Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

Griffel

#75
Sitat fra: elektrolux på fredag 28. september 2012, klokken 10:58
Et krav til Elbil bør være at den kan powerlades fra vanlig 3 fase, i værste fall via en slik EVSE kladd.

Med de standarder som det nå er vedtatt er ikke 3 fas 230V et tema! Så dersom du med vanlig trefas mener 230V 3 fas. Det er trods alt bare vanlig i Norge. For 400V 3 fas er det mulig med kladd opp til 32A, om bilfabrikanten vil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Mener 400V 16/32A, som tross alt finnes på de fleste industriområder. I alle fall her på vestlandet, og over hele Europa.

Bruker allerede slik for Powerlading av PSA. Da lader Saxo med over 60A, og Partner med over 55A fra 3*16A 400V

Har nå fulltenning på Nye Smart etter å ha prøvt den, og håper den ikke har for mye dill mellom 22 kW laderen og 400V støpselet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Elbiler med lader etter EUstandard kan lades fra en vanlig 400V 16/32A med en passende kladd. En slik ladekabel blir sikkert laget av 3.part om ikke bilfabrikken leverer.
Siden selve laderen er i bilen bestemmes selvølgelig maksimal ytelse av den. Først ute blir jo Renault Zoe 22kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

Sitat fra: elektrolux på fredag 28. september 2012, klokken 10:58
Det er bare synd at det lages Elbiler som kun kan hurtiglades på utvalgte steder, samtidig som  strøm finnes overalt.

Et krav til Elbil bør være at den kan powerlades fra vanlig 3 fase, i værste fall via en slik EVSE kladd.

Enig her. Alle elbiler bør ha en standard trefase løsning for hurtig lading. Hadde Nissan og trillingprodusentene satset på trefaseløsning, ville vi kanskje hatt mange flere hurtigladepunkter, siden dette er en billigere løsning. Det kommer i fremtiden flere ulike elbiler, og det blir utrolig dumt hvis alle skal ha sin egen ladeløsning :-\
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Radiobil1

Sliter litt med å finne lanseringsdatoer på ZOE rundt om i Europa. Noen som har funnet noen datoer?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

kjølholdt

Var i Paris forrige uke og så på zoe . De sa mars 2012 som lanseringsdatoen
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Radiobil1

Mars 2013 i Frankrike, da kommer det vel ikke noe før Q4 her hjemme da tenker jeg. Må bare vente da...

Hvis ikke man skal kjøpe en Twizy som "ventepølse"?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

kjølholdt

Jeg prøvekjørte twizy , men det føltes som en litt stor moped, noe den vel strengt tatt også registreres som
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Radiobil1

Prøvde du begge versjoner eller bare 45 versjonen?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

kjølholdt

tipper at det var 45 versjonen jeg prøvde, kjentes slik ut. Engelsk kunnskapene til franskmennene var fraværende fikk ikke noe svar.........
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !


tomrh

Har nylig fått med meg på twitter et ordskifte mellom Grønn bil og Rune Haaland, der EVU ber Oslo kommune trekke tilbake anskaffelsen av gammeldagse mode-1 ladepunkt. Det påstås at Renault Zoe ikke kan lades fra eksisterende mode-1 i Norge. Er dette virkelig sant? Da er jo Zoe rett og slett helt ubrukelig her til lands enn så lenge.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#87
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 19. februar 2013, klokken 10:08
Har nylig fått med meg på twitter et ordskifte mellom Grønn bil og Rune Haaland, der EVU ber Oslo kommune trekke tilbake anskaffelsen av gammeldagse mode-1 ladepunkt. Det påstås at Renault Zoe ikke kan lades fra eksisterende mode-1 i Norge. Er dette virkelig sant? Da er jo Zoe rett og slett helt ubrukelig her til lands enn så lenge.
Mode-1 er lading fra vanlig stikkontakt med kabel uten kladd (ICCB), kjent fra P106 ol. Mode 2 er lading fra vanlig stikkontakt og kabel med kladd. EVSE (Ladepunkt, det som ofte feilaktig kalles hjemmelader) er mode 3.
Det er altså sett fra stikkontaktens side ingen forskjeld på mode-1 og 2.
Det høres veldig rart ut at Renault ikke (kan/vill) levere(r) en kabel med kladd, slik at en kan lade på besøk hos bestemor. At de anbefaler montasje av et ladepunkt (EVSE) for hjemmebruk er en annen sak.

Mode 1 er nok uaktuellt på alle nye biler (uten kladd), Renault inkludert. Mode 2 (med kadd som jeg vil tro Renault leverer) er et must slik at en kan lade over alt. Stikkontakten er den samme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

#88
Her er tweeten fra Rune Haaland som fikk meg til å undres:
Sitat
Norge og Albania har en ting felles - et elektrisitetsnett hvor nye elbiler fra Renault ikke kan lades. Electric... http://fb.me/29F4QiKS4

I dokumentet som lenkes til står det flg.
Sitat
Et annet sentralt ankepunkt er at Renault sine elektriske kjøretøy ikke kan
lade på den eksisterende infrastruktur og heller ikke på den man skal
bygge de nærmeste årene. Dette poenget innebærer en uheldig
konkurransevridning og en dramatisk situasjon for en av Europas store
bilprodusenter. Renaults kjøretøy er utstyrt med en ombordlader som
krever "Terra Neutral" for å kunne fungere sikkert. Norge har et IT basert
strømnett som er en utfordring for de store bilprodusentene. Renaults
teknologi gjør at de ikke kan lade fra andre kilder enn TN-nett.

Hva er Terra Neutral? Og gjelder dette alle Renaults nye elbiler inkl. Zoe og Kangoo ZE?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 19. februar 2013, klokken 12:31
Her er tweeten fra Rune Haaland som fikk meg til å undres:
Sitat
Norge og Albania har en ting felles - et elektrisitetsnett hvor nye elbiler fra Renault ikke kan lades. Electric... http://fb.me/29F4QiKS4

I dokumentet som lenkes til står det flg.
Sitat
Et annet sentralt ankepunkt er at Renault sine elektriske kjøretøy ikke kan
lade på den eksisterende infrastruktur og heller ikke på den man skal
bygge de nærmeste årene. Dette poenget innebærer en uheldig
konkurransevridning og en dramatisk situasjon for en av Europas store
bilprodusenter. Renaults kjøretøy er utstyrt med en ombordlader som
krever "Terra Neutral" for å kunne fungere sikkert. Norge har et IT basert
strømnett som er en utfordring for de store bilprodusentene. Renaults
teknologi gjør at de ikke kan lade fra andre kilder enn TN-nett.

Hva er Terra Neutral? Og gjelder dette alle Renaults nye elbiler inkl. Zoe og Kangoo ZE?
TN betyr at transformatorens stjernepunkt er knyttet til jord.
Det betyr i såfall at de fleste i Norge ikke kan få installert et hjemmeladepunkt som er brukbare for Zoe, eller kan lade bilen på besøk hos bestemor.

Jeg kan ikke forså annet enn at dette er et problem som kan løses i kladden (jorfeil utkobling og støydemping modifikasjoner).

At EVU ønsker seg Mode 3 kontakter over alt er forstårlig, men sitter nok langt inne rent økonomisk om det ikke kombineres mad betalingtsløsninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA