Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

Ewout

#375
Jeg har kjøpt TWC og koblet det med 10 kvadrat opp i sikringsskapet med 3 faset 32 amp.

Bilen lader med 25km/t (vet ikke hvordan jeg får se 'kW' på selve lcd-en. Dashen viser 3 fase symbol og 23/23A

Edit: noen ganger viser skjermen kW og noen gangen km/t... :-\

Vegglader er stillt inn på nr. 8 32A. I følge elektrikkeren får jeg skjevbelastning og bilen trekker bare ikke mer enn 23A.







Er der noen som vet hva jeg evt. har gjort feil?

Ewout
Life is electrifying :-)

nilsen_79

Sitat fra: ahoo på søndag 08. januar 2017, klokken 21:23
Jeg hat TT-nett og har koblet opp som løsningen "230 V trefase uten nøytral". Jeg har ladet e-up helt fint, men når jeg prøvde med Bmw i3 fikk bilen feil melding og beskjed om å kjøre til service verksted. Noen tanker?

Har du ny eller gammel i3?

KjellG

[quote author=jkirkebo link=topic=27718.msg471758#msg471758 date=1460619142

Det er nok nettopp derfor dette gjøres. Ved å lade på denne måten unngår man å trekke 32A på én fase, man trekker i steden 18,5A på 2 forskjellige faser og 0A på den tredje. Mao. langt mindre skjevbelastning.
[/quote]

Hvordan ender du opp med 0 og ikke 32A i den tredje faselederen i et IT-nett?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på torsdag 02. mars 2017, klokken 17:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 09:32

Det er nok nettopp derfor dette gjøres. Ved å lade på denne måten unngår man å trekke 32A på én fase, man trekker i steden 18,5A på 2 forskjellige faser og 0A på den tredje. Mao. langt mindre skjevbelastning.

Hvordan ender du opp med 0 og ikke 32A i den tredje faselederen i et IT-nett?

Du må skille på faser og faseledere. Bilen vil trekke 18,5A på to av fasene og 0A på den tredje fasen. To faseledere vil bli belastet med 18,5A og den tredje med 32A. Den fasen som belastes med 0A er den som består av de to faselederne med 18,5A belastning. Om vi også belastet den tredje fasen med 18,5A ville alle tre faseledere ført 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Ordbruken her er ikke enkel. Spenningen mellom to faseledere vil jeg kalle linjespenning. Tilsvarende er ikke fasespenningen, 132V, tilgjengelig i et IT-nett.

Ikke lett å ordlegge seg godt i denne faseverden. ;)

Øggen

Trur ikkje ej he sett sp.målet før, og på Smart delen av forumet trur ikkje ej at ej får hjelp. E det nokken som he lada Smart Electric (11kW onboard) på TWC?? Naturligvis kobla 230V 2-fas ?? Vil det gå?
Hønemor marma om at ho vil ha en slik liten bybil, men vil ungå å sette opp en lader til.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på fredag 03. mars 2017, klokken 23:48
Trur ikkje ej he sett sp.målet før, og på Smart delen av forumet trur ikkje ej at ej får hjelp. E det nokken som he lada Smart Electric (11kW onboard) på TWC?? Naturligvis kobla 230V 2-fas ?? Vil det gå?
Hønemor marma om at ho vil ha en slik liten bybil, men vil ungå å sette opp en lader til.

Mener du koblet til 230V 3-fase? I så fall:

Antageligvis ikke. MB B-klasse nekter å lade på ladestasjoner tilkoblet 230V 3-fas og Smart er jo fra samme konsern...

Normalt kan det ordnes enkelt ved å bruke en 1-fase type 2 kabel slik at bilen bare ser én fase, men det går ikke på Wall Connectoren da den har fast kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øggen

Det va det ej frykta. Måtte koble TWC
3 fas/2fas for å unngå stor skjeivbelastning som va med 1 fas, og vil egentlig ikkje endre tilbake heller. Va nede på 210V ved 32A belastning, no går den aldri under 221V.

Takk for svar. ( nokken meina det heite 2fas da det ikkje e "skikkelig" 3fas, derfor)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Admiral

Har Tesla MX med oppgradert lader, og ny i3. Tenkte det var på tide med en fornuftig løsning for ladning. Har 400v i skapet og vil gjerne ha så mye strøm tilgjengelig som mulig for lading når jeg først skal bruke såpass med penger på dette. Etter to år og 60k km med MS tror jeg egentlig det er i3 som kan bli den som trenger raskere ladefart. Elektriker anbefaler Tesla Wall Connector, men sier at i3 ikke takler 3 fas lading fra den så må enten legge 32a 1 fas til Tesla boksen eller en separat løsning for i3. Føles litt kjipt ikke å kunne utnytte full fart med 32a 3 fas når det er tilgjengelig... noen råd/tanker/forslag?

Griffel

Sitat fra: Øggen på lørdag 04. mars 2017, klokken 10:09
Takk for svar. ( nokken meina det heite 2fas da det ikkje e "skikkelig" 3fas, derfor)
Men, nå har du jo muligheten for med en ekstra ladestasjon til nybilen mulighet til å koble denne på den 3 fasen, slik de to bilene kan lade samtidig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#385
Sitat fra: Admiral på lørdag 04. mars 2017, klokken 10:15
Har Tesla MX med oppgradert lader, og ny i3. Tenkte det var på tide med en fornuftig løsning for ladning. Har 400v i skapet og vil gjerne ha så mye strøm tilgjengelig som mulig for lading når jeg først skal bruke såpass med penger på dette.
Har du et 400V TN anlegg, må jeg desverre si at elektrikker er på jordet.

Alle elbiler kan lade fra en 400V 3 fase ladestasjon (3 faseledninger, N og PE). (Ladestasjon med fast kabel og type 2 kontakt krever type 2 kontakt i bilen men om det er 1 eller3-fase er uten betydning)

Biler med 3-faselader lader 3 faset, Biler med 1-faselader lader med strøm fra samme kontakt på en fase.
Nå har vel forøvrig noen nye BMW i3 3-faselader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øggen

Sitat fra: Griffel på lørdag 04. mars 2017, klokken 10:16
Sitat fra: Øggen på lørdag 04. mars 2017, klokken 10:09
Takk for svar. ( nokken meina det heite 2fas da det ikkje e "skikkelig" 3fas, derfor)
Men, nå har du jo muligheten for med en ekstra ladestasjon til nybilen mulighet til å koble denne på den 3 fasen, slik de to bilene kan lade samtidig.

Dæven, det tenkte ej ikkje på.
E det 18A "tilovers" der ca eller??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#389
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. mars 2017, klokken 14:09
Sitat fra: Griffel på lørdag 04. mars 2017, klokken 10:44
Ja.

Så sant man passer på å ikke koble en bil med 1-fase lader til Wall Connectoren ;)
Det kan en gjerne om den har 16A lader. Her var det jo en 3-fas Tesla fra før og spørsmål om hva som var tilovers.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA