Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Moms på ladeboks og installasjon

Startet av Softblue, torsdag 22. desember 2016, klokken 10:20

« forrige - neste »

latigo

Sitat fra: gigafactory på mandag 21. november 2016, klokken 14:05
Bør heller sammenligne EPA enn NEDC. NEDC tillater i langt større grad "juksing" med spesialtilpasning av testbil.
OK, då er tala 238 epa-miles (ampara) vs. 210 (model s60). Ein forskjell på ca 15% som tomrh kan forklare med dekk og vekt. Resterande kan vere nedc-juks. Greitt nok, men litt skuffande at tesla er såpass langt etter etter på rekkevidde?

Kilroy

Du sammenligner jo nesten Ford Fiesta mot BMW 7 serie i størrelse, så forskjellen er vel rimelig normal?!
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

latigo

Sitat fra: Kilroy på mandag 21. november 2016, klokken 15:17
Du sammenligner jo nesten Ford Fiesta mot BMW 7 serie i størrelse, så forskjellen er vel rimelig normal?!
Nei :) Så stor er ikkje forskjellen - dessutan er det vel vist mange gongar at vekt har relativt lite å seie ettersom ein får tilbake energi ved regenerering. Mindre elbilar på vegen idag har 10-15% (?) mindre nedc-forbruk enn model S, men forskjellen ampara-model S skal altså vere >25%. Nøkkelen kan vere i nedc-målinga, men eg synest forskjellen er litt vel stor.   

sims

Siden jeg nylig har bestilt S60D: Dere med denne bilen, hva ligger dere på i avg wh/km siden bilen var ny, og hva er det meste dere har tatt ut i kwh fra 100% topplading til neste lading? Hvor nærme 60kwh har dere vært?

petersv

Forbruk vil være det samme som de med 70/75kWh-batteri, som igjen er veldig likt med 85kWh. Firehjulstrekk gir litt reduksjon på sommeren, men høyere forbruk på vinteren, så det er mao. negativt i det verst tenkelige scenariet. Det er ikke mye som skiller, så litt hipp som happ.

Skal du ha mest mulig rekkevidde for minst mulig penger vil en ribbet (og dermed litt lettere) 60 være vinneren på km rekkevidde per krone investert.

alda

Sitat fra: sims på tirsdag 22. november 2016, klokken 08:05
Siden jeg nylig har bestilt S60D: Dere med denne bilen, hva ligger dere på i avg wh/km siden bilen var ny, og hva er det meste dere har tatt ut i kwh fra 100% topplading til neste lading? Hvor nærme 60kwh har dere vært?
Jag beställde min 6. juli, fick den 20. september (en av de första 60D i landet?). Har kört ca. 4000 km, men har inte tillgång till snitt där jag är nu, ska kolla upp detta. Tror det ligger under 200wh/km. Kan i alla fall bekräfta att farten på SC-lading inte går ned över 90 %. Har aldrig kört bilen ned til under 10 % SOC, och testat räckvidden.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

sims

Sitat fra: petersv på tirsdag 22. november 2016, klokken 08:24
Forbruk vil være det samme som de med 70/75kWh-batteri, som igjen er veldig likt med 85kWh. Firehjulstrekk gir litt reduksjon på sommeren, men høyere forbruk på vinteren, så det er mao. negativt i det verst tenkelige scenariet. Det er ikke mye som skiller, så litt hipp som happ.

Skal du ha mest mulig rekkevidde for minst mulig penger vil en ribbet (og dermed litt lettere) 60 være vinneren på km rekkevidde per krone investert.

Hva er grunnen til at forbruk pr km skal være dårligere om vinteren på en S60D 2016 mod vs en S85 2014 RWD?

Muffinman

Kan ha noe med at motorene brukes kontinuerlig når det er kald, dvs at torque sleep er deaktivert. Opplever relativt stor forskjell på bilene i signaturen. P85 slår 85D med god margin om vinteren, omvendt om sommeren.

knut.aulie

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. november 2016, klokken 12:00
Kan ha noe med at motorene brukes kontinuerlig når det er kald, dvs at torque sleep er deaktivert. Opplever relativt stor forskjell på bilene i signaturen. P85 slår 85D med god margin om vinteren, omvendt om sommeren.
Har du konkrete tall på dette? Det var nytt for meg.

lunitiks

Uten at jeg har erfaring med RWD-bilene (eier 70D selv), tror jeg muffinman kan ha rett i dette. Opplever et meget pent forbruk sommertid, men et vinter-/minusgraderforbruk som ikke ligner grisen. Mye kortkjøring (hvis "kortkjøring" er type 8-10 km daglig), og kommer sjelden under 300wh/km. Inkl forvarming, setevarme, rattvarme og høy musikk, RM off, byomgivelser og mye opp og ned bakker. Sommertid er jeg vel nedi 160'ish, da selvføgelig uten all varmen til bilen men fortsatt samme strekninger
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#85
Kan jo se på denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30752.0.html

Ellers er det mange som opplever det samme som har postet på tocn-gruppa. For egen del er forskjellen minst 10-15% under like forhold. Noe kan skyldes rullemotstand/dekk, men langt fra alt. Ser et dropp i forbruket på D``en på våren før jeg rekker å bytte til sommerhjulene.

Jeg sammenligner KUN langkjøring, ved korte turer blir det for mange variabler til at man kan ha kontroll på alle og oppvarmingen blir en stor andel av forbruket sammenlignet med sommers tid.

turfsurf

Jeg hadde først 40kkm i en S85 for så å kjøre ca 30kkm i en 85D, og kan bekrefte dette. Klart værre med D på vinteren, men bedre på sommeren. Hadde snittforbruk på 180Wh/km fra Lillehammer til Dombås (over 400 høydemeter) i minus 10 og 80km/t snittfart med S85. Over 200 med 85D.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sims

Hmm - hvis det er 10% høyere forbruk på D vs RWD når temp er under frysepunktet så er jo det en ganske stor ulempe spesielt på S60. Noen som har en formening om hvordan facelift vs pre-facelift er generelt i høy fart, type 130km/t. Er det noen forskjell i aerodynamikk som gir utslag i forbruk?

Muffinman


sims

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. november 2016, klokken 21:16
Er nok ikke det :)
Ok Muffinman - dagens dilemma: En liten fe kan trylle og gir deg to valg, enten får du en helt feilfri ny S60D m alt ekstrautstyr du måtte ønske, eller du beholder din gamle P85. La oss for ordens skyld anta at begge bilene har lik pengeverdi. Hvilken bil ville du valgt? Kunne du levd med begge? ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA