Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

III

Noen som vet hvor mange kWt batteriet har ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Griffel

#46
Sitat fra: AGD på lørdag 18. august 2012, klokken 21:10
Noen som vet hvor mange kWt batteriet har ?

79 MJ  tilsvarer nesten 100 kroneis med jordbær.

eller

22 kWh
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Skal bli moro å se hvem som blir førstemann til å evt privat/bruktimportere en Zoe.

Noen med planer?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

arnejorg1

Sysler litt med tanken på og importere fra Danmark. Der er prisen 161400 inkl. moms. Da blir prisen 120000 norske uten moms.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015


Rio

Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 22. august 2012, klokken 22:15
Sysler litt med tanken på og importere fra Danmark. Der er prisen 161400 inkl. moms. Da blir prisen 120000 norske uten moms.

Hei,

Situasjonen for mva. mellom Norge og Danmark er "noget anspendt" til tider (pga. to motstridende regelverk), og jeg ville sjekket grundig at det danske tollvesenet at de faktisk tilbakebetaler dansk mva. til deg. (Det er ikke noe problem med at dansk tollvesen tilbakebetaler mva. fra andre EU-land.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arnejorg1

Sitat fra: Kamelkongen på onsdag 22. august 2012, klokken 23:13

http://blog.renault.com/en/2012/08/17/renault-zoe-confidential-3-cold-weather-tests/


"Our first conclusions on ZOE's results: At -25°C,  ZOE is fully functional and drops in performance are almost unnoticeable. The battery performs very well in cold conditions from this point of view."

Da holder jo ialefall batteriet i sterk kulde. :)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

Sitat fra: Rio på torsdag 23. august 2012, klokken 00:13
Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 22. august 2012, klokken 22:15
Sysler litt med tanken på og importere fra Danmark. Der er prisen 161400 inkl. moms. Da blir prisen 120000 norske uten moms.

Hei,

Situasjonen for mva. mellom Norge og Danmark er "noget anspendt" til tider (pga. to motstridende regelverk), og jeg ville sjekket grundig at det danske tollvesenet at de faktisk tilbakebetaler dansk mva. til deg. (Det er ikke noe problem med at dansk tollvesen tilbakebetaler mva. fra andre EU-land.)




Kommer nok til og sjekke en del rundt, dersom jeg importerer.
Pr. i dag har jeg Leaf som jeg vil tape mye penger på og selge, men hadde jeg kjøpt Zoe istedet for Leaf hadde jeg nok spart mye penger, spesielt med tanke på at jeg kjører 20000 i året.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Thomas Parsli

Hvordan ser regnestykket ditt ut?
Batterileien begynner vel rundt 800,-/mnd og med 20.000km/år blir den vel langt høyere?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Radiobil1

Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 22. august 2012, klokken 22:15
Sysler litt med tanken på og importere fra Danmark. Der er prisen 161400 inkl. moms. Da blir prisen 120000 norske uten moms.

Når kommer den for salg i Danmark a?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

arnejorg1

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 23. august 2012, klokken 23:17
Hvordan ser regnestykket ditt ut?
Batterileien begynner vel rundt 800,-/mnd og med 20.000km/år blir den vel langt høyere?

Thomas

Skal innrømme at jeg ikke har regnet så mye på det, men la oss si at ett batteri koster 80000,-  + 30000,- for og bytte det, og at man har bra redusert rekkevidde etter 100000 kjørte kilometer. Ved 100000 bytter man da batteriet for 110000,-. Da deler man 110000,- på 5 år som det tar og kjøre 100000km. Da får man 22000 kroner i året, som blir 1833 kr i måneden. Vi kan også si at man får en tilleggspris på bilen på 80000 ved innkjøp + de 110000 man må ut med om 5 år, da vil man altså betale 190000k ektsra for bilen over en 10 årsperiode. Hvis batterileien blir 1500 kroner i måneden har man betalt 180000 for og leie batteriet.

Her er da vanskelig og si om det lønner seg eller ikke, da jeg ikke aner hvor lenge batteriet varer og hva en leiepris for 20000km i året faktisk blir.  Men jeg tror fortsatt at batterileie lønner seg for den som kjører mer enn 20000. Vi får se når den kommer ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

fredag

Stemmer det virkelig at Zoe kun kan lade på 400V og ikke kan lade på 240V, slik at man må ha en 240-400V trafo for å kunne lade den? Upraktisk med tanke på alle sakeladestasjoner som er 240V.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på lørdag 22. september 2012, klokken 11:34
Stemmer det virkelig at Zoe kun kan lade på 400V og ikke kan lade på 240V, slik at man må ha en 240-400V trafo for å kunne lade den? Upraktisk med tanke på alle sakeladestasjoner som er 240V.

Nei. Enfase 230V eller trefase 400V. Ikke trefase 230V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erik e

Hallo,jeg er "Frankofil". Har hatt og har Renault. Har du kjøpt Nissan=Japse.bil skal du ikke angre. :) Mine Franske og Italienske biler har gitt meg mange gleder men også søvnløse netter. ;) God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

#59
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. september 2012, klokken 11:52
Sitat fra: fredag på lørdag 22. september 2012, klokken 11:34
Stemmer det virkelig at Zoe kun kan lade på 400V og ikke kan lade på 240V, slik at man må ha en 240-400V trafo for å kunne lade den? Upraktisk med tanke på alle sakeladestasjoner som er 240V.

Nei. Enfase 230V eller trefase 400V. Ikke trefase 230V.
Ikke unaturlig når en har i mente at 230V trefas (IT) er "typisk Norsk" og at anbefalt distribusjon i EU er 400V trefas/230V enfas (TN).

Så lading hjemme og på de vanlige sakteladestasjonen er helt problemfri.
Da blir det en standard til på hurtigladestasjoner, altså 400V trefas, og disse er enklere og rimligere å etablere enn den Japanske DC (likestrøm) standarden som kalles ChaDeMo.

For et kjøpesenter eller McDonald å sette opp en EU standard hurtiglader (400V 3 fas 32A) er en minimal kostnad sammenlignet med DC laderen i ChaDeMo standard.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA