Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel Ion- med autoswitch

Startet av bobakka, torsdag 01. september 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: E_S på fredag 01. juli 2016, klokken 10:21
At ikke USA har innført krav til underkjøringshinder på sidene av lastebil/lastebilhenger/semitralle er også for meg uforståelig. Da blir alle slike kjøretøy dødsfeller for personbiler..

Nå er vel strengt tatt disse underkjøringshinderne mer beregnet på å hindre at mykere trafikanter havner under lastebilen. De er ikke på noen som helst måte sterk nok til å kunne stanse eller bremse særlig en Model S som kommer kjørende.

orjan

De ville muligens hjulpet i dette tilfellet likevel da bilen lettere kunne ha sett hindringen og bremset/advart.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

E_S

Sitat fra: Tai på fredag 01. juli 2016, klokken 10:55
Disse underkjøringshinderene, er de så solid? Kommer det en 2,3 tonns elbil i 100kmh skal det rimelig heftige saker til for å stoppe den....

Tai

Ikke så solid nei - bakhinderet skal tåle en kollisjon, men ikke sidehinderet. Likevel hjelper det nok, da radar på bilen og lignende faktisk vil se en hindring og ikke bare "fritt frem" siden hindringen uten slike er langt oppi luften..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

SurSnasen

Sitat fra: orjan på fredag 01. juli 2016, klokken 13:55
De ville muligens hjulpet i dette tilfellet likevel da bilen lettere kunne ha sett hindringen og bremset/advart.

Ikke så sikker på det. For det første: et vogntog står ikke plutselig på tvers over veien ved en slik veikryssing. Den skal gjøre svingen fra sin kjørebane og over. Da har du først trekkvognen som krysser. Radaren/kameraet på Teslaen bør kunne oppfatte denne. Så kommer slepet etter. Ja, det har noen meter med hulrom, men bør ikke være nok til at radar/kamera ikke klarer å oppfatte. I tillegg er den i bevegelse, og Teslas systemer gjør jo scanning ganske så mange ganger i sekundet.

Her er det nok snakk om en weak spot i systemet. Systemet klarte jo visstnok å oppfatte en personbil som krysset veien (ref saken som gikk angående autopilotens fortreffeligheter for noen måneder siden). Så da er det rart at den ikke klarer å oppfatte en 18-hjuler.

Amoss

Sitat fra: StianSalG på fredag 01. juli 2016, klokken 14:07
Da har du først trekkvognen som krysser. Radaren/kameraet på Teslaen bør kunne oppfatte denne. Så kommer slepet etter. Ja, det har noen meter med hulrom, men bør ikke være nok til at radar/kamera ikke klarer å oppfatte. ...

... Systemet klarte jo visstnok å oppfatte en personbil som krysset veien

Og nettopp det understøtter antagelsen om at underkjøringshinder som jo henger lavere kunne hatt gjort det lettere for bilen/radaren å observere at det faktisk var en hindring i veien.

Men ja, dette er uansett årsak tydelig vis ett "weak spot" i systemet. Regner med at dette skal være fikset i AP v. 2.0 - om ikke alt i en hurtig-utrullet 1.5. Fiksen burde også kunne fange opp slikt som den parkerte lastebilen i veibanen som var en sak for en liten tid siden.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krl

#35
Tesla bruker mest sannsynlig en doppler-radar. Disse detekterer både stasjonære objekter og objekter med hastighet bort fra deg eller mot deg.

Men de er langt bedre på objekter som beveger seg bort fra deg eller mot deg, da disse gir doppler-skift. Stasjonære objekter og f.eks. biler som krysser, slik denne traileren gjorde, vil ikke bli detektert med doppler-skift. Da sitter man igjen med en "vanlig" radar, og det er ikke helt enkelt å skille stasjonære objekter og kryssende trafikk fra omgivelsene i slike tilfeller.

Mercedes er svært tydelige på begrensningene til Distronic Plus (utklipp fra mersuv.com). Motgående trafikk vil det være enkelt å detektere, men de andre punktene er generelle utfordringer med et doppler-basert system. I de fleste tilfeller, så varsler Distronic Plus-systemet om stasjonære objekter også, men ikke alltid. Selv 2003-modell E-klasse fanget opp syklister og fotgjengere med førstegenerasjon Distronic -- men ikke 100% pålitelig.

---------------------------------
Important safety notes

WARNING

DISTRONIC PLUS does not react to:
• people or animals
• stationary obstacles on the road, e.g.

• stopped or parked vehicles
• oncoming and crossing traffic
---------------------------------

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

pwb

Sitat fra: Amoss på fredag 01. juli 2016, klokken 14:36
Sitat fra: StianSalG på fredag 01. juli 2016, klokken 14:07
Da har du først trekkvognen som krysser. Radaren/kameraet på Teslaen bør kunne oppfatte denne. Så kommer slepet etter. Ja, det har noen meter med hulrom, men bør ikke være nok til at radar/kamera ikke klarer å oppfatte. ...

... Systemet klarte jo visstnok å oppfatte en personbil som krysset veien

Og nettopp det understøtter antagelsen om at underkjøringshinder som jo henger lavere kunne hatt gjort det lettere for bilen/radaren å observere at det faktisk var en hindring i veien.

Men ja, dette er uansett årsak tydelig vis ett "weak spot" i systemet. Regner med at dette skal være fikset i AP v. 2.0 - om ikke alt i en hurtig-utrullet 1.5. Fiksen burde også kunne fange opp slikt som den parkerte lastebilen i veibanen som var en sak for en liten tid siden.

Så da kan man i hvertfall bruke Tesla til noe slikt. 

krl

Sitat fra: Amoss på fredag 01. juli 2016, klokken 14:36
Og nettopp det understøtter antagelsen om at underkjøringshinder som jo henger lavere kunne hatt gjort det lettere for bilen/radaren å observere at det faktisk var en hindring i veien.

Men ja, dette er uansett årsak tydelig vis ett "weak spot" i systemet. Regner med at dette skal være fikset i AP v. 2.0 - om ikke alt i en hurtig-utrullet 1.5. Fiksen burde også kunne fange opp slikt som den parkerte lastebilen i veibanen som var en sak for en liten tid siden.
Vel... I og med at disse automotive-radarene gjerne har innebygget prosessering, så er det godt mulig at denne kjernefunksjonaliteten kun kan oppdateres ved hjelp av hardware-bytte. "Radar" betyr gjerne sensoren + prosesseringsenhet. Det er ikke trivielt å gjøre om et doppler-basert system til en SAR-aktig løsning. Jeg tviler STERKT på at ubehandlede radarsignaler kommer helt frem til hovedprosesseringenheten i bilen. Men det er jo en sjanse for at firmware etc. på radar-prosessoren lar seg oppdatere OTA.

Amoss

Sitat fra: krl på fredag 01. juli 2016, klokken 19:16
Det er ikke trivielt å gjøre om et doppler-basert system til en SAR-aktig løsning.

Joda, har fått med meg problemet med at radarsystemet idag skal være et doppler-basert system. Er ikke noen ingeniør og skal på ingen måte si hvordan en evnt. oppgradering skal/bør/kan gjøres. Men min umiddelbare og ikke faglig baserte reaksjon ville være å legge til en ny radarbrikke til som ikke er doppler-basert. Kombinasjonen av disse da to radar-brikkene burde kunne gi bilen ett rimelig godt overblikk over både bevegelige og stasjonære objekter på og nær veien/feltet bilen kjører/planlegger å kjøre.

Om det finnes en annen bedre/enklere/rimeligere måte å gjøre dette på skal jeg ikke uttale meg om. Som du sier her er det neppe noen enkel måte å OTA endre den eksisterende brikken på, men kanskje den rett og slett kan byttes ut med en ny brikke som har de ønskede egenskapene som dagens brikke tydeligvis mangler?

Uansett føler jeg meg trygg på at de dyktige folkene hos Tesla+Mobileye vil klare å finne en løsning som fikser i det minste dette svake punktet for dagens løsning innen ett par Tesla uker ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mazzbot

http://www.freep.com/story/money/cars/2016/07/01/tesla-driver-harry-potter-crash/86596856/

Vitner sier de hørte han se Harry Potter .. merkelig utsagn . Måtte sett det på mobilen isåfall , om det er sant eller ikke vet jeg ikke .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

krl

Reuters rapporterer at det lå en bærbar DVD-spiller i bilen. Så ikke helt usannsynlig at denne spilte Harry Potter. Selv om det blir spekulasjoner, da det ikke er unaturlig å ha noe slikt liggende i bilen.

http://www.reuters.com/article/tesla-autopilot-dvd-idUSL1N19N12U

Spinner

Sitat fra: Mazzbot på fredag 01. juli 2016, klokken 19:55
http://www.freep.com/story/money/cars/2016/07/01/tesla-driver-harry-potter-crash/86596856/

Vitner sier de hørte han se Harry Potter .. merkelig utsagn . Måtte sett det på mobilen isåfall , om det er sant eller ikke vet jeg ikke .
"the Tesla driver was "playing Harry Potter on the TV screen" at the time of the crash"

Godt gjort å få med seg det når neste utsagn er:

"he went so fast through my trailer I didn't see him."

Men du hørte ham og fikk meg deg hvilken film han så på? ::)

lunitiks

De snakket selvfølgelig med hverandre på mobilen!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Touring

Skjermen var vistnok aktiv etter den stoppet. Må ha kjørt veldig fort. Stoppet 'hundreds of feet ' fra traileren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA