Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

samtidighetsfaktor 1 (lovbestemt).

Startet av magnemann, onsdag 24. mai 2017, klokken 13:27

« forrige - neste »

magnemann

Noen som har prøvd Leafbox?

http://vtechtuning.eu/leafbox.html

Eller noen som har tanker om dette kan være bra?
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

elektrolux

Genialt!!!!

Dette har vi ventet på.

Think Classic, Mercedes, VW og Hyundai har sjønt dette og kan seile uten slike kit, mens Nissan, BMW, Trillingene, etc har ikke sett fordelene med dette.'

Nå håper vi på at det blir utviklet lignende kit for BMW i3 slik at den også får Autoseilefunksjon
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pureelectric

hej

kempe fint, vi seljer denne fantastiske box, har på lager hjemme i sverige.

se mer på pureelectric.se 

vi har kört 170 km med vinterdekk og värme på, og sommer dekk og 200 km rekkevidd

se mer her

https://www.youtube.com/watch?v=DIluWP_waUs&ab_channel=IzzygripSunheatstop

magnemann

#3
Sitat fra: pureelectric på torsdag 16. mars 2017, klokken 17:30
hej kempe fint, vi seljer denne fantastiske box, har på lager hjemme i sverige. se mer på pureelectric.se vi har kört 170 km med vinterdekk og värme på, og sommer dekk og 200 km rekkevidd

Takk for info! http://pureelectric.se/nissan-leaf/

Kan noen forklare hvordan "N-mode on demand" virker i praksis?
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

TorC

Litt kaldt vann ned i blodårene for dem som tror at Leafbox på magisk vis gir 15-20% ekstra rekkevidde:

Leafbox er et flott tilskudd til diverse "add ons" for LEAF, men det er ikke magi. Og den gir i praksis ikke 15-20%. Det er mer snakk om størrelsesordenen 5% for forsiktige elbilsjåfører utifra data V-tech selv har lagt ut. Og det i seg selv er jo faktisk imponerende!

Jeg skjønner at V-tech må tjene penger på dette, men jeg synes den er for kostbar for å kun få opptil 5%. Jeg håper noen gidder å prøve, og komme med sine erfaringer.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

Den økte rekkevidden vil nok variere veldig fra sjøfør til sjåfør.

Tipper fatteren vill doblet rekkevidden med en slik. Å sitte på med han er et mareritt. Vant med bensin med Think Classic med autoseiling og nå Think City uten slik funksjon. Null ekstra rekkevidde tross dobbelt så stort batteri.

Den største gevinsten er nok på kjørekomforten og på eget velbefinnende når en automatisk kjører på en mer avslappet måte. ;)

For å sette det helt på spissen så liker jeg ikke egen kjørestil når jeg legger e-Up i B modus, mens det er deilig å seile avgårde i D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JBS

Sitat fra: pureelectric på torsdag 16. mars 2017, klokken 17:30
hej

kempe fint, vi seljer denne fantastiske box, har på lager hjemme i sverige.

se mer på pureelectric.se 

vi har kört 170 km med vinterdekk og värme på, og sommer dekk og 200 km rekkevidd

se mer her

https://www.youtube.com/watch?v=DIluWP_waUs&ab_channel=IzzygripSunheatstop

Men man kan ikke købe til Danmark ?
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

pureelectric

hej igen, klart den går at sende til Danmark. Bara att bestille. Penger tilbake garanti för den som icke tror på att det fungerer. Konstigt tycker jag att det alltid ska vara en sån skepsis- samme som ner robot klipparen kom, ingen trodde på den, jeg gjrode det har haft den i 15 år nu- nu har alle en robotklippare og snart alle en elbil :)

JBS

Fint, Men jeg kan kun vælge Norge og Sverige under "land" ...
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

pureelectric

lite mer info ifra V-tech
This is simple
There are two factors setting power (or regeneration) - position of pedal and speed of change (so first derivative in time of position of pedal).
All cars (so Leaf too) have a mechanism to improve pedal interpretation, basing on PID-R conversion. If we move pedal slowly, real power will almost perfectly folow pedal position. If we do that faster - power may go faster, than actual position (by prediction of future position of pedal). Same for regen.
All these algos are same and have R- part. It causes a non-reaction zone to exist, to avoid notorious algorythm reaction.
Using trick, that at the end of pedal changes last 10-14 kW in zero seconds (one step), prediction causes local jump of power demand with shortest possible time (one or two samples of AC converters) - in Leaf it is up to  85 kWh, then it releases it down immediately, but R-zone causes algorythm to stop at 82-83 kW (depends on luck at these probes (ac samples)).
This is not implemented in box now, but can be added in future. Until now I'm afraid of battery a bit, as with normal throttle using you NEVER make predicted power to be more than 80 kWh as leg of human is too slow. So factory did not want such behavior, but they did not expected, that pedal position would be translated and manipulated this way.

Same reaction is with regen (this is implemented in actual box). quick change in regen demand (releasing pedal to zero (to be honest - to physical zero, not zero of pedal, so this is about -5 % of opening, not possible position, but for PID-R algo it is normal value) - we cause regen to go deeper (again - this depends how system exactly interpretes that - sometimes AC converters catch 2 probes on "ultra - fast pedal release slope", sometimes one probe, so regen will be 2-4 kW higher, when algo stops intervention at R-zone.

So nothing special in it, just simple exploit of system weakness by using reactions, that were never tested (so never discovered) at factory.

Thomas

tomrh

Jeg kjører som oftest med cruise control. Leafbox tuner pedaltrykk så vidt jeg har forstått, med CC har den vel ingen innvirkning?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

@pureelectric:

En god test er å kjøre en distanse først med cruise control, og deretter samme distansen med Leafbox med lik gjennomsnittsfart. Begge turene under de samme forhold og med samme innstilling på klima.

Leafbox bør klare å gi bedre forbruk enn CC.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Samtidig blir det feil å sette Cruise kontrol opp mot Autoseiling.

Cruise kontrol er uegnet der Autoseiling brillierer, nemlig i lett trafikk og kupert terreng, mens autoseiling sin komfort faktor overgås av cruise control på åpen vei og er denne veien uten høydeforskjell vil det ikke være forskjell på forbruket.

Her er det ikke enten eller, men ja takk, begge deler. Det har bl.a VW forstått.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

#13
Jeg tenker selvfølgelig på potensialet for strømsparing, ikke nivå av komfort.

Cruisekontroll holder konstant fart ved mange små pådrag eller oppbremsinger ved regenerering. Det skulle bety små kontinuerlige tap, samtidig som forbruket er optimalt mhp. valgt gjennomsnittsfart (tenker på luftmotstand).

En sjåfør vil lese terrenget og trafikken, og vil kunne autoseile med Leafbox. I teorien skal derfor Leafbox kunne slå CC siden optimaliseringen nettopp går på det å unngå unødvendige endringer fra wattpedalen.

Disse to testscenarioene: 1) konstant fart med CC og 2) ca konstant fart med wattpedal + Leafbox, er like på alt annet enn wattpedalen. Det hadde vært fint å vite hvor mye det faktisk utgjør.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

@elektrolux
Nå må du da gi deg med det autoseilings-hysteriet snart?
Skjønner at det kan være komfortabelt enkelte ganger, men hva er vel mer komfortabelt enn CC?
Ikke kjørt med ACC selv, men det må jo være toppen av kransekaka  :+1:
Brukte mye seiling på Leafen i starten, men det droppet jeg etterhvert.

Hva er så briliant med autoseiling kontra CC??
Les mine tester!
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20398.msg478286.html#msg478286
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27412.msg467429.html#msg467429
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27599.msg493677.html#msg493677

Som tomrh skriver, i en test må snittfart selvsagt være lik.
Noe annet vil være som å sammenligne kiwi og bananer.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA