Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte elbil - råd og vink ?

Startet av Radiobil1, fredag 11. februar 2011, klokken 12:48

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. mai 2013, klokken 16:43
Sitat fra: Håkon77 på søndag 05. mai 2013, klokken 15:45
For meg som ikke har satt meg inn i dette så blir det gresk. Kan ikke den eneste elbilen jeg kunne tenkt meg lades på elbilplassene på feks Ahus eller med skjøteledning fra svigermors garasje?

Ahus har antageligvis 230V IT anlegg siden det er et sykehus, og det har sannsynligvis svigermor også. Så da blir svare nei, slik det ser ut nå.

Men du kan lade den med 22kW på Strømmen Storsenter ;)

Uten at jeg vet det, så vil jeg anta at 230V IT delen av et sykehus er begrenset til det som må være driftssikkert, og at garasjeanlegg og "industri" er 400V TN.

Det er helt sikkert mye ikke-kritisk utstyr der som trenger 400V.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Høres ut som en av de mest interessante Elbilene på markedet blir like anvendelig som en Hydrogenbil uten bensintank.

Dette kan det bli mye negativ Elbilomtale om dersom pressen får teften i detaljene...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Håkon77

Ja ja, da får den gamle dieselbrenneren få rulle inn i sitt 22år frem til EU kontrollen i slutten av 2014 (fikk lurt den igjennom sist, men mister så mye væsker at tviler på at jeg greier det igjen). Har heller ikke lademulighet hjemme i obos-garasjen så elbil er kanskje uaktuelt likevel ???
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. mai 2013, klokken 22:29
Høres ut som en av de mest interessante Elbilene på markedet blir like anvendelig som en Hydrogenbil uten bensintank.

Dette kan det bli mye negativ Elbilomtale om dersom pressen får teften i detaljene...

Det forutsetter jo at Renault faktisk lanserer bilen her i landet. Om de ikke får fikset ladingen så tviler jeg på at så skjer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: el-snorre på torsdag 02. mai 2013, klokken 23:12
Renault ser for seg at schuko ladekabel skal følge med til nødlading, men at det er Mode3-type2 (elbilkontakten/mennekes) den primært skal lade på.
I såfall blir jo dette på linje med Nissan, som også mener at kabel med kladd er for nødbruk, og at man hjemme bør ha et ladepunkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Håkon77 på søndag 05. mai 2013, klokken 23:09
Har heller ikke lademulighet hjemme i obos-garasjen så elbil er kanskje uaktuelt likevel ???
Kan vel ikke være umulig å få på plass? Bymiljøetaten gir støtte til borettslag/sameier for å etablere ladeplasser. 10.000,-, eller maks 60% av investeringskosten per plass som etableres. Styret må søke for deg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Håkon77

Obos er kun foretningsfører for borettslaget , men det er Obos som eier bygget garasjene er i. Tok opp lademulighet med styret for ett par år siden, men fikk ett klart og tydelig "Nei"..
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

Øyvind.h

Sitat fra: Håkon77 på mandag 06. mai 2013, klokken 10:41
Obos er kun foretningsfører for borettslaget , men det er Obos som eier bygget garasjene er i. Tok opp lademulighet med styret for ett par år siden, men fikk ett klart og tydelig "Nei"..
Fikk du noen begrunnelse? Nå som elbilene står for 3-4% av nybilsalget kan ikke styret kjempe så veldig mye lenger mot utviklingen. Er du heldig har det vært utskiftninger i styret siden forrige gang du spurte.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Håkon77

#113
Forrige styre bestod av 60-70åringer så mulig de ikke forsto poenget med noe nytt når det gamle fungerer? Slo fra meg elbil-tanken på det punktet og ble mer tvilende selv også iom usikkerhet med batterikostnader. Nå så det ut til at Zoe fjernet usikkerheten med Renaults leie av batteri, men nå kan den altså ikke lades..

Edit: Leste i annen tråd at min oppfatning av batterileie er feil.
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

Elmo

#114
Sitat fra: el-snorre på torsdag 02. mai 2013, klokken 23:12
Renault ser for seg at schuko ladekabel skal følge med til nød lading, men at det er Mode3-type2 (elbilkontakten/mennekes) den primært skal lade på.

Det Renault sa på årsmøtet var da vitterlig at alle elbiler levert av Renault Norge kommer med begge kabler, både schuko med kladd og Mode3-type2.

Her er et bilde av en av Elbilsenter.no (ACAR) sine Zoe som lader med kladd
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

#115
Sitat fra: Elmo på mandag 06. mai 2013, klokken 18:33
Det Renault sa på årsmøtet var da vitterlig at alle elbiler levert av Renault Norge kommer med begge kabler, både schuko med kladd og Mode3-type2.

Problemet er etter hva jeg kan forstå at bilen forventer å måle en lav motstand mellon N og jord (PE). Det er ikke noe problem i et TN-nett, der N og PE vanligvis er koblet sammen i inntaksskapet.

I et IT-nett bruker vi derimot ikke N og L1, men L1 og L2. Fra begge disse er det normalt høy motstand mot jord (så lenge vi ikke har en jordfeil ett eller annet sted) og dermed er tvilsomt at bilen vil starte lading. I så fall må de koble ut denne sikkerhetsfunksjonen på norske biler, men det er mulig at ladesystemet er konstruert slik at det ikke er å anbefale. Bilen har jo et rimelig spesielt ladesystem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#116
Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. mai 2013, klokken 19:45
Sitat fra: Elmo på mandag 06. mai 2013, klokken 18:33
Det Renault sa på årsmøtet var da vitterlig at alle elbiler levert av Renault Norge kommer med begge kabler, både schuko med kladd og Mode3-type2.

Problemet er etter hva jeg kan forstå at bilen forventer å måle en lav motstand mellon N og jord (PE). Det er ikke noe problem i et TN-nett, der N og PE vanligvis er koblet sammen i inntaksskapet.

I et IT-nett bruker vi derimot ikke N og L1, men L1 og L2. Fra begge disse er det normalt høy motstand mot jord (så lenge vi ikke har en jordfeil ett eller annet sted) og dermed er tvilsomt at bilen vil starte lading. I så fall må de koble ut denne sikkerhetsfunksjonen på norske biler, men det er mulig at ladesystemet er konstruert slik at det ikke er å anbefale. Bilen har jo et rimelig spesielt ladesystem.
Ettersom de har en kladd med Schukoplugg er nok ikke dette et problem med enfaselading 230V.
(Schuko pluggen skiller ikke på L og  N, og kan settes i begge veier ) Trefaselading er en annen sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 06. mai 2013, klokken 21:50

Ettersom de har en kladd med Schukoplugg er nok ikke dette et problem med enfaselading 230V.
(Schuko pluggen skiller ikke på L og  N, og kan settes i begge veier ) Trefaselading er en annen sak.

Jeg vet den ikke skiller på L og N, men det er da fortsatt ikke et problem for bilen å sjekke at én av pinnene har lav motstand mot jord?

Trefaselading går sikkert ikke på IT nett uansett, er vel bare Tesla som vurderer å støtte det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

breitling

Kort sagt; det er ikke noe problem med Zoe (som stakkar Renault er bygd for hele Europas nett), det er problem med strømnettet i store deler av Norge.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

breitling

#119
Da er den herlighet prøvekjørt. En kort tur på 3 mil i solskinn på hyggelige 15 grader.
For en trilling eier er overgang merkbar; bilen er lavere og sitter bedre på veien. Bedre lydisolert. Behagelige 17-tommers hjul er som dag og natt i forhold til iONs lille hjul. Man merker ikke lenger alle ujevnheter, sprek og små stein på veien. Gode seter med integrerte nakkestøtter; minner litt på sportseter. Selvfølgelig er det bedre plass bak, selv med min 185 og lange bein. Bagasjerom overraskende stor. Nesten som Leaf sitt. Førerplass er oversiktlig og mye enklere enn i en Leaf. Sentral konsoll med 7" skjerm. Intuitiv og enkel å bruke. Litt "fransk" at knapper for cruise control er plassert mellom setene. Savner også midtarmlene. Fikk ikke tid til å gå gjennom alle funksjoner i menyen. Fint at navigasjons skjerm viser "rekkevidde sirkel" med nåværende batterikapasitet og kjøremønster. Så angsten din får en visuell dimensjon! Har kjørt mer eller mindre i Eco-modus. Går fint, men glem raske snik-operasjoner i bytrafikken. Kick-down virker ikke, eller er for treeeeg. Knapp for å skru på eller av ECO er i nedre delen av konsoll; lett tilgjengelig. Som sagt kjørte 3 mil; fra Fornebu inntil sentrum og tilbake. Skjermen visste forbruk på 1,4kWh pr mil; 3 fra batteri og 1 som "ble spart" under turen.Klimaapparat har vært på 22 grader, men merket ikke noe forkortelse av rekkevidden (som på iON) når varme eller kjøling er på; testet både å skifte til 16 grader og 28. Omregnet tilsvarer forbruket 7 km pr kWh nesten som i iON på vårdager. Beste iON havnet på 8,5. Men iON har ikke computer om bord; regnstykke er basert på at en strek er en kWh. Tilbake til ZOE. Bilen har 22 kWh batteri. Så det betyr at du får Leaf 2013 rekkevidde og komfort for trilling pris. Det vil ikke overaske meg at bilen rekker 17-18 mil på sommer. Den er utstyrt med varmepumpe som Leaf 2013. Man kan tror Renault som sier at du kan oppnå 10-12 mil på vinter.
Så lading. Der ser det mørt ut. Mennekes kontakt i fronten skjult bak Renault-logo. Kan åpnes med nøkkel. Og led-belyst. Som alle vet bilen kan lade i tre modus men en kabel. Uten kladd. Bilen er overtatt denne funksjon. Og bilen også forstå at særnorsk IT nett ikke passer. Den trenger 400V TN nett. Så det betyr at bilen er ubrukelig på store deler av landet.
I min tilfelle kan jeg leve uten å kunne bruke mesteparten av hurtigladere som bygges rundt i landet. Nesten alt av bilens bruk er jobb pendling og ærend i byen. Lader hjemme i felles garasjen. Kan også lade på jobben. 90% av lading i siste år har vært hjemme. Selger anbefalte å sjekke om jeg har NT nett på de to steder som jeg tviler på. Men vi skal sjekke. Jeg fant en kabel med kladd i bilens bagasjerom. Det visste seg å være en fra Smart electric. Han sa at kabelen funket av og til.
Tviler ikke at Renault jobber med saken for å løse "norsk problem". Og selgeren prøver å løse det problemet nå. For å kunne selge flere ZOE. Det forstå jeg.
Prisen er 199 tusen inkludert tre års batterileie. Fin pris, synes jeg. Som sagt Leaf komfort til trilling pris.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA