Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

samtidighetsfaktor 1 (lovbestemt).

Startet av magnemann, onsdag 24. mai 2017, klokken 13:27

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: pureelectric på fredag 17. mars 2017, klokken 07:17
Konstigt tycker jag att det alltid ska vara en sån skepsis
Bare så det er sagt, jeg er ikke skeptisk til om den virker, jeg er faktisk helt klar til å bestille, ligger 1 stk i handlekurven. ;) Men jeg er litt tvilende til rekkeviddegevinsten i forhold til min kjørestil som er jevnest mulig fart (ofte med CC), skulle som nevnt helst sett en test på det.

Ang. autoseiling så har en fulladet Leaf også denne funksjonen.. :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal

tomrh

Tror forøvrig Leafbox gir mest igjen for pengene for 2. gen Leaf der sjåføren kjører i D. Det er mer å hente på justering av pådragskurven.
Stjørdal

JBS

tomrh.
Jeg har bestilt en LeafBox i går.
Er rigtig spændt på hvad den kan, jeg køre altid i ECO mode, som er den kørestil som passer bedst til mig.
Med boxen, skulle jeg blive fri for at altid at sætte den i ECO, da speederen nu bliver knap så hidsig.
I tillæg N mode når man triller, og mere Reg i D mode.
Rækkevidde er et plus, men betyder ikke det store for os her i Danmark :-)
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

tomrh

Supert JBS!  :+1:
Da venter jeg spent på din erfaring med boksen. :)

Det er vår og rekkevidden vil øke, men om vinteren kan rekkevidden være akkurat i grenseland på min pendlerute t/r jobb, så 10% ekstra rekkevidde vil hjelpe mye!
Stjørdal

tomrh

Ser ut som om Leafbox gir best uttelling ved bykjøring, i lavere fart og i kupert terreng. På flat motorvei gir den lite eller ingenting, jfr http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=23478&start=40#p488945
Stjørdal

JBS

Så modtog jeg boksen, lå i postkassen torsdag, bestilt mandag, 3 dage med posten fra Sverige til Danmark må være rekord for PostNord...
Jeg har 40km tur/retur til jobbet, flad landevej og max 80km/h 90% af tiden.
Starter ud med at køre til jobbet uden boks, ingen varme osv for at få ens data.
Forbrug er målt med Leafspy.
Ankomst med mit normale forbrug på rundt 150W/km.
Efter job, var det tid at installer LeafBox, og det er IKKE så let som det vises på YouTube..! Under højlydt eder og forbandelser , fik jeg stikket til speederen af, der er ingen plads til at både at trykke stikpal OG trække stikket af, til sidst måtte jeg bruge et bukket søm, som holdt stikpal inde og jeg kunne trække stikket af.
Boksen er sat fast med strips oppe under rat coveret, coveret måtte af for at få plads nok til at arbejde uden at brække arme og ben...
Da jeg nu var i gang, fik jeg byttet rundt på kontakterne til ratvarme og antiskid, så er jeg fri for at altid skulle famle efter ratvarmen.!
Boksen var leveret med setup til min model 2012, altså setup 3.
Lad så starte med det nemmest.
Vil man kunne set/måle et mindre W/km forbrug.
KLAR JA. Jeg var hjemme med et forbrug på kun 132W/km og klart det bedste jeg nogensinde har haft på min tur til/fra job.
Men, bilen opfører sig helt anderledes end før og man skal vende sig til en helt anderledes speeder respons. N i D mode ligger på en hårfin grænse.
Med det værst er, at den køre som en benzin bil med biturbo, som pludslig sparker ind.! når omdrejninger bliver høje nok.
Til gengæld er det lækkert med Regering, tydeligt bedre i ECO mode, er gået fra 2 til 3 pikker, og helt sikkert medvirkede til lavt W/km.
Det er muligt at jeg prøver andre Setups, før jeg sætter mig fast på Setup 3

nr1rayner

@JBS
Høres lovende ut så langt.
Regner med dine Wh/km er etter display i bilen.
Dette er dessverre IKKE til å stole på.
Du viser en bra forskjell, og håper selvsagt at forskjellen er reell, men bør ha litt mer data.
Du har vel Leafspy, så en SOC-avlesing ved start/stopp på turen med og uten boxen stoler jeg mer på enn snittforbruket oppgitt i bilen  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Denne påvirker drivlinjen eller kontrollen av denne direkte. Er dere sikre på at det er lov å kjøre med?

Også ser det jo ut fra klokka at han har kjørt 205km på 4,5time. Dvs. snittfart på 45km/t. Med tørt sommerføre og ecopiadekk uten klima burde jo det gi ganske like forutsetninger som NEDC og den er jo 200km på en 24kWh Leaf så sant det ikke er mye opp og ned i tillegg.

Sitat fra: nr1rayner på fredag 31. mars 2017, klokken 21:03

Jeg har stusset på dette en god del. LeafSpy viser som regel alltid et høyere snittforbruk enn Leafen selv. Jeg tror det er fordi LeafSpy ser på diff mellom kWh før og nå, mens displayet ser på hva den har netto forbrukt av energi og diffen er hva som har gått til kråkene muligens.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

JBS

Sitat fra: nr1rayner på fredag 31. mars 2017, klokken 21:03
@JBS
Høres lovende ut så langt.
Regner med dine Wh/km er etter display i bilen.
Du viser en bra forskjell, og håper selvsagt at forskjellen er reell, men bør ha litt mer data.
Du har vel Leafspy, så en SOC-avlesing ved start/stopp på turen med og uten boxen stoler jeg mer på enn snittforbruket oppgitt i bilen  ;)
Hej igen.
Jamen, som jeg skriv i toppen, så er det netop målt MED Leafspy.
Jeg et helt bevidst om at bilens Wh/km angivning ikke holder.
Skal gerne lave nye test i næste uge, men husk på at vi netop i dag her i Danmark er ramt af sommervejr, kl 16 havde vi plus 19° og det forsætter næste uge.
men mon ikke jeg kan se forskel, Leafbox er jo nem at koble af/på.  cross your fingers.

nr1rayner

Ja jammen gjorde du det, lang dag, jeg leste litt fort  ;)

Temperatur har svært mye å si, har smertelig fått bevist det i kulda.
Kjøring i -10C uten varme brukte ca 10-20% mer strøm enn i ca -2C med varme (gen2 med varmepumpe) (80-90 km/t).
Så regner med forskjellen mellom f.eks. +5 og +19 også er målbar.
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Ser veldig bra ut det der JBS! :D
Den boksen kan være akkurat det jeg trenger.
Stjørdal

tomrh

Sitat fra: sylwester på fredag 31. mars 2017, klokken 21:17
Denne påvirker drivlinjen eller kontrollen av denne direkte. Er dere sikre på at det er lov å kjøre med?
Det vtech tuning sier selv:
Sitat
Is that legal to use Leaf Box?
As there are no car permanent modifications, modifications of power, emissions, safety – there are no reasons for such solutions to be illegal (like for car alarms or other additional equipment).
Se http://vtechtuning.eu/leafbox.html
(Har btw bestilt, gleder meg!)
Stjørdal

nr1rayner

Meg bekjent er man mest opptatt av avgifter, toppeffekt og toppfart.
Så lenge effekten ikke øker skal det ikke være noen grunn til at det er ulovlig.
F.eks. lettere modifikasjoner av fossilbiler er lovlig, trenger ikke å endre toppeffekten, men kan gjøre at bilen oppfører seg annerledes enn fra fabrikk. Vel, nå endrer jo oppførsel av fossilbiler seg temmelig raskt ettersom det legger seg sot på ymse steder, men de er ikke forbudte å kjøre, så lenge de passerer avgasskravene..

Jeg har stusset på dette en god del. LeafSpy viser som regel alltid et høyere snittforbruk enn Leafen selv. Jeg tror det er fordi LeafSpy ser på diff mellom kWh før og nå, mens displayet ser på hva den har netto forbrukt av energi og diffen er hva som har gått til kråkene muligens.

Har brydd meg fint lite om forskjellen, annet enn i en av mine tester.
Hvorfor det er forskjell vet jeg ikke.. Wh i Leafspy går opp og ned, med oppdatering hvert 2. sekund sånn ca, mens display i Leafen oppdateres når den finner det for godt..
Ser du på mine tester der henger snittforbruket over hodet ikke på greip, mens de andre tallene stemmer vel sånn høvelig godt opp mot hverandre.
Tipper det har noe med regen å gjøre, slik at en kjøretur uten regen er (mer) pålitelig. Har man snittforbruket oppe i display hele tiden har den jo en "finurlig" måte å regne dette på, hvor momentan-forbruksstreken er borte etter en regen til man har brukt opp det man genererte..
Trondheim

elektrolux

Sitat fra: tomrh på tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:46
Disse to testscenarioene: 1) konstant fart med CC og 2) ca konstant fart med wattpedal + Leafbox, er like på alt annet enn wattpedalen. Det hadde vært fint å vite hvor mye det faktisk utgjør.

Kommer helt ann på terrenget.

Fra null forskjell på en perfekt flat vei uten trafikk til null forbruk med Leaf box på en tenkt strekning som minner om en berg og dalbane.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA