Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Moms på ladeboks og installasjon

Startet av Softblue, torsdag 22. desember 2016, klokken 10:20

« forrige - neste »

SabreMan

Sitat fra: TeslaMeløy på mandag 07. november 2016, klokken 15:11
Har mye erfaring med forbruk i Model S.
Vi vet (pga avlesning) at det er tilgjengelig 58kwh i 60D. Det betyr at man på sommeren kan kjøre (58000wh delt på 170wh/km) ca 340km og da har man ikke tatt med reservetanken som er ca 4kwh under 0%. (de 58000wh er tilgjengelig fra 100% til 0%)
Om vinteren kan man ha forbruk opp mot 270 på langkjøring (med 60/70/75)
dvs et forbruk på (58000wh delt på 270wh/km) 214km. Husk at dette er worse case på langkjøring i Norske fartsgrenser.

Hvilken fart snakker vi om med et forbruk på 170 wh/km?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

lunitiks

#46
Sitat fra: SabreMan på mandag 07. november 2016, klokken 15:23
Hvilken fart snakker vi om med et forbruk på 170 wh/km?

På min S70D holder jeg lett 170 wh/km i 80-, 90-sone om sommeren. Bykjøring er en helt annen sak, der ligger jeg vel nærmere 200 med min kjørestil, div. lyskryss, rundkjøringer og oppoverbakker (Tromsøya!) Vinterstid bikker jeg stadig 300 på bykjøringen pga mye oppvarmingsbehov, på langkjøringen ligger jeg kanskje i 220'ish avhengig av utetemperatur og vær (veldig væravhengig forbruk)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nie

Sitat fra: Lepet65 på mandag 07. november 2016, klokken 15:14
Det Tesla tjener penger på ifm S60 er vel ekstrautstyr. Det er vel ingen som kjøper en helt standard Tesla, det jeg mener er minimum å ha med er; Dual Drive, AP og vinterpakke. Og da er vi straks opp nesten 100'.
Tja.
Dual drive er med når jeg sier 180k i prisforskjell.
Apen er jo blitt uforholdsmessig dyr så den hadde jeg droppet hvis jeg skulle bestille S60D idag. Vinterpakke og hifi er det eneste jeg IKKE har på min 85D og det er helt uproblematisk.
Bruktmarkedet for en skrapet S60 kommer til å være meeeget godt når denne modellen ikke lenger kan kjøpes fra fabrikk.

lunitiks

Sitat fra: nie på mandag 07. november 2016, klokken 17:13
Bruktmarkedet for en skrapet S60 kommer til å være meeeget godt når denne modellen ikke lenger kan kjøpes fra fabrikk.

"S60 - Poverty spec"
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Softblue

Sitat fra: lunitiks på mandag 07. november 2016, klokken 17:20"S60 - Poverty spec"
Det var vel spikern i kista for eventuelt kjøp av "fattigmannsbil" til 600.000,-.
Jeg vil vel anbefale å legge til det nye glasstaket så man kan sitte i sin egen lille boble.


2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

TeslaMeløy

Sitat fra: SabreMan på mandag 07. november 2016, klokken 15:23
Sitat fra: TeslaMeløy på mandag 07. november 2016, klokken 15:11
Har mye erfaring med forbruk i Model S.
Vi vet (pga avlesning) at det er tilgjengelig 58kwh i 60D. Det betyr at man på sommeren kan kjøre (58000wh delt på 170wh/km) ca 340km og da har man ikke tatt med reservetanken som er ca 4kwh under 0%. (de 58000wh er tilgjengelig fra 100% til 0%)
Om vinteren kan man ha forbruk opp mot 270 på langkjøring (med 60/70/75)
dvs et forbruk på (58000wh delt på 270wh/km) 214km. Husk at dette er worse case på langkjøring i Norske fartsgrenser.

Hvilken fart snakker vi om med et forbruk på 170 wh/km?

Jevn fart i 80-100km/t (langkjøring, sommer, varmt batteri)
2015 Tesla Model S 70D
2015 Tesla Model S 85
2016 Tesla Model S 70D
2016 Tesla Model S P90D Ludicrous
2013 Tesla Model S P85
2016 Tesla Model S 60 (facelift) Til Salgs 669000kr.
2017 Tesla Model S 60D (Kommer i Mars 2017)

alda

Sitat fra: nie på mandag 07. november 2016, klokken 17:13
Sitat fra: Lepet65 på mandag 07. november 2016, klokken 15:14
Det Tesla tjener penger på ifm S60 er vel ekstrautstyr. Det er vel ingen som kjøper en helt standard Tesla, det jeg mener er minimum å ha med er; Dual Drive, AP og vinterpakke. Og da er vi straks opp nesten 100'.
Tja.
Dual drive er med når jeg sier 180k i prisforskjell.
Apen er jo blitt uforholdsmessig dyr så den hadde jeg droppet hvis jeg skulle bestille S60D idag. Vinterpakke og hifi er det eneste jeg IKKE har på min 85D og det er helt uproblematisk.
Bruktmarkedet for en skrapet S60 kommer til å være meeeget godt når denne modellen ikke lenger kan kjøpes fra fabrikk.
Alla Tesla'er (oxå dom billigaste) ligger i en prisklass som gör att potensiella köpare har krav på et visst utstyrsnivå verkar det som... Jag hade uansett budgetbegränsning som gjorde att det blev D, metallic lack och next gen säter... AP hadde jag inte valgt oavsett om jag hade råd till det, stoler ikke på tekniken  ;)

Vi får se vad det gör med andrahandsvärdet så småningom, har oavsett planer om att behålla bilen i många år...Tror det faktum att den har ett 75kw batteri med potensiellt längre hållbarhet gör att den håller sig bra.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

nie

Sitat fra: alda på onsdag 09. november 2016, klokken 09:31
Sitat fra: nie på mandag 07. november 2016, klokken 17:13
Sitat fra: Lepet65 på mandag 07. november 2016, klokken 15:14
Det Tesla tjener penger på ifm S60 er vel ekstrautstyr. Det er vel ingen som kjøper en helt standard Tesla, det jeg mener er minimum å ha med er; Dual Drive, AP og vinterpakke. Og da er vi straks opp nesten 100'.
Tja.
Dual drive er med når jeg sier 180k i prisforskjell.
Apen er jo blitt uforholdsmessig dyr så den hadde jeg droppet hvis jeg skulle bestille S60D idag. Vinterpakke og hifi er det eneste jeg IKKE har på min 85D og det er helt uproblematisk.
Bruktmarkedet for en skrapet S60 kommer til å være meeeget godt når denne modellen ikke lenger kan kjøpes fra fabrikk.
Alla Tesla'er (oxå dom billigaste) ligger i en prisklass som gör att potensiella köpare har krav på et visst utstyrsnivå verkar det som... Jag hade uansett budgetbegränsning som gjorde att det blev D, metallic lack och next gen säter... AP hadde jag inte valgt oavsett om jag hade råd till det, stoler ikke på tekniken  ;)

Vi får se vad det gör med andrahandsvärdet så småningom, har oavsett planer om att behålla bilen i många år...Tror det faktum att den har ett 75kw batteri med potensiellt längre hållbarhet gör att den håller sig bra.
Det er nok slik at folks forventninger om "full pakke" i bruktmarkedet for en S60 ikke er så store. En innstegsmodell vil alltid være lettere å selge brukt med lite utstyr enn en toppmodell som f.eks. P90D. Har du sistnevnte for salg nesten uten utstyr, er det lett for å bli valgt bort av kjøperne.

En enkelt utstyrt innstegsmodell vil imidlertid komme akkurat innenfor budsjett for mange av dem som ønsker seg en brukt Tesla....og dem er det ganske mange av....og de blir flere jo billigere bilen kan selges.

Ellers er jeg ganske sikker på at du, Alda, har gjort et godt kjøp med fornuftig utstyrsnivå på en bil som vil ha et fornuftig verditap i årene som kommer.

SabreMan

AP er noe av det unike med Tesla. Jeg ville overhodet ikke vurdert en Tesla uten AP og den nye pakken som gjør at bilen skal kunne kjøre selv.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

nie

Sitat fra: SabreMan på onsdag 09. november 2016, klokken 10:55
AP er noe av det unike med Tesla. Jeg ville overhodet ikke vurdert en Tesla uten AP og den nye pakken som gjør at bilen skal kunne kjøre selv.
For folk uten Tesla er nok det unike med Tesla kombinasjonen av (relativt) stor rekkevidde, supercharging-nettverk og akselerasjons-egenskaper. Tror vel at man de nærmeste årene vil slite med å få tilbake på bruktmarkedet kr 44.000,- betalt for en ape....
...dessuten er jo hardwaren tilstede så det er jo bare å aktivere....

OleI

Hiver meg inn på denne og diskusjon rundt utstyr.
Jeg går nå fra en P85 14 mod med alt til en S60D som tilnærmet har alt. Eneste jeg vurderer å droppe er vinterpakken. Tror det er mange som meg, dvs folk som har hatt biler med "store" batteripakker som enkelt og greit søker ny bil med tilsvarende utstyr.
Alle som har kjørt Tesla litt mer enn noen måneder skjønner at kraft har vi masse mer enn nok av, ikke noe behov for å ha den som går "verst" lengre. En 60 / 75 går mer enn godt nok.
Hittils har det å eid en Tesla vært ett eventyr ( Er på min tredje nå ), men fremover er det å tenke at vi vil få ett mer normalt verditap. Personlig kjøper jeg nå bil som jeg ser for meg å ha i flere år, så de kronene jeg putter på utstyr vil jeg ha glede av i lang tid.
Skal en kun tenke videresalg så kan en fort ende opp med en versjon en ikke hadde lyst på i utgangspunktet.
Vi har nå muligens to jokere i det hele, ene er SC og det andre er mva spøkelset etter 2020. Sånn ting ser ut nå blir avgifter lagt til på drivstoff og ikke på selve bilene, ergo er sannsynligheten stor for at mva kommer for fullt etter det.
Forhåpentligvis vil dette hjelpe noe ihvertfall :-)

nie

@olel
Syns absolutt at folk skal kjøpe bil med det utstyret de har lyst på. Det er jo det du har gjort og det er kjempebra!
Men dette bør jo gjelde begge veier.
Jeg oppfatter ofte disse utstyrs-diskusjonene slik at endel ender opp med å kjøpe mer utstyr enn de egentlig vil ha/trenger selv. Råd som blir gitt her inne trekker også ofte i den retningen og det gis av og til et inntrykk av at bilene blir vanskelige å selge uten sånn og slik utstyr.

Min påstand er da at en innstegsmodell klarer seg veldig bra på bruktmarkedet selv med et enkelt utstyrsnivå.

LexLektor

#57
I går skjedde det! Prøvde en P90X Ludi fra Skøyen og ble både bergtatt og blåst av banen. Kroppen la fra seg milten et sted rundt Stabekk da følelsene tok til fornuft og dunket fartspedalen i gulvet.

Men vel tilbake kom valgets kval, og følelser og fornuft måtte atter ta en prat. Etter telefoner, råd og samme gjentatte argumenter måneder tilbake endte jeg på eeeeeeen (trommevirvel):

Model S 60, perlehvit med svart skinn. That's it. Og hvorfor?

Vel, vi har en 2015 Mitsubishi Outlander PHEV som gjør jobben frem til den straumlause hytta i Rendalen, og jeg vil strengt tatt ha en pendlebil. En god en. Så her er noen argumenter for at jeg mener dette er en god bil:

Prisen går opp $2000 om to uker
Den kan oppgraderes til 75
Den har AP2 hardware
Facelift og alle de goder det måtte innebære
Jeg får den før 1. april som betyr gratis superlading

Dette er for en rimeligere buy-in i Tesla-flåten, og skulle jeg selge den så burde nok det være greit. I tillegg har jeg gode oppgraderingsmuligheter om familien skulle få behov for det senere.

Model X vil alltid være en fantastisk bil, men det ble ikke oss to denne gangen. Og jeg slapp unna en kvart million rimeligere. Et greit vippepunkt for en lærer
V≡NT≡R

SabreMan

Sitat fra: nie på onsdag 09. november 2016, klokken 11:04
Sitat fra: SabreMan på onsdag 09. november 2016, klokken 10:55
AP er noe av det unike med Tesla. Jeg ville overhodet ikke vurdert en Tesla uten AP og den nye pakken som gjør at bilen skal kunne kjøre selv.
...dessuten er jo hardwaren tilstede så det er jo bare å aktivere....

Godt poeng.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Tin

Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 19:26
I går skjedde det! Prøvde en P90X Ludi fra Skøyen og ble både bergtatt og blåst av banen. Kroppen la fra seg milten et sted rundt Stabekk da følelsene tok til fornuft og dunket fartspedalen i gulvet.

Men vel tilbake kom valgets kval, og følelser og fornuft måtte atter ta en prat. Etter telefoner, råd og samme gjentatte argumenter måneder tilbake endte jeg på eeeeeeen (trommevirvel):

Model S 60, perlehvit med svart skinn. That's it. Og hvorfor?

Vel, vi har en 2015 Mitsubishi Outlander PHEV som gjør jobben frem til den straumlause hytta i Rendalen, og jeg vil strengt tatt ha en pendlebil. En god en. Så her er noen argumenter for at jeg mener dette er en god bil:

Prisen går opp $2000 om to uker
Den kan oppgraderes til 75
Den har AP2 hardware
Facelift og alle de goder det måtte innebære
Jeg får den før 1. april som betyr gratis superlading

Dette er for en rimeligere buy-in i Tesla-flåten, og skulle jeg selge den så burde nok det være greit. I tillegg har jeg gode oppgraderingsmuligheter om familien skulle få behov for det senere.

Model X vil alltid være en fantastisk bil, men det ble ikke oss to denne gangen. Og jeg slapp unna en kvart million rimeligere. Et greit vippepunkt for en lærer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA