Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av kamuflars86, fredag 05. februar 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

petersv

Nei, faktisk ikke, P90D er ikke så bra, men 90D som jeg nevnte er best på rekkevidde. Du får slike fra Tesla ved kvartalsslutt som har gått som demo eller service-lånebil. Da er de ikke så aller værst i pris, men blir kanskje opp mot 800.

D-bilene går lengre, og ikke-P-bilene går også lengere. Lykke til med valget, du blir nok fornøyd.

Jejl

En fossil tilleggsvarmer ville for deg vært genialt. Synd at det ikke kan fås orginalt, men det er nok
mulig å ettermontere.
Det kunne økt rekkevidden med mange mil i -35 grader.

dosmont

Det går også å brenne bål under bilen så de gjør i Rusland  :P
Mulig at det lønner seg å sette bilen på high da ;D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

lunitiks

At vinduer og dørhåndtak sliter i kaldt vær, og at forvarming derfor er viktig kan jeg underskrive på. I morges var det -4°C her, etter en periode med mildvær i går, og jeg hadde ikke forvarmet tilstrekkelig lenge. Da jeg nærmet meg bilen og dørhåndtakene skulle "auto-presentere" seg, hørte jeg at det "smalt" i bakre dørhåndtak da den lille motoren inni døra overvant frosten. (Ryktes at det skal komme en SW-update på dette, en ny modus kalt Driver Mode, som innebærer at det kun er førerdøra m/håndtak som låser seg opp. En klar fordel m.t.p. eventuell slitasje på andre håndtak.)

Da jeg skulle åpne førerdøra skjedde det samme med vinduet: Et "smell" fra kontaktflaten mellom vinduet og pakningene. Det oppleves kanskje som litt mer dramatisk enn det egentlig er. Vet ikke...

Så du bør i alle fall kalkulere med at bilen bør forvarmes i rundt 20-30 min. (kanskje enda lengre i ditt tilfelle) før hver kjøretur i minusklima. Du bør ha strømforsyning tilrettelagt på dine "faste" parkeringssteder for å unngå å tære på rekkevidden med forvarmingen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

I går var faktisk dørene på Leafen frosset fast. Kom med et røsk, men ikke akkurat rå vinter her i Oslo :)

Håndtakene har jeg ikke opplevd problemer med i kulde. De presser seg gjennom is, og går inn som de skal.
Vinduene derimot har frosset noen ganger. Tesla burde hatt sterkere motor på vinduene, og valgt en kromlist som tillot åpning av dørene selv om vinduene ikke gikk ned.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Eip

Hei kamuflars86

Jeg har pendlet Alta Kirkenes i vinter med P85D
Lader på fortums 22kw i karagasnemi , har 11kw hos fredeng som nød hvis kargasnemi er ute av drift.
Som oddb sier så er 22kw hos fredeng rett rundt hjørnet.
Bare å ta kontakt hvis du lurer på noe.


VIN: 509XX PD

KrW

Hva er den kaldeste temperaturen dere har klart å starte bilen i?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

hookmaker

Spør på Tesla, kanske de vil sponsorere en bil til langtidstesting under de forholdene... 8)

Eip

Sitat fra: kamuflars86 på lørdag 02. januar 2016, klokken 22:59
Ja, skulle gjerne investert i en p90d med 7 seter uten panoramatak, men da må jeg kjøpe en fra fabrikk og plutselig koster bilen over 800 000kr. Tenker det kan ikke være den altfor store forskjellen i kjørelengde til en brukt sp85 som er 200 000kr billigere.

Passer bra med industrikontakt og skjøt langs strekninga,  en god del industribygg og gårder på veien..for prøve å satse på å bli kjent med flere bøndene langs strekninga, så har man nødløsninger i worst case scenario   :D

Genialt at Tesla gjengen tar ansvar når staten ikke gjør det !

Noen som forresten opplevd å ha bilen i -30/-40 ?..tenker feks viss man drar på besøk og lar en bil stå utenfor en time eller to, så vil vinduene være umulig å åpne på en vanlig bil,  så er jo spent om teslaen vil takle slikt.

Kjørte nettopp Kautokeino-Tromsø strekningen gjennom finnland. er å en strekning jeg tar en to tre ganger i året , som også blir utfordrene om vinteren(22kw ladestasjon i karedoando, midt i strekninga på 45mil)

Finnes en til 22kw ca 1 mil før grensepaseringen sør for kautokeino. Leppajavri. Og Kilpisjervi.

Fortum har satt opp mange i nordfinland , men ingen i nord-norge...

https://map.chargedrive.com/
VIN: 509XX PD

kamuflars86

Ja, virker som finnland virker å ha en mye bedre infrastruktur ifht ladestasjoner i nord enn Norge.   

Tenker det vil bli vanskelig med vinduer som skal ned og dørhåndtak som skal ut når det er 10 ganger kaldere enn 4 minus. Har du @eip hatt greie erfaringer med teslaen i sprengkulden,?
Slekta flirer bare når jeg sier at jeg kunne tenkt meg en tesla her i nord. Skulle vært en "Alaska mode" e.l. for nordiske forhold. .eller det finnes vell kanskje..

Eip

Har kjørt ned i 20 minus.
Alle bilene fryser , selv fossile vinduer når det er rette forholdene...
Tesla har en fin oppvarmingsapp som fjerner det meste av is på bilen.

Langkjøring er det viktig og forvarme godt slik at du slipper å bruke 12kw til kupe og batteri. (6kw på hver)
Tror ikke det finnes noen biler som tiner kjappere enn tesla i kulde.

Jeg har ikke vinterpakke engang , egentlig bare tull helt til rattvarmen kom

Jeg har min i garasje på vinteren.
Nå vet jeg om en i Karasjok som har kjøpt Tesla og får vel den i jan/feb , er vel den eneste på indre strøk som jeg vet om. Finnes flere i Alta og Kirkenes
VIN: 509XX PD

RaBalder

Jeg ville forsøkt å isolere kupeen. Tror man kan spare en del energi ved å ikke fyre for "kråka".


  • Få lagt noe matter i tak-vinduene om man har pano-tak (slik som bb).
  • Kanskje gjøre den oppvaremde kupeen mindre med en portabel skillevegg bak forsetene
  • Gjøre noe med fremdørene

Amoss

Sitat fra: RaBalder på søndag 03. januar 2016, klokken 20:51
Jeg ville forsøkt å isolere kupeen. Tror man kan spare en del energi ved å ikke fyre for "kråka".


  • Få lagt noe matter i tak-vinduene om man har pano-tak (slik som bb).
  • Kanskje gjøre den oppvaremde kupeen mindre med en portabel skillevegg bak forsetene
  • Gjøre noe med fremdørene

Flere her driver å etterisolerer for å dempe støy, vil ikke en slik demping også ha en varmeisolerende effekt? Evnt. er det ikke mulig å bruke materialer som isolerer både for støy og varme?  I så fall finnes det flere veiledninger og beskrivelser av folk som har gjort dette tidligere på forumet her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Eip

Sitat fra: RaBalder på søndag 03. januar 2016, klokken 20:51
Jeg ville forsøkt å isolere kupeen. Tror man kan spare en del energi ved å ikke fyre for "kråka".


  • Få lagt noe matter i tak-vinduene om man har pano-tak (slik som bb).
  • Kanskje gjøre den oppvaremde kupeen mindre med en portabel skillevegg bak forsetene
  • Gjøre noe med fremdørene

Tror ikke det har så mye å si.
En kupee varmer som går hele natta på 1200watt klarer og holde bra varme i -20
Jeg kjører opp ett batteri 75kwh (pluss regenerering) på ca 4-5 timer 20kw-15kw i timen , så kupeen trekker ikke så mye egentlig
VIN: 509XX PD

F_P

Sitat fra: Amoss på søndag 03. januar 2016, klokken 22:21
Sitat fra: RaBalder på søndag 03. januar 2016, klokken 20:51
Jeg ville forsøkt å isolere kupeen. Tror man kan spare en del energi ved å ikke fyre for "kråka".


  • Få lagt noe matter i tak-vinduene om man har pano-tak (slik som bb).
  • Kanskje gjøre den oppvaremde kupeen mindre med en portabel skillevegg bak forsetene
  • Gjøre noe med fremdørene

Flere her driver å etterisolerer for å dempe støy, vil ikke en slik demping også ha en varmeisolerende effekt? Evnt. er det ikke mulig å bruke materialer som isolerer både for støy og varme?  I så fall finnes det flere veiledninger og beskrivelser av folk som har gjort dette tidligere på forumet her.

Det vil nok å en liten effekt uten at jeg har merket noe nevneverdig i min egen, eller hørt noe om slikt fra de 14-15 andre jeg har isolert for. Men det er klart det er fullt mulig, om man bruker maksimalt av f.eks wave-mattene til Gladen. De innheolder mye luft, og vil derfor fungere som vanlig isolasjon når bilen først har blitt varm.

Forøvrig en meget interessant tråd. Ikke fått kjørt min Model S i skikkelig kulde enda selv etter over 1 år. Men er ikke så mange år siden vi hadde en vinter med en lengre periode med temperaturer om morgenen mellom -25 og -33 :p
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA