Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel Ion- med autoswitch

Startet av bobakka, torsdag 01. september 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: eltoro på lørdag 02. juli 2016, klokken 11:44
Dette er det Tesla som hevder, og det er jo ganske åpenbart at Tesla ikke kan vite om det det var lysforholdene som gjorde at føreren ikke så traileren.

Forsåvidt korrekt, og som jeg sa
Sitat fra: Amoss på lørdag 02. juli 2016, klokken 00:05
(om de stemmer eller ei vet vi ikke)

Det jeg reagerte på var at denne påstanden bare ble ignorert i det innlegget jeg svarte på. Skal man ignorere oppgitt informasjon av denne typen bør man også forklare hvorfor man velger å ignorere den. Men joda, kan som du sier være gode grunner til å gjøre det.

Men på den annen side kan det også være grunner til at Tesla faktisk kan hevde dette. De sitter antagelig med data fra autopilot kameraet og/eller dashcam, og kan muligens basert på disse dataene/bildene/videoen (hva de nå enn sitter med) si at heller ikke føreren ville kunnet se traileren. Tviler på at Tesla ville påstå dette uten å ha i det minste indisier på at det kunne være korrekt.

Vi vet at føreren tidligere har publisert dashcam videoer fra Teslaen, så ble høyst sannsynlig gjort opptak av situasjonen på denne. Om det var tilstrekkelig igjen av dette kameraet i etterkant til å kunne hente ut disse datene vet vi ikke.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tuxedo

Vi ser av kartet at bilen kjørte østover i kollisjonsøyeblikket.  Eneste måten å ha lav sol imot da, er ved soloppgang tidlig om morgenen (dette er Florida midt på sommeren).  Noen som har fått med seg når ulykken skjedde?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

bruisepristine

#62
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 02. juli 2016, klokken 14:07
Vi ser av kartet at bilen kjørte østover i kollisjonsøyeblikket.  Eneste måten å ha lav sol imot da, er ved soloppgang tidlig om morgenen (dette er Florida midt på sommeren).  Noen som har fått med seg når ulykken skjedde?

"a quiet saturday afternoon" sier de i videoen jeg postet en side tilbake.

Står ikke sola opp et sted mellom øst og nordøst? Så hvis dette var tidlig ettermiddag, og han kjørte i retning øst/sørøst kan det vel stemme med blendene sol i mot.

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Tuxedo

#63
Sitat fra: bruisepristine på lørdag 02. juli 2016, klokken 14:51
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 02. juli 2016, klokken 14:07
Vi ser av kartet at bilen kjørte østover i kollisjonsøyeblikket.  Eneste måten å ha lav sol imot da, er ved soloppgang tidlig om morgenen (dette er Florida midt på sommeren).  Noen som har fått med seg når ulykken skjedde?

"a quiet saturday afternoon" sier de i videoen jeg postet en side tilbake.

Står ikke sola opp et sted mellom øst og nordøst? Så hvis dette var tidlig ettermiddag, og han kjørte i retning øst/sørøst kan det vel stemme med blendene sol i mot.
Tidlig ettermiddag står solen i sørvest, og ganske høyt på himmelen i Florida.  Jo lavere den står utover ettermiddagen/kvelden, jo mere mot vest vil den være.  Hvis opplysningen i videoen stemmer, har han hatt solen i ryggen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

bruisepristine

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 02. juli 2016, klokken 15:14
Tidlig ettermiddag står solen i sørvest, og ganske høyt på himmelen i Florida.  Jo lavere den står utover ettermiddagen/kvelden, jo mere mot vest vil den være.  Hvis opplysningen i videoen stemmer, har han hatt solen i ryggen.

Se vedlagt bilde for solbane med utgangspunkt i ulykkesstedet 7. mai 2016. Gul strek viser der solen står opp kl 06:44, altså øst/svakt nordøst. Oransje rett strek viser der solen står kl 12:00 på dagen, altså øst/sørøst. Rød strek viser der solen går ned kl 20:09, vest/svakt nordvest.

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Tuxedo

Kult.  Det bildet illustrerer at han umulig kan ha blitt blendet.  Kl 12:00 står solen omtrent rett over, og den er i vest - nordvest når den er så lav at den kan ha blendingspotensiale.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

bruisepristine

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 02. juli 2016, klokken 15:40
...den er i vest - nordvest når den er så lav at den kan ha blendingspotensiale.

Blending i innvendig speil da mener du? Solen går ned i vest/nordvest på den aktuelle ulykkesdagen.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Tuxedo

Sitat fra: bruisepristine på lørdag 02. juli 2016, klokken 15:45
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 02. juli 2016, klokken 15:40
...den er i vest - nordvest når den er så lav at den kan ha blendingspotensiale.

Blending i innvendig speil da mener du? Solen går ned i vest/nordvest på den aktuelle ulykkesdagen.
Nei, jeg mente at når solen står så lavt at den kunne ha potensiale til å blende noen, så kjører han i motsatt retning.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Ellemelle

Husk at Tesla aldri har sagt at noe(n) ble blendet av solen, men at traileren  var vanskelig å se mot en "bright lit sky"

Tuxedo

Sitat fra: eltoro på lørdag 02. juli 2016, klokken 15:53
Husk at Tesla aldri har sagt at noe(n) ble blendet av solen, men at traileren  var vanskelig å se mot en "bright lit sky"
Selv det virker vanskelig å begripe for folk med normalt syn.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Bjoris

Var det ikke sagt at han kjørte svært fort? En dame som lå i 85 miles altså 136 km/t ble forbikjørt, kutter ikke AP i 150 km/t? Men dette var vel ikke akkurat det dette skjedde selvsagt... Men vil jo tro at AP sliter mer og mer jo fortere det går?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

#71
Screengrabbet førerens utsikt (Google Street View), riktignok bilder tatt i mai 2015:


EDIT: Speed limit = 65 mph
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kvracing

#72
Sitat fra: bruisepristine på lørdag 02. juli 2016, klokken 15:45
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 02. juli 2016, klokken 15:40
...den er i vest - nordvest når den er så lav at den kan ha blendingspotensiale.

Blending i innvendig speil da mener du? Solen går ned i vest/nordvest på den aktuelle ulykkesdagen.

Det som var casen her var hvit trailer mot overskyet hvit bagrunn. Det klarte ikke kameraet å skille på, den trodde traileren har himmelen fordi den så vei videre under traileren.

Jeg anntar at sjåføren av lastebilen også var meget uforsiktig. Det er jo helt latterlig at de har kryss i midten av en 65mph sone motorvei...

Kvracing

Sitat fra: StianSalG på fredag 01. juli 2016, klokken 22:55
Sitat fra: Amoss på fredag 01. juli 2016, klokken 14:36
Og nettopp det understøtter antagelsen om at underkjøringshinder som jo henger lavere kunne hatt gjort det lettere for bilen/radaren å observere at det faktisk var en hindring i veien.

Her er det snakk om flat, rett vei. Sikt i mange sekunder fremover om man følger fartsgrensen. Traileren krysser veien. Siden den må gjøre en 90-graders-sving for å komme seg over, er hastigheten sannsynligvis lav. For enkelhets skyld 5 meter i sekundet. Da skal den krysse 12 meter veibane. Traileren er kanskje 20 meter lang. Da tar det noen sekunder før den har passert. Passasjen hvor bilen traff (altså overhenget mellom boggi på vogn og bakre støtfanger trekkvogn) er kanskje 6 meter. Da har du en tidsluke på et knapt sekund for å treffe overhenget. Jeg antar, og håper, at autopiloten ser mer enn ett sekund frem i tid. Med andre ord burde den detektert trekkvognen først og reagert på den. Men det gjorde den ikke. Og fører fulgte definitivt ikke med. Hadde han ikke lagt livet sitt i hendene på autopiloten, hadde han enkelt kunne avverget denne situasjonen. En "18-wheeler" dukker ikke plutselig opp på tvers midt i veibanen.

Førerfeil, og svakhet i autopiloten. Men når jeg ser alle skrytevideoene på youtube av folk som ikke gidder å følge med på veien i henhold til anbefalingene, så var dette bare en fatalitet som før eller siden måtte skje.

Ganske harde ord å skrive om en ivrig tesla entusiast som har lagt ut mange videoer om bruk av Autopilot på youtube. Her er en av hans mange korte videoer, og du kan se at han var ganske godt inneforstått med bruken og begrensningene;
Dette var nok bare en vanskelig situasjon både for fører og AP.

Kvracing

Sitat fra: model3citizen på fredag 01. juli 2016, klokken 21:42
"Tesla's system is only a Level 2 autonomous system, you should never cede full control of all safety-critical functions to it and you're responsible for any accidents that may occur when using it. Tesla may call it autopilot, but it's not a level 3 or level 4 system. Volvo is using the exact same hardware in their Pilot Assist II system and one of their engineers was very critical of how Tesla is marketing the system."

http://www.theverge.com/2016/4/27/11518826/volvo-tesla-autopilot-autonomous-self-driving-car

Ganske trygt å si at vi bare har sett begynnelsen av denne saken. Synd for han som omkom, men om man er så dum å tro på markedsføring ... ja så er man vel det.

Jeg blir veldig provosert av at du skriver at avdøde var dum og trudde på markedsføring. Hvis du ser videoen over og flere av hans mange videoer på bruken av autopilot, ser man tydelig at han hverken var dum eller missinformert. Dette var en tidligere Navy Seal, Far og Mann med familie, sett deg ordentlig inn i situasjonen neste gang før du kommer med sånne respektløse utsagn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA