Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremser som lugger - SW issue?

Startet av lunitiks, fredag 24. mars 2017, klokken 10:36

« forrige - neste »

o.b.lix

100-batteriet har samme celler som 90. Men de er plassert annerledes inni kassen, så gjør at det ar plass til flere.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ladov

100-batteriene har ikke 2170-celler nei, så vidt jeg har fått med meg er det snakk om endringer i cellekjemien som gir bedre energitetthet enn cellene til 90-batteriet.

2170-batteriet har nesten 50% større volum men det er ikke det samme som høyere energitetthet. Det jeg spekulerer i er at den økte innvendige plassen er nødvendig for å gjøre endringer på anode/katode for høyere effekt. Jeg *tror* at disse endringene til en viss grad er overførbare til 18650-cellene men ikke fullt ut.

Den sterkeste begrunnelsen for økt ladeeffekt er at Tesla lenge har sagt at dette er noe de ønsker å gjøre fordi det er viktig for aksept blant kjøpere uten en snev av elbilentusiasme å få ladetiden ned.. Den viktigste begrunnelsen for at også S/X får oppgradert ladeeffekt er at det tar seg j*** dårlig ut om toppmodellen skal ha dårligere specs enn billigmodellen..

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jlan

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

MeTesla

Sitat fra: o.b.lix på mandag 23. januar 2017, klokken 09:47
100-batteriet har samme celler som 90. Men de er plassert annerledes inni kassen, så gjør at det ar plass til flere.

Betyr det at 100 batteriene blir tyngre enn 85/90 batteriene?

HKS

Sitat fra: ladov på mandag 23. januar 2017, klokken 10:02
Den sterkeste begrunnelsen for økt ladeeffekt er at Tesla lenge har sagt at dette er noe de ønsker å gjøre fordi det er viktig for aksept blant kjøpere uten en snev av elbilentusiasme å få ladetiden ned.. Den viktigste begrunnelsen for at også S/X får oppgradert ladeeffekt er at det tar seg j*** dårlig ut om toppmodellen skal ha dårligere specs enn billigmodellen..
Det ville jeg ikke satset på.

Musk har også uttalt på Twitter at man måtte regne med at Tesla kommer med en "major" hardware oppgradering hver 12-18 måned. Ville ikke vært forundret om det kom en "major" oppgradering av både S og X innen 3 er på veien.

https://twitter.com/elonmusk/status/822984601630953477

Hvis dere nå kjøper 100-batteriet med ønsket om at dere skal få bedre ladehastighet, etc. i fremtiden tror jeg dere blir sittende med "skjegget i postkassen".
Tesla Model S 90D

ladov

Sitat fra: HKS på mandag 23. januar 2017, klokken 11:25
...
Hvis dere nå kjøper 100-batteriet med ønsket om at dere skal få bedre ladehastighet, etc. i fremtiden tror jeg dere blir sittende med "skjegget i postkassen".
Jeg påpeker bare at det er en åpenbar mulighet, ikke at det er noe man kan ta for gitt. :)

Kjøp det batteriet du mener du trenger, om det ligger en overraskelse på lur er rein bonus. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

eha

Jeg tipper at 100D aldri ville kunne dra full nytte av SuC v3. Hvis Tesla er smarte, tror jeg de kan tilby høyere hastighet enn dagens SuC, men ikke full hastighet.

Model 3 kommer med de nye cellene, og det gjør også fremtidige X og S. Jeg tror de nye cellene er et minstekrav, men at selv ikke disse kommer til å kunne utnytte SuC v3 fullt ut. Det kommer kanskje i fremtiden med høyere kapasiteter på X og S - 150D og så videre.

Det er mye som peker på at SuC v3 kommer til å være CCS-kompatibel slik at andre biler vil kunne lade på disse (men ikke på full hastighet). Tesla-er vil komme til å kunne lade med høyere hastigheter enn CCS-standardene tilsier.

Det store spørsmålet er hvilken kontakt Model 3 og SuC v3 kommer med. Overgang til CCS-kontakt vil være riktig, mener jeg, men da må det komme et CCS-adapter for eksisterende, eldre Tesla-er. Alternativt kan det komme et omvendt CCS-adapter for andre biler enn Tesla.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

bjornb

Sitat fra: MeTesla på mandag 23. januar 2017, klokken 11:22

Betyr det at 100 batteriene blir tyngre enn 85/90 batteriene?

Det er tilsynelatende 46kg vektforskjell på P90D og P100D (det er vel ikke så mye annet som skiller disse bilene enn batteri?):
P90D 2196 kg
P100D 2241 kg

Kilde:
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_s_owners_manual_europe_no_no.pdf
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

vnm

Sitat fra: eha på mandag 23. januar 2017, klokken 12:54
Jeg tipper at 100D aldri ville kunne dra full nytte av SuC v3. Hvis Tesla er smarte, tror jeg de kan tilby høyere hastighet enn dagens SuC, men ikke full hastighet.

Model 3 kommer med de nye cellene, og det gjør også fremtidige X og S. Jeg tror de nye cellene er et minstekrav, men at selv ikke disse kommer til å kunne utnytte SuC v3 fullt ut. Det kommer kanskje i fremtiden med høyere kapasiteter på X og S - 150D og så videre.

Det er mye som peker på at SuC v3 kommer til å være CCS-kompatibel slik at andre biler vil kunne lade på disse (men ikke på full hastighet). Tesla-er vil komme til å kunne lade med høyere hastigheter enn CCS-standardene tilsier.

Det store spørsmålet er hvilken kontakt Model 3 og SuC v3 kommer med. Overgang til CCS-kontakt vil være riktig, mener jeg, men da må det komme et CCS-adapter for eksisterende, eldre Tesla-er. Alternativt kan det komme et omvendt CCS-adapter for andre biler enn Tesla.
Hver ladestolpe kan evt. utstyres med to-tre typer kabler, en Tesla-standard og CCS og/eller Chademo.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

OlaM

Sitat fra: HKS på mandag 23. januar 2017, klokken 11:25


Hvis dere nå kjøper 100-batteriet med ønsket om at dere skal få bedre ladehastighet, etc. i fremtiden tror jeg dere blir sittende med "skjegget i postkassen".

Slik var det å kjøpe PC eller mobiltelefon i flere tiår, uansett hvor dyrt og hvor råe specs du kjøpte så var det utdatert 18 mnd senere. På de frontene har det roet seg litt, men slik kommer det nok til å være for elbiler i et par tiår fremover. Blir jo kjekt for de med god råd som kan oppdatere hvert år og kaste den varme poteten videre, også fint for de som klarer seg med forrige generasjon og får verditapet i rabatt.

Thor2014

Har lest at dagens plugg/kabel ikke tåler mer enn 135kw

Jejl

Sitat fra: Thor2014 på mandag 23. januar 2017, klokken 18:51
Har lest at dagens plugg/kabel ikke tåler mer enn 135kw
Jeg har også lest 150 og 170kw.

eha

Sitat fra: Jejl på mandag 23. januar 2017, klokken 21:26
Sitat fra: Thor2014 på mandag 23. januar 2017, klokken 18:51
Har lest at dagens plugg/kabel ikke tåler mer enn 135kw
Jeg har også lest 150 og 170kw.

Og Tesla er med i gruppen som standardiserer CCS. Alt dette gjør CCS på Tesla (i Europa) mer sannsynlig, eller kanskje en modifisert CCS som kan ta 350 kW på offentlige superladere og 500+ på Teslas SuC v3.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

vnm

Sitat fra: eha på mandag 23. januar 2017, klokken 23:11
Sitat fra: Jejl på mandag 23. januar 2017, klokken 21:26
Sitat fra: Thor2014 på mandag 23. januar 2017, klokken 18:51
Har lest at dagens plugg/kabel ikke tåler mer enn 135kw
Jeg har også lest 150 og 170kw.

Og Tesla er med i gruppen som standardiserer CCS. Alt dette gjør CCS på Tesla (i Europa) mer sannsynlig, eller kanskje en modifisert CCS som kan ta 350 kW på offentlige superladere og 500+ på Teslas SuC v3.
Kommer det 500 kW + blir det bra. Si man vil lade 50 kWh så tar det 6 minutter. Da tror jeg ikke det vil være mange skeptikere igjen.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

eha

Ja, dette var kun basert på Elons tweet:

https://twitter.com/elonmusk/status/812708946225963008

"(...) A mere 350 kW ... what are you referring to, a children's toy?"
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA