Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Moms på ladeboks og installasjon

Startet av Softblue, torsdag 22. desember 2016, klokken 10:20

« forrige - neste »

N00b

De fleste velger den trinne datteren i valg mellom henne og den lett lubne mora

Muffinman

60kWh batteri ville ikke dekket mine behov under noen omstendighet i dag. Faktisk er 85kWh knapt av og til, og medfører at jeg må toppe ekstra på chademo etter å ha kjørt få mil fra SC for å ha nok til å komme meg tilbake før jeg kjører ut i det store "intet". Med et 100kWh batteri ville jeg sluppet det, men skikkelig lademuligheter i enkelte områder ville også løst det. Men selv da ville 60kWh bli i knappeste laget.

Nå bruker jeg jo 85D``en til det meste av disse turene, P85``en ble brukt til alt før den nye kom på tunet. Sistnevnte har noe lavere batterikapasitet enn den nye, men lavere forbruk i forhold til en 60D vil gjøre at den får betydelig lengre rekkevidde om vinteren. Pengeverdi er ikke så viktig for min del, ei heller ekstrautstyr. Så lenge jeg har skinn, luft og elektrisk bakuke kunne jeg betalt ekstra for å slippe noe av det andre utstyret ;)

Og ny Tesla...vel, det orker jeg ikke flere ganger. For mye pes for å få dem til å gjøre bilen ferdig, og veldig mange arbeidstimer med støydemping, montering av kamera, oppgradering av lys mm. To får holde, og de beholder jeg.


minim

Jeg ser også at 85kWh blir knapt til tider. Kunne virkelig tenkt meg en 100 eller aller helst 120kWh for å ha mer marginer og slippe å vurdere å lade på 11kW punkter, men foreløbig er de utenfor mitt budsjett :)

Man kan gjerne si at det går fint i mellom A-B, men den dagen det er dårlige forhold og du kommer borti en trafikkulykke på veien som gjør at du blir stående mye lenger enn planlagt.. Da er du ille ute og må finne deg en schuko, type2 eller chademo punkt selv med en 85. Trenger ikke å være en ulykke heller, men det kan være kolonnekjøring, at man må ta en avstikker på ruten mellom SC osv.
-TMS 85D
-03 VW Polo

alda

Då är prisen justerad i design studio, med de utlovade drøye 16'. Samtidigt har Tesla justerat ned prisen på vinterhjul igjen, vad håller dom på med...? Ångrar fortfarande att jag köpte mina vinterhjul med bilen, borde ha gjort litt mer research på priserna där...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

MyMuffin

Sitat fra: alda på onsdag 23. november 2016, klokken 08:17
Då är prisen justerad i design studio, med de utlovade drøye 16'. Samtidigt har Tesla justerat ned prisen på vinterhjul igjen, vad håller dom på med...? Ångrar fortfarande att jag köpte mina vinterhjul med bilen, borde ha gjort litt mer research på priserna där...

Der bikka model S sin instegspris over 600k.
Når jeg kjøpte min S60 for 2 år siden så startet den på 460k.
Synd at den er blitt så dyr, samtidig så holder jo eksisterende biler seg bra i verdi.
Får håpe Model 3 virkelig blir en slager med kurrante priser, slik at flere får muligheten til å kjøpe en "bra" elbil uten å måtte selge sjelen sin.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Cowboystrekk

Min S60 kosta 445k i grunnpris da jeg kjøpte min for 3 år siden, prisen har økt mye siden da, men det har også skjedd endel forbedringer:
-LED-lys standard
-navi standard
-mulighet for autopilot
-litt mer utnyttbart batteri og mulighet for softwareupdate til større batteri
-bedre støyisolering
-litt bedre ytelser
-noen forberinger i interiør (girhendel, vindusviskere,taktrekk)
-bedre seter
+++

Om det rettferdiggjør 160k høyere pris vet jeg ikke, men med dollarkursen på 5,40 da jeg kjøpte og nå over 8 kr så har jo bilen i praksis hatt uforandra pris, men blitt bedre på mange områder.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Er nok de som tidlig kjøpte rimeligere utgaver som kom best ut av det mtp verditap så langt. Vi som kjøpte oss opp et stykke not so much. Irriterer meg litt at vi gikk for P85 og ikke 85 i 2013. Det var nok penger ut vinduet mtp kjøpssum, verditap og bilens egenskaper etter at Tesla 'justerte kurvene' etter et års eierskap.

sims

Jeg er fremdeles i tenkeboksen på 60D, særlig etter å ha lest om forbruk i minusgrader (takk for linken, Muffinmann). Etter 3 år m S85 har mitt bilbruk endret seg - jeg kjører dobbelt så langt pr år og flyr mindre (type Oslo - Stockholm, Oslo - Stavanger, Oslo - Trondheim, Oslo - Gøteborg etc). Forskjellen nå vs for tre år siden er jo tilgjengelighet av SC og chademo "overalt". En 90d vil vel gi meg 50% færre kaffestopp. Så det koker ned til hvor godt man liker kaffe. (Turer m kone/fam innebærer kaffe minst hver annen time, så der er det greit. Alene derimot er det greit med lengre strekk, spes m autopilot og jobbmøte å rekke ).

knut.aulie

Hvor langt går egentlig en 60 D på vinteren? Altså under de mest krevende (men vanlige) forhold med kulde og snø.

Softblue

Jeg satt med fingeren på knappen for å bestille før prisoppgangen, men lot det være da det ikke føltes rett for min del.
Grunnen til tvilen, er at biler til halv pris tar igjen S60 på rekkevidde. Dette gjør at S60 neppe vil være så attraktiv som bruktbil, og derfor må regne med et stort tap ved salg.
Det andre er alle feil med Drive Unit, hjuloppheng, skjev slitasje av dyre dekk og feil på bremser som jeg har lest Teslaeiere har opplevd. Jeg er ikke innstilt å gå fra en så å si feilfri bil som jeg har i dag, til en masse besøk på servicesentere som nå har ventetid. Jeg er også bekymret for dører og luker som er dårlig tilpasset og lekkasjer og trekk fra tetningslister.
Videre synes jeg kvaliteten på interiøret er langt under hva man kan forvente i forhold til biler i segmentet som Tesla sammenligner seg med. Setene og særlig baksetene er for dårlige. Som en mann på 180, følger jeg ikke at jeg kan sitte normalt og behagelig i baksetet. Baksetene egner seg bare for barn under 12 år etter min mening. Man forventer seg også sidelommer i dørene, justerbare nakkestøtter, speil med lys i solskjermene. Og koppholderne sitter på feil sted og holder ikke kopper eller flasker på plass. Skinnkvaliteten kan jeg ikke si noe om uten å fornærme noen.
Jeg liker elektriske biler, og Tesla var klart banebrytende, men jeg føler at tiden har løpt fra modell S. Per i dag må man tilby en bil som ikke bare er elektrisk i et flott karroseri, men også en bil som fungerer ergonomisk, brukermessig og uten kvalitetsmessige utfordringer.
Luftfjæring og autopilot er sikkert fint, men dette er teknologi som ikke er spesifikt for elektrisk bil så sådan og faller utenfor mitt behov, så det er ikke relevant i denne vurderingen.
Min konklusjon er at S60 ikke lenger er relevant.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Afterburner

Har du selv eid en Tesla? Om ikke så synes jeg du skal gjøre det før du kommer med så bastante påstander. Det vil alltid være uansett merke en del folk som har opplevd problemer av ulike slag. Og det er jo gjerne hylekoret av misfornøyde folk som ytrer seg på ulike foraer. Tesla har utvilsomt en del å gå på når det gjelder kvalitet, men ikke noe særlig dårligere enn mange andre merker. Uansett er det så mye annet postivt med Tesla som veier opp og vel så det for de tingene som ikke er så bra.

Når det er sagt så ville jeg uansett ikke vurdert en Tesla med mindre batteri enn 90 kW. Min erfaring, dog veldig kort, er at rekkevidde is the holy grale når det gjelder elbiler. Blir altfor mye planlegging og ulemper med kort rekkevidde er min mening. Selv bytter jeg til 100 kW i løpet av 2017. Kun 86 000,- :/)
____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

tiger``n


Afterburner

____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

jkirkebo

Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 15:32
Når det er sagt så ville jeg uansett ikke vurdert en Tesla med mindre batteri enn 90 kW. Min erfaring, dog veldig kort, er at rekkevidde is the holy grale når det gjelder elbiler. Blir altfor mye planlegging og ulemper med kort rekkevidde er min mening. Selv bytter jeg til 100 kW i løpet av 2017. Kun 86 000,- :/)

Min erfaring er den motsatte. Når jeg kjøpte Model S for litt over 3 år siden var det største batteri som gjaldt. Kun 6 SC i hele landet, og null CHAdeMO-adapter. 22kW AC var det heller ikke mye av.

Når jeg bestilte Model X gikk jeg for 75kWh. Hadde egentlig tenkt å gå for 60kWh, men rakk ikke før den forsvant. Situasjonen er en helt annen enn for 3 år siden. På veien til hytta er det f.eks 12 forskjellige hurtigladesteder bare av Fortum sine. Det har dukket opp en hel masse ekstra SC her og der (dog ikke på veien til hytta). Jeg ser liten grunn til å betale så mye ekstra for større batteri. Betalingsviljen for de 15kWh ekstra opp til 90kWh ligger på kanskje 30.000,- for min del, ganske langt fra de 85.000,- som det faktisk koster.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 16:06
Jeg snakker om model S.

Ja kvaliteten til Model S er løftet ganske bra. 90-95% fall i feilrate for meg i hvert fall :) Kunne ikke falt meg inn å droppe Tesla av kvalitetsgrunner nå.
Og at Opel Ampera kommer med lignende rekkevidde hjelper veldig lite når det er to helt forskjellige biler som dekker helt forskjellige behov.

X derimot er fortsatt fersk. Den trenger et par år/revisjoner.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA