Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremser som lugger - SW issue?

Startet av lunitiks, fredag 24. mars 2017, klokken 10:36

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: pers1 på fredag 20. januar 2017, klokken 15:05
Planlagt å ha bilen lenge å lader 95 % av tiden hjemme eller på jobb. Så skal jeg kanselere 90D og bestille 100D?

Hvis du lader 95% hjemme eller på jobb så trenger du kanskje ikke den ekstra rekkevidden til 100D? 15k depositum + 24k prisdifferanse + mister gratis superlading + lengre ventetid... Skal ikke være lett.  ;D
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

RBK

For meg kostet det 4.100,- å bytte fra S90D til S100D. Dvs jeg mister SC og har benyttet meg av mulighet for delskinn i steden for skinn som jeg egentelig ønsket så dette ble nesten perfekt for meg.
S90D la jeg bestilling på sist søndag.
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

HelectriC

Sitat fra: pers1 på fredag 20. januar 2017, klokken 15:05
Er selv usikker - har en 90D på vei med levering slutten av februar begynnelsen av mars - den var ferdig 30 desember å DS sier den er på båten - antar det er båten som gikk 6 januar med antatt ankomst Bremerhaven 3 februa. Eneste jeg mister er 15``i depsitum og ventilerte seter.

Planlagt å ha bilen lenge å lader 95 % av tiden hjemme eller på jobb. Så skal jeg kanselere 90D og bestille 100D?

PerS

Vil mene å ha hørt at depositum enkelt kan flyttes over til ny bil om du velger å ikke ta leveranse av 90D men heller å gå for 100D.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

o.b.lix

Depositum kan bare flyttes om bilen ikke er satt i produksjon.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

pers1

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 21. januar 2017, klokken 07:51
Depositum kan bare flyttes om bilen ikke er satt i produksjon.
Taper depositumet dersom jeg kanselerer bil som er på vei og bestiller ny.
Så er jo spr er gratis Supercharging noe som gir økt restverdi kontra 400 Kwh gratis deretter 1.40 pr Kwh etter
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

turfsurf

Vanskelig valg, men foreløpig er det sånn at hver mil teller for meg. Så jeg endte på 100D. Surt å tape depositum men dog.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Jejl

#36
Det er nokså stor forskjell i ladehastighet mellom 90/100, særlig hvis det er langt mellom SC. Har sett på superladevideoene til Bjørn Nyland på Youtube i kveld.
Hvis du f.eks trenger 46kwh bruker du ca 28 minutter med P100D og ca 40 minutter med P85/90D.
Jeg gikk igjennom alle ladingene på linkmytesla.com vi hadde fra Hirtshals til Spania i sommer på vår P85. Med en 100D kunne vi spart (minst)1t og 34 min i ladetid + at vi uten problemer kunne hoppet over 6 ladestopp. Hvis jeg regner 7 minutter ekstra(mulig det er mer) pr ladestopp for å kjøre av/på motorveien + koble til lader blir besparelsen totalt 2t og 16 min på den ca 2800km lange turen.

Cirion

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. januar 2017, klokken 12:30
Vanskelig valg, men foreløpig er det sånn at hver mil teller for meg. Så jeg endte på 100D. Surt å tape depositum men dog.
15 000,- for å få lov til å betale for lading...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cookie Monster

#38
Hadde heller valgt 100D enn ubegrenset gratis lading. Kun gjerrigknarkene som står å henger daglig på SC eller de som kjører veldig! mye langturer som ser på det som stor verdi.

Ser mye større verdi i 100 batteriet siden man kan klare flere langturer uten å stoppe innom SC i det hele tatt.

2015 P85D

eha

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 21. januar 2017, klokken 22:13
Hadde heller valgt 100D enn ubegrenset gratis lading. Kun gjerrigknarkene som står å henger daglig på SC eller de som kjører veldig! mye langturer som ser på det som stor verdi.

Ser mye større verdi i 100 batteriet siden man kan klare flere langturer uten å stoppe innom SC i det hele tatt.

Jeg hadde nok også valgt 100D fremfor gratis SuC, om jeg hadde begynt prosessen nå. Men har allerede vært gjennom én avbestilling og tap av depositum pga. AP2, så nå tar jeg ut bilen.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

turfsurf

Skjønner den eha, Tesla må komme med en vesentlig oppgradering (facelift?) av Model X for at jeg skal ta tap av depositum og utsatt levering en gang til  :)

Nå er jeg egentlig tilbake på opprinnelige planer, levering i mai.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Cirion på lørdag 21. januar 2017, klokken 21:41
15 000,- for å få lov til å betale for lading...
Betaler gjerne noen kroner for å kunne hoppe over noen SuC, og større fleksibilitet m.t.p rute, i tillegg til kortere ladetid.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

aness

Hvorfor har ingen spekulert på om introduksjon av 100D betyr utfasing av 90-batteriet og at 90D framover blir levert som begrenset 100D?

ladov

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 20. januar 2017, klokken 09:17
...
Jeg ville valgt 100D over fri superlading. Du vil lade raskere, kanskje mye raskere med neste generasjon superlader, da man får den nye batteripakke-arkitekturen. Og rekkevidden vil gjøre at du ikke har like stort behov for å lade. 400 kWh per år rekker også ganske langt.
Dette.. ;)


Etter at Elon Musk hintet om supercharger v3 julaften har jeg vært overbevist om at vi har en skikkelig oppgradering av ladeffekt i vente. Den nye 2170-cellen gir lite mening for å øke energitettheten, derimot har du mer plass til å gjøre interessante ting med anode/katode, som *kan* være det du trenger for en skikkelig økning i ladeeffekt. Jeg vil bli overrasket om de ikke har prøvd å få tilsvarende endring inn i eksisterende modeller og da skiller 100kWh batteriet seg klart ut som en første kandidat for å få høyere effekt. (S/X kan bli tungsolgt hvis 3ern får vesentlig høyere ladeeffekt..)

WAG: TM3 @ 55kWh får 350kW superlading, S/X @ 100kWh får 180kW superlading etter software update og over 500kW i løpet av -18.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

fonberg

Sitat fra: ladov på søndag 22. januar 2017, klokken 23:20
Etter at Elon Musk hintet om supercharger v3 julaften har jeg vært overbevist om at vi har en skikkelig oppgradering av ladeffekt i vente. Den nye 2170-cellen gir lite mening for å øke energitettheten, derimot har du mer plass til å gjøre interessante ting med anode/katode, som *kan* være det du trenger for en skikkelig økning i ladeeffekt. Jeg vil bli overrasket om de ikke har prøvd å få tilsvarende endring inn i eksisterende modeller og da skiller 100kWh batteriet seg klart ut som en første kandidat for å få høyere effekt. (S/X kan bli tungsolgt hvis 3ern får vesentlig høyere ladeeffekt..)

WAG: TM3 @ 55kWh får 350kW superlading, S/X @ 100kWh får 180kW superlading etter software update og over 500kW i løpet av -18.

100-batteriene som produseres nå har vel ikke 2170-celler?
Hva er den tekniske forskjellen på f.eks. 90 og 100-batteriet? Og hva er grunnen til at 100 skal kunne oppgraderes til ca 50% raskere superlading, hvis ikke det samme er mulig med 90 osv?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA