Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel Ion- med autoswitch

Startet av bobakka, torsdag 01. september 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

Hodetelefoner

hvis du ikke stoler på acc så skjønner du nok ikke hva AP har for en nytte nei. 50 mil om dagen uten? grusomt...

kjellan

Hei
Ang ulykka der AP var aktivert. Dersom Einar er litt borti gasspedalen så er AP og CC fortsatt aktivert på skjerm men i praksis så er dei inaktiv. Dersom du er borti bremsen så kobler du alt ut. Det viser også på skjerm.

Kan den fatale ulykka skyldes at førern stolte på AP men foten kvitte på gasspedalen ?

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

jkirkebo

Sitat fra: KristofferH på onsdag 27. juli 2016, klokken 12:21
hvis du ikke stoler på acc så skjønner du nok ikke hva AP har for en nytte nei. 50 mil om dagen uten? grusomt...

Jeg har nettopp kjørt 653 mil på bilferie i Nord-Norge og savnet ikke ACC en eneste gang. Det er jo ikke andre biler på veiene der oppe, så CC holder lenge ;) De andre man ser er campingbiler og de kjører man uansett forbi.
Jeg kan se poenget med ACC for de som kjører i kø til jobben hver dag, men for min del har det tilnærmet null verdi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Rapporten fra NHTSA Office of Defects Investigation (ODI) sin etterforskning av AP1.0-krasjet i Florida er ute. Interessante uttalelser av teknisk og sikkerhetsmessig karakter:
Sitat
Both the radar and camera sub-systems are designed for front-to-rear collision prediction mitigation or avoidance. The system requires agreement from both sensor systems to initiate automatic braking. The camera system uses Mobileye's EyeQ3 processing chip which uses a large dataset of the rear images of vehicles to make its target classification decisions. Complex or unusual vehicle shapes may delay or prevent the system from classifying certain vehicles as targets/threats.
(...)
ODI's analysis of Tesla's AEB system finds that 1) the system is designed to avoid or mitigate readend collisions; 2) the system's capabilities are in-line with industry state of the art for AEB performace through MY 2016; and 3) braking for crossing path collisions, such as that present in the Florida fatal crash, are outside the expected performance capabilities of the system.
(...)
The Tesla Autopilot system is a Level 1 automated system when operated with TACC enabled and a Level 2 system when Autosteer is also activated. (...) Level 1 and 2 system require continuous attention by the operator to monitor the driving environment and take immediate control when necessary.
(...)
Tesla monitors driver engagement through the interactions with the steering wheel, turn signal, and TACC speed setting stalk. If the system does not detect the driver's hands on the steering wheel (assessed using microtorque measurements) or other signs of driver engagement for periods of time that vary depending on road class, vehicle speed, road curvature, and traffic conditions, an escalating series of warnings is presented.


https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2016/INCLA-PE16007-7876.PDF
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

alda

#139
Har till godo att testa AP överhuvudtaget, känner mig mest trygg med att ha full kontroll med händerna på ratten och foten på pedalen - at all times.

Är det inte väldigt lätt att bli ouppmärksam vid långkörning på motorväg t.ex? Om man ändå måste följa med hela tiden, vad är vitsen?
Läser med fasa om en fruktansvärd olycka i Sverige i helgen, inga skador på involverade människor heldigvis, men bilen blev ett vrak ...Ägaren skriver lite om det på svenska Tesla-klubbens forum om någon är intresserad.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=9119
Edit: med link
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

cra

Henta ny Tesla på fredag, og har fått prøvd autopiloten litt. Man skal ikke ta fokus bort fra det man gjør (som er å kjøre bil), og så langt går det "av seg selv" da bilen har en sterk tendens til å ville ta yttersvinger (innenfor sin kjørebane), som er meget ukomfortabelt når det kommer biler imot. Dette er riktignok på veier den kanskje egentlig ikke er ment for, men det gjør i alle fall at jeg holder fokus, og manuelt tar den inn i det sporet jeg mener er riktig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daktari

#141
Nei, men du må følge med. Uoppmerksomhet er verre uten AP. Prøv å søk på Spotify eller endre navigasjonen på svingete motorvei uten AP. Mye tryggere med AP på. Men selvdisiplin må til, følge med altså.

PS hørte om en kamerat som våknet av at bilen pep og senket farten på motorveien.  Hadde sovnet et par minutter , AP holdt bilen i banen...

alda

Sitat fra: daktari på mandag 03. juli 2017, klokken 15:35
Nei, men du må følge med. Uoppmerksomhet er verre uten AP. Prøv å søk på Spotify eller endre navigasjonen på svingete motorvei uten AP. Mye tryggere med AP på. Men selvdisiplin må til, følge med altså.

PS hørte om en kamerat som våknet av at bilen pep og senket farten på motorveien.  Hadde sovnet et par minutter , AP holdt bilen i banen...
Ja, ser den med Spotify och navigation - i de få sekunderna det tar så fyller ju AP en funktion.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

cra

Sitat fra: daktari på mandag 03. juli 2017, klokken 15:35
PS hørte om en kamerat som våknet av at bilen pep og senket farten på motorveien.  Hadde sovnet et par minutter , AP holdt bilen i banen...

Et godt eksempel på at med er bedre enn uten!

Men jeg skjønner argumentet om at den på sikt kan gjøre oss sløvere fordi vi blir å bruke den som sovepute.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

SurSnasen

Sitat fra: daktari på mandag 03. juli 2017, klokken 15:35
PS hørte om en kamerat som våknet av at bilen pep og senket farten på motorveien.  Hadde sovnet et par minutter , AP holdt bilen i banen...

Så kan man jo spørre seg om han sovnet fordi han var nedsløvet/ufokusert siden han kjørte på AP?
Hva om han hadde sovnet på et sted hvor AP tenderer å dra bilene ut av veibanen/over i motsatt kjørebane?

Men det er liten tvil om at et godt implementert selvkjøringssystem definitivt vil gjøre trafikken sikrere. Jeg mener dog at Tesla driver et sjansespill hvor de har sluppet et særdeles uferdig AP-produkt ut til massene. Husker ennå min første prøvetur med AP. Den holdt på å dra meg i fronten på et vogntog.

Farshid Jahangosha

Hadde denne bilen AP1 eller AP2?
Tesla Model S 75 D 2017.
x Tesla Model S 85 autopilot 2014.
MB C 180 2001.

alda

Sitat fra: Farshid Jahangosha på mandag 03. juli 2017, klokken 20:46
Hadde denne bilen AP1 eller AP2?
AP1. Men resultatet hade väl blivit det samma med AP2?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA