Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel Ion- med autoswitch

Startet av bobakka, torsdag 01. september 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

JO

Tesla har kommet langt på kort tid, ingen tvil om det. De har og tatt en solerklar ledelse på elbiler. Spesielt med ladeinfrastrukturen og hele konspetet rundt det å gjøre elbilen ordentlig brukbar for de aller fleste.
Men akkurat med Autopilot er jeg skeptisk, det er nok en grunn til at flere ikke har implementert dette i større grad.

Tesla tar større sjanser og er mer risikovillige enn de tradisjonelle bilfabrikantene, dette er en strategi som gir publisistet og fremskritt, men det gir og noen uønskede effekter i for dårlig testede løsninger som kommer på markedet.
Svart Model S Levert 11 Mars

Cookie Monster

#91
Kommer vel større begrensninger snart pga folk som er så fjern at egentlig aldri skulle kjørt bil.

feks ofte på Usa eldre importbiler fra USA er det sånn idiotisk greie at man må holde inne clutchen for å starte bilen. Det er det ikke på de europeiske. Bare pga amerikanere som ikke skjønner at bilen må stå i fri før de starter den. Dette har vel begynt å komme på flere nyere biler her også nå.

Hu der dama som kjørte en model X rett i veggen etter å ha tatt feil av brems og gass er et typisk eksempel på personer som ikke bør å ha lov til å kjøre bil siden de er en fare både for seg selv og andre.

Men takket være disse folka så kommer vi til å se mye utfordringer og begrensinger framover tror jeg.




2015 P85D

Muffinman

Samtidig vil innføring av restriksjoner i systemet i etterkant av hendelser kunne tolkes som innrømmelser av at AP er årsak eller et system som er farlig. Og det sitter nok veldig langt inne.

lunitiks

Godt poeng. myndighetene bør dokumentere at AP var årsak før Tesla begrenser et vesentlig selling-point med denne bilen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

GOS

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 06. juli 2016, klokken 09:20
feks ofte på Usa eldre importbiler fra USA er det sånn idiotisk greie at man må holde inne clutchen for å starte bilen. Det er det ikke på de europeiske. Bare pga amerikanere som ikke skjønner at bilen må stå i fri før de starter den. Dette har vel begynt å komme på flere nyere biler her også nå.

Vet ikke helt når det kom, men alle mine 4 nye Auider i perioden 2007 - 2011 hadde denne funksjonen, så det er definitivt lenge siden det kom til Europa. Derimot tror jeg ikke 2001 modellen av Audi'en vår hadde det, så en gang mellom 2001 og 2007 kom det vel til Europa.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

kjølholdt

Om 50-100 år vil det nok være utenkelig at man får kjøre bilen sjøl. Kun autonome kjøretøy etterhvert
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Sitat fra: lunitiks på onsdag 06. juli 2016, klokken 09:36
Godt poeng. myndighetene bør dokumentere at AP var årsak før Tesla begrenser et vesentlig selling-point med denne bilen

Det er alltid føreren som er ansvarlig, uavhengig av hvor mye hjelp man får av systemer. Førere som misbruker autopiloten og lar være å følge med bør strengt talt miste lappen ved ulykke.
Jeg kjører en god del med autopilot og synes den fungerer bra. Men det skal være ganske plettfrie forhold før jeg tillater meg selv å ta fokus bort fra veien korte øyeblikk (sekunder). På tross av at man til en hver tid skal følge med virker autopiloten avslappende. I hvert fall på strekninger hvor den gjør en OK jobb (firefelt, slake svinger, ikke kupert).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Som med alt annet på Tesla blir AP hypet for mye og at det dermed er en del som ikke er i nærheten av å forstå begrensningene til systemet, det er dessverre naturlig.

Hypet rundt AP står stort sett vi entusiastene for, syns ikke Tesla har oversolgt dette, det går jo tydelig frem at du ikke skal bruke det uten at det er fysisk skille fra møtende trafikk f.eks, det er jo ett tydelig hint!

Vi får håpe disse ulykkene som får så enormt med mediedekning og dermed får folk til å tro at Tesla med AP krasjer hele tiden, ikke medfører noe stort set back for utviklingen. Jeg blir superskuffa om det nå er slik at AP er vesentlig redusert når jeg endelig får min med AP:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

o.b.lix

Det dør ca 1,3 millioner folk i trafikken hvert år, men når 1 dør i en Autopilot-bil går folk og media av hengslene...

Om noe skal endres i denne saken, må det være kryssende trafikk på motorvei i USA?

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Powerflux

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 06. juli 2016, klokken 11:43
Det dør ca 1,3 millioner folk i trafikken hvert år, men når 1 dør i en Autopilot-bil går folk og media av hengslene...

Om noe skal endres i denne saken, må det være kryssende trafikk på motorvei i USA?
Spot om!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

thilo

Ikke bare Tesla sin autobrems som er ikke 100% pålitelig ved stillestående lastebiler:

http://www.bos-inside.de/grenzkontrollen-toedlicher-unfall-am-stauende-s-klasse-rast-unter-lkw/

Aktuelle S-Klasse biler er vel alle utstyrt med automatisk nødbrems og.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

Ikke bare media som kaster seg over saken ...
http://fortune.com/2016/07/11/tesla-autopilot-joshua-brown/


Sitat
The family of Joshua Brown, the Tesla enthusiast who was killed in a car crash last month, has hired a prominent personal injury law firm. Jack Landskroner, who has been hired by the family, says it hasn't been determined whether Brown's family may file a lawsuit based on the accident, but he says his firm is looking into "anything and everything" related to the fatal crash. Landskroner says he and other lawyers at his firm, Landskroner Grieco Merriman, have been contacted by other drivers who have been involved in accidents while using Tesla's autopilot feature, the car manufacturer's semi-autonomous mode that Brown was reportedly using at the time of the crash. Landskroner says that he and his firm are carefully investigating each incident, but hadn't come to any conclusions. He says no decision has been made by the Brown family about whether to sue for liability related to the crash, or at all. "We are investigating the crash on behalf of the family," says Landskroner. "Nothing more should be inferred." Landskroner Grieco Merriman, based in Cleveland, specializes in personal injury and product liability cases. Last October, the firm brought a class action lawsuit against Cleveland Public Power, alleging that the utility defrauded about 80,000 customers out of millions by charging a hidden monthly fee.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Hvis man leser litt mellom linjene her, så sier vel Landskroner "vi har ikke noen sak".  Ut fra alt som har fremkommet om denne ulykken, så er det åpenbart ikke Tesla's feil.  Om noen skal lastes, er det fører av vogntoget som helt klart ikke overholdt vikeplikten sin.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

RuneW

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 13. juli 2016, klokken 21:42
Hvis man leser litt mellom linjene her, så sier vel Landskroner "vi har ikke noen sak".  Ut fra alt som har fremkommet om denne ulykken, så er det åpenbart ikke Tesla's feil.  Om noen skal lastes, er det fører av vogntoget som helt klart ikke overholdt vikeplikten sin.

Det er ikke så lett å se hvor fort en bil du ser rett forfra kjører. Muligens beregnet føreren av vogntoget at han hadde nok tid til å foreta manøvren, men hvis Teslaen holdt 160km/t kom den kanskje litt brått på.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA