Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think - Delebil/Batterier

Startet av froland, søndag 07. august 2011, klokken 15:45

« forrige - neste »

Go-carter

Fikk se "arvesølvet" hos R&S i dag, dvs printkortet med sikringene fra en PCU 2. Og jeg kan nok en gang forsikre dere, de sikringene kan IKKE byttes av menigmann  ::) De er lodda inn i printet, og som det ikke er nok at du må ha en tilsvarende sikring, må det jo loddes inn, riktig temperatur etc... Men det som er bra, hvis du er så heldig å kun ha tatt sikringen, er jo at det KAN byttes. Men vel og merke av fagfolk.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Bilder! Please.

Er enda ikke skremt fra å bytte sikring selv. Det skal mer enn litt lodding til å stanse denne karen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Tok dessverre ingen :-(  skal spørre pent neste gang...  :-)

Enda en mnd til batteriet er tilbake så.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Arnie

#48
Angående sikringsbytte står dette i verkstedmanualen, kap C, side 29:

Viktig! På innsiden av PCU er det montert sikringer, disse kan ikke skiftes av verkstedet.

Som nevnt tidligere i denne tråden er vannvarmer-sikringen i PCU Gen 2 på 20 amp, og den skiftes til en større sikring. Etter det jeg har hørt, er denne nå skiftet på ca 30 PCU'er, og det har ikke vært sikringsproblemer på noen av disse i ettertid.

Jeg har derfor konkludert med at jeg vil foreta sikringsskifte og beholde det originale varmeapparatet (med luftemodifikasjoner).
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

arv

Er det en Think eier i Tønsberg som kan besøke AutoKlima Service. De leverer og monterer dieselvarmere.
Men de vil gjerne se en Think for å se om det er plass til en vannvarmer.
90129952
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

jahnarne

Jeg endte forøvrig opp med å montere en Spirovent Micro Air radiatorlufter (http://www.nor-gruppen.no/mikro/spirovent_air.htm) for å oppnå det samme. Den er ifølge produsenten effektiv opp til 50/50 glykolblandinger. Fås kjøpt med isoporisolasjon, men blir da ganske svær - jeg måtte kutte av toppen av isolasjonen for å få plass. Skal se om jeg ikke får tatt bilder og lagt inn her også.

Erfaringene sålangt er at den fungerer bra og gir en "vedlikeholdsfri" krets, men det er såpass stor med isolasjonen på at det blir klønete å få plass til den pga. branketten man ser i electrolux' bilde. I ettertid ville jeg ha plassert den lengre til høyre (altså lenger fra varmekolben), men nå er den iallefall på plass. ;) Det finnes også garantert mindre luftere som fungerer like bra.

elektrolux

Har nå "forsket" litt videre på dette med varmeren i nye Think.

Der er en kobling mellom PCU/motor kretsen og Varmeapperatet. De deler reservoar. Desverre er høyeste punkt på varmekretsen selve varmekolben og slangen til varmeapperatet i bilen, og luft samler seg som alle vet over vannet.

Jeg monterer derfor et T-ledd med et lokk på selve slangen til kupeen. Honda Goldwing 1500 sitt lokk passer som om dette skulle være en original del.

Bruker nå vakumfylle kit fra Biltema til å suge vakum i systemet fra det originale reservoaret, og bruker T leddet til å evakuere eventuelle luftlommer som danner seg. Vakumet gjør at små luftbobler blir store, og dras med vannstrømmen til enten original reservoar, eller til ettermontert T-ledd. En kan faktisk bruke hørselen, og høre etter luft: Er det mye støy i slangene er det sansynligvis luft som lager lyden. Med en gang jeg satte på vakum kom en stor luftboble opp det originale reservoaret, men denne hadde nok befunnet seg i motor/PCU kretsløpet, som ligger lavere enn reservoaret.

Ser for meg å sjekke etter luft i vannkretsene som en slags service, der en åpner Honda lokket og bekrefter at det er fyllt til randen. Vurderer bruk av gjennomsiktig slange til lokket, slik at en slipper å åpne det.

Ved bruk av Spirovent burde det bli det enda enklere, men vil likevel anbefale å sirkulere vannet med styreledning til vannkolben frakoblet, og mens en suger vakum.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

Interessant lesing Elektrolux.

Er lufte-mod'en beskrevet over den samme du gjorde på den forrige Thinken (avbildet tidligere i tråden)?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3773.msg45913.html#msg45913

Er det dette verktøyet du brukte til å sette vakuum?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Vakuumtesterbremseluftingssett-151392/

Har du noen idé om hvordan luften kommer inn i kretsen (med mindre det er lekasje)?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lunde

En automatisk avlufter er er beregnet på trykksatte varme og kjølesystemer med et trykk som aldri er noe særlig under 10mvs ofte opp til nærmere 100+. Varmesystemet i en TH!NK er ikke trykksatt . Jeg har med flere montert et T stykke der en 20mm gjennomsiktig plasslange fungerer som et luftreservoer. Dette reservoaret må jeg tømme for luft ukentlig om jeg hr mange timers drift på varmeapparatet. Mitt varmesystem har aldri fungert som det skal tiltross for modifiseringer de hevder å ha utført på senere modeller. Dette er derfor mitt eneste alternativ som faktisk også ble vurdert v TH!NK selv. Dog ble løsningen som vil kreve oppfølging av eierne uansett interesse og forståelse forkastet da de mente det ikke var en "ny bil" verdig. For manges del betyr det å kjøre rundt med kald bil med "verdighet" ? Jeg vet også at enkelte som har gjodt samme modifisering har fått pepper av det som må være totalt inkompetente kundebehandlere hos Ford. Han fikk faktisk kjeft med trysler og at garantien ville opphøre umddelbart om han ikke fjernet T stykket straks. Angivelig skulle dette Tstykke kunne overbeolaste vannvarmeren. Jaja mye skal man høre før øra ramler av. Så sant ikke T stykket snevrer inn lysåpningen i kjøleslangen og representerer et trykkfall den "stjeler" fra annet er det knekkende likegyldig for resten av anlegget om du har eller ei. Bortsett fra at inrettningen med god oppfølging av de som kan og vil reduserr risikoen for varmerfeil til null hva luft angår.
Jeg antar at luftfenomenet er en konsekvens av at trykkfallet over sirkulasjonspumpen sett i forhold til systemtrykket er for høyt og at pumpene dermd kaviterer og "trekker ut" mikrobbler av kjølevannet som finner sitt hvilested i en utilgjengelig loop på høyeste punkt i varmerkretsen. Så enkelt, men like forbannet kostbart og irriterende   :-[
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

#54
Guldwing modifikasjonen er tilsvarende Rieju versjonen. Rieju sin lille tank var grei med å være gjennomsiktig, men var ikke så plasseringsvennlig som Guldwing sitt radiatorlokk.

Bildene viser siste modifikasjon og vakumfyllekit'et jeg kjøpte hos Biltema koblet til det originale reservoaret.

Siden Goldwing lokket blir stående litt lavere enn den originale ekspansjonstanken, vil en kunne slippe ut luft ved å vri, og åpne lokket til glykol renner ut det lille røret. Det er også mulig å lage et serviceverktøy/slange med tettning inni Honda stussen, og med slange til den originale tanken for sirkulering og rask evakuering av store mengder luft. F.eks etter arbeid med systemet.

Selve T-leddet er av hvit delvis gjennomsiktig plast, og ved å rette en lysstråle inn mot leddet, vil en kunne se om der er luft i slangen. En annen fordel med Guldwing løsningen er at den hjelper til å holde slangen fast, og noe høyere enn originalt, slik at dette faktisk blir varmekretsens høyeste punkt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Lunde på søndag 11. mars 2012, klokken 09:35
Varmesystemet i en TH!NK er ikke trykksatt . Jeg har med flere montert et T stykke der en 20mm gjennomsiktig plasslange fungerer som et luftreservoer.

Vet ikke om det er noe å satse på, men Peugeot Partner Electric har lufteventil originalt som kanskje kan brukes?
Det består i en standard hjul-ventil-hette på vannkretsen. Sikkert ikke mange som har sett den fordi den står godt gjemt bak 4'er batterikassen på torpedoveggen (der vannet går inn i kupéen). Selv så jeg den først en gang jeg hadde 4'er kassen ute.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hma

#56
Da har jeg bestilt Honda Goldwing 1500 radiatorhals med lokk (og slange) - brukt til kr 168 inkl frakt på ebay :)

Her er noen av delereferanser jeg fant:
Honda OEM - 19039-MN5-003 - NECK, FILLER (TOYO) - (alt. delenr. PFKL399852)
Honda OEM - 19045-MZ3-300 - CAP COMP., RADIATOR - (alt. delenr. PFKL400083)
Honda OEM - 19055-MZ3-300 - SEAL, RADIATOR CAP - (alt. derenr. PFKL400312)

Se side 164 i http://goldwingchrome.com/Manuals/GL1500/Honda%20Goldwing%20GL1500%201994%20to%201995%20Honda%20Parts%20Manual.pdf

Edit: Lagt til Honda OEM delenummer og referanse til link.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jahnarne

#57
Sitat fra: Lunde på søndag 11. mars 2012, klokken 09:35
En automatisk avlufter er er beregnet på trykksatte varme og kjølesystemer med et trykk som aldri er noe særlig under 10mvs ofte opp til nærmere 100+. Varmesystemet i en TH!NK er ikke trykksatt.

(..)

Jeg antar at luftfenomenet er en konsekvens av at trykkfallet over sirkulasjonspumpen sett i forhold til systemtrykket er for høyt og at pumpene dermd kaviterer og "trekker ut" mikrobbler av kjølevannet som finner sitt hvilested i en utilgjengelig loop på høyeste punkt i varmerkretsen. Så enkelt, men like forbannet kostbart og irriterende   :-[
Uttrekking av mikrobobler er nettopp det Spirovent er designet for å gjøre. Den fungerer fra 0 bar. Se vedlegg. Dog er prisen ~1.000,- slik at Goldwing eller andre enklere løsninger er langt billigere.

hma

Sitat fra: jahnarne på fredag 24. februar 2012, klokken 10:16
Jeg endte forøvrig opp med å montere en Spirovent Micro Air radiatorlufter
Hvilken rørdimensjon (pipe size) har din Spirovent (0,75", 1", 1,25", 1,5" eller 2")?
Har din Spirovent utvendig rørstuss (sweat) eller innvendige gjenger (Threaded)?

Se detaljer for Junior Air-serien http://www.spirotherm.com/docs/brochures/JR-2.pdf
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jahnarne

Utvendig stuss ja - 3/4" om jeg ikke husker feil (22mm). Litt for stor til å få slangene rett på. Mulig en størrelse mindre derfor er et bedre valg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA