Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

arnejorg1

Når vi snakker om Zoe. Noen som har hvert på fossilfri dag og sett zoe med egne øyne for første gang? Hva var førsteinntrykket?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

fredag

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. september 2012, klokken 11:52
Sitat fra: fredag på lørdag 22. september 2012, klokken 11:34
Stemmer det virkelig at Zoe kun kan lade på 400V og ikke kan lade på 240V, slik at man må ha en 240-400V trafo for å kunne lade den? Upraktisk med tanke på alle sakeladestasjoner som er 240V.
Nei. Enfase 230V eller trefase 400V. Ikke trefase 230V.

Bra. Håper Renault ikke skremmer bort flere enn meg med å si at Zoe ikke kan lades fra en 16A 240V kurs hjemme, men at man må ha 400V trafo for å kunne lade Zoe. Da kommer de til å slite med salget. Det er vel litt nytt med elbil og spørsmål om strøm og sånt for dem istedet for bensin og diesel, kanskje.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 22. september 2012, klokken 17:49
Når vi snakker om Zoe. Noen som har hvert på fossilfri dag og sett zoe med egne øyne for første gang? Hva var førsteinntrykket?

Litt lavere enn i-Miev, ellers så den absolutt fin ut. Minner kanskje litt om Fiat 500 i størrelse og form, men mye mer moderne i designet. Designet er bra, mye mer mainstream bildesign enn i-Miev og Leaf.

Fikk ikke tid til å prøvesitte eller prøvekjøre.

Zoe skal komme med varmepumpe i Norge, noe som gjør varmeapparatet mye mer energieffektivt enn feks varmeapparatet på i-Miev.

Hvis den modellen de hadde med har en syntetisk kjørelyd ved lav hastighet, så kan jeg berolige at den lyden overhodet ikke påtrengende eller teit.

Forventet levering: Årsskiftet 2013/2014.

Hvis noen har prøvekjørt den: Hvordan er aksellerasjonen i forhold til i-Miev? Hvordan er tyngdepunktet i krappe svinger i høy hastighet i forhold til i-Miev?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

hkaspenberg

Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 22. september 2012, klokken 17:49
Når vi snakker om Zoe. Noen som har hvert på fossilfri dag og sett zoe med egne øyne for første gang? Hva var førsteinntrykket?
Denne kommer de til å selge mange av! Bilen har noen temmelig elegante designdetaljer som f.eks. dørhåndtakene til bakdørene. Instrumenteringen er også spesiell. Speed-o-meter etc. er erstattet av en LCD-skjerm. I tillegg er det en 7 eller 8" skjerm i midtkonsollen. Matrialvalg i seter osv virker gjennomførte og med god kvalitet. For de som syntes Leaf har for lyse interiørfarger så vil heller ikke denne falle helt i smak. Gode faste seter, men temmelig lys grå/beige farget stoff. Samme stoff er brukt til trekk på dørene.

Bilen er betydelig mindre enn Leaf og kortere, men ca 5. cm bredere enn min iOn slik at den kan ha plass til 3 i baksetet. På grunn av at den er såpass kort er beinplass for baksetepassasjerene ikke er noe å skrive hjem om. Bagasjerommet er dog noe større og langt dypere enn på iOn, omtrent som på Leaf.

Snakket med salgsansvarlig i Motorforum-gruppen som ikke kunne si noe helt konkret på pris med allikevel antydet en pris i størrelsesorden 140-160K + månedlig batterileie.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

el-snorre

Fikk den store æren av å testkjøre ZOE på Aker Brygge i dag.  ;D ;D ;D Kongebil!
Hadde den hatt femseters hadde jeg solgt Leafen tvert den kommer i salg. Virket litt kvikkere og litt mer lettkjørt.

I likhet med Leaf så kommer den med ladeinngang foran. Ladeingangen er av type2, mot type1på Leaf. Planen var å teste Elbilforeningen sin AC-semihurtiglader (400V 32A trefas) med type2 kontakt som står på trekanttomta (den ovale mode3 stolpen). Landingen mislyktes da bilen hadde med seg type2-type3 ledning og ikke type2-type2 som trolig vil bli standard i Norge.

ZOE hadde på lynvisitten også med seg Mode2 ladekabel 8A, men ikke med standard schuko-plugg. Dersom man kan komme seg forbi jordsjekken til TN bør det da la seg gjøre å lade den. Om de da ikke bruker jord aktivt...
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

arnejorg1

#65
Dette ser jo lovende ut :). Den ser liten ut ja, men den er sikkert utrolig praktisk for en person. For den som har familie er nok Leafen en bedre alternativ, men for meg tror jeg den hadde vert perfekt. Denne må absolutt tas med i vurderingen når jeg skal bytte bil ;).

Kanskje jeg får moder'n til og kjøpe en slik, hun har også lyst på elbil
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Radiobil1

Sitat fra: el-snorre på lørdag 22. september 2012, klokken 20:33
Fikk den store æren av å testkjøre ZOE på Aker Brygge i dag.  ;D ;D ;D Kongebil!
Hadde den hatt femseters hadde jeg solgt Leafen tvert den kommer i salg. Virket litt kvikkere og litt mer lettkjørt.

Den er da registrert for 5, så den er check !
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Elmo

Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 22. september 2012, klokken 18:31
Snakket med salgsansvarlig i Motorforum-gruppen som ikke kunne si noe helt konkret på pris med allikevel antydet en pris i størrelsesorden 140-160K + månedlig batterileie.

Tror egentlig ikke den mannen hadde peiling.
Til meg sa han 170K + ca 700 i batterileie. Jeg sa til han at jeg ikke tror fast  månedlig batterileie er salgbart til privatpersoner i Norge, spesiellt fordi mange tror de ikke kommer til å kjøre så veldig mye. Da sa han plutselig at batterileien komtil å bli variert i forhold til kjørelengde.
Jeg sa at det kanskje ble en utfording at Zoe ikke har ChaDeMo ladeplugg som Nissan og Trillingene. Da påstod han at  - joda Nissan og Renault samarbeider så Zoe har (sikkert) sammen ladeopplegg som Leaf.

Jeg hater selgere som juger så de tror det selv.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

arnejorg1

Sitat fra: Elmo på søndag 23. september 2012, klokken 01:25
Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 22. september 2012, klokken 18:31
Snakket med salgsansvarlig i Motorforum-gruppen som ikke kunne si noe helt konkret på pris med allikevel antydet en pris i størrelsesorden 140-160K + månedlig batterileie.

joda Nissan og Renault samarbeider så Zoe har (sikkert) sammen ladeopplegg som Leaf.
.

Da har han nok ikke så mye peiling nei (sikkert) blir alt for usikkert. Har ikke lest noe om at Zoe skal komme med ChaDeMo løsning i tillegg. ???
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Hans Håvard Kvisle

Flere som  har lyst til å se Zoe?
Fikk tips nå om at den er i Østre Akervei 62 - hos Motor Forum - til tirsdag kl 17.00.
Så det er ennå ikke for seint.
St.Hanshaugen

arnejorg1

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 24. september 2012, klokken 15:40
Flere som  har lyst til å se Zoe?
Fikk tips nå om at den er i Østre Akervei 62 - hos Motor Forum - til tirsdag kl 17.00.
Så det er ennå ikke for seint.


Kan du ikke be dem sende den en tur til Trondheim? :D
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

erik e

Sett hos Motor Forum,flott bil. Så riktig flott ut. Bare og  glede seg. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

arnejorg1

Sitat fra: erik e på torsdag 27. september 2012, klokken 20:57
Sett hos Motor Forum,flott bil. Så riktig flott ut. Bare og  glede seg. :)

Bi får håpe renault setter opp hurtigladere til denne bilen.  Eller at andre selskaper gjør d
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Griffel

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 27. september 2012, klokken 23:55
Sitat fra: erik e på torsdag 27. september 2012, klokken 20:57
Sett hos Motor Forum,flott bil. Så riktig flott ut. Bare og  glede seg. :)

Bi får håpe renault setter opp hurtigladere til denne bilen.  Eller at andre selskaper gjør d
Hvor fort det skjer er vel avhengig av salget av biler med lader av EU standard.
Hurtigladepunkt for Renault og de andre som forhåpentlig kommer er rimligere enn ChaDeMo DC lader så dersom bilene (kundene) er der kommer kommer nok ladepunktene for hurtiglading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det er bare synd at det lages Elbiler som kun kan hurtiglades på utvalgte steder, samtidig som  strøm finnes overalt.

Et krav til Elbil bør være at den kan powerlades fra vanlig 3 fase, i værste fall via en slik EVSE kladd.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA