Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Moms på ladeboks og installasjon

Startet av Softblue, torsdag 22. desember 2016, klokken 10:20

« forrige - neste »

LexLektor

Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større
V≡NT≡R

tomrh

Ekstra bagasjeplass i frunken vs 4wd + 41.300,-
Støtter den! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

dainai

Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 21:00
Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

alda

Sitat fra: dainai på onsdag 09. november 2016, klokken 21:06
Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 21:00
Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Tin

Sitat fra: alda på onsdag 09. november 2016, klokken 22:32
Sitat fra: dainai på onsdag 09. november 2016, klokken 21:06
Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 21:00
Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større

LexLektor

Mottatt! Det var uansett ikke frunken det sto på. Sykt fornøyd med valget 24 timer ut i bestillingen, lover bra
V≡NT≡R

alda

Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"


petersv

Sitat fra: lunitiks på onsdag 09. november 2016, klokken 21:43
Åhhh, snedig triks fra Tesla for å presse ned basisprisen på S60 i Tyskland p.g.a. skatte-/avgiftsinsentiver:
https://electrek.co/2016/11/09/tesla-unbundles-a-bunch-of-basic-options-in-model-s-to-get-access-to-ev-incentives-in-germany/

Cool, kanskje neste bil importeres fra Tyskland? Regner med man kan aktivere disse featurene senere for en "tilfeldig" sum Euro :)

latigo

Er det ingen som stussar på at Ampara-e (60kWh batteri) skal få >500 NEDC-km rekkevidde, mens model s60 med like stort batteri har ca. 400 NEDC-km rekkevidde? Greitt at Ampara er mindre og lettare, men ser ut til å ha meir luftmotstand. Er det rart det skal vere så stor forskjell, eller kva er det eg ikkje forstår her?

tomrh

#71
Vekt og valg av hjul har ganske mye å si for forbruk.

Rullemotstand er proporsjonal med vekt, der veier jo S60 ca. 2000 kg mens Ampera-e kanskje veier 1600 kg? Blir 20% høyere rullemotstand bare av dét. I 80 km/t utgjør rullemotstand ca. 1/3 av total, så skulle føre til 6-7% høyere forbruk.

Valg av felgstørrelse bidrar, se f.eks. her hvor en Golf utstyres med ulike felgstørrelser (og dekk):
http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested
Ser her at 19"-oppsett gir ca. 8% høyere forbruk enn 17"-oppsett.

Disse to kombinert bør gi ca. 15% høyere forbruk for S60 i landeveishastighet. Men S60 tar igjen mye av dette i motorveihastighet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

latigo

Sitat fra: tomrh på mandag 21. november 2016, klokken 10:28
Disse to kombinert bør gi ca. 15% høyere forbruk for S60 i landeveishastighet. Men S60 tar igjen mye av dette i motorveihastighet.
Ja, ok. Vekt og rullemotstand er viktigare enn luftmotstand i NEDC-testen. Men fortsatt 10% igjen å forklare (500/400=1.25)?


tomrh

Det er veldig stor usikkerhet i de 15 prosentene, spesielt de 8 prosentene fra Golf-artikkelen siden det ikke er oppgitt hvilke dekk som er brukt i de ulike dimensjonene. Tesla S leveres OE med Goodyear Eagle F1, mens de som kjører sin S85 på Landsail-dekk oppnår 4 mil bedre rekkevidde, det gir ca 8% ekstra bare ved å bytte dekk. Ampera-e er kanskje også utstyrt med spesielle lavenergidekk?

Alt kan nok heller ikke forklares med vekt+hjul, f.eks. er det mulig at elmotor+drivlinje er mer effektiv på Ampera-e siden den ikke skal levere noen superaksellerasjon og derfor ikke trenger å være ekstra solid bygd?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gigafactory

Bør heller sammenligne EPA enn NEDC. NEDC tillater i langt større grad "juksing" med spesialtilpasning av testbil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA