Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

Griffel

Riktig som zyp skriver. Om en også tenker på automatisk lastdeling, som etter hvert mange har, så er det nok bare enfas som vil fungere som forutsatt om en har 3 fas 230V system (IT).
Enkle systemer deler likt altså 16A maks til hver, mer avanserte kan dele etter forbruk altså om en trekker mindre enn 16A får den andre tilsvarende mer.

Med to ladestasjoner koblet til ulike faser (begge som enfas) kan den ene settes fast til 16A og den andre fast til 20A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eg1l

Noen som opplever at veggladeren går av og på i ett sett med melding om "Starting to charge" i bilen? Bilen veksler mellom grønt ladelys og blått lys. Dersom jeg tar ut lader, og plugger den inn igjen, så forsvinner problemet.
Laderen er koblet til i et IT-nett, 3x16A og fungerer fint når den har kommet igang (etter å ha plugget ut/inn).

Øggen

Sitat fra: eg1l på søndag 25. desember 2016, klokken 15:14
Noen som opplever at veggladeren går av og på i ett sett med melding om "Starting to charge" i bilen? Bilen veksler mellom grønt ladelys og blått lys. Dersom jeg tar ut lader, og plugger den inn igjen, så forsvinner problemet.
Laderen er koblet til i et IT-nett, 3x16A og fungerer fint når den har kommet igang (etter å ha plugget ut/inn).

Skjer av og til om det e veldig kaldt ute.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Muffinman

Bug som ble introdusert OTA for lenge siden og var ikke spesielt avhengig av temperatur. Virker som det ble fikset men reintrodusert i v8. Nå skjer det bare når det er kaldt. Ble bra forbanna når jeg våknet til bil på scheduled charging som ikke hadde ladet i noen få minusgrader...

Øggen

Sitat fra: Muffinman på søndag 25. desember 2016, klokken 19:58
Bug som ble introdusert OTA for lenge siden og var ikke spesielt avhengig av temperatur. Virker som det ble fikset men reintrodusert i v8. Nå skjer det bare når det er kaldt. Ble bra forbanna når jeg våknet til bil på scheduled charging som ikke hadde ladet i noen få minusgrader...

Trikset Muffinman, e å "sceduale" varme på ca 5-10 min før lading skal begynne med Mebot eller identisk app. Naturligvis inga endelig løysing, men en fungerende "workaround"
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Muffinman

Jeg lar heller være å bruke scheduled charging. Mebot er avhengig av at mobil og bil er på nett og at alt ruller og går som planlagt, og det blir litt for usikkert for min del. Foretrekker å se ladingen starte før jeg forlater bilen, da er det ikke så mye som kan gå galt.

Roma

Så det har kommet en App som lar deg sette timer på forvarming. Dette skal jeg sjekke ut.  8)

ahoo

Jeg bygget hus i 2015, så el-nettet er iht. NEK400 (TT-nett). Det ble lagt ut 3fase 32A til garasjen som går til en blå 3fase kontakt. Jeg tenker å fjerne denne kontakten og koble inn min tesla wall connector her. Hva problemer kan jeg få dersom jeg ikke går med eget B vern på denne kursen? Er der en grei sak å ettermontere B vern på denne kursen? Kan det være B vern innebygget i sikringen? På sikringen står det: PKPM3-32/3/C/003-A 

Mange takk for hjelpen :)

Muffinman

Neppe B-vern på kursen med mindre den spesifikt ble lagt opp til elbillading. Det enkleste (og rimeligste) her vil vel være å velge en ladeboks med slik vern innebygget.

ahoo

#339
Har kjøpt tesla sin vegglader.

eha

Sitat fra: ahoo på tirsdag 27. desember 2016, klokken 14:24
Har kjøpt tesla sin vegglader.

Den har ikke innebygget B-vern. Dette må derfor monteres et sted på kursen, eksempelvis i sikringskapet.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

jkirkebo

Sitat fra: eha på tirsdag 27. desember 2016, klokken 20:49
Sitat fra: ahoo på tirsdag 27. desember 2016, klokken 14:24
Har kjøpt tesla sin vegglader.

Den har ikke innebygget B-vern. Dette må derfor monteres et sted på kursen, eksempelvis i sikringskapet.

Jepp. Er det ikke plass kan veggkontakten som brukes i dag erstattes med en 4-modulers kapsling med jordfeilbryteren plassert i den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

spirrevipp

Nybegynner spørsmål: er Tesla Wall Connector samme boksen uansett hva slags nett man kobler den til, eller må man kjøpe riktig type?

Har 400V nett og bestilt inventory bil med oppgradert lader.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

sjokomelk

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:25
Nybegynner spørsmål: er Tesla Wall Connector samme boksen uansett hva slags nett man kobler den til, eller må man kjøpe riktig type?
Det er "one size fits all" der. :)
Er samme boksen uansett hva slags nett du kobler den til.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Griffel

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:29
Sitat fra: spirrevipp på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:25
Nybegynner spørsmål: er Tesla Wall Connector samme boksen uansett hva slags nett man kobler den til, eller må man kjøpe riktig type?
Det er "one size fits all" der. :)
Er samme boksen uansett hva slags nett du kobler den til.
Riktig, men egenskapene vil variere avhengig av nett og tilkobling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA