Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel Ion- med autoswitch

Startet av bobakka, torsdag 01. september 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

Rav4_EV

#15
Når du treffer en semitralle midtskips og den ikke har underkjøringshinder slik som i Europa blir det fort usynlig for autopilot. Med hvit semitralle og solen skinnenede mot deg så verken sjåfør eller kamera nok.

http://indianexpress.com/article/technology/tech-news-technology/us-driver-killed-in-crash-while-using-tesla-cars-autopilot-2887173/
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

borge

Jeg hadde vært død flere ganger om jeg skulle ha stolt på autopiloten. Spesielt ved innkjøring til noen tunneller har bilen lyst å sende meg rett i veggen.

tkjoerlaug

Blir feil å kalle dette autopilot-krasj.

Tror jeg hadde strøket med minst 10 ganger dersom jeg hadde stolt fullt og helt på autopilot uten å ta over der det har vært nødvendig.

Cookie Monster

I den saken over

SitatFrank Baressi, 62, the driver of the truck and owner of Okemah Express LLC, said the Tesla driver was "playing Harry Potter on the TV screen" at the time of the crash and driving so quickly that "he went so fast through my trailer I didn't see him."

Viste ikke man kunne spille harry potter på den. Hvordan gjør man det?  :P
2015 P85D

Fraberg1

Webster definisjon på autopilot er "a device for automatically steering ships, aircraft, and spacecraft"

Media må slutte å skrive om autopiloten til Tesla som om det er en autonom funksjon ( les "having the power or right to govern itself"). Den fritar ikke sjåføren for ansvar og det opplyser bilen om hver gang du slår den på, eller iallefall om at du må holde hendene på rattet.

Det er en avansert cruise control spør du meg og må brukes deretter. Støtter torav med "Føreren så ikke traileren i motlyset, og autopiloten klarte ikke å unngå krasjet". Dette var en menneskelig svikt der sikkerhetssystemet ikke klarte å redde føreren ved denne svikten.
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

krl

Det er litt betenkelig at automatisk nødbrems ikke slår ut i denne typen tilfeller.. Selv om doppler-radaren har en delvis blindsone når lastebilen kommer ut 90 grader på fartsretningen fra en sidevei.

Batteritralla

Jeg er nok litt gammeldags - liker å styre selv . .

Synes det er greit å ikke ha noen elektronikk å skylde på.



Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Blip

Sitat fra: krl på fredag 01. juli 2016, klokken 09:15
Det er litt betenkelig at automatisk nødbrems ikke slår ut i denne typen tilfeller.. Selv om doppler-radaren har en delvis blindsone når lastebilen kommer ut 90 grader på fartsretningen fra en sidevei.
Den mulige forklaringen i følge Tesla/Musk på twitter er at AP sannsynligvis oppfattet det som et lavthengende skilt. Generelt er det nok vanskelig å registrere ting som ikke ligger i rett linje foran bilen og samtidig unngå falske alarmer for stillestående objekter.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Cookie Monster

Tipper dette gjør at man får ca samme greiene som Mercedes osv har hvor man må holde hendene på rattet nesten hele tiden.
2015 P85D

Spinner

At de har kryssende trafikk på to-felts 65 mph sone i USA er jo helt fantastisk...

Bolfus

Vet. Å pløye igjennom lysregulerte trafikkryss i 90 som de gjør der borte føles helt jævlig. Som dødsing med bil.

E_S

At ikke USA har innført krav til underkjøringshinder på sidene av lastebil/lastebilhenger/semitralle er også for meg uforståelig. Da blir alle slike kjøretøy dødsfeller for personbiler..

USA:


Europa:

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Tai

Disse underkjøringshinderene, er de så solid? Kommer det en 2,3 tonns elbil i 100kmh skal det rimelig heftige saker til for å stoppe den....

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

krl

Sitat fra: Sbr på fredag 01. juli 2016, klokken 10:05
At de har kryssende trafikk på to-felts 65 mph sone i USA er jo helt fantastisk...
Det er helt latterlig ja. Men jeg har sett det samme nær München i Tyskland.. Så det er nok dessverre ikke uvanlig.

krl

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 01. juli 2016, klokken 09:53
Tipper dette gjør at man får ca samme greiene som Mercedes osv har hvor man må holde hendene på rattet nesten hele tiden.
Får satse på det.. Jeg har ikke lyst på en Tesla på villspor i fronten. Og vår bil har flere ganger krysset stiplet og heltrukket midtlinje spontant. Og også byttet felt på eget initiativ på motorvei. Selvsagt under kontrollerte forhold, og med hendene på rattet -- slik at det er mulig å gripe inn når det begynner å bli farlig.

Det "morsomste" var vel når den bestemte seg for å kjøre via en bussholdeplass i 60 km/h. Jeg fulgte godt med og hadde mulighet til å ta over, men manøvreringen de tillater med autopilot påslått er overraskende heftig. Det er null problem for bilen å følge den hvite linjen i slike tilfeller. Det skal sies at dette gjaldt første versjon av autopilot-SW, og den har ikke samme tendens til å velge bussholdeplasser og avkjørsler nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA