Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: breitling på onsdag 15. mai 2013, klokken 11:09
Selger anbefalte å sjekke om jeg har NT nett på de to steder som jeg tviler på. Men vi skal sjekke. Jeg fant en kabel med kladd i bilens bagasjerom. Det visste seg å være en fra Smart electric. Han sa at kabelen funket av og til.

Jeg tipper den fungerer de gangene den plugges inn i en schuko-kontakt som er tilkoblet TN-nett (dvs. har N og L1-leder).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

Fant denne stående på Strømmen, hvor den forsåvidt ikke tok i mot lading:
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Elmo

Sitat fra: glaserud på lørdag 18. mai 2013, klokken 17:11
Fant denne stående på Strømmen, hvor den forsåvidt ikke tok i mot lading:

Det er www.Elbilsenter.no sin demobil, hvis de ikke har solgt den da.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

glaserud

Tilhørte kunde, sa han som stod der og prøvde å få liv i den.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

timingbeltkiller

#124
Leasing av batteri er km-begrenset med surcharge for ekstra km og bortkastet leie for de km-ene du kjører under limiten. Leasing prises stort sett til ca 100 øre/km. Det er godt over utgiftene til diesel for bil i samme størrelse.

Det skal godt gjøres å ikke komme vesentlig rimeligere fra batterikostnaden med å kjøpe bil inklusive batteri.

Renault og likesinnede har et forklaringsproblem på hvordan de kalkulerer leasingprisen på batteriene. Det lukter åger!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Renault har sovet i timen. Både lader og batterileie er dårlig tilpasset norske forhold.

Håper de ordner opp i dette, for bilene er meget interessante
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

De klarer tydeligvis å selge noen biler, for jeg så en idag!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lars C. Krogenæs

Tror de gjør noen smarte grep og tilpasser seg kundenes ønske om ikke å leie batteri. I stedet er det Elbilsenter som leaser batteriet. Da får de fradrag for moms, mens kunden kjøper en bil med noen års batterileie inkludert. Da slipper kunden moms på batteridelen. Kunden kan så ta opp et lån for å dekke den noe høyere prisen, renter på dette lånet går til fradrag på skatten.

Altså en ordning som tilpasser seg norske realiteter bedre enn leasing-tvangen fra Renault i Frankrike.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Ladefabrikken

Dette er nok en demobil til elbilsentere.
Vi får se på slutten av året hvor mange av dem som er registrert. Tror ikke det blir mange, er det noen som tørr å vedde imot?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

sven erik

hele dette med batteri leie verden over er jo for at dette skulle være med batteri bytte  der en kunne kjøre inn bytte batterier og vidre med en gang   men  nå er jo dette firma konkurs  så lurer da på hva en skal betale for  regne stykket så penere ut når en regnet med at det var i stede for hurtiglading + gikk fortere

breitling

Jeg er også redd for at andre europeiske bilprodusenter (bla BMW's i3) kommer med lader og cameleon kabel tilpasset TN-nettet. Ser stor jubel og begeistring på i3's sin side uten at noen har kommet med informasjon om hvordan ladered på bilen ser ut. Bortsett fra at den IKKE har Chademo hurtiglader kontakt.
Kan skje at Norge blir dømt til å kjøre japanske elbiler (og Tesla).
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

tomrh

Sitat fra: breitling på søndag 16. juni 2013, klokken 20:45
...Bortsett fra at den IKKE har Chademo hurtiglader kontakt.
Kan skje at Norge blir dømt til å kjøre japanske elbiler (og Tesla).
Tja...de europeiske bilprodusentene vil vel selge elbiler da? Norge er jo et ikke ubetydelig marked, tror kanskje det fort blir en annen låt i pipa når de erfarer at de ikke klarer å konkurrere mot de japanske merkene? Historien er full av fiaskoer hvor man kommer diltende etter for å utfordre en de facto standard.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#132
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 17. juni 2013, klokken 00:09
Sitat fra: breitling på søndag 16. juni 2013, klokken 20:45
...Bortsett fra at den IKKE har Chademo hurtiglader kontakt.
Kan skje at Norge blir dømt til å kjøre japanske elbiler (og Tesla).
Tja...de europeiske bilprodusentene vil vel selge elbiler da? Norge er jo et ikke ubetydelig marked, tror kanskje det fort blir en annen låt i pipa når de erfarer at de ikke klarer å konkurrere mot de japanske merkene? Historien er full av fiaskoer hvor man kommer diltende etter for å utfordre en de facto standard.
Hjemme klarer de fleste seg med 1 fase lader (Her er det ingen forskjell på Japansk og Europisk men untak for de som har 400V og for disse er Europisk en fordel). På landevegen blir Type 2 AC og Combo dominerende om Europiske produsenter får opp farten, så det vil ikke bli slik at resten av Europa kjører europisk mens vi kjører Japansk. (men det kan jo hende at hele Europa forblir Japansk på elbilsiden).

Husk at Type 2 AC er rimligere å etablere enn CHAdeMO, og en nesten ubetydelig tilleggs sak på steder der CHAdeMO finnes. Combo ligger nok i samme prisleie men for nye etableringer finnes enheter for begge typer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 00:33
Husk at Type 2 AC er rimligere å etablere enn CHAdeMO, og en nesten ubetydelig tilleggs sak på steder der CHAdeMO finnes. Combo ligger nok i samme prisleie men for nye etableringer finnes enheter for begge typer.
Trøndelag begynner å få brukbar dekning. Orkanger kommer nå 25. juni, og da går det å kjøre sammenhengende ganske betydelige distanser innen fylket, f.eks. fra Surnadal (Møre og Romsdal) til Grong, 32 mil. Alt av hurtigladere er CHAdeMO, ikke en eneste Combo. Folk jeg snakker med som tenker å kjøpe elbil, bare rister på hodet av Renault og kommende tyske merkene når de hører at de ikke kan hurtiglades, "hva skal jeg med en slik?" spør de. Og hvorfor skal EV Power investere ekstra i noe som ikke blir brukt? Målet deres er jo å tjene penger. Jeg har svært vanskelig for å tro at Renault og VW skal få noe fotfeste her ihvertfall, kanskje får de solgt noen titalls biler til spesielt interesserte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 17. juni 2013, klokken 08:45
Folk jeg snakker med som tenker å kjøpe elbil, bare rister på hodet av Renault og kommende tyske merkene når de hører at de ikke kan hurtiglades, "hva skal jeg med en slik?" spør de.

Slike folk er det mer enn nok av. De kjøper ikke Elbil uansett.

- Først vil de ikke kjøpe forde bilen går for sent.
- Så når bilen går like godt som fossilbiler er det rekkevidden
- Så er det manglende hurtiglading ( selv om de kan kjøpe en fra Japan som kan hurtiglades )

Lurer på hva neste problem blir?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA