Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

samtidighetsfaktor 1 (lovbestemt).

Startet av magnemann, onsdag 24. mai 2017, klokken 13:27

« forrige - neste »

tomrh

Bryteren switcher mellom 8 ulike pedalprofiler avhengig av hva slags Leaf man har og hvor mye regen man ønsker, jfr manualen: http://pureelectric.se/wp-content/uploads/2017/03/leafbox-manual.pdf
For 2012-mod med kickdown er det visst posisjon 1 eller 3 som gjelder. 
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#46
Var en kjapp tur ute og testet bryter posisjon 3 også. Den er spesialtilpasset gen1 Eco, litt bedre til å coaste enn D + pos1. (Å kjøre med D i pos3 er noe meningsløst siden nullpunktet da ligger på 4 kW regen..).

Regen var kanskje litt bedre enn med umodifisert Eco? Ikke mye.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#47
Nå forstår jeg mer av virkemåten.
Som figuren under viser så får man alltid 20% pådrag om pedalen er mellom 10 og 34% presset inn. Tapet i motoren er minst ved 20% effektuttak. Det andre optimale punktet er 0% eller coasting. Alle andre effektuttak/regen har større tap. Ved å trekke enten 20% eller 0% minimaliseres tapene. Uten Leafbox er det svært vanskelig å treffe og holde/pendle mellom disse to effektnivåene, men modifikasjon av effektpedalens følsomhet hjelper sjåføren til å treffe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Smart tilnærming. Jeg får prøve å holde meg på 4 prikker i aks.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Jepp. Og det er også et tredje optimalt effekt-«uttak», nemlig maksimal regenerering. For jeg har lest et annet sted at det er størst tap ved svak regen. Så ved å coaste istedetfor å regenerere noen få kW så øker farta marginalt, sjåføren letter litt mer på gassfoten og regen slår plutselig inn med større effekt og mindre tap.

Det hadde vært mulig å implementere en supereffektiv cruisecontrol ved å regulere farta på kun tre effektnivåer 20%, 0% og høyest mulig regen, og heller tillate at farta svinger litt mer, f.eks. +/- 4 km/t.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Kunne kjøre "puls-drive", f.eks i 80-sone, fire prikker til 84km/t, så N og trille til 76, og gjenta aks med 4 prikker til 84.  :angel:
Slitssomt, men skulle bli bra energiøkonomi fremfor å ligge jevnt på 80.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

rolandvg99

Sitat fra: leafnor på fredag 21. april 2017, klokken 23:53
Kunne kjøre "puls-drive", f.eks i 80-sone, fire prikker til 84km/t, så N og trille til 76, og gjenta aks med 4 prikker til 84.  :angel:
Slitssomt, men skulle bli bra energiøkonomi fremfor å ligge jevnt på 80.

Er vel plenty av sjåfører som bedriver manuel "puls-drive" på veien. Ser ikke vitsen med å lage en modus for automatisk kødannelse bare for å spare bittelitt strøm?
"I like soul with a capital S"

Øyst1

Beklager å måtte si det, men jo mer jeg leser om denne boksen, hvordan dere spekulerer og snakker, kan jeg ikke si annet enn at dette må være enda en "nerde" ting som gir minimalt med effekt.

Hvor mye lengre vil dere faktisk klare å kjøre med denne boksen?
Og hvor mye kos blir det over kjøringen når sjåfør konstant er i ekstremt sparemodus, for kanskje å komme 1 mil lengre?
Og hvor mye til hinder og irritasjon i trafikken skal dere være? Rikkekjøring opp og ned mellom 76 og 80 i en 80 sone? Rett og slett trafikkfarlig. Ser for meg en bråte med folk som vil bli provosert til å ta forbi!

Nei, det blir et jag etter noen ekstra kilometer, som grenser til tåpelig. Penger koster det også.

Dersom km er så enormt viktig for noen, at de bytter til mindre felger, kjører super økonomisk og blir til hinder i trafikk, bruker penger på en boks , alt for å komme kanskje 1 mil???? Lengre?
Ja, da mener jeg de har feil bil i utgangspunktet.

2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

tomrh

#53
Nei, dette er virkelig ikke tråden for deg Øystein K. :D
Du har rett i at vi har litt feil bil i og med at 1-2 mil ekstra er så viktig. Men en boks til litt over 2000 kr er billigere enn å kjøpe ny bil. ;) Og så er det morro å nerde litt med sånne ting, elsker å justere og fikle for å få ting litt bedre (for meg) enn før.
Fruen og jeg skal ut å kjøre t/r Skatval-Løkken i dag, får da sett litt hva boksen har å by på mhp strømsparing.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Er det virkelig egentlig ingenting mellom 0 og 4 dotter?
Høres ut som utrolig slitsomt å kjøre med, og et program man heller burde ha i en fossilbil enn i en elbil...
Puls & glide kan være effektivt på fossiler og kanskje spesielt på hybrider. En fossilmotor er visst mest effektiv nær 80% load, så kosekjøring med vekta av ei fjær på gasspedalen vil motoren være lite effektiv.

Joda, ser poenget med at elmotoren er mer effektiv på visse punkt, men så har vi også fått bevist flere ganger at jevn fart er bedre enn jojokjøring, og dette strider vel boksens oppførsel mot til de grader.
Dog mulig at man med små fartsendringer kan kjøre enda billigere enn med dønn konstant fart, men...
Nei, dette er jeg skeptisk til ja.

@Øystein
Men å prøve å senke forbruket på en fossilbil er greit, selv om man ikke trenger rekkevidden?
Jeg kjører konsekvent på, eller rett under fartsgrensen, (nesten) always have always will, mens hovedsaken av resten av trafikken er mest interessert i å ligge minst 5, helst 10 over.
Fartsgrense er nettopp en grense, ikke et mål.

Hadde det ikke vært for han som ligger i 70 i 80-sonen hadde det ikke blitt noen farlige situasjoner, vel, hadde det ikke vært for de som kommer bak som helst skal ligge over hadde det heller ikke blitt noen farlige situasjoner. Det skal minst 2 til for å skape en krangel. Uansett hvordan man kjører er det bestandig noen blir irritert.
Enhver må respektere annens ønsker i trafikken, ønsker jeg å kjøre i 60 i 80-sonen er du nødt til å respektere det. Du kan ikke presse meg opp i hastighet, eller av veien.
Men, jeg er også nødt til å slippe deg forbi.
De som ikke klarer å forholde seg til dette i trafikken har ikke valgt feil bil, men feil holdninger!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Jeg opplever slett ikke at det går i rykk og napp, det er noe mellom 0 og 4 prikker ja, nr1rayner. Men om man kjører «vanlig» med denne pedalprofilen så er man statistisk sett oftere nær 4 prikker enn vanlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyst1

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 22. april 2017, klokken 08:48
Er det virkelig egentlig ingenting mellom 0 og 4 dotter?
Høres ut som utrolig slitsomt å kjøre med, og et program man heller burde ha i en fossilbil enn i en elbil...
Puls & glide kan være effektivt på fossiler og kanskje spesielt på hybrider. En fossilmotor er visst mest effektiv nær 80% load, så kosekjøring med vekta av ei fjær på gasspedalen vil motoren være lite effektiv.

Joda, ser poenget med at elmotoren er mer effektiv på visse punkt, men så har vi også fått bevist flere ganger at jevn fart er bedre enn jojokjøring, og dette strider vel boksens oppførsel mot til de grader.
Dog mulig at man med små fartsendringer kan kjøre enda billigere enn med dønn konstant fart, men...
Nei, dette er jeg skeptisk til ja.

@Øystein
Men å prøve å senke forbruket på en fossilbil er greit, selv om man ikke trenger rekkevidden?
Jeg kjører konsekvent på, eller rett under fartsgrensen, (nesten) always have always will, mens hovedsaken av resten av trafikken er mest interessert i å ligge minst 5, helst 10 over.
Fartsgrense er nettopp en grense, ikke et mål.

Hadde det ikke vært for han som ligger i 70 i 80-sonen hadde det ikke blitt noen farlige situasjoner, vel, hadde det ikke vært for de som kommer bak som helst skal ligge over hadde det heller ikke blitt noen farlige situasjoner. Det skal minst 2 til for å skape en krangel. Uansett hvordan man kjører er det bestandig noen blir irritert.
Enhver må respektere annens ønsker i trafikken, ønsker jeg å kjøre i 60 i 80-sonen er du nødt til å respektere det. Du kan ikke presse meg opp i hastighet, eller av veien.
Men, jeg er også nødt til å slippe deg forbi.
De som ikke klarer å forholde seg til dette i trafikken har ikke valgt feil bil, men feil holdninger!

Jeg er enig i at en del trafikanter er overivrige på veien, og burde ta mer hensyn.
Men, å ligge i 70 i en 80 sone er noe som skaper frustrasjon! Enda mer dersom en følger farten Leaf viser, for da kjører du jo godt ned på 60 tallet i 80 sona !
Det handler om å følge fartsgrensen, begge veier!
Det er flere som har fått tilsnakk av politi for å ligge i 60 i 80 sone, da de er et hinder for øvrig trafikk!

Jeg kjører mye mellom Stavanger og Kristiansand.
Kjørte før konsekvent etter grensene, og det bilen viste.
Ble stadig køer bak meg og mange forbikjøringer.

Nå kjører jeg konsekvent etter GPS og ligger ca 3-5 over grensene i 70 og 80 soner, fem over i 90 soner.

Nå følger jeg trafikken, og de få som tar forbi, ja det er de som burde gå inn i seg selv og tenkt over hva det holder på med.

Jeg har litt høyere forbruk, men siden jeg uansett må lade 1 gang på den strekningen, gjør det ikke noe om jeg må stå 4 min lengre å lade.

Jeg sier ikke dere er farlige i trafikken selv om dere ligger 10 under grensen, så lenge dere er flinke med å slippe folk forbi.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

rolandvg99

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 22. april 2017, klokken 08:48
...
Men, jeg er også nødt til å slippe deg forbi.
De som ikke klarer å forholde seg til dette i trafikken har ikke valgt feil bil, men feil holdninger!

Det er vel akkurat denne delen de fleste bilister driter i når de "leder" køen og gasser på i dobble felt på strekninger med midtdeler, eller plutselig "våkner" når den første bilen kjører forbi. Alt dette etter å glatt ha oversett ca 40 oversiktlige utkjøringsplasser i tillegg til å ha stilt alle speil på "selfie". :)

"I like soul with a capital S"

nr1rayner

@Øystein
Jepp, speedo i Leafen er tragisk ukorrekt, omtrent 10% feilvisning ser ut til å være standarden med 205/55-16.
80-sone betyr ikke at det er forsvarlig å kjøre 80 på den veien. I nærområdet Trondheim har vi grusveier med 80-sone, et stykke mellom Selbu-Tydal har vi en humpete 2-felts vei med 90-sone, mens vi i Trondheim har 6-felts vei med 80 og 4-felts med 70...
Mye av de veiene jeg kjører på er det faktisk ikke mulig å holde fartsgrensen pga uoversiktlige svinger og hull.
Politi har ingenting med å gi tilsnakk til noen som kjører 60 i 80, bare de slipper forbi, og det er nok der de har syndet. Og her er det viktig at man følger med, svinger til side og stopper.

@rolandvg
Ser stadig vekk slike ja... Kjører endel Stjørdal-Trondheim, mye tunneller med fartsmåling og fuktproblem (dugg), og noen steder med forbikjøringsfelt og 90. Skummelt i tunneler, så der går det ofte ned mot 60, men 90 når det blir forbikjøringsfelt. Slik opptreden kan jeg være enig i at skaper farlige situasjoner.
Ligger jeg under, har kø bak og kommer til en gylden forbikjøringsmulighet senker jeg farten og blinker til høyre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

#59
 8) å pulskjøre vil være å dra det meningsløst langt i praksis. Leafboksen forstår jeg som at den modifiserer pådrag og regen slik at en holder seg i best mulig virkningsgradområde mens man kjører og ellers holder følge med trafikken, så den "pulskjører" på en måte gjennom å la pådraget være innom optimale områder når en må aksellere, eller retardere.
Selv kjører jeg uten å tenke så mye på forbruk, bruker CC over alt der det er mulig.
På langtur der det er nok av hurtigladere og tiden turen tar er med i "regnestykket", har jeg for lenge siden funnet ut at det gjelder å kjøre så raskt som det går (jevn fart), og lade på lav SOC. 

Men til pendling for å komme seg frem og tilbake på marginal tilgjengeliog energi vil denne boksen være til nytte for noen.

Om få år er alt dette bare historie, da er alle EL-biler ustyrt med "nok" batteri, ladeproblematikk blitt saga blott, og alle kjører uten tanke på om en har noko strøm på "tanken". KM avgift med "duppedings" i alle EL-biler, ala km-teller på dieslebiler i "gamledager".
Verden går fremover, men i mellomtiden kan de av oss med nerde-gen, stor eller liten andel, kose oss med f.eks LeafBox.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA