Tesla i Kautokeino\Karasjok(-35 til tider) - Vil dere anbefale ?

Startet av kamuflars86, fredag 01. januar 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

Muffinman

Verdt å merke seg at ladetidene som bilen estimerer ikke er riktige i kulda. 13A i natt og skulle være ferdig 0500, men ville i praksis behøve et par-tre timer ekstra i 15 minus.

D.O

Oppdaget at på 13A så blir det ikke nok varme i batteriet til å lade på maks når det er kaldt, får maks 8A til batteriet, resten brukes vel til oppvarming. Men ved 32A så utvikles det nok varme til at 31A gikk til lading. Var faktisk kaldere ute når jeg ladet med 32A. (registrert over 8-12 timer)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

arnkl

Sitat fra: sims på fredag 08. januar 2016, klokken 02:01
Det er jo temperaturer under -40C i området Karasjok / Kautokeino nå. Ingen som vil kjøre dit og teste?  ;D ;D ;D
http://www.nrk.no/finnmark/kong-vinter-pa-sitt-kaldeste-1.12737725

Det hadde vore topp om nokon kunne klart å ta bilete av den vesle skjermen når temperaturmålaren viste -40. Det hadde vore artig å vist kommentarfelttroll som påstår at elbilar er ubrukelege når temperaturen går under -30.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Cookie Monster

Ingen som har kommet seg inn i bilen for å ta bilde av en slik temperatur på Tesla :p

Selve bilen funker fint i kulda men dører,vindu,ladeport,håndtak og speil virker lite gjennomtenkt og allerde masse problemer ved bare -15 som er langt fra veldig kaldt.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

JørundG

Cookie Monster, dette stemmer ikke. Har bodd i alta med bilen siden mars 2014. Vi opplever ikke det du skriver. Vi har mindre vinter-problemer med Tesla enn med andre biler.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

turfsurf

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 08. januar 2016, klokken 16:04
Selve bilen funker fint i kulda men dører,vindu,ladeport,håndtak og speil virker lite gjennomtenkt og allerde masse problemer ved bare -15 som er langt fra veldig kaldt.
Det du beskriver er typisk problemer når det skifter fra vått og pluss til kaldt. I kontinuerlige kuldeperioder er ikke dette vanligvis noe problem.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla P85D

Til trådstarter: har i dag kjørt siden klokken 10.00, bilen har da vært ute i kulden konstant, fra 20 minus opp til 29 minus. Har ladet en gang i Mosjøen og står nå klokken 16.50 og lader i Storjord. Har ikke opplevd antydninger til problem under turen, kun gode opplevelser
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

kamuflars86

Ja, e skikkelig kaldt nu, artig å høre at bilene deres fortsatt funker, 30 mil i noenogtjue minus e imponerende nok det:)

D.O

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. januar 2016, klokken 16:43
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 08. januar 2016, klokken 16:04
Selve bilen funker fint i kulda men dører,vindu,ladeport,håndtak og speil virker lite gjennomtenkt og allerde masse problemer ved bare -15 som er langt fra veldig kaldt.
Det du beskriver er typisk problemer når det skifter fra vått og pluss til kaldt. I kontinuerlige kuldeperioder er ikke dette vanligvis noe problem.
stemmer! Er det kaldt er det tørt og da fryser ikke vinduer eller annet. Hatt en uke med rundt -20'C nå og finnes ikke anntydning til sånne problemer.
Komisk på jobb i dag, for da stod 4 elbiler utafor og de enste som var tilkoplet strøm var fossilbilene. ::) stod 3 diesel biler (audi, subaru og citroen ) der etter jobb da sikringen til motorvarmer hadde lagt ut og dermed gikk de ikke å starte.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

lunitiks

Ubetinget enig med D.O. her. Bor selv i kystklima hvor det fort blir is og djevelskap på vinduer og paneler som merkes veldig godt. Men etter nå rundt en uke med -14'ish er det slutt på is og nå går dørhåndtak og vinduer opp og igjen med kun kort forvarming
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Synes det går uforholdsmessig lang tid å forvarme bilene for tiden, kan det ha med den "oppgraderte" klima-softwaren å gjøre? I -15 må jeg forvarme i minst 40 minutter på HI for å oppnå noenlunde komforttemperatur om bilen er gjennomkald. Ikke rangemode, og ikke forskjell på bilene.

SunSeeker

De har justert ned alt, til og med batterivarmer'n. Spenna UMULIG å få varmt batteri for tiden.
Min historie Idag:
Plugget ikke i bilen igår kveld, da jeg "egentlig" skulle ut en tur, meeen det ble ikke noe av.
11 minus inatt og 9 i morges, og satte da bilen på HI  kontinuerlig i 1 time forvarming. Resultat : oppgitte 27,6 gr i bilen, NULL regen og 150 begrensning på kWattmeteret.RangeModa av naturligvis. Kjørte 36 km på jobb og plugget  i ladern (32A) Ladet i 4 timer til 80% og halv time forvarming på HI. Minus 8 ute. Resultat: -30kW regen. WHAT??????
Alt var bedre før, når det var null problem å få varme i batteriet med forvarming. Har sendt inn sp.mål om dette x antall ganger, men får bare svada svar som " we are looking at your case"
Greit nok at kulde gir mere motstand, men det må da være bedre å få varmet batteriet "on grid" enn med kjøring. Skyhøyt forbruk siden 7.0 kom.
Hilsen oppgitt

Muffinman

Snodig. Mon tro om forvarming bare blåser luft i gulvet også? Smelter nesten ikke is/snø fra vinduene lenger. Ihvertfall veldig sakte i forhold til forrige vinter.

Eip

Sitat fra: SunSeeker på fredag 08. januar 2016, klokken 19:49
De har justert ned alt, til og med batterivarmer'n. Spenna UMULIG å få varmt batteri for tiden.
Min historie Idag:
Plugget ikke i bilen igår kveld, da jeg "egentlig" skulle ut en tur, meeen det ble ikke noe av.
11 minus inatt og 9 i morges, og satte da bilen på HI  kontinuerlig i 1 time forvarming. Resultat : oppgitte 27,6 gr i bilen, NULL regen og 150 begrensning på kWattmeteret.RangeModa av naturligvis. Kjørte 36 km på jobb og plugget  i ladern (32A) Ladet i 4 timer til 80% og halv time forvarming på HI. Minus 8 ute. Resultat: -30kW regen. WHAT??????
Alt var bedre før, når det var null problem å få varme i batteriet med forvarming. Har sendt inn sp.mål om dette x antall ganger, men får bare svada svar som " we are looking at your case"
Greit nok at kulde gir mere motstand, men det må da være bedre å få varmet batteriet "on grid" enn med kjøring. Skyhøyt forbruk siden 7.0 kom.
Hilsen oppgitt

Ved temperaturer under 0 varmer ikke bilen batteret mere enn til 30kw regen. Helt normalt. 32amp er forlite til  unngå nedtapning av batteriet. Du trenger 12kw uttak for og unngå og tappe batteriet. 6kw til kupe 6kw til battervarme.

Skal du ha full temp på batteriet bør du time ladetiden med når du skal kjøre. Og det blir lite varme med en 3kw lading. Husk at bilen endrer seg endel med minusgrader. Slik jeg ser din sak , er dette helt normalt i minusgrader og liten ladekapasitet
VIN: 509XX PD

SunSeeker

Sitat fra: Eip på fredag 08. januar 2016, klokken 20:04


Ved temperaturer under 0 varmer ikke bilen batteret mere enn til 30kw regen. Helt normalt. 32amp er forlite til  unngå nedtapning av batteriet. Du trenger 12kw uttak for og unngå og tappe batteriet. 6kw til kupe 6kw til battervarme.

Skal du ha full temp på batteriet bør du time ladetiden med når du skal kjøre. Og det blir lite varme med en 3kw lading. Husk at bilen endrer seg endel med minusgrader. Slik jeg ser din sak , er dette helt normalt i minusgrader og liten ladekapasitet

Kjører alltid rett etter endt lading, og 32A (7kW) ga varmt batteri vintern FØR 7.0.
Da fikk jeg ingen begrensning med 30min forvarming og lading 3 timer. Selv uten lading med gjenntatte forvarminger gikk det.
Dette er noe de har endret på i denne softwaren. Garantert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA