Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

samtidighetsfaktor 1 (lovbestemt).

Startet av magnemann, onsdag 24. mai 2017, klokken 13:27

« forrige - neste »

nr1rayner

@tomrh
Ok, ikke så ille som jeg fryktet etter den grafen altså  ;)
Tror jeg nøyer meg med å kjøre som før, og ha i bakhodet når rekkevidden er knapp, at jevn fart og ca 4 dotter er mest effektivt  :+1:
Men, jeg er vel godt under klassifiseringen nerd, så det er absolutt spennende å se erfaringer på forbruk  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Kjørte t/r Løkken i Eco/posisjon3. Det var 0-3 grader ute, våt veibane, endel vind, noe regn og snø, noen få km med slaps. Vi var to i bilen fram til Løkken, en på retur. Kjørte med varmemod og mye resirk, varme dro kanskje 750W i snitt. Kjørte i fartsgrenser. Omkjøring om Viggja mellom Børsa og Orkanger.

Skatval 0 km, 234 gids
Kiwi Nardobakken 43 km, 134 -> 160 gids
Orkanger 85 km, 71 -> 183 gids
Løkken 112 km, 120 gids
Orkanger 139 km, 82 -> 137 gids
Moholt 182 km, 36 -> 120 gids
Skatval 213 km, 31 gids

I alt 480 gids på 213 km, eller 2,25  gids/km

Med 1 gid = 0,075 kWh blir det 0,169 kWh/km
Ikke noe ekstraordinært lavere så langt ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Kjørte deler av denne turen på onsdag morgen i uka som var, kjørte i D. Hadde litt høyere strømforbruk Orkanger -> Løkken -> Orkanger da, ladet til 9 streker, ankom Orkanger igjen med 2 streker da og 3 nå, og veien var tørr da. Må samle data på kjente strekninger før jeg kan konkludere, men noe lavere forbruk på kupert vei med 60-80 fart ser det ut til å være.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Btw..merker meg at nullpunktet for autoseiling er litt ute av synk i fart på 80-90, blir fort 3 kW regen istedetfor frirulling, det er uoptimalt. (I 40-70 treffer nullpunktet bra).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Kort test i kveld, en kort runde målt til 13,4 km. Men for det meste småveier og småkupert, 40-80 km/t, skulle være ideelt for Leafbox til å vise seg fram. Kjørte to ganger rett etter hverandre og med samme fart så godt jeg klarte. Og av med klima. Første tur med Leafbox pos3/Eco, startet på 149 gids, sluttet på 124. Andre tur med umodifisert Eco, startet på 122 gids, sluttet på 95. Sludd og våt veibane, 0 grader. Litt av en vår! Men altså 25 gids m/Leafbox mot 27 uten. Ikke veldig imponerende mye bedre...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

7-8% bedre, sånn omkring hva den lover det?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Ja, og 10%, som de lover, er vel innafor feilmarginene her. Mulig det går an å legge om kjørestilen min litt til å utnytte boksens styrke, f.eks. holder jeg ubevisst konstant fart med ganske nøyaktig høyrefot, mens boksen premierer en litt mer pulsete kjørestil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Ikke noen bombe, men btw - Nissan bekrefter i Sverige at nybilgarantien ryker ved bruk av denne boksen: http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170330/trimma-chippa-optimera-elbil-laddhybrid-hybridbil-rackvidd-garanti-forsakring/
Hvis man fjerner boksen kan det forøvrig ikke spores at den har vært koblet på, så dette er jo opptil eierens ærlighet da. Garantitiden er uansett ute for vår del.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Litt kort strekning, og litt lite data så langt til å konkludere etter min smak, men en god start  :+1:
Ta i det minste med Wh i Leafspy. Hos meg er den litt merkelig å nullstille, virker som man MÅ slå av bilen for å få den i null..

Du kjørte i ECO begge ja. Ca 10% forskjell er jo ca samme forskjell som jeg fikk i første forsøk ECO vs D/B.
Det blir en ny test der etter sommerhjul er på, så ingen bastant konklusjon enda der altså.
Du har vel mulighet til å få mer regen i D med den boksen?
Så i lys av de data vi vet så langt ville jeg i så fall satset på en liten endring av program for D, med potensielt kraftigere regen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Kan nevne kort at jeg kjørte t/r Tr.heim i D m/Leafbox i pos1 i dag, tre i bilen. Mye bedre! Nærmest sommerforbruk tross full vinter ute. Den holder N-punktet bedre og gjør det mer naturlig å pulse litt. (Må jo nesten avlære sparekjøringa og kjøre som fersk elbilist igjen :D). Tok ikke forbruksmåling pga ekstremt uvanlig vær, må få litt normale kjøreforhold snart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Det er mer regen i D ja, men ved oppbremsing - fikk jo 10 kW ved nesten fullt batteri. :o Men ikke ved pedalslipp. D oppleves som Eco i oppstarten, ikke det voldsomme umiddelbare dreiemomentet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Interresant tråd.

@ De som allerede har en slik boks:

Hadde det vært bedre om boksen gav null regen i D? ( og mest mulig i B )

Altså mer likt VW sitt valg. Altså ekte Autoseiling.

Jeg har i alle fall bedt V-Tech om dette, men har jo ikke egen erfaring med disse boksene da jeg unngår biler som ikke tilbyr Autoseiling.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

#74
Synes den passer meg bra slik den er nå. Full regen ved å slippe pedalen helt, og autoseiling ved å slippe den bare litt. Best of both worlds! :)

Men siden 12-Leaf ikke har B...kunne tenkt meg enda mer regen i D ved full pedalslipp! For når man brått slipper pådragsfoten så mener man å bremse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA