Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel Ion- med autoswitch

Startet av bobakka, torsdag 01. september 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

bobakka

Cnn melder at Tesla etterforskes ifm et dødelig krasj med autopiloten.
https://www.teslamotors.com/blog/tragic-loss
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

lunitiks

Tragisk. Tragisk også at hylekoret nå begynner å varme opp...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Sitat
Neither Autopilot nor the driver noticed the white side of the tractor trailer against a brightly lit sky, so the brake was not applied.
I slike situasjoner ville jeg tro at radaren skulle være overlegen kamera, og trå til med nødbrems?  Men det er klart vanskelig å si noe om denne spesifikke hendelsen, med kun de opplysningene som står i bloggen.

Trist uansett.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Cookie Monster

#3
Trist :(

Han som omkom er han samme som hadde den videoen hvor Autopilot svingte unna en lastebil for noen måneder siden. Og har laget en del youtube videoer hvor han bruker det og andre funksjoner. Burde vært godt kjent med autopilot. Men er vell kanskje det som er faren at man etter en stund stoler for mye på det.

Men dette virker som en veldig spesiell situasjon og virker mest som han rett å slett har vært maks uheldig :(


Her er den videoen han la ut tidligere hvor autopilot svingte unna.


https://twitter.com/elonmusk/status/721829237741621248

2015 P85D

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Tuxedo

#5
Sitat fra: bruisepristine på fredag 01. juli 2016, klokken 00:18
Føler et hylekor i anmars under denne artikkelen: http://itavisen.no/2016/06/30/dode-i-krasj-brukte-tesla-s-autopilot/
Vel vel.  Dette er jo bare det helt vanlige vrøvlet som ethvert kommentatorfelt fylles opp med, nær sagt uansett artikkel.  Skjønner ikke at avisene gidder å åpne for kommentarer (og mange har sluttet).  Foreløpig ingen AP-hets eller innvandrerhat i den tråden du sikter til, men det varer sikkert ikke lenge.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

hstad

Kandidat til Darwin awards der altså!!
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

lunitiks

Sitat fra: Tuxedo på fredag 01. juli 2016, klokken 00:45
Foreløpig ingen AP-hets eller innvandrerhat i den tråden du sikter til, men det varer sikkert ikke lenge.

AP–hets...

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

torav

Forslag til ny tittel:
"Føreren så ikke traileren i motlyset, og autopiloten klarte ikke å unngå krasjet".
Man kan ikke si at autopiloten var årsak til dødsuhellet. Men det er klart, såpass nyansert kan ikke en journalist være. 
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

krl

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 30. juni 2016, klokken 23:38
Sitat
Neither Autopilot nor the driver noticed the white side of the tractor trailer against a brightly lit sky, so the brake was not applied.
I slike situasjoner ville jeg tro at radaren skulle være overlegen kamera, og trå til med nødbrems?  Men det er klart vanskelig å si noe om denne spesifikke hendelsen, med kun de opplysningene som står i bloggen.

Trist uansett.
Det er vel snakk om en doppler-radar? I så fall er det enkelt å detektere objekter som beveger seg mot deg eller bort fra deg. Men ikke objekter som står stille eller f.eks. krysser veien foran deg. Disse vil på sett og vis gå i ett med omgivelsene. Selv om de gir radar-ekko, så får man ikke doppler-skift...

lunitiks

Men i det øyeblikk du nærmer deg en annen bil, enten det er forfra, fra siden eller bakfra, oppstår jo dopplerskift og det er vel det som er poenget?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

#12
Det stemmer at du får dopplerskift når du nærmer deg noe. Men når objektet/bilen står stille, så får du like mye dopplerskift fra denne som fra omgivelsene rundt (disse står også stille!).

Alt som har hastighet mot deg eller fra deg er relativt enkelt å plukke ut, mens omgivelsene, som gir massive mengder ekko, fort "drukner" en bil som står stille.

Samtidig, så er det ikke umulig å detektere stillestående objekter -- de gir jo like mye ekko som når de beveger seg -- men doppler-informasjonen hjelper deg ikke.

Her er det litt informasjon om en doppler-radar som ligner på den som sitter i Model S (godt mulig det faktisk er denne?)
http://www.delphi.com/docs/default-source/old-delphi-files/7705dce6-d83a-45b7-b378-bd3f732c76e0-pdf
http://www.mathworks.com/tagteam/81084_92225v00_DelphiAutomotive_UserStory_final.pdf

lunitiks

Joda, jeg vet hva dopplereffekt er (er hobbyastronom, hehe). Prøvde bare å si at poenget med radaren og sensorene på bilen vel nettopp er å detektere objekter som beveger seg mot bilen, i alle fall AP som safety feature
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

Ja.. Problemet er som sagt at du ikke kan plukke bort clutter vha. doppler-skift når noe står stille. Så signalbehandlingen blir vanskeligere enn for objekter som beveger seg i forhold til omgivelsene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA