Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

jkirkebo

Her ser vi nok ulempene med Chameleon-laderen tenker jeg. Konstruksjonen gjør antageligvis at lader ikke kan isoleres tilstrekkelig fra chassiset. Jeg tipper laderen krever 0V fra N til jord og 230V fra L1 og ikke ~130V fra begge ledningene som er typisk i Norge.

Men dette er jo en løsning aom Renault selv ha valgt, og kan derfor ikke være konkurransevridende på noen måte. De står fritt til å bruke en 3.3 eller 6.6kW lader + CHAdeMO.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


tomrh

#92
Sitat fra: flux på tirsdag 19. februar 2013, klokken 13:59
http://www.automobile-propre.com/2013/01/14/renault-zoe-cable-recharge-occasionnel-annule/
Uforståelig at Renault ikke vil levere ladekabel med bilen. Les kommentarene under også, en av dem sier litt om Renault: (auto-oversatt av google..  ::) )
Sitat
Det er fortsatt sant at forretningsstrategi Renault er stadig uforståelig .. konstant offset mellom markedsføring (som vi forurensning med kommersielle meldinger om Zoe, den siste er den nylig utgitte film) og manglende evne til å levere Renault Zoe (unntatt Montebourg og Leclerc), deretter beslutninger helt dum som det å dryppe folk går til VE, er vi delusional ...
Ser ut som risikosport å kjøpe elbil fra Renault..

Men det ser ut som EVU har vunnet frem, nå skal det bygges mode3: http://www.gronnbil.no/nyheter/oslo-kommune-med-stor-anbud-paa-ladeinfrastruktur-article320-239.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

#93
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 19. februar 2013, klokken 14:42
Men det ser ut som EVU har vunnet frem, nå skal det bygges mode3: http://www.gronnbil.no/nyheter/oslo-kommune-med-stor-anbud-paa-ladeinfrastruktur-article320-239.html

Bra at de går for Mennekes-stolper. Men jeg håper de forlater 16A og går for 32A enfase som basis. 32A lading gjør at en 2013 Leaf kan fylles opp på 3-3.5 timer og en Model S får fylt opp fra 25% til 90% på en arbeidsdag. En stor fordel for den som kjører lang inn til Oslo for å være på møte hele dagen eller en Leaf-eier som bare skal mindre ærend. 16A tilhører fortiden, de fleste nye elbiler vil snart kunne nyttiggjøre seg 32A.

Det det er TN-nett kan det med fordel settes opp noen 3x16A stolper. Perfekt for Zoe og Model S, men lite matnyttig for Leaf. Så lenge stolpene merkes skikkelig med strømstyrke er ikke det noe problem.

Eller ennå bedre; fargekoding!

For eksempel:

Sølv: 1x16A 230V
Grønn: 1x32A 230V
Blå: 3x16A 400V
Rød: 3x32A 400V (ønskedrøm...)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#94
Sitat fra: flux på tirsdag 19. februar 2013, klokken 13:59
http://www.automobile-propre.com/2013/01/14/renault-zoe-cable-recharge-occasionnel-annule/
Det betyr jo ikke det samme som at det blir umulig å lade fra en standard stikkontakt, men at en må kjøpe denne kablen ekstra dersom en mener at en ikke kan klare seg uten. I Norge er det vel nesten utenklig å klare seg uten, så her må en bare plusse på den på bilprisen med en gang.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. februar 2013, klokken 16:11
Bra at de går for Mennekes-stolper. Men jeg håper de forlater 16A og går for 32A enfase som basis.
De har jo i forespørsel bedt om 16 A med mulighet for framtidig oppgradering til 32 A.
Dersom det er slik at ZOE ikke kan lade enfas fra IT nett vil de uansett ikke ha noen glede av Oslos "Mennekes-stolper" som tilkobles en fase.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. februar 2013, klokken 16:11
Det det er TN-nett kan det med fordel settes opp noen 3x16A stolper. Perfekt for Zoe og Model S, men lite matnyttig for Leaf. Så lenge stolpene merkes skikkelig med strømstyrke er ikke det noe problem.
For Leaf-eiere er den akkurat like nyttig som de andre stolpene Leaf kan benytte seg av. Men en kan jo kanskje si at han da står ivegen for en Tesla eier som vil ha enda mer glede av punktet. Å reservere ladepunkter for ulike bilmerker er nok å gå for langt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#95
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. februar 2013, klokken 13:04
Her ser vi nok ulempene med Chameleon-laderen tenker jeg. Konstruksjonen gjør antageligvis at lader ikke kan isoleres tilstrekkelig fra chassiset. Jeg tipper laderen krever 0V fra N til jord og 230V fra L1 og ikke ~130V fra begge ledningene som er typisk i Norge.

Men dette er jo en løsning aom Renault selv ha valgt, og kan derfor ikke være konkurransevridende på noen måte. De står fritt til å bruke en 3.3 eller 6.6kW lader + CHAdeMO.
Jeg skal ikke spekulere i hvorfor og om ZOE ikke kan lade enfas fra en vanlig stikkontakt i et IT nett med en vanlig kabel med kladd (ICCB), eller fra et enfase-ladepunkt (Mennekes-EVSE) tilkoblet et IT nett. Jeg tviler på at TN er et krav ved en-fase lading.

Men dersom den (mot formodning) ikke kan lade enfase fra IT nett er det ingen vits å spandere energi på salg og markedsføring av denne bilen i Norge.

(99,5% av alle produkter for 230V enfas i EU-EØS kan benyttes både i IT og TN nett)
At ZOE kanskje må ha TN tilkobling (3 faser+N +J) når en ønsker å benytte 3 faser synes jeg ikke er like rart.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Jeg så en Zoe på Fornebu idag. EL-21038. Lys blå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Martin-

#97
Sitat fra: Elmo på onsdag 24. april 2013, klokken 13:57
Jeg så en Zoe på Fornebu idag. EL-21038. Lys blå.

Ser ut som det er flere på IT Fornebu: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41290598
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

elektrolux

Ut fra annonsen kan det se ut som bilen kjøpes uten den forhatte batterileien......
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

breitling

Jeg stakk forleden i dag for å ta en titt på Zoe. Sjarmerende bil (noe Leaf mangle!r). Veldig pent, både innvendig og utvendig. Og det selges uten batteri, selvsagt. Batterileie koster (for 15000 km/år) ca 850 i måneden. Eller ca. 10k pr. år. Annet problem er lading (diskutert i et annet tråd). To hurtigladere i Oslo (Aker brygge og Fornebu). De pusher også "hjemmelader" som koster ca. 10-15000 ferdig montert. Den er 400V, med 16A og 32A.
Men nettet i Norge er problem. Også diskutert i annet tråd.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Griffel

Sitat fra: breitling på torsdag 02. mai 2013, klokken 19:12
Jeg stakk forleden i dag for å ta en titt på Zoe. Sjarmerende bil (noe Leaf mangle!r). Veldig pent, både innvendig og utvendig. Og det selges uten batteri, selvsagt. Batterileie koster (for 15000 km/år) ca 850 i måneden. Eller ca. 10k pr. år. Annet problem er lading (diskutert i et annet tråd). To hurtigladere i Oslo (Aker brygge og Fornebu). De pusher også "hjemmelader" som koster ca. 10-15000 ferdig montert. Den er 400V, med 16A og 32A.
Men nettet i Norge er problem. Også diskutert i annet tråd.

Stemmer det at de også har droppet "besøk hos bestemor" ladeledning med kladd?
Slik at en altså ikke kan benytte gode gamle ladepunkter (hverken schuko eller blå indystrikontakt)?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

breitling

Bilen har en ladekontakt (forran, bak Renault-logo, som Leaf). Forskjellen er at det er kun en stikk kontakt, Mennekes. Ladekabel er uten kladd.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

el-snorre

Sitat fra: Griffel på torsdag 02. mai 2013, klokken 19:35
Sitat fra: breitling på torsdag 02. mai 2013, klokken 19:12
Jeg stakk forleden i dag for å ta en titt på Zoe. Sjarmerende bil (noe Leaf mangle!r). Veldig pent, både innvendig og utvendig. Og det selges uten batteri, selvsagt. Batterileie koster (for 15000 km/år) ca 850 i måneden. Eller ca. 10k pr. år. Annet problem er lading (diskutert i et annet tråd). To hurtigladere i Oslo (Aker brygge og Fornebu). De pusher også "hjemmelader" som koster ca. 10-15000 ferdig montert. Den er 400V, med 16A og 32A.
Men nettet i Norge er problem. Også diskutert i annet tråd.

Stemmer det at de også har droppet "besøk hos bestemor" ladeledning med kladd?
Slik at en altså ikke kan benytte gode gamle ladepunkter (hverken schuko eller blå indystrikontakt)?

Renault ser for seg at schuko ladekabel skal følge med til nød lading, men at det er Mode3-type2 (elbilkontakten/mennekes) den primært skal lade på.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Håkon77

For meg som ikke har satt meg inn i dette så blir det gresk. Kan ikke den eneste elbilen jeg kunne tenkt meg lades på elbilplassene på feks Ahus eller med skjøteledning fra svigermors garasje?
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Håkon77 på søndag 05. mai 2013, klokken 15:45
For meg som ikke har satt meg inn i dette så blir det gresk. Kan ikke den eneste elbilen jeg kunne tenkt meg lades på elbilplassene på feks Ahus eller med skjøteledning fra svigermors garasje?

Ahus har antageligvis 230V IT anlegg siden det er et sykehus, og det har sannsynligvis svigermor også. Så da blir svare nei, slik det ser ut nå.

Men du kan lade den med 22kW på Strømmen Storsenter ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA