Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremser som lugger - SW issue?

Startet av lunitiks, fredag 24. mars 2017, klokken 10:36

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: HKS på fredag 20. januar 2017, klokken 09:33
Sitat fra: RBK på fredag 20. januar 2017, klokken 09:09
Bestilte S90D på søndag, lurer på om det er mulig å oppgradere til S100D og få fri SC ;)
Det er bare å spørre Tesla det... Skader ikke.

Noen på Tesla Model X Norge-facebookgruppen har spurt Tesla om oppgradering, og fått følgende svar:

Du kan oppgradere din bestilling fra 90D til 100D, men da mister du gratis SuC.

Enkelt og greit.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

RBK

Har ringt nå. Får ikke SC og det er et helt annet batteri (om man kan stole på de da!!)
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RBK på fredag 20. januar 2017, klokken 09:29Og det nevnes "nye batteripakke-arkitekturen". Hva betyr dette?
Tidligere har batteripakkene til Model S/X 16 batterimoduler, der hver batterimodul har hatt 444 celler. Kjølingen har basert seg på ett kjølerør som sirkler seg mellom cellene.

(For 60/75 kWh batteripakkene har de benyttet samme batterimoduler, de har bare fjernet noen celler fra noen av batterimodulene, og de har hatt færre moduler i batteripakken.)

En ting er sikkert og det er at 100D benytter *ikke* samme design. Modulene må ha i området av 511 celler. Det er mulig at kjølingen har blitt forbedret slik at batteripakken kan motta mer lading når superladerne blir oppdatert til å kunne gi ut høyere effekt.

Men vi kan ikke si det helt sikkert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: eha på fredag 20. januar 2017, klokken 09:44
Noen på Tesla Model X Norge-facebookgruppen har spurt Tesla om oppgradering, og fått følgende svar:

Du kan oppgradere din bestilling fra 90D til 100D, men da mister du gratis SuC.

Enkelt og greit.

Supercharger er da fortsatt helt gratis. Det er stort sett kun storbrukere og misbrukere som rammes av cap``en på 400kWh.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eha

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. januar 2017, klokken 09:53
Sitat fra: eha på fredag 20. januar 2017, klokken 09:44
Noen på Tesla Model X Norge-facebookgruppen har spurt Tesla om oppgradering, og fått følgende svar:

Du kan oppgradere din bestilling fra 90D til 100D, men da mister du gratis SuC.

Enkelt og greit.

Supercharger er da fortsatt helt gratis. Det er stort sett kun storbrukere og misbrukere som rammes av cap``en på 400kWh.

Jeg er helt enig i det du sier, men det motsier ikke mitt budskap. Kverulant ;)

Selv hadde jeg nok valgt 100D uten ubegrenset SuC, fremfor 90D med ubegrenset SuC, hvis det stod om det.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Arnie

SitatSelv hadde jeg nok valgt 100D uten ubegrenset SuC, fremfor 90D med ubegrenset SuC, hvis det stod om det.

Jeg er ikke enig. For meg teller fri superlading mer enn større batteri. Jeg skjønner heller ikke helt resonnementet: Hvis man må ha stort batteri for å kjøre langt, vil det ikke da være viktig å få gratis påfyll av strøm? Og det er da ikke lengre mellom superladerne (og tettere blir de) enn at det går fint å komme seg fra en oase til en annen.

I dette tilfellet - der en nyhet kommer like etter at man har bestilt (skjønner at det kan være irriterende) - kan det kanskje være lurt å stille noen kontrollspørsmål:

- Er det nye tillegget så avgjørende viktig at det er noe man må bare ha? Eller er det heller slik at man er så opptatt av å ha det nyeste nye at bilen man har bestilt føles gammeldags allerede før man har fått den? Etter å ha fulgt litt med på dette forumet virker det på meg som mange er svært opptatt av å ha siste skrik til enhver tid, og en bil som er utstyrt "med alt". Jeg husker da D'en (firehjulstrekk) kom. Da var det en på dette forumet som skrev en drøss med hatinnlegg mot Tesla fordi de hadde våget å komme med et oppdatert produkt (han hadde jo bare tohjulstrekk stakkar).

- Er et 90-batteri mer velprøved enn det nye 100 og derfor tryggere å satse på (revidert kjøling etc)?

- Mer vekt å drasse på med 100-batteri. Model X er tung nok allerede, og du når fram til neste SC uansett.

- ET 100-batteri blir også gammedags, i alle fall den dagen de nye cellene kommer.

- Prisen på oppgraderingen synes rimelig, men her ligger vel litt av årsaken til at nå er bilen uten SC?
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Øyvind.h

Sitat fra: eha på fredag 20. januar 2017, klokken 10:03
Selv hadde jeg nok valgt 100D uten ubegrenset SuC, fremfor 90D med ubegrenset SuC, hvis det stod om det.

Helt enig. Selv med et par runder tur/retur Trondheim og tur helt syd i Danmark er jeg ikke i nærheten av å bruke opp en 400kWh pakke i løpet av et år.
Ekstra rekkevidde i X``en derimot er interessant.

Jeg har vært litt i kjøpemodus ift en Model X, men 15. januar har vært helt irrelevant for beslutningen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen

Sitat fra: Arnie på fredag 20. januar 2017, klokken 11:45
SitatSelv hadde jeg nok valgt 100D uten ubegrenset SuC, fremfor 90D med ubegrenset SuC, hvis det stod om det.

Jeg er ikke enig. For meg teller fri superlading mer enn større batteri. Jeg skjønner heller ikke helt resonnementet: Hvis man må ha stort batteri for å kjøre langt, vil det ikke da være viktig å få gratis påfyll av strøm? Og det er da ikke lengre mellom superladerne (og tettere blir de) enn at det går fint å komme seg fra en oase til en annen.

I dette tilfellet - der en nyhet kommer like etter at man har bestilt (skjønner at det kan være irriterende) - kan det kanskje være lurt å stille noen kontrollspørsmål:

- Er det nye tillegget så avgjørende viktig at det er noe man må bare ha? Eller er det heller slik at man er så opptatt av å ha det nyeste nye at bilen man har bestilt føles gammeldags allerede før man har fått den? Etter å ha fulgt litt med på dette forumet virker det på meg som mange er svært opptatt av å ha siste skrik til enhver tid, og en bil som er utstyrt "med alt". Jeg husker da D'en (firehjulstrekk) kom. Da var det en på dette forumet som skrev en drøss med hatinnlegg mot Tesla fordi de hadde våget å komme med et oppdatert produkt (han hadde jo bare tohjulstrekk stakkar).

- Er et 90-batteri mer velprøved enn det nye 100 og derfor tryggere å satse på (revidert kjøling etc)?

- Mer vekt å drasse på med 100-batteri. Model X er tung nok allerede, og du når fram til neste SC uansett.

- ET 100-batteri blir også gammedags, i alle fall den dagen de nye cellene kommer.

- Prisen på oppgraderingen synes rimelig, men her ligger vel litt av årsaken til at nå er bilen uten SC?

Min uthevning i rødt. Ja det e akkurat det som e problemet, bestille en bil som føles som forrige modell før den når landegrensa. Ingen god følelse. Og for min del, ingen supercharger her, og vil neppe klare å bruke opp dei 400kW. Ubegrensa SC e intet must for min del.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

turfsurf

Sitat fra: Arnie på fredag 20. januar 2017, klokken 11:45
Jeg er ikke enig. For meg teller fri superlading mer enn større batteri. Jeg skjønner heller ikke helt resonnementet: Hvis man må ha stort batteri for å kjøre langt, vil det ikke da være viktig å få gratis påfyll av strøm? Og det er da ikke lengre mellom superladerne (og tettere blir de) enn at det går fint å komme seg fra en oase til en annen.
Tja, vi ferdes litt utenlands, bl.a i Alpene og Nord Italia. En 90D gir mye større begrensning på hvilke veier man kan velge. F.eks skal vi i år kjøre fra Zell Am See til Caprino Veronese, ett strekke på 370km. Det er over ett par fjellpass pluss ca 15 mil med motorvei. Med en X90D vil det si at man må enten slå av på farten, stoppe og lade underveis (ikke SuC), eller kjøre en annen vei. Med 100D vil det strekket gå greit. Kort sagt gir større batteri større frihet, og mindre tid på SuC.

Hjelper ikke mye med gratis SuC hvis man ikke kommer frem.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

erikwg

Luftkjøling i setene er borte  :(

JorgenM

Luftkjølinga ble vel fjernet for noen uker siden.


(Jeg hadde også valgt 90D med SC inkludert fremfor 100D uten)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Med 100D kan man kjøre f.eks Oslo -Trondheim eller Oslo - Bergen store deler av året uten å lade underveis. Det er jo praktisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fonberg

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 20. januar 2017, klokken 13:08
Med 100D kan man kjøre f.eks Oslo -Trondheim eller Oslo - Bergen store deler av året uten å lade underveis. Det er jo praktisk.

Sikkert praktisk for noen, personlig synes jeg det er greit med et kvarter beinstrekk på så lange turer. Men viktigere tror jeg det er at man endelig kan svare ja når naboen spør om dette (Trondheim - Oslo uten å lade) er mulig  ;D
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

pers1

Er selv usikker - har en 90D på vei med levering slutten av februar begynnelsen av mars - den var ferdig 30 desember å DS sier den er på båten - antar det er båten som gikk 6 januar med antatt ankomst Bremerhaven 3 februa. Eneste jeg mister er 15``i depsitum og ventilerte seter.

Planlagt å ha bilen lenge å lader 95 % av tiden hjemme eller på jobb. Så skal jeg kanselere 90D og bestille 100D?

PerS
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

spirrevipp

Med såpass liten prisforskjell mellom 90D og 100D så hadde det vært en no-brainer for min del hvis jeg skulle bestilt nå ihvertfall. Sikkert en medvirkende årsak til at det var så gode rabatter på inventory 90D før jul.

Dersom jeg hadde 90D i bestilling og kunne bytte til 100D så tror jeg nok jeg hadde regnet litt på hvor mye gratis superlading i praksis ville vært verd med antatt bruk før jeg bestemte meg.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA