av panseret i de to nederste hengselfestene (10mm sekskanthode). Så koblet jeg fra styrekontakten på varmekolben (uten å ta av luftekanalen) ved å trykke den blanke fjæra bak på kontakten i retning framover.

Sjekket først av det var mulig å feste radiatohalsen på panserlåsbraketten og samtidig lukke/åpne panseret. Etter å ha fått  bekreftet at det gikk, boret jeg et 2,5mm hull og festet halsen med en karosseriskrue.

Plasserte en tom isboks under stedet hvor slangen skulle kuttes og strupet slangen med to slangeklemmetenger.

Kuttet lett med en tappetkniv, rett under radiatorhalsen, og rullet isolasjonen opp et stykke. Skar deretter av tilsammen 23mm fra slangen.

T-leddet gikk fint inn i slangedelene og ble festet med 14-18mm slangeklemmer fra Biltema.

Radiatorhalsen hadde  Ø22mm og jeg laget derfor en overgang fra t-leddet ved å bruke en Ø16mm slangebit (ca 3cm) som indre fôring.
Deretter skar jeg til en 8cm lang radiatorslange i Ø22mm (kjøpt på Biltema), tredde denne på radiatorhalsen og festet med skruklemme.
Tilslutt tredde jeg den andre enden på t-leddet (utenpå fôringen) og festet med slangeklemme. Isolasjonen ble rullet tilbake over slangeklemmene.

Deretter satte jeg på vannvarmesirkulasjonspumpa ved å sette varmeapparatet på rødt og slå på vifta. Fortsatt med styrekontakten til varmekolben frakoblet.
Lot det renne forsiktig kjøleveske ut av radiatorhalsen, dels via selve toppen og dels via overtrykksventilen. Slo tilbake væska til reservoaret etterpå.

Så satte jeg på styrekontakten og lot kolben varme opp vannet. Hørte da tydlig en del "knatring" i vannslangen (ut fra kolben), noe som indikerte luft. Lot det renne av ytterligere litt væske til knatringen avtok. Overløpet i isboksen ble igjen slått tilbake i reservoaret.

Oppdaget at overløpsventilen på radiatorhalsen ikke holdt helt tett hele tiden, så jeg sikret dette ved å koble på en 8mm slangt som jeg blindet av på et høyere nivå i motorrommet.
Foreløpig ser det ut til at man alltid må plassere et oppsamlingskar under radiatorhalsen når man lufter, fordi det renner over når man skrur av radiatorlokket. Vekt- og plassmessig er løsningen god, og den medfører ikke noe belastning på slangene. Alt står robust og henger godt sammen. Jeg er dog litt spent på om t-leddet i plast er godt nok, eller om jeg skal skifte til messing.

Løsningen fungerer greit, men jeg tror kanskje at Arnie sin fix, med en gjennomsiktig lang plastslange via ett gjennomsiktig filter og stoppkran, er like så god og enkel.

Om noen er interessert i å sette inn t-ledd selv, har jeg tilsammen 4 ekstra ledd, 3 i messing og 1 i plast. Ta kontakt om det er aktuelt.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Sitat fra: hma på søndag 25. mars 2012, klokken 21:24
Foreløpig ser det ut til at man alltid må plassere et oppsamlingskar under radiatorhalsen når man lufter, fordi det renner over når man skrur av radiatorlokket.

Stemmer det! Grunnen til dette fenomenet er at vesken i bilens originale reservoar har et høyere nivå enn vesken i radiatorhalsen din. Siden der er en forbindelse mellom disse to kretsene, vil der renne veske ut radiatorhalsen helt til nivået er likt.

Dette kan utnyttes for alt det er verd, ved å lette litt på lokket på radiatorhalsen og la oppsamlet luft bli dyttet ut til kun veske kommer ut. Gjøres best etter stillstand, og med tenning av, slik at der ikke er pumpetrykk i systemet.

Ellers undrer jeg meg over at du valgte 16mm T stykke, når alt annet er 25mm. Vil ikke det medføre kavitasjon? Kanskje en ønsket bieffekt? Bruker selv 25mm T i gjennomsiktig plast, noe som gjør at jeg kan løsne skruen som holder radiatorhalsen, løfte hele slangen, og se etter luft. Hadde masse luft på mine biler.

Ellers et pent stykke arbeid, som verkstedene snart må tro var en original fabrikkmodifikasjon. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. mars 2012, klokken 06:03
Ellers undrer jeg meg over at du valgte 16mm T stykke, når alt annet er 25mm. Vil ikke det medføre kavitasjon? Kanskje en ønsket bieffekt?
På min bil er varmekolbens utløpsstuss Ø16mm utvendig. Varmeslangen som går derifra og inn mot varmeregisteret er således Ø16mm innvendig.
Derfor brukte jeg et t-ledd på Ø16mm.

Har du større innvendig dimensjon på varmeslangen din (og større dimensjon på varmekolbens utløpsstuss)?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Ser jeg har brukt 3/4" T som tilsvarer 19 mm. Ikke 25 mm som først antatt.

Da passer T-en rett på original slange, og en annen slange passer rett på T-en og radiatorhalsen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA