Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av kamuflars86, fredag 05. februar 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

vnm

Jeg ville vært skeptisk til å ha en Model S i et så ekstremt klima over lengre tid, av to grunner:

1. Det er ganske opplagt at Tesla ikke har brukt veldig mye tid tid på å gjøre bilen til en så god vinterbil som det kunne og burde ha vært. Jo, bilen fungerer på mange måter bra på vinteren og har god fremkommelighet på snø og is (en det er heller en bieffekt av drivlinjen).

Med skikkelig testing under ulike vinterforhold, kunne Tesla enkelt avdekket de fleste av svakhetene som nå er forbedret eller løst på nye biler. De ville nok også identifisert problemer med og gjort utbedringer knyttet til frontlykter, vindusspylere/viskere, gjenfrysning av ladeport med mer. I tillegg ville de nok lagt inn mulighet for å skru på varme i seter, ratt, vinduer og speil fra appen. Poenget mitt er ikke at dette er veldig dårlig, kanskje bortsett fra vindusspylere/viskere og frontlykter. Å kunne forvarme i det hele tatt er jo ingen selvfølge...

Poenget her er at dette er lavthengende frukter som Tesla ikke har sett behov for eller ikke ønsket å prioritere. Hva med de tingene på bilen man ikke ser og vet om. Hvordan vil drivverk, elektronikk, chassis, batteri etc. takle ekstreme påkjenninger over lengre tid? Jeg tviler på at dette er noe Tesla har testet så grundig som du burde. Som mange andre her inne føler på er nok kundene langt på vei testførerne :)

2. Presisjon og kvalitetssikring. Når man ser hvor mange opplagte visuelle feil (og andre feil) bilene leveres med kan man jo bare lure på hvor nøyaktig resten av produksjonen av bilen er (igjen, hva er det vi ikke ser...). Dette er jo en ulempe uansett vær og føre, men vil kanskje være en større utfordring i de forholdene du beskriver.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

JørundG

Jeg ville vært mye mer skeptisk til å ha en bil med forbrenningsmotor i så kaldt klima. Jeg bor i Alta og min P85 overgår langt alle fossile biler i brukervennlighet når det er ekstra kaldt. Har hatt bilen siden mars 14. Klart at man bør være i nærheten av ett stikk minst en gang i døgnet, men hvem er ikke det? Har aldri hatt så lavt bilstress når kulda setter inn som nå.
Ble overrasket av -19C i Alta i dag tidlig, med min tidligere diesel ville det vært mye mer startstress. Og på torsdag er det meldt betydelig kaldere, sannsynligvis -25-30C. Jeg er ikke bekymret siden jeg har Tesla, ville vært veldig bekymret for start (batteriet) og kjøre problemder (iskald bil med risting og svartrøyk) med diesel eller bensin. Spesielt når man skal hjem etter 8-timer på kontoret.
Teslaen i kontakten over natten, 15 minutter med forvarming og bilen er nice og kjøreklar, det var ikke slik med mine tidligere biler.(har nå 32 amp., 230V, 7 kW)
Jeg mener: jo kaldere det er, jo mer fortreffelig er Tesla. Man bør ha minst 7kW stikk i så kaldt klima. Jeg venter på HPWC, selv om den ikke er nødvendig, den blir deilig å få innstalert når den kommer. (om et par teslauker). Har da kapasitet til å lade 2 biler en på 7 kW og en på 14kW på kursen om jeg ønsker, ikke behov nå men om et par år, da har vi bare el-biler og da er det nyttig å kunne levere god kapasitet med strøm ut til bilene.

kamuflars86

Gode invendinger dere har ifht kjøp av Tesla for å ha i indre-finnmark! Viste ikke at det gikk å fore inn takluken :) All isolasjon teller når gradestokken går mot -40.


Flott å høre at du har god erfaring med den i Alta @JørundG.  Tror jeg skal satse på å kjøpe inn en Tesla iløpet av vinteren\våren. Vil oppdatere tråden med erfaringene etter som tiden går :)

Cookie Monster

Første jeg hadde droppet av utstyr i Finnmark og for bruk i slike temperaturer er panotaket. Slipper det kald gufset som kommer fra taket og tempaturen holder seg bedre i bilen siden ståltak med isolasjon isolerer bedre en glass og gummilister som ikke er helt tett.

Da holder det å bare isolere/fikse litt ekstra på de små trekantvinduene på sidene som veldig ofte er vindus fra fordi de ikke tetter skikkelig.
2015 P85D

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 05. januar 2016, klokken 21:05
Første jeg hadde droppet av utstyr i Finnmark og for bruk i slike temperaturer er panotaket. Slipper det kald gufset som kommer fra taket og tempaturen holder seg bedre i bilen siden ståltak med isolasjon isolerer bedre en glass og gummilister som ikke er helt tett.

Da holder det å bare isolere/fikse litt ekstra på de små trekantvinduene på sidene som veldig ofte er vindus fra fordi de ikke tetter skikkelig.
Vindsuset er ikke fra trekantvinduene, men fra sidevinduet som kan senkes/heves. Har du vindsus står sidevinduet ikke rett i døra (trolig for langt bak) og klemmer ikke rett mot pakningen som sitter på trekantvinduet. Lett å se om du sammenligner begge sider av bilen(hvis du har dette problemet). Jeg er rimelig sikker på at kaldtrekket heller ikke kommer fra trekantvinduet, men fra døren. Du kan kjenne samme kaldtrekket ved overgang dør/dashbord ved ventil og i selve dørhendel. Det er nok bare åpenrommet i dørtrekket under trekantvindu som gjør at det kjennes der. (Alle biler jeg har prøvd har dette, også nye, kjennes godt når det er kaldt eller vind. Kan også testes med å åpne takluka litt for å skape trekk.)

Til trådstarter, så har jeg kjørt i minus -34``C og det fungerte helt fint. Kjører på vinteren i Rangemode for å slippe å varme på batteripakka. Men måtte slå av rangemode da varmeapparatet fikk for lite lufthastighet og effekt til å holde det varmt bak i bilen. Du kjenner godt kaldtrekk fra området i underkant av trekantvinduet, (men var verre i -18 og vind) På langkjøring i normal hastighet blir ikke forbruket så veldig høyt, men på korte turer vil det bli høyt(særlig om du ikke har på range mode). Vil tro du klarer 28mil på langkjøring i -34``C på en fulladet S85, noe lengre ved forsiktig kjøring og forvarming og kortere ved dårlig føre/motbakke/uforsiktig kjøring.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

SitatVindsuset er ikke fra trekantvinduene, men fra sidevinduet som kan senkes/heves. Har du vindsus står sidevinduet ikke rett i døra (trolig for langt bak) og klemmer ikke rett mot pakningen som sitter på trekantvinduet. Lett å se om du sammenligner begge sider av bilen(hvis du har dette problemet). Jeg er rimelig sikker på at kaldtrekket heller ikke kommer fra trekantvinduet, men fra døren. Du kan kjenne samme kaldtrekket ved overgang dør/dashbord ved ventil og i selve dørhendel. Det er nok bare åpenrommet i dørtrekket under trekantvindu som gjør at det kjennes der. (Alle biler jeg har prøvd har dette, også nye, kjennes godt når det er kaldt eller vind. Kan også testes med å åpne takluka litt for å skape trekk.)

Man justerer vinkelen på trekantvinuet ved å bøye på det, man justerer som du sier på selve vinduet og man stapper inn neoprenpølser inni dørpakningene for å endre karakteristikken. I tillegg legger man inn tetningslister inne i døra. Alt dette er tiltak man har i verktøyboksen for å fjerne det vi omtaler som trekk fra trekantvinduene. Det ligger også noen bulletiner på dette.

D.O

Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. januar 2016, klokken 10:45
SitatVindsuset er ikke fra trekantvinduene, men fra sidevinduet som kan senkes/heves. Har du vindsus står sidevinduet ikke rett i døra (trolig for langt bak) og klemmer ikke rett mot pakningen som sitter på trekantvinduet. Lett å se om du sammenligner begge sider av bilen(hvis du har dette problemet). Jeg er rimelig sikker på at kaldtrekket heller ikke kommer fra trekantvinduet, men fra døren. Du kan kjenne samme kaldtrekket ved overgang dør/dashbord ved ventil og i selve dørhendel. Det er nok bare åpenrommet i dørtrekket under trekantvindu som gjør at det kjennes der. (Alle biler jeg har prøvd har dette, også nye, kjennes godt når det er kaldt eller vind. Kan også testes med å åpne takluka litt for å skape trekk.)

Man justerer vinkelen på trekantvinuet ved å bøye på det, man justerer som du sier på selve vinduet og man stapper inn neoprenpølser inni dørpakningene for å endre karakteristikken. I tillegg legger man inn tetningslister inne i døra. Alt dette er tiltak man har i verktøyboksen for å fjerne det vi omtaler som trekk fra trekantvinduene. Det ligger også noen bulletiner på dette.
Jepp, det er bulletin på dette, men de neopren pølsene og bryting på trekantvindu fungerer ikke...Akkurat samme trekk som før. Og det er ikke bedre på nye biler heller. Er som nevnt rimelig sikker på at kulden kommer fra døren og tilfeldigvis opp ved trekanvinduet grunnet åpningen i dørtrekket. Har sjekket på syv biler og det var likt på alle. Kanskje en tapebit i overgang trekantvindu/dørtrekk vil avsløre dette?

Støyen kommer fra sidevinduet(hovedvindu som kan heves/senkes) pga at dette vinduet ikke ligger riktig mot pakningen som er på ramma mot trekantvinduet og ikke fra trekant vinduet. Trekantvinduet er i riktig possisjon, men siderute for langt bak eller for langt frem i dør. Sjekkes lett ved å sammenligne overgangen mot B stolpe og dør på høyre og venstre side av bilen. Ruta står sikker bare klemt i ett spor og kan sikkert forflytte seg litt sideveis ut av possisjon f.eks når du prøver å åpne døra med frost i mellom pakning og vindu?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

#37
Usikker, men her er noe å lese på:

(Fjernet link og innhold i Dropbox``en som varslet)

D.O

Sitat fra: Muffinman på onsdag 06. januar 2016, klokken 13:54
Usikker, men her er noe å lese på:

https://www.dropbox.com/sh/zctie5hbl0sn308/AAAMT4BqdUMi2auCxf7753pGa?dl=0

(Fjerner linken senere)
Det der er trolig løsningen, og ikke den neopren pølsa de la inn i gummilista tidligere. Den funka ikke. Linken du la ut bekrefter min mistanke om at kulden kommer fra døra og ikke selve trekanvinduet.

Edit: den andre linken viser at støyen kommer mellom sidevindu og pakning på b-stolpe/trekantvindu når sideruta har forskyvet seg. 2 av2 riktige! må levere lottokupong i dag  :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Brede

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 05. januar 2016, klokken 21:05
Første jeg hadde droppet av utstyr i Finnmark og for bruk i slike temperaturer er panotaket. Slipper det kald gufset som kommer fra taket og tempaturen holder seg bedre i bilen siden ståltak med isolasjon isolerer bedre en glass og gummilister som ikke er helt tett.


Aluminiumstak Cookie Monster, aluminiumstak!  ;D

Cookie Monster

Sitat fra: Brede på onsdag 06. januar 2016, klokken 16:08
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 05. januar 2016, klokken 21:05
Første jeg hadde droppet av utstyr i Finnmark og for bruk i slike temperaturer er panotaket. Slipper det kald gufset som kommer fra taket og tempaturen holder seg bedre i bilen siden ståltak med isolasjon isolerer bedre en glass og gummilister som ikke er helt tett.


Aluminiumstak Cookie Monster, aluminiumstak!  ;D

Det har du såklart helt rett i. Vet ikke hvorfor jeg skrev ståltak  ;D
2015 P85D

LA-Thing

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 06. januar 2016, klokken 17:36
Det har du såklart helt rett i. Vet ikke hvorfor jeg skrev ståltak  ;D

Du tenkte sikkert på at stål har 4-5 ganger dårligere varmeledningsevne enn aluminium, da blir det mindre varmetap. Rustfritt stål er enda bedre, 10-15 ganger mindre varmeledningsevne enn aluminium avhengig av hvilken legering Tesla har brukt på takplaten. Kunne jo vært en tøff 'cold weather option' med børstet rustfritt ståltak!
Drammen, Tesla Model S #2510

JørundG

-28C i Alta nå.
Har aldri vært så glad i batteribilen min (85P) som i dag.
Bilen blir ekstremt raskt god og varm i kupe. Ingen problem av noen art. Ikke engang knirk i dempere. Nesten at man ikke merker den ekstreme kulden i det hele tatt. Prøvde å laste opp ett bilde av skjermen i bilen men dette forumet tok ikke iPhone formatet.
Vært kaldt siste tre dager -19, -22 og nå i ettermiddag -28!!!
Nesten alle kolleger har problemer med bilene sine. Må ut i lunsjen og starte opp å gå på tomgang etc....
Skulle nesten ønske dette varte i mange uker for å overbevise skeptikerne.

Jeg er mildt sagt imponert over kvaliteten.

Tesla P85D

Skal kjøre fra trøndelagen til bodø i morgen. Melder 32-34 minus over saltfjellet. Kjører uten bekymringer
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

sims

Det er jo temperaturer under -40C i området Karasjok / Kautokeino nå. Ingen som vil kjøre dit og teste?  ;D ;D ;D
http://www.nrk.no/finnmark/kong-vinter-pa-sitt-kaldeste-1.12737725

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA