Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel Ion- med autoswitch

Startet av bobakka, torsdag 01. september 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

model3citizen

Sitat fra: Amoss på fredag 01. juli 2016, klokken 19:46
Sitat fra: krl på fredag 01. juli 2016, klokken 19:16
Det er ikke trivielt å gjøre om et doppler-basert system til en SAR-aktig løsning.

Joda, har fått med meg problemet med at radarsystemet idag skal være et doppler-basert system. Er ikke noen ingeniør og skal på ingen måte si hvordan en evnt. oppgradering skal/bør/kan gjøres. Men min umiddelbare og ikke faglig baserte reaksjon ville være å legge til en ny radarbrikke til som ikke er doppler-basert. Kombinasjonen av disse da to radar-brikkene burde kunne gi bilen ett rimelig godt overblikk over både bevegelige og stasjonære objekter på og nær veien/feltet bilen kjører/planlegger å kjøre.

Om det finnes en annen bedre/enklere/rimeligere måte å gjøre dette på skal jeg ikke uttale meg om. Som du sier her er det neppe noen enkel måte å OTA endre den eksisterende brikken på, men kanskje den rett og slett kan byttes ut med en ny brikke som har de ønskede egenskapene som dagens brikke tydeligvis mangler?

Uansett føler jeg meg trygg på at de dyktige folkene hos Tesla+Mobileye vil klare å finne en løsning som fikser i det minste dette svake punktet for dagens løsning innen ett par Tesla uker ;)

Godt du er optimistisk da!
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

rsomby

Sitat fra: Sbr på fredag 01. juli 2016, klokken 20:49
Sitat fra: Mazzbot på fredag 01. juli 2016, klokken 19:55
http://www.freep.com/story/money/cars/2016/07/01/tesla-driver-harry-potter-crash/86596856/

Vitner sier de hørte han se Harry Potter .. merkelig utsagn . Måtte sett det på mobilen isåfall , om det er sant eller ikke vet jeg ikke .
"the Tesla driver was "playing Harry Potter on the TV screen" at the time of the crash"

Godt gjort å få med seg det når neste utsagn er:

"he went so fast through my trailer I didn't see him."

Men du hørte ham og fikk meg deg hvilken film han så på? ::)

Altså nå er vi på dypt vann med spekulasjonene, men du skal ikke se bort fra at media klarer å skrive feil det han faktisk har sagt.

Det kan ha vært at han faktisk spilte harry potter på den bærbare dvd-spilleren og at denne lå og spilte når de sjekket bilen etter den stoppet.

Han kan også ha kommet så kjapt og lagd så lite lyd når han kom at sjåføren av traileren ikke så det før han smalt gjennom traileren. Det er vel det han mener.

Ikke heng dere alt for mye opp i litt rare sitater fra media da...


model3citizen

"Tesla's system is only a Level 2 autonomous system, you should never cede full control of all safety-critical functions to it and you're responsible for any accidents that may occur when using it. Tesla may call it autopilot, but it's not a level 3 or level 4 system. Volvo is using the exact same hardware in their Pilot Assist II system and one of their engineers was very critical of how Tesla is marketing the system."

http://www.theverge.com/2016/4/27/11518826/volvo-tesla-autopilot-autonomous-self-driving-car

Ganske trygt å si at vi bare har sett begynnelsen av denne saken. Synd for han som omkom, men om man er så dum å tro på markedsføring ... ja så er man vel det.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

SurSnasen

Sitat fra: Amoss på fredag 01. juli 2016, klokken 14:36
Og nettopp det understøtter antagelsen om at underkjøringshinder som jo henger lavere kunne hatt gjort det lettere for bilen/radaren å observere at det faktisk var en hindring i veien.

Her er det snakk om flat, rett vei. Sikt i mange sekunder fremover om man følger fartsgrensen. Traileren krysser veien. Siden den må gjøre en 90-graders-sving for å komme seg over, er hastigheten sannsynligvis lav. For enkelhets skyld 5 meter i sekundet. Da skal den krysse 12 meter veibane. Traileren er kanskje 20 meter lang. Da tar det noen sekunder før den har passert. Passasjen hvor bilen traff (altså overhenget mellom boggi på vogn og bakre støtfanger trekkvogn) er kanskje 6 meter. Da har du en tidsluke på et knapt sekund for å treffe overhenget. Jeg antar, og håper, at autopiloten ser mer enn ett sekund frem i tid. Med andre ord burde den detektert trekkvognen først og reagert på den. Men det gjorde den ikke. Og fører fulgte definitivt ikke med. Hadde han ikke lagt livet sitt i hendene på autopiloten, hadde han enkelt kunne avverget denne situasjonen. En "18-wheeler" dukker ikke plutselig opp på tvers midt i veibanen.

Førerfeil, og svakhet i autopiloten. Men når jeg ser alle skrytevideoene på youtube av folk som ikke gidder å følge med på veien i henhold til anbefalingene, så var dette bare en fatalitet som før eller siden måtte skje. 

Amoss

Sitat fra: StianSalG på fredag 01. juli 2016, klokken 22:55
Her er det snakk om flat, rett vei. Sikt i mange sekunder fremover om man følger fartsgrensen. Traileren krysser veien. Siden den må gjøre en 90-graders-sving for å komme seg over, er hastigheten sannsynligvis lav. For enkelhets skyld 5 meter i sekundet. Da skal den krysse 12 meter veibane. Traileren er kanskje 20 meter lang. Da tar det noen sekunder før den har passert. Passasjen hvor bilen traff (altså overhenget mellom boggi på vogn og bakre støtfanger trekkvogn) er kanskje 6 meter. Da har du en tidsluke på et knapt sekund for å treffe overhenget. Jeg antar, og håper, at autopiloten ser mer enn ett sekund frem i tid. Med andre ord burde den detektert trekkvognen først og reagert på den. Men det gjorde den ikke. Og fører fulgte definitivt ikke med. Hadde han ikke lagt livet sitt i hendene på autopiloten, hadde han enkelt kunne avverget denne situasjonen. En "18-wheeler" dukker ikke plutselig opp på tvers midt i veibanen.

Førerfeil, og svakhet i autopiloten. Men når jeg ser alle skrytevideoene på youtube av folk som ikke gidder å følge med på veien i henhold til anbefalingene, så var dette bare en fatalitet som før eller siden måtte skje.

Her gjør du først en del antagelser som vi ikke har grunnlag nok til å beregne inn. F.eks. at bilen holdt fartsgrensen, hastigheten til traileren, hvorfra og hvor traileren var/skulle, at traileren ikke sto stille (på tvers av veien i Teslaens kjøreretning) og måtte vente på trafikk i den andre kjøreretningen etc.

Så overser du detaljer vi har fått opplyst (om de stemmer eller ei vet vi ikke), som at hverken fører eller autopilot-kamera kunne se traileren i motlyset pga den lyse fargen den hadde.

Men å fordele skyld eller si noe skråsikkert om hva som hendte er ikke noe jeg gidder å gå inn på da det ikke er vår oppgave i denne tragiske saken. Det eneste jeg var ute etter her var å se på måter systemet kunne forbedres slik at dette ikke kan gjenta seg. Uansett hvem som hadde skyld i denne sørgelige ulykken.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Diravi

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 01. juli 2016, klokken 09:03
I den saken over

SitatFrank Baressi, 62, the driver of the truck and owner of Okemah Express LLC, said the Tesla driver was "playing Harry Potter on the TV screen" at the time of the crash and driving so quickly that "he went so fast through my trailer I didn't see him."

Viste ikke man kunne spille harry potter på den. Hvordan gjør man det?  :P

Jeg tror ikke sitatet er ment å leses som at han bokstavelig talt spilte Harry Potter på skjermen.

"He was playing Harry Potter on the TV screen" = han lekte (ikke spilte) Harry Potter på TV-skjermen = han  lekte trollmann på TV-skjermen - med andre ord at han drev og holdt på med noe på skjermen. Min tolkning i hvert fall. Traust traktorsjåfør med en viss skepsis til disse Teslaene som gjør alle mulige kunster. Resten av sitatet er litt i samme stil.

Også britiske "dual carriage ways" med ca 110 km/t fartsgrense har kryssende trafikk - til og med fotgjengere! Ikke lysregulert... Virker far out for en nordmann.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Spinner

Sitat fra: Diravi på lørdag 02. juli 2016, klokken 00:29Jeg tror ikke sitatet er ment å leses som at han bokstavelig talt spilte Harry Potter på skjermen.

"He was playing Harry Potter on the TV screen" = han lekte (ikke spilte) Harry Potter på TV-skjermen = han  lekte trollmann på TV-skjermen - med andre ord at han drev og holdt på med noe på skjermen. Min tolkning i hvert fall. Traust traktorsjåfør med en viss skepsis til disse Teslaene som gjør alle mulige kunster. Resten av sitatet er litt i samme stil.
Eeehm, blir ikke noe mer klart enn dette (altså vitneutsagnet, ikke hva som eventuelt faktisk skjedde):

"The movie "was still playing when he died," Baressi told the Associated Press in an interview from his home in Palm Harbor, Fla., saying the careening car "snapped a telephone pole a quarter-mile down the road." He acknowledged he didn't see the movie, only heard it."

Dette kan i følge utsagnet like gjerne ha vært en lydbok eller filmmusikk.

Muffinman

Lest noen flere artikler om denne ulykken. Ser ut som føreren kjørte veldig fort da et vitne som lå i 135 sier at han passerte som et olja lyn noe før ulykken. Videre at bilen fortsatte å kjøre flere hundre meter etter selve krasjet med den døde føreren i setet, muligens fremdeles med AP innkoblet  siden den styrte unna noen trær på sin ville ferd. Hvis det ikke var collision avoidance assist som slo inn da.

Lei sak på alle tenkelige måter dette, og jeg er spent på hva granskningen vil avdekke både mtp autopilotens rolle og hendelsesforløpet ellers.

Tuxedo

Av de bildene jeg har sett av vraket var det neppe noen fungerende autopilot eller collision avoidance assist etter sammenstøtet med traileren.  Bl.a. er taket (m/kamera) borte vekk.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Muffinman på lørdag 02. juli 2016, klokken 08:58
Lest noen flere artikler om denne ulykken. Ser ut som føreren kjørte veldig fort da et vitne som lå i 135 sier at han passerte som et olja lyn noe før ulykken. Videre at bilen fortsatte å kjøre flere hundre meter etter selve krasjet med den døde føreren i setet, muligens fremdeles med AP innkoblet  siden den styrte unna noen trær på sin ville ferd. Hvis det ikke var collision avoidance assist som slo inn da.

Lei sak på alle tenkelige måter dette, og jeg er spent på hva granskningen vil avdekke både mtp autopilotens rolle og hendelsesforløpet ellers.

På min bil (85d) så er 150km/t maks på TACC og AP, mulig det ikke er slik i USA. Så Olja lyn forbi en som kjører 135 virker litt snodig.

Ellemelle

Sitat fra: Amoss på lørdag 02. juli 2016, klokken 00:05
som at hverken fører eller autopilot-kamera kunne se traileren i motlyset pga den lyse fargen den hadde.

Dette er det Tesla som hevder, og det er jo ganske åpenbart at Tesla ikke kan vite om det det var lysforholdene som gjorde at føreren ikke så traileren.
Det eneste de vet, er at føreren ikke reagerte i det hele tatt. Om dette skyldes lysforholdene, at han sov, så på TV eller f.eks hadde hatt et illebefinnende er det ingen som vet noe om.

model3citizen

La oss heller ikke glemme at dette skjedde i Florida.

'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

petersv

Han hadde vel dashbordkamera, så hvis minnekortet overlevde kan vi kanskje håpe på at politiet får info derfra. Får håpe han hadde strøm og minne på det.

bruisepristine

Og sirkuset (i kommentarfeltet) fortsetter på itavisen med oppfølgingsartikkel, copy/paste og google translate:

http://itavisen.no/2016/07/01/han-sa-pa-film-mens-teslaen-var-pa-autopilot/
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

bruisepristine

#59
Fant forøvrig dette bildet fra ulykkesstedet, ganske skrella den teslaen, må jo ha hatt voldsom fart siden den har fortsatt så langt etter sammenstøtet?





Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA