Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think - Delebil/Batterier

Startet av froland, søndag 07. august 2011, klokken 15:45

« forrige - neste »

elektrolux

Etter ca 200 km uten å røre noe og uten bruk av varmen, lettet jeg på Goldwing lokket på bilen min i dag.

Ingen veske å se! Heller ikke nedi slangen.

Lettet på lokket på den originale tanken, og dermed strømmet vesken til og erstattet luften i varmekretsen.

Der var nok et lite vakum i systemet som gjorde at vesken ikke strømmet til før jeg lettet på det originale lokket.

For meg et bevis på at denne oppgraderingen er viktig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

Sitat fra: elektrolux på lørdag 31. mars 2012, klokken 09:52
Lettet på lokket på den originale tanken, og dermed strømmet vesken til og erstattet luften i varmekretsen.
Gjorde det samme på min Think i dag, luftet ved å åpne lokket på originaltanken, men det kom ingen luftbobler ut av systemet.

Systemet virker i alle fall, og jeg er sikker på at varmekretsen er luftfri :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

commiesoft

Thinken vår (2011/Li) skal på 20000km service på mandag. Noen som vet om
det er en løsning på problemene med varmeapparatet tilgjengelig for dem nå?
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

commiesoft

Veel. de flyttet pluggen ett hakk til høyre, så nå virker varmeapparatet igjen.  ;D
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

Sitat fra: commiesoft på fredag 08. juni 2012, klokken 20:49
Veel. de flyttet pluggen ett hakk til høyre, så nå virker varmeapparatet igjen.  ;D

Hvilken plugg?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

StianB

Sikkert over til AC kontakten som på min.... :-(

Jeg hadde den til 20000km service for en 3 uker siden.  Ville da de skulle se om de kunne fikse PCU'en slik at både varme og AC kunne brukes igjen.  De kunne de, men det ville ta ca 1 måned...!!!!  Da PCU'en måtte ut, sendes til RS oppgraderes / fikses og så montere igjen. 

Dette hadde vært fint med en ledning fra bil (med sikring på som var litt mindre enn den i PCU'en) med bryter mellom varmer og AC slik at jeg kunne vekslet mellom AC / Varme. (og ikke stod i fare for permanent parkering....)
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

mohpet

Stor sjans for at sikring nr 2 går også. Da har man verken varme eller ac. Jeg fikk fikset og oppgradert min pcu på en uke, ifm at varmer sikringen røk. Før jeg satt den inn flyttet de over kontakten slik at jeg hadde varme men ikke ac (i vinter).

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

commiesoft

De flyttet kontakten til AC uttaket, og nå virker varmeapparatet igjen, iogmed
at jeg ikke har noen AC å plugge inn er dette greit for meg.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

hma

#83
Her finner man informasjon om virkemåten til varmekolben i Think City A306
MES RM3 versjon 200/450V 4000W

http://wenku.baidu.com/view/e3fd237a31b765ce050814f5.html
NB! Vær oppmerksom på eventuelle virus eller nedlastinger som kan foreslås fra denne linken! Se kun på forhåndsvisningen av dokumentet i flash-vieweren.

Som man kan se inneholder varmekolben mye elektronikk, og en del av dette kan sannsynligvis repareres.
Se blokkdiagram:



http://www.metricmind.com/products/rm3/
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Litt informasjon om hvordan varmekolbens termiske sikring fungerer og hvorfor den ikke kan byttes:

Semiconductor fuse
The semiconductor fuse is an important component for heater safety. The operating speed
(20 μs circa) guarantees an high level of safety in case of anomaly during the heating
operations allowed.
The semiconductor fuse is activated by the following conditions:
- fluid temperature > 95°C;
- problems of the control circuit POWER PWM, such as PSM short circuit (see Cap.3.7),
block of μC (see Cap.3.6).
In order to guarantee functionality even in case of liquid leakage, the semiconductor fuse has
been completely potted in resin. Being an unrecoverable device, the heater functionality
cannot be restored after the fuse activation
.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cs

Hello.
After selling the Ambulance Think A306 from the netherlands I had the occasion to get the second of these Think 2 Ambulance cars.
This one seems to have a not so good heater.
I read this topic as good as I could and came so far with translation and norwegian, that air in the system causes bad heating.
My Bosch Pump in the heater system makes bubbling and jerky sounds which change if you block one of the hoses. So the pump sounds as if there isn´t a continous flow.
With some very cheap parts from the local hardwarestore ("Baumarkt") I could build something to get the air out of the system.
I tried to get the air out, the heater works ok, but the pump sounds stay not good, and I am wondering if there is even plenty of fluid inside the system? Where can I refill it ? directly into the hose?

Chris

Look at my system: T-Part, Hose connectors, home heater de-airer on top


2x Peugeot Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299 returner (sold), Th!nk City Gen2 Zebra EX-Ambulance 2008 1PP-2 Prototype Series, Kewet Citi Jet5
DE-52XXX near Cologne

http://www.thinkers.24.eu/

http://www.evalbum.com/3418

hma

#86
Edit: Root cause of blown PCU-fuse is corrected

If I have understood things correct there are two different scenarios which can lead to heater failure on the Think / Mes-Dea RM3 Fluid Heater:

1.  Constant power
- Mes-Dea RM3 fluidheater is a non-adjustable heater which task is to selfregulate a 4kW output, whatever the inputvoltage is.
-  To obtain 4kW it pulses the input-voltage from the HV-battery (pwm). This causes higer peak-current than average current drawn.
- Eg. if battery-voltage is 240V, the average current is 17A. This gives much higher peak current.
- The bulit in fuse (soldered inside the PCU) is originally 20A.
- To avoid this problem, one simply replace it with a 25A fuse. It only takes 10hours to umount PCU, solder fuse and mount PCU ;)
- If you have a car without AC, one can move the heater-connector to the AC-outlet, but remember to put the blind-plug over in the heater-posission, otherwise, the EmergenctPowerOf-circuit will be open.
-  At gen 1 PCU the fluidheater fuse is placed on a fuseholder, while it's soldered directly to the circuit board at gen 2 PCU. The tolerances is slightly better for gen0/1-PCU, and for gen2-PCU, the fuse may blow.


2. Errordetection inside the heater.
- As you can read in the technical documents from Mes-Dea, they have built in some really strange security/protection in the fluid heater.
- One of them is a 50A fuse which is baked and hidden in glue, which makes it impossible to change.
- If the microprocessor inside the heater e.g. detects fluid temperature > 95C it shortcircuit it self (to blow the 50A fuse...). And then guess what happens... ;)

e-car suppliers are able to shipp new heaters (250-400V 4kW ) for about £400, but they also announce on their webpage that the RM3 is discontinnued.

To avoid problems in the seccond scenario, you need to make sure the fluidcircuit is free of airbubbles (because that could make the heater selfterminate...). A T-branch with a simple transparent tube guing upwards is good. Arnie (EcoTaxi) on this forum have many years of experience with this solution.

Br.
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cs

#87
Hello.

Update:
I played around with the hoses, blocking one while letting the de-airer ventile open. It seemed to help to get the rest of air out. The sound of the pump stabilised to a continous sound which seemed adequate.

My Think 2 is a Prototype Series 1PP-2 but other than my first one which I sold this one is upgraded to PCU 1.
So fast(er) charging and not the heater-fuse problem as with PCU2.

Thanks Chris
2x Peugeot Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299 returner (sold), Th!nk City Gen2 Zebra EX-Ambulance 2008 1PP-2 Prototype Series, Kewet Citi Jet5
DE-52XXX near Cologne

http://www.thinkers.24.eu/

http://www.evalbum.com/3418

Lynet

#88
Denne varmeren lot seg operere, plasthuset var ganske greit å få av etter at nipplene var skrudd ut.
Det var mere flaks at jeg fant den sprengte sikringen i bunnen, neste blir å lodde over en ledning, koble den til bilen og se hva som skjer....

oppdatering:
Dette skjedde ikke noe  >:(
Vet ikke om sikringen i PCU røk, skal sjekke det senere med tryggere utstyr på HV.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hma

Dette er virkelig litt av en oppdagelse! :)

Jeg tipper de fleste varmekolbene er defekte pga at denne 55A sikringen (simiconductor fuse) er blåst.

Dette skjer når det termiske bimetallet utløser den innebygde kortslutningen "power current elevator" ved vanntemperature på 95 grader.

Litt morsomt at produsenten kaller det "enable clearing semiconductor fuse" når en uopprettelig  settes på elektronikken (les; sikring blåser).
Lynet, du må si i fra om du greier å "disable clearing semiconductor fuse" ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA