Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremser som lugger - SW issue?

Startet av lunitiks, fredag 24. mars 2017, klokken 10:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ja av en eller annen grunn trakk mange automatisk konklusjonen at bilene ville støtte langt mer enn 350kW ettersom 350kW ble betegnet som leketøy.

Istedenfor å se på superchargeren som en helhet og hvordan effekten kan skrus opp og fordeles enda smartere, uten at hver bil ser noe i nærheten av 500kW+
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hodetelefoner

350+ kWh laderene er til tesla lastebiler. Ikke noe dere skal bruke på familiebilen deres ;)

AppleKnocker

Sitat fra: OlaM på mandag 23. januar 2017, klokken 18:48
Sitat fra: HKS på mandag 23. januar 2017, klokken 11:25


Hvis dere nå kjøper 100-batteriet med ønsket om at dere skal få bedre ladehastighet, etc. i fremtiden tror jeg dere blir sittende med "skjegget i postkassen".

Slik var det å kjøpe PC eller mobiltelefon i flere tiår, uansett hvor dyrt og hvor råe specs du kjøpte så var det utdatert 18 mnd senere. På de frontene har det roet seg litt, men slik kommer det nok til å være for elbiler i et par tiår fremover. Blir jo kjekt for de med god råd som kan oppdatere hvert år og kaste den varme poteten videre, også fint for de som klarer seg med forrige generasjon og får verditapet i rabatt.
+1

De eneste som taper, er de som venter med å kjøpe av frykt for at det kommer noe bedre i morgen :police:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Det forsøkte jeg noen måneder (stå uten Tesla i påvente av ny Tesla). Det var grusomt, så det gjorde jeg bare noen måneder. Livet er for kort...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

... og blir stadig kortere.

Never stop innovating = never stop waiting
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Om man skal tro denne herremannen går det faktisk an å montere denne pakka i en hvilken som helst S/X med små tilpasninger.


...interesting  8)

Havebigfun

det synes sikkert mange- blir høye priser på bruke batterier av slikt.

ladov

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. januar 2017, klokken 11:49
Ja av en eller annen grunn trakk mange automatisk konklusjonen at bilene ville støtte langt mer enn 350kW ettersom 350kW ble betegnet som leketøy.
Jeg tolker det dithen at TM3 med minste batteripakke vil kunne lade med omtrent 350kW. De med større batteri vil kunne lade fortere. 350kW vil si omtrent 6C og da vil et 80kWh batteri nærme seg 0,5MW(!)

Sikker er jeg ikke, det vil si, jeg er *nesten* helt sikker på at ladehastigheten snart får et hopp, jeg er bare sånn passelig sikker på at den når 6C. ;)

Det er flere hint enn Musk sine tweets som får meg til å tro det. En ting er det nye 2170 batteriet, jeg får det ikke helt til å stemme at det skal gi høyere energitetthet med større celler, derimot kan jeg tenke meg at det vil gi bedre plass til å gjøre spennende ting med utformingen av anode/katode, og dermed få høyere effekt. Jeg har også lagt merke til at 'high performance' blir brukt om den nye cella.

Dessuten har vi den ladeslangeroboten. Første gang jeg så den ga den ikke mening, med autonomi gir den litt mening siden bilen da kan lade selv. Enda mer mening gir den med høyere effekt siden en robot kan bygges til å takle de tykkere kablene som naturlig følger av høyere effekt.

Viktigst er kanskje at Tesla tidligere har sagt at de har som mål å få ladetiden ned i 5-10 minutter. Det betyr at dette er noe de legger ressurser i, spesielt fordi TM3 skal bli bilen for massene og nettopp kort ladetid kan ses på som den siste brikken i puslespillet for å oppnå massenes aksept av elbilen.

Det er flust av usikkerhetsmomenter, først og fremst at høy ladeeffekt er *vanskelig* å oppnå sammen med alle de andre egenskapene batteriet skal ha. Dessuten lurer jeg på hvordan de i så fall vil håndtere eksisterende modeller. Jeg tviler på at Tesla vil levere TM3 med kunstig lav effekt for ikke å ødelegge for S/X men de *må* håndtere dette på en elegant måte. Om TM3 med minste batteri kan lade nesten tre ganger så fort som en påkostet S/X blir nok salget av S/X skadelidende..

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

6C er ekstremt optimistisk. Jeg holder en knapp på 2,5C (opp fra 1,7C maks i dag).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

2170 cellene gir langt større volum i den deler av cellen der energien lagres, uten at cellene blir for store ift varme og sikkerhet.
Kjemien vil i overskuelig fremtid være en avveining av pris, slitestyrke, levetid, energitetthet, temperaturpåvirkning, effekthåndtering inn/ut +++
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ladov

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:23
6C er ekstremt optimistisk. Jeg holder en knapp på 2,5C (opp fra 1,7C maks i dag).
Jeg er enig i at 6C er optimistisk men det er der vi ender hvis TM3 skal ta imot 350kW.. Selv om 350kW gjelder modellene med størst batteri så havner vi over 4C..


Hvis 350kW+ derimot dreier seg om ladestolpene på superladerne..kanskje det kommer nye 500kW stolper med 4 ladepistoler? Og med nye batterier som tåler 2,5C så vil 2-3 biler kunne lade for fullt der med effekt opp mot 250kw?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ladov på tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:51Jeg er enig i at 6C er optimistisk men det er der vi ender hvis TM3 skal ta imot 350kW.. Selv om 350kW gjelder modellene med størst batteri så havner vi over 4C..
Musk har aldri lovt at bilene skal klare å ta i mot 350 kW. Bare at neste utgave av superladestasjonene skal ha en egenskap der effekten er over 350 kW. Jeg tror både effekten per lader og totaleffekten per superladerstasjon vil være betydelig høyere enn 350 kW.

Heldigvis er det slik at Model 3 vil ha lavere forbruk, så selv med mindre batteri vil ladingen gå relativt raskt.

Har man en Model 3 som kan lade med 2,5C, har batteri på 50 kWh og rekkevidde på 350 km, så vil maksimal ladehastighet være på 125 kW eller 875 km/t. Lader man opp 200 km vil ett ladestopp kunne være på ca 15 minutter.

Og har Model 3 med største batteri 80 kWh og rekkevidde på 550 km, så kan den lade med 220 kW eller 1500 km/t. Lader man opp 200 km vil ett stopp kunne være på ca 8 minutter.
Sitat fra: ladov på tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:51Hvis 350kW+ derimot dreier seg om ladestolpene på superladerne..kanskje det kommer nye 500kW stolper med 4 ladepistoler? Og med nye batterier som tåler 2,5C så vil 2-3 biler kunne lade for fullt der med effekt opp mot 250kw?
Det er min tanke, se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31819.15.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cookie Monster

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. januar 2017, klokken 21:27
Om man skal tro denne herremannen går det faktisk an å montere denne pakka i en hvilken som helst S/X med små tilpasninger.


...interesting  8)

Hadde trodd det var større forskjeller en å bare endre en spacer ring for pluggen. Siden Tesla har skrevet i delekatalogen at de og de er kompatibel men ikke de osv.
Også rart de har forsatt å produsere egne 85 batteriet for rwd i lang tid etter dual motor kom, selv ny revisjon. Måtte jo vært mye enklere å bare bruke samme.
Men tok kanskje noen år å utvikle denne avanserte spaceren som sikkert bare er en plastring så de kunne kobles på ;)
2015 P85D

Hodetelefoner


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA