Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel Ion- med autoswitch

Startet av bobakka, torsdag 01. september 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

lunitiks

De av oss som har vært på veien i USA kan bevitne at det er s.y.k.t. lange strekk. Helt latterlig mye beint frem-vei. Type: Kjøre dritlenge rett fram.

Kollisjonen har tydeligvis skjedd på et slikt strekk. Fartsgrense 100 km/t (+). Hvis det stemmer som Muffin rapporterer her at et "vitne" har ligget i 135 km/t (!), og sett denne avdøde AP-entusiasten flakse forbi som et "olja lyn" (!!!), så har noen hatt det jævlig travelt.

Med det sagt: Hvor kron-idiotisk er det ikke å legge et uskiltet kryss rett over en slik dødsvei? Jeg mener hallo. Ta å sjekk kollisjonsområdet i google street view - dette er ute i gokk
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

Vegstandarden er vel et pengespørsmål der borte som her. Denne ulykken hadde mest sannsynlig skjedd enten det var med autopilot eller ikke, men nødbremsen burde ha fanget opp situasjonen og redusert hastigheten.

Nødbrems slik den er nå kan fange opp biler som beveger seg saktere enn deg. Ikke biler som står stille, kommer i mot eller krysser.

RuneW

Sitat fra: krl på lørdag 02. juli 2016, klokken 21:32
Vegstandarden er vel et pengespørsmål der borte som her. Denne ulykken hadde mest sannsynlig skjedd enten det var med autopilot eller ikke, men nødbremsen burde ha fanget opp situasjonen og redusert hastigheten.

Nødbrems slik den er nå kan fange opp biler som beveger seg saktere enn deg. Ikke biler som står stille, kommer i mot eller krysser.

Jave? Og hva med den videoen som "redder livet" til en Teslasjåfør, når en bil kommer imot og bråsvinger over veien?

Forøvrig er jeg meget skuffet over at denne ulykken kunne skje. Hadde virkelig håpet de automatiske systemene til Tesla hadde kommer mye lenger enn dette. Jeg synes ikke ting henger helt på greip. At en så stor ting ikke skal synes bare fordi fargen på doningen var lys. Og at "veien synes under" er jo bare tilfelle når man er så nærme at bremsing uansett ville ha vært nytteløst.

Nei, dette liker jeg ikke i det hele tatt.

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

krl

Sitat fra: RuneW på søndag 03. juli 2016, klokken 00:34
Jave? Og hva med den videoen som "redder livet" til en Teslasjåfør, når en bil kommer imot og bråsvinger over veien?
Hvis jeg har sett samme klipp, så ser det ut til at bilen bremser i takt med bilen i høgre kjørefelt. Og i så fall er det flaks at den stopper når den andre vrenger over. Men fullt mulig at det ligger inne nødbrems for slike tilfeller når både kameradeteksjon og radardeteksjon slår inn samtidig.

El Electrico

Dette var vel ikke overraskende! Mercedes&co har hatt og utviklet samme teknologi i årevis og med god grunn bare implementert deler av «auto» teknologien i bilene sine.

Tesla viser enda engang at de tar shortcuts og leverer dårlig kvalitet som kostet menneskeliv denne gangen.  :'(

o.b.lix

Sitat fra: El Electrico på tirsdag 05. juli 2016, klokken 11:31
Dette var vel ikke overraskende! Mercedes&co har hatt og utviklet samme teknologi i årevis og med god grunn bare implementert deler av «auto» teknologien i bilene sine.

Tesla viser enda engang at de tar shortcuts og leverer dårlig kvalitet som kostet menneskeliv denne gangen.  :'(

Dårlig kvalitet som koster menneskeliv??? At mannen åpenbart ikke følger med når han kjører i høy hastighet, er altså Tesla sin feil???



Under er det forøvrig et lite utvalg shortcuts fra "perfekte" Mercedes.


http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/nye-mercedes-modeller-tilbakekalles-for-mulig-brannfare/a/23360103/

http://www.dinside.no/936487/tyske-biler-tilbakekalles

http://www.bt.no/bilogmotor/Enorm-tilbakekalling-for-Mercedes-2293301.html

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/02/Mercedes-tilbakekaller-147.000-biler

http://www.nettavisen.no/1552778.html

https://consumerist.com/2015/02/23/mercedes-benz-recalls-nearly-150000-sedans-because-fires-arent-part-of-the-driving-experience/
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Tåpelig å fastslå at autopiloten har kosten liv all den tid etterforskningen ikke er ferdig og ingen vet hva som er årsaken til ulykken. For den som har tatt seg bryderiet med å sette seg inn i hva autopiloten egentlig er; en filholder kombinert med adaptiv cruisecontrol - synes det lite sannsynlig at førerassistansesystemene kan være årsak uten at de er blitt misbrukt.

Blir litt som å legge skylden for både hendelse og personskade i en MC-ulykke, på hjelmen føreren brukte.

JO

Problemet med Tesla sin autopilot er vel at den er markedsført som akkurat det.
Selv om de pressiserer at man skal holde i rattet og følge med til enhver tid.

Det er en grunn til at slike systemer ikke er implementert av de andre store fabrikantene i stor grad.
Mercedes feks kunne nok på dagen levert ett system fullt på høyde med Tesla om de ønsket, de har tross alt syslet på med dette i lang tid.

Tesla virker å være preget at at man skal til enhver tid gjøre ting så fancy så mulig uten at teknikk og kvalitet henger helt med. Tror de hadde vært tjent med å velge å gjøre ting enklere på alle områder frem til det er testet godt nok.
Svart Model S Levert 11 Mars

Mr.Tesla

I forrige autofil var den en fin sammenlikning mellom E-klasse og Model S hvor Mercedes viser hva de faktisk greier å levere når de ønsker. 


Mtp ulykken er Autopiloten er programmert for et begrenset sett med scenarioer, og i dette tilfellet så møtte den på et scenario den ikke kjente til, alternativt oppfattet det som et annet scenario. Ifølge Elon leste autopiloten situasjonen som at  den møtte på et veiskilt som hang over veien. Om nødbremsen var programmert for å bremse i en slik situasjon hadde det oppstått mange farlige situasjonen.

Det denne ulykken minner oss om, er at autopiloten ikke er ment for å kunne fjerne konsentrasjonen 100% fra veien. Så det å se på harry potter på en portabel mediespiller mens man lar bilen kjøre i 150 km/t er å leke med både eget liv og ikke minst andres liv. Det er litt synd da det i tidligere videoer til avdøde virket som han var meget klar over disse begrensningene.  Så her håper jeg det eksisterer dashcam video som kan gi en oversikt over hva som faktisk skjedde.

o.b.lix

Sitat fra: Mr.Tesla på tirsdag 05. juli 2016, klokken 13:48
Mtp ulykken er Autopiloten er programmert for et begrenset sett med scenarioer

Det som gjør Tesla sitt system bedre enn Mercedes og de andre, er at det kan lære, dvs er koblet sammen med et kart som Tesla lager fortløpende basert på rapportering, og i tillegg oppdateres antall scenarioer fortløpende OTA.

i 8.0 kan den f.eks skulle kunne kjøre av motorveien, og det blir vel lagt inn forbedringer mot stillestående hindringer også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjoris

#85
Jeg gleder meg veldig til å få bil med AP, har bare prøvd det ett par ganger og det er jo skummelt i starten, men av Youtube videoer så ser en jo mange som ikke ser ut til å synes at det er skummelt i det hele tatt å gjøre andre ting mens de kjører.

Jeg vet av erfaring at det i dag også er vanskelig å la mobilen ligge når en kjører og slike ting tror jeg fort blir enda vanskeligere å la være når en kjører på AP, men skriver du melding akkurat når systemet svikter...

Tipper dette ender med at Tesla blir trumfet til å kreve oftere hender på rattet, slik de fleste har det.

Kjørte en Passat GTE med line assist, den var tragisk dårlig, det var nå en ting, den vinglet på leting etter linjene absolutt hele tiden, selger mente også at det var bare å droppe, fungerte dårlig. MEN, der måtte en holde i rattet nesten hele tiden og om du droppet det så hogg den i bremsene, jeg skvatt så jeg hoppet i sete når jeg testet ut hva som skjedde, men om en f.eks hadde duppet av så ville en garantert ha våknet av den manøveren der, muligens med påfølgende hjertinfakt...:)

Ellers er det utrolig at Tesla får dette bedre til en de etablerte, det vitner om at de ikke har jobbet like mye med det og kanskje nå blir presset til å levere ting de ikke har helt kontroll på? Ganske så utrolig at Mercedes har ett dårligere system enn Tesla sitt enda det er overlegent HW messig. Det MÅ jo kun være fordi de ikke har testet det godt nok, forstår det slik at også E-klasse nå har OTA oppdatering så det kan ikke ligge der at de ikke får oppdatert systemene vs Tesla...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Sitat fra: JO på tirsdag 05. juli 2016, klokken 13:23
Mercedes feks kunne nok på dagen levert ett system fullt på høyde med Tesla om de ønsket, de har tross alt syslet på med dette i lang tid.

Ikke for å motsi deg eller noe, men akkurat denne setningen minner meg om alle de som de siste 4/5 årene har sagt at "Mercedes/BMW/Audi/VW++ (stryk de som ikke passer) kunne nok på dagen levert en elbil som er fullt på høyde med Tesla om de ønsket, de har tross alt syslet med dette i lang tid" ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

Vil det bli flere og flere ulykker eller færre og færre?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

SurSnasen

Sitat fra: lunitiks på onsdag 06. juli 2016, klokken 08:18
Vil det bli flere og flere ulykker eller færre og færre?

Det kommer an på det svakeste ledd: sjåføren. Så lenge folk innarbeider seg sløvere og sløvere holdninger bak rattet i den tro at autopiloten er en full autopilot, vil det nok dessverre dukke opp en del ulykker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA