Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

Helidoc

Litt off-topic:
Er Tesla Wall Connector momsfri hvis den bestilles sammen med levering av ny bil ?
Eller er det like greit å kjøpe den separat i Teslabutikken.
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

Muffinman

Det er ikke anledning til å kjøpe "løst" utstyr mva-fritt.

turfsurf

Det er vel mange som praktiserer å selge hjemmeladere med bilen momsfritt, selv om Tesla ikke gjør det. Tror egentlig Tesla hadde sluppet unna med det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

#288
Fikk ikke engang kjøpt chademoadapter mva-fritt sammen med nybil i fjor høst. Lurer på om det kanskje har vært innskjerpinger fra myndighetene på et eller annet tidspunkt.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. september 2016, klokken 08:46
Det er vel mange som praktiserer å selge hjemmeladere med bilen momsfritt, selv om Tesla ikke gjør det. Tror egentlig Tesla hadde sluppet unna med det.

De hadde nok solgt en del ekstra om de la inn følgende som mulige valg ved bestilling av bil:

- Rødt adapter
- CHAdeMO-adapter
- Type 2 kabel (burde medfulgt IMHO)
- Wall Connector

I starten kunne vi velge til ihvertfall rødt adapter og muligens Type 2 kabel men dette ble av en eller annen grunn fjernet fra bestillingssiden etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

aness

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. september 2016, klokken 10:46
Sitat fra: turfsurf på fredag 30. september 2016, klokken 08:46
Det er vel mange som praktiserer å selge hjemmeladere med bilen momsfritt, selv om Tesla ikke gjør det. Tror egentlig Tesla hadde sluppet unna med det.

De hadde nok solgt en del ekstra om de la inn følgende som mulige valg ved bestilling av bil:

- Rødt adapter
- CHAdeMO-adapter
- Type 2 kabel (burde medfulgt IMHO)
- Wall Connector

I starten kunne vi velge til ihvertfall rødt adapter og muligens Type 2 kabel men dette ble av en eller annen grunn fjernet fra bestillingssiden etterhvert.

Jeg kjøpte både rødt adapter og Type 2 kabel med bilen (bestilt 2014), jeg tror også det var en liten stund hvor det var mulig å bestille chademo-adapter.

Med mitt lademønster (hovedsaklig offentlige og halv-offentlige ladere) er Type 2 i bruk på >80% av ladingene, men jeg vet også om enkelte som ikke engang har pakket den ut av plasten.

Muffinman

Ja dumt å inkludere utstyr mange ikke trenger. Jeg hadde kabelen klar måneder før bilen i 2013, men vi skulle se 2015 før jeg faktisk fikk bruk for den. Og ved det tilfellet kunne jeg fint valgt et hotell som hadde industristikk og ladet UMC, så konklusjonen er at min kabel fint kunne ha ligget tre år og over 150.000km ubrukt i bagasjerommet.

Men jeg har vel sikkert 20kg med kabler, overganger og skjøtekabler i bagasjen som standard for å være på den sikre siden og slik sett skal type2-kabelen alltid være med også. Man vet jo aldri...

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 30. september 2016, klokken 11:34
Ja dumt å inkludere utstyr mange ikke trenger. Jeg hadde kabelen klar måneder før bilen i 2013, men vi skulle se 2015 før jeg faktisk fikk bruk for den. Og ved det tilfellet kunne jeg fint valgt et hotell som hadde industristikk og ladet UMC, så konklusjonen er at min kabel fint kunne ha ligget tre år og over 150.000km ubrukt i bagasjerommet.

Men jeg har vel sikkert 20kg med kabler, overganger og skjøtekabler i bagasjen som standard for å være på den sikre siden og slik sett skal type2-kabelen alltid være med også. Man vet jo aldri...

Jeg solgte Type 2 kabelen jeg har i Leafen til en fortvilet Leaf-eier utenfor Moss Storsenter, hun hadde bare få km rekkevidde igjen og hadde belaget seg på å lade på schuko der. Men ladestolpene var byttet ut med Salto-bokser siden sist hun ladet der...

Etterhvert som de fleste offentlige ladestolper oppgraderes vil bortimot alle få bruk for denne kabelen før eller senere. Like greit å inkludere den da, som så mange andre produsenter gjør. Evt. er det jo mange som aldri bruker UMC også, kunne vært ekstrautstyr den også? Med mva.-påslag og greier?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Hva med chademo-adapter? Eller annet ladeutstyr? Bør det også være standard? Hvor lang bør type 2 kabelen være? Noen trenger kanskje en ekstra lang en?

Tror lista vil bli lang om man går ned den veien der.

turfsurf

Mulighet for å koble til standardiserte ladere bør ihvertfall følge med bilen. For Tesla vil det ihvertfall være type 2, og med Model 3 uten SC tilgang CHAdeMO eller CCS adapter. Litt rart å selge bil med 40 mils rekkevidde som ikke kan lades med annet ett stikkontakt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman


lunitiks

Sitat fra: jkirkebo på fredag 30. september 2016, klokken 14:26
Evt. er det jo mange som aldri bruker UMC også, kunne vært ekstrautstyr den også? Med mva.-påslag og greier?

Count me in, jeg bruker for min del KUN type 2 til daglig. Kan faktisk bare huske 1 gang jeg har hatt bruk for UMC på over ett år nå, og det var på vei opp fra Trondheim, dagen etter levering. Så folk tilpasser seg ulikt. Samtidig har jeg en udokumenterbar følelse at "de fleste" lader med blåttstikk.. Vanskelig å bruke som noe argument for hvilken type kontakt man evt skulle få momsfritak på, hvis poenget er at man må velge én eller et begrenset antall varianter...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kimpala

16 A trefase: Jeg koblet opp min wall connector idag på 16A trefase kurs. Koblet fasene på L1- L2 - N etter manualen. Jeg startet på 13A men så jo fort at jeg ikke hadde tenkt igjennom dette :)
Sånn jeg har skjønt det nå da så må jeg ned på under 10A på bilen for å trekke under 6kw som jeg kan trekke på kursen...  ?
X
3

Kimpala

Eller viser bilen feil? Lader på 13A nå og det blir vare 17km/t på Rated...
Noen som veit?
X
3

krister461

Bilen viser feil på 230V 2-fase. kW-visning ser ut til å forvente 400V 3-fase.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA