Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av kamuflars86, fredag 05. februar 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

Muffinman

Verdt å merke seg at ladetidene som bilen estimerer ikke er riktige i kulda. 13A i natt og skulle være ferdig 0500, men ville i praksis behøve et par-tre timer ekstra i 15 minus.

D.O

Oppdaget at på 13A så blir det ikke nok varme i batteriet til å lade på maks når det er kaldt, får maks 8A til batteriet, resten brukes vel til oppvarming. Men ved 32A så utvikles det nok varme til at 31A gikk til lading. Var faktisk kaldere ute når jeg ladet med 32A. (registrert over 8-12 timer)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

arnkl

Sitat fra: sims på fredag 08. januar 2016, klokken 02:01
Det er jo temperaturer under -40C i området Karasjok / Kautokeino nå. Ingen som vil kjøre dit og teste?  ;D ;D ;D
http://www.nrk.no/finnmark/kong-vinter-pa-sitt-kaldeste-1.12737725

Det hadde vore topp om nokon kunne klart å ta bilete av den vesle skjermen når temperaturmålaren viste -40. Det hadde vore artig å vist kommentarfelttroll som påstår at elbilar er ubrukelege når temperaturen går under -30.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Cookie Monster

Ingen som har kommet seg inn i bilen for å ta bilde av en slik temperatur på Tesla :p

Selve bilen funker fint i kulda men dører,vindu,ladeport,håndtak og speil virker lite gjennomtenkt og allerde masse problemer ved bare -15 som er langt fra veldig kaldt.
2015 P85D

JørundG

Cookie Monster, dette stemmer ikke. Har bodd i alta med bilen siden mars 2014. Vi opplever ikke det du skriver. Vi har mindre vinter-problemer med Tesla enn med andre biler.

turfsurf

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 08. januar 2016, klokken 16:04
Selve bilen funker fint i kulda men dører,vindu,ladeport,håndtak og speil virker lite gjennomtenkt og allerde masse problemer ved bare -15 som er langt fra veldig kaldt.
Det du beskriver er typisk problemer når det skifter fra vått og pluss til kaldt. I kontinuerlige kuldeperioder er ikke dette vanligvis noe problem.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tesla P85D

Til trådstarter: har i dag kjørt siden klokken 10.00, bilen har da vært ute i kulden konstant, fra 20 minus opp til 29 minus. Har ladet en gang i Mosjøen og står nå klokken 16.50 og lader i Storjord. Har ikke opplevd antydninger til problem under turen, kun gode opplevelser
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

kamuflars86

Ja, e skikkelig kaldt nu, artig å høre at bilene deres fortsatt funker, 30 mil i noenogtjue minus e imponerende nok det:)

D.O

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. januar 2016, klokken 16:43
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 08. januar 2016, klokken 16:04
Selve bilen funker fint i kulda men dører,vindu,ladeport,håndtak og speil virker lite gjennomtenkt og allerde masse problemer ved bare -15 som er langt fra veldig kaldt.
Det du beskriver er typisk problemer når det skifter fra vått og pluss til kaldt. I kontinuerlige kuldeperioder er ikke dette vanligvis noe problem.
stemmer! Er det kaldt er det tørt og da fryser ikke vinduer eller annet. Hatt en uke med rundt -20'C nå og finnes ikke anntydning til sånne problemer.
Komisk på jobb i dag, for da stod 4 elbiler utafor og de enste som var tilkoplet strøm var fossilbilene. ::) stod 3 diesel biler (audi, subaru og citroen ) der etter jobb da sikringen til motorvarmer hadde lagt ut og dermed gikk de ikke å starte.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

lunitiks

Ubetinget enig med D.O. her. Bor selv i kystklima hvor det fort blir is og djevelskap på vinduer og paneler som merkes veldig godt. Men etter nå rundt en uke med -14'ish er det slutt på is og nå går dørhåndtak og vinduer opp og igjen med kun kort forvarming
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Synes det går uforholdsmessig lang tid å forvarme bilene for tiden, kan det ha med den "oppgraderte" klima-softwaren å gjøre? I -15 må jeg forvarme i minst 40 minutter på HI for å oppnå noenlunde komforttemperatur om bilen er gjennomkald. Ikke rangemode, og ikke forskjell på bilene.

SunSeeker

De har justert ned alt, til og med batterivarmer'n. Spenna UMULIG å få varmt batteri for tiden.
Min historie Idag:
Plugget ikke i bilen igår kveld, da jeg "egentlig" skulle ut en tur, meeen det ble ikke noe av.
11 minus inatt og 9 i morges, og satte da bilen på HI  kontinuerlig i 1 time forvarming. Resultat : oppgitte 27,6 gr i bilen, NULL regen og 150 begrensning på kWattmeteret.RangeModa av naturligvis. Kjørte 36 km på jobb og plugget  i ladern (32A) Ladet i 4 timer til 80% og halv time forvarming på HI. Minus 8 ute. Resultat: -30kW regen. WHAT??????
Alt var bedre før, når det var null problem å få varme i batteriet med forvarming. Har sendt inn sp.mål om dette x antall ganger, men får bare svada svar som " we are looking at your case"
Greit nok at kulde gir mere motstand, men det må da være bedre å få varmet batteriet "on grid" enn med kjøring. Skyhøyt forbruk siden 7.0 kom.
Hilsen oppgitt

Muffinman

Snodig. Mon tro om forvarming bare blåser luft i gulvet også? Smelter nesten ikke is/snø fra vinduene lenger. Ihvertfall veldig sakte i forhold til forrige vinter.

Eip

Sitat fra: SunSeeker på fredag 08. januar 2016, klokken 19:49
De har justert ned alt, til og med batterivarmer'n. Spenna UMULIG å få varmt batteri for tiden.
Min historie Idag:
Plugget ikke i bilen igår kveld, da jeg "egentlig" skulle ut en tur, meeen det ble ikke noe av.
11 minus inatt og 9 i morges, og satte da bilen på HI  kontinuerlig i 1 time forvarming. Resultat : oppgitte 27,6 gr i bilen, NULL regen og 150 begrensning på kWattmeteret.RangeModa av naturligvis. Kjørte 36 km på jobb og plugget  i ladern (32A) Ladet i 4 timer til 80% og halv time forvarming på HI. Minus 8 ute. Resultat: -30kW regen. WHAT??????
Alt var bedre før, når det var null problem å få varme i batteriet med forvarming. Har sendt inn sp.mål om dette x antall ganger, men får bare svada svar som " we are looking at your case"
Greit nok at kulde gir mere motstand, men det må da være bedre å få varmet batteriet "on grid" enn med kjøring. Skyhøyt forbruk siden 7.0 kom.
Hilsen oppgitt

Ved temperaturer under 0 varmer ikke bilen batteret mere enn til 30kw regen. Helt normalt. 32amp er forlite til  unngå nedtapning av batteriet. Du trenger 12kw uttak for og unngå og tappe batteriet. 6kw til kupe 6kw til battervarme.

Skal du ha full temp på batteriet bør du time ladetiden med når du skal kjøre. Og det blir lite varme med en 3kw lading. Husk at bilen endrer seg endel med minusgrader. Slik jeg ser din sak , er dette helt normalt i minusgrader og liten ladekapasitet
VIN: 509XX PD

SunSeeker

Sitat fra: Eip på fredag 08. januar 2016, klokken 20:04


Ved temperaturer under 0 varmer ikke bilen batteret mere enn til 30kw regen. Helt normalt. 32amp er forlite til  unngå nedtapning av batteriet. Du trenger 12kw uttak for og unngå og tappe batteriet. 6kw til kupe 6kw til battervarme.

Skal du ha full temp på batteriet bør du time ladetiden med når du skal kjøre. Og det blir lite varme med en 3kw lading. Husk at bilen endrer seg endel med minusgrader. Slik jeg ser din sak , er dette helt normalt i minusgrader og liten ladekapasitet

Kjører alltid rett etter endt lading, og 32A (7kW) ga varmt batteri vintern FØR 7.0.
Da fikk jeg ingen begrensning med 30min forvarming og lading 3 timer. Selv uten lading med gjenntatte forvarminger gikk det.
Dette er noe de har endret på i denne softwaren. Garantert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA