Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

Radiobil1

Dette er bil midt i blinken for meg.
http://www.renault-ze.com/z.e.-range/zoe-preview-1942.html
Passe stor
Sikker
Pen å se på
Fra et stort kjent kvalitetmerke

Bare å vente til høsten 2012 da skjønner jeg !
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

III

#1
Jeg ville sjekka størrelsen på batteripakka, om jeg var deg.
Det står jo rekkevidde 100 miles , men det tallet vet vi jo at kan være relativt..
Think city har 24 kwh batteri med en bilvekt på litt over 1000 kg , fluence veier litt over 1500 kg. For å ha noenlunde samme rekkevidde som think , bør da Fluence ha batteri ha minst 36 kwh batteripakke.
Nissan Leaf har 24kwh batteripakke og veier omtrent som Fluence og så de to vil da ha ca. lik rekkevidde.

Korrigér meg gjerne noen, om jeg tar feil. :)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

jkirkebo

Sitat fra: AGD på fredag 21. januar 2011, klokken 20:51
Jeg ville sjekka størrelsen på batteripakka, om jeg var deg.
Det står jo rekkevidde 100 miles , men det tallet vet vi jo at kan være relativt..
Think city har 24 kwh batteri med en bilvekt på litt over 1000 kg , fluence veier litt over 1500 kg. For å ha noenlunde samme rekkevidde som think , bør da Fluence ha batteri ha minst 36 kwh batteripakke.

Korrigér meg gjerne noen om jeg tar feil. :)

Du tar feil. Viktigste parameter for rekkevidde er luftmotstand, ikke vekt. Vekt spiller selvsagt inn, men endel av energien får man igjen ved regenerering. Jeg tipper den 50% vektøkningen kanskje krever 10% større batteri ?

Vekt vil gi størst utslag i bytrafikk med mye start og stopp, evt. der det er mye bakker. På flat landevei i 80km/t betyr det nesten ingen ting.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

III

Hm, kan noen andre korrigere ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Carl Anton Stenling

Ved konvertering av biler er vanligvis vekt den viktigste parameteren for rekkevidde.
I Oslo-området er det såpass mye bakker at vekt har vesentlig betydning. Luftmotstand blir av større betydning kun ved motorveikjøring i flate områder.
Regenerering henter tilbake en brøkdel av energien som går med ved akselerasjon, og yter ved blandet kjøring bare et marginalt bidrag.

Oppsummert: Estimater av relativ rekkevidde basert på vekt og batterikapasitet treffer nok relativt bra for norske forhold.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bosonic

Man må se helheten i dette bildet.

Virkningsgraden på motor, reduksjonsgear og motorstyring spiller også inn.
Vekt har størst betydning når en kjører i bakket tereng, men virker også negativt ved akserasjon.
Hovedregel er lavest mulig vekt. Luftmotstand er viktig når hastigheten er 60-70km og over.
I dag er det stor fokus på luftmotstand, så det nok andre ting som virker mer inn på rekkevidde.

Det er kun praktiske tester som kan fortelle deg hele sannheten.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

III

#6
Så visst feil , det var Zoe du siklet på Radiv. Ser det nevnt et sted at den skulle veie oppimot 1400 kg , så da behøver du ikke så mye  Kwh. Jeg er heller ikke sikker på om de oppgir vekt av bil på samme måte. Regner med at batterivekt er tatt med på alle , men kanskje ikke sjåførvekt ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

Vil påstå at både jeg og Jkirkebo har rett.
Kan jo nevne at BYD e6 som kommer i 2012-2013 , skal ha en batteripakke på 72 kwh (!) , men til gjengjeld veier den 2300 kg og påstått rekkevidde er 40 mil (mer realistisk er vel kanskje rundt 33-34 mil(?))
Det kommer jo an på hva slags kjøring man bedriver, derfor er det også diskutabelt hva rekkevidden er på en elbil. På en fossilbil er sløsingen med energi(minst 3x elbil) såpass stor , i tillegg til at motoren er annerledes, at forskjellene mellom bykjøring og landevei blir mindre.
Dette er kun gjetning , men jeg tør fortsatt påstå at vekt har mest å si. Jo høyere hastighet , dess mer har også luftmotstand å si for rekkevidden. Kort oppsummert , kan man si at jeg har rett i småkjøring/bakker/bykjøring mens Jkirkebo har rett i 120 km/t på motorvei.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

elektrolux

En kan jo se på Peugeot Partner og 106.

Partneren veier ca 40% mer. (1450 kg mot 1050 kg) og har 35% mer batterikapasitet. Bilene har omtrent lik rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Nydelig bil,men ikke mye "Fransk".Har selv hatt 15-20 Renault. (5 12 14 16 18),nå er det bare en Fuego i garasjen.Det er rart de ikke senker vekten,men det er vel sikkerheten som krever sitt.Vi må bare glede oss. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Radiobil1

#10
Da er Zoe presentert på bilutstillingen i Geneve.
Pris for billigste er ca 15 000€, kan bli interessant her hjemme det!

http://www.greenmotor.co.uk/2012/03/renault-zoe-ze-unmasked-keenly-priced.html
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Griffel

#11
Sitat fra: Radiv på torsdag 08. mars 2012, klokken 16:17
Da er Zoe presentert på bilutstillingen i Geneve.
Pris for billigste er ca 15 000€, kan bli interessant her hjemme det!

I tillegg kommer batterileie Ca 40 000/år.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 09. mars 2012, klokken 16:14
Sitat fra: Radiv på torsdag 08. mars 2012, klokken 16:17
Da er Zoe presentert på bilutstillingen i Geneve.
Pris for billigste er ca 15 000€, kan bli interessant her hjemme det!

I tillegg kommer batterileie Ca 40 000/år.

40.000 pr. år var vel litt drøyt ? €79/mnd. for 12.500km har jeg lest. For 20.000km vil jeg da tro det havner på ca. €115, i Norge må vi dog betale mva. på dette. Isåfall blir det ca. 13.000,- pr. mnd. eller 130.000 på 10 år (så lenge bør Leaf-batteriet ihvertfall holde).

Isåfall havner totalprisen et sted mellom iMiEV og Leaf. Greit nok det, den er vel både utstyrsmessig og størrelsesmessig omtrent midt mellom disse. Men personlig er jeg helt uinteressert i noen form for leasing.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. mars 2012, klokken 16:48

40.000 pr. år var vel litt drøyt ? €79/mnd. for 12.500km har jeg lest.
Alltid hyggelig med optimistene her på forumet. Nå var nok 40 000/år for ubegrenset kjørelengde, Leie av EVSE, Og Avskriving av installasjonen over 5 år.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Så vidt jeg har sett skulle det være 79 pund per måned. Dette er inkludert britisk mva som er 20%. Dette burde bli 750,-/mnd inklusive mva. Da blir det etter mine regnestykker 9000 per år.

Prisen på bilen er oppgitt til 13000 pund inklusive, men da er 5000 pund zev-bonus fratrukket, så egentlig er det 18000. Det blir ca 170k NOK inklusive mva. De tar sikkert litt mer her, men det er grenser, ellers blir det mye privatimport.

Dette er en _veldig_ god pris, særlig i betraktning av at bilen som standard inneholder 43 kW hurtiglader og har varmepumpe.

Jeg synes det ser ut som Renault treffer innertier. Jeg håper på en Sport-utgave med skikkelige dempere og 100 kW motor ;D
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA